Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door Michiel » dinsdag 15 feb 2022 9:38 pm

Hallo,

In 1698 is Antie Feddes eigenaar van stem 4 in Rohel en denkelijk ook samen met Joukje Intses eigenaar voor 1/2 van stem 26 in Rotsterhaule. Wie is zij?

Joukje Intses is een dochter van Intse Roukes en Joukje Wybedr. Intse is de broer van Fedde Roukes, bijzitter van Schoterland en getrouwd met Antie Wybedr., een zus van voornoemde Joukje Wybedr.

Verleidelijk dus om Antie Feddes als dochter van Fedde Roukes en Antie Wybedr. te zien, maar zij laten geen kinderen na; universeel erfgenaam in 1690 is neef Wybe Intses, met legaten voor andere naaste verwanten.

In 1640 zijn Merk, Fedde en Intse Roukes de eigenaren van stem 4 in Rohel.

In 1640 is Goosen Mercx erfgenamen voor 1/2 en Rouke Feddes voor 1/2 eigenaar van stem 26 in Rotsterhaule.

Het bezit kan dus vererfd zijn naar 1698, behalve dat ik maar niet die Antie Bonnes geplaatst krijg.

In 1728 is stem 4 van Rohel in eigendom van oud-grietman Martinus van Scheltinga en de 1/2 van stem 26 in Rotsterhaule in bezit van een zus en neef van Joukje Intses. In beide gevallen van Antie Feddes geen spoor meer.

Wie weet meer over haar?

Michiel


Ps. In 1700 wordt denkelijk deze Antie Feddes ook genoemd in het floreencohier bij stem 1 van Rohel. Het stemcohier 1640: Asse Wopkes, 1698: Scheltinga en 1728: Scheltinga, misschien zet dat iemand nog op een spoor.
Laatst gewijzigd door Michiel op maandag 28 feb 2022 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door jacqueline » donderdag 17 feb 2022 6:13 pm

Hallo Michiel,

Jouw vraag sluit aan bij viewtopic.php?f=3&t=6067&p=41857&hilit= ... kes#p41857.
Er zijn blijkbaar twee Feddes Roukes?

Groeten van Jacqueline

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door jacqueline » zaterdag 19 feb 2022 6:52 pm

Misschien zit het heel anders:

In het stemkohier Rotsterhaule 1698:
op 6, 14, 15 en 19: Meine Feddes
op 26: Antje Feddes

In 1640:
op 6:Eeu Teewes en Gabe Tijsses
op 14: Merk Piers
op 15: Oene Siecx
op 19: Anne Hantjes
op 26: Rouke Feddes

Merk Piers doopt een zoon Fedde:
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 22-07-1655
Plaats: Joure/Westermeer/Snikzwaag
DopelingFedde
VaderMirck Pieers
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Joure, Westermeer en Snikzwaag, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0358, aktenummer 483
Gemeente: Haskerland
Periode: 1643-1743
Ik vermoed dat het hier niet om een zuigeling gaat, omdat op dezelfde dag twee zussen worden gedoopt.
Fedde trouwt hier:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 04-05-1664
Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomFedde Merx
wonende te Joure
BruidAntie Jans
wonende te Heerenveen
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0979, aktenummer 55
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1664-1671
Hij zou de vader kunnen zijn van Meine Feddes en Antje Feddes?
Meine Feddes (grootvader?) is curator over de kinderen van Jeip Rouckes:
Bron: Nedergerechten
Soort registratie: Nedergerechten inschrijving
(Akte)datum: 10-11-1708
Bijzonderheden: 21 jul 1718: Roucke Jeips, mr.glasmaker op het Heerenveen, Aaltje Jeips te Leeuwarden, beide meerderjarig, ontslaan hun curatoren. Roucke Jeips neemt aan zijn broer Aate (13) te onderhouden.
Curator Meine Feddes
Curator Wybe Annes
Curator Djurre Durcks
Weeskind Aaltje Jeips
Weeskind Roucke Jeips
Weeskind Aate Jeips
Vader Jeip Rouckes
Bronvermelding
Autorisatieboeken, archiefnummer 13-32, Nedergerecht Schoterland - Tresoar, inventarisnummer 069, blad 108, aktenummer 396
Gemeente: Schoterland
Periode: 1662-1806
Deze trouwt hier:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 25-02-1683
Plaats: Heerenveen
Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomJeip Roukes
wonende te Heerenveen
BruidFetje Meines
wonende te Sintjohannesga
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0598, aktenummer 303
Gemeente: Schoterland
Periode: 1673-1743
En kan een zoon zijn van Rouke Feddes.

Roucke Jeips (Schotanus) is in 1698 nog wel mede-eigenaar van stem 23 Rotsterhaule, in 1640 van Anne Hantjes die ook op 19 zit.

Het duizelt mij nu wel enigzins, dus misschien zie ik iets over het hoofd.

Groeten van Jacqueline

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door Michiel » zondag 20 feb 2022 10:34 pm

Hi Jacqueline,

Dank je wel en heel interessante benadering.

Ja duizelen ook aan deze kant; heel veel neven en ooms en allemaal in dezelfde tijd met weinig variatie in namen.

Bij die curatoren in 1708 volgens mij met Wybe Annes nog een bekende (deze? neef van Fedde Roukes, bijzitter), dus zo komen de puzzelstukjes langzaam op hun plaats.

Ga voor nu verder langs deze route, dank je wel nogmaals.

Groet,
Michiel.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door jacqueline » zondag 27 feb 2022 6:20 pm

Hallo Michel,

Ik ben benieuwd of je al wat verder bent gekomen, hopelijk heb ik je met mijn vorige bericht niet voornamelijk op het verkeerde been gezet. Misschien kon jij vanuit je bestand e.e.a. al zelf rechtzetten, maar voor alle zekerheid, en anders voor de meelezers :
Jeip Rouckes lijkt waarschijnlijker een zoon van
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 27-11-1658
Plaats: Heerenveen
Soort akte: attestatie afgegeven
BruidegomRouke Jeips
wonende te Oudeschoot
BruidAaltje Sierx
wonende te Heerenveen
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0597, aktenummer 571
Gemeente: Schoterland
Periode: 1642-1673
En Meine Feddes is een zoon van Fedde Meines en Sioerdtje Oenes in 1667 te Rotsterhaule. Meine had een dochter Sioerdtje. Hij was curator over de kinderen van Jeip Rouckes in 1708 omdat vader Fedde Meines een halfbroer Meine Jans had. Fedde en Meine hadden dezelfde moeder Jonst Annes, eerst gehuwd met Meine Siecks te Oudehaske en daarna met Jan Rieuwerts te Rotsterhaule. Meine Jans’ dochter Fardouw of Fetje Meines was de vrouw van Jeip Rouckes te Heerenveen.

Hiermee kan Antje Feddes nog altijd de dochter zijn van Fedde Merx, ook al lijkt het niet heel logisch gezien haar eigendommen in 1698, en vooral dat van stem 26 in Rotsterhaule . Als Antje met Joukje Intes voor ½ eigenaar is – dan hebben zij dit toch samen of i.i.g. beiden door overerving in hun bezit gekregen? Als Antje geen directe familie is zouden zij dan niet ieder ¼ (of een andere verdeling) bezitten? De gezochte Fedde moet dan logischerwijs ook in deze familie worden gezocht?

Er blijft dan feitelijk maar één mogelijkheid over. De waarheid gebiedt mij te zeggen dat ik deze niet zelf heb bedacht! Het is eigenlijk ontzettend voor de hand liggend, maar om met Johan Cruijff te spreken: je gaat het pas zien als je het doorhebt: Antje Feddes = Antje Wybes X Fedde Rouckes. Deze laatste overlijdt in 1690, Antje in 1702.

Groeten van Jacqueline

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door Michiel » maandag 28 feb 2022 12:05 pm

Hi Jacqueline,

Ja ja, zeker, zo moet dat kloppen!

Inderdaad Cruijffiaans en stom om niet zelf aan te denken, maar dank je wel.

Antje, Feddes' weduwe is eigenlijk de enige kandidaat voor dat bezit en daarom ook geen 'andere' Antie Feddes te vinden.

Een detail resteert. Na overlijden van Fedde Rouckes, verkrijgt Antje Feddes het vruchtgebruik en niet het eigendom.

Dat eigendom gaat naar Wybe Intses (of in 1698 al naar voogd/kinderen); waarom wordt hij/zijn erfgenamen niet genoemd in 1698?

Alleen dat gaat voor mij de conclusie niet veranderen; hier gaat een mooie streep onder!

Groet,
Michiel.

Godwin
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 1 dec 2008 10:51 pm

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door Godwin » donderdag 17 aug 2023 10:54 pm

Beste Michiel,

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

De 1/2 eigendom van SC26 Rotsterhaule is van Antje Feddes en Jouk Intses.
Dat is te lezen als Antje Wijbes, wed: Fedde Rouckes en Jouk Wijbes, wed: Intse Rouckes.
In elk geval schoonzusters, maar waarschijnlijk zusters.

Mijn hypothese is dus niet dat ze samen eigenaar zijn vanwege hun echtgenoten, maar zelf verkregen uit erfenis.
Van wie weet ik nog niet, want ik heb nog geen ouders van de (veronderstelde) zussen.
Daarom is deze stem ook (nog) niet van Wijbe Intses in 1698.

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Wie is Antie Feddes rond 1700 in Schoterland

Bericht door Michiel » vrijdag 18 aug 2023 2:06 pm

Beste Godwin,

Leuk om nog een reactie op dit onderwerp te krijgen.

Ja eens dat je Joukje Intses moet lezen als Joukje, weduwe van Intse Roukes en geen dochter Joukje Intses zoals in mijn openingsvraag.

Antie Wybes en Joukje Wybes zijn inderdaad zusjes. Dat volgt uit het testament van Fedde Roukes en Antie Wybes, beschikbaar op deze website: https://geertsines.wordpress.com/2012/0 ... testament/

Alleen niet zeker over je hypothese dat beide zusjes de erfenis zelf hebben gekregen.

In 1640 is Rotsterhaule stem 26 namelijk al voor 1/2 eigendom van Rouke Feddes. Aantrekkelijk om hem als familie van Fedde en Intse Roukes te zien.

Mogelijk heeft de klerk in 1698 gewoon niet aan gedacht, om onderscheid naar vruchtgebruik en eigendom te maken (en zoek ik naar spijkers op laag water).

Groet,
Michiel.

Plaats reactie