Wouter Hendriks X Klaasje Dirks, 1705 Heerenveen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wouter Hendriks X Klaasje Dirks, 1705 Heerenveen

Bericht door jacqueline » zondag 16 jan 2022 6:58 pm

Hallo allemaal,

Weet iemand iets meer over het verderop genoemde echtpaar Wouter Hendriks X Klaasje Dirks, wat mijn hypothese dat zij de ouders zijn van onderstaande Amsterdamse bruidegom kan bevestigen of verwerpen?
Bron: OndertrouwregisterSoort registratie: Ondertrouw(Akte)datum: 08-07-1735Plaats: AmsterdamSoort akte: Ondertrouw
Bijzonderheden:Opmerking: Huwelijksintekeningen van de KERK.
Aantal pagina's: 3
Volgnummer: 3
https://archief.amsterdam/archief/5001/577
Bruidegom Engel Woutersz
Bruid Hendrikje Lubeeks
Paginaweergave
Bronvermelding
Ondertrouwregister, archiefnummer 5001, inventarisnummer 577, blad p.271
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1735
Bij deze ondertrouw is Engel van Amsterdam en 23 jaar oud. Zijn ouders zijn overleden en hij wordt geassisteerd door een mij onbekende Hendrik Jansen .
Hendrikje is een dochter van Hendrik Lubeeks en Elsje Warnaers, zij is geboren in Amsterdam.

Het echtpaar doopt Hervormd in de Westerkerk te Amsterdam: Wouter (1736), Elsje (1739), Jan (1743), Klaasie (1746) en Pieter (1748).
In 1739 en 1746 is één van de doopgetuigen Jacob Wouters, in 1746 samen met Antje Wouters. De andere getuigen zijn van Hendrikjes kant of onbekend.
De achternaam De Vries zie ik Engel pas voor het eerst gebruiken in 1767.

Hoewel bij huwelijk van Amsterdam lijkt Engel daar oorspronkelijk toch niet vandaan te komen, er is in ieder geval niets te vinden over afkomst of verder wedervaren van Engel, Jacob of Antje Wouters.

Ik had al eerder ook in Friesland gezocht, zonder resultaat. Tot deze overledene me op een spoor zette:
Bron: Overledenen Gast-, Pest-, Werk- en Spinhuis
Soort registratie: Overlijden
(Akte)datum: 18-01-1747
Plaats: Amsterdam
Soort akte: Overlijden
Bijzonderheden: Afdeling: Mannenhuis (Gasthuis)
Geregistreerde Jacob Wouters
geboren te t Heereveen
Diversen:Overlijdensdatum: 18-01-1747
Paginaweergave
Bronvermelding
Overledenen Gast-, Pest-, Werk- en Spinhuis, archiefnummer 5001, inventarisnummer 1269
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1739-1788
In de akte vrijer genoemd.

In Heerenveen dan het eerder genoemde echtpaar:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 26-04-1705Plaats:
Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomWouter Hendriks wonende te Heerenveen
BruidKlaasje Dirks wonende te Heerenveen
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0598, aktenummer 11
Gemeente: Schoterland
Periode: 1673-1743
Klaasje doet vervolgens te Drachten belijdenis op 18 (10?) december 1706, Wouter (Wolter) idem op 19 maart 1706, tegelijk met o.a. een Engel Hendriks, de twee namen staan na elkaar genoteerd.
In Drachten worden ook twee kinderen gedoopt: Antje (1706) en Hendrik (1708)

Over Wouter/Wolter Hendriks en Klaasje Dirks heb ik in Friesland noch, behalve een aantal dwaalsporen, Amsterdam verdere info gevonden, tenzij dit het ovl van Klaasje is:
Bron: DTB Begraven
Soort registratie: Begraven
(Akte)datum: 01-08-1734
Plaats: Amsterdam
Soort akte: Begraven
Bijzonderheden:Begraafplaats: Karthuizer Kerkhof
Geregistreerde Claasje Dirksz
Paginaweergave
Bronvermelding DTB Begraven, archiefnummer 5001, inventarisnummer 1176,
blad p.21vo en p.22, aktenummer DTB 1176
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1734-1738

Er overlijden nog een paar naamgenoten vòòr de ondertrouw van Engel Wouters in 1735, deze Claasje laat echter 3 kinderen na, ze woont net als Engel en Hendrikje in de Jordaan en ze wordt (pro deo) begraven op hetzelfde kerkhof waar het echtpaar later ook begraven wordt. Voor wat het waard is…

Over Jacob Wouters dus verder geen info in Amsterdam, wellicht omdat hij een arme vrijer is, en over Antje evenmin. Maar kan zij deze bruid zijn?
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB
Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 10-10-1728
Plaats: Drachten
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bijzonderheden:aanvulling 1772
BruidegomHarmanus Rommerts
wonende te Noorderdrachten
BruidAntje Wouters
wonende te Noorderdrachten
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Drachten, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0624, aktenummer 1125
Gemeente: Smallingerland
Periode: 1674-1811
Van dit echtpaar in Noorderdrachten: Rommert (1731), Klaaske (1734), Wouter (1740), Janke (1743), Jan (1745) Limke (1748).
Nazaten heten Drijfhout en Van Leek.

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie