Huwelijkse bijlagen Leeuwarden

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Robin27
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 13 nov 2021 12:54 pm

Huwelijkse bijlagen Leeuwarden

Bericht door Robin27 » dinsdag 23 nov 2021 7:06 pm

Goedenavond,

Hopelijk kunt u mij helpen met het volgende. Ik ben op zoek naar huwelijkse bijlagen uit Leeuwarden en dan specifiek die uit de 17de en 18de eeuw. Nu weet ik niet of dergelijke documenten toen al gangbaar waren.

Ik zoek oa de huwelijkse bijlagen uit 1704 van Lourens Metz en Jisck Fetties (ook genoemd Josina Feddesdr Haersma).

Ik kijk uit naar uw reactie. Dank u vriendelijk.

Hartelijke groet, Robin

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Huwelijkse bijlagen Leeuwarden

Bericht door simkos » woensdag 24 nov 2021 11:54 am

Beste Robin,

het begrip Huwelijkse bijlagen is mede gekomen met de invoering van de Burgerlijke stand in maart 1811. In Limburg werd de ""Franse Burgerlijke al ingevoerd in 1794/1795.

Voor de huwelijkse wetgeving moet je teruggaan naar een Concilie in de 13de eeuw. Een huwelijk moest 3 x keer worden afgekondigd na een Hoogmis.

Bij de overgang naar de Hervormde kerk werd bepaald dat het huwelijk gedurende 3 zondagen werd afgekondigd vanaf de ""kansel".

Dit om te voorkomen dat een bruid of een bruidegom ook aan anderen zijn beloften had gedaan.
Als er geen bezwaar was aangetekend, dan werd er de derde, maar meestal de vierde zondag getrouwd.

Dat kon om diverse redenen ook op een later tijdstip geschieden.
Soms vind de aantekeningen betreffende het ingebrachte bezwaar terug in de notulen van de kerkenraad van de desbetreffende kerkelijke gemeente.

Bedenk ook gelijktijdig dat vele mensen de schrijfkunst niet machtig waren.

Redenen van bezwaar kunnen zijn gedane beloften tussen as. bruid of bruidegom en bij de ouders, die bezwaar maken tegen de keuze van het meisje of jongen, die niet past bij hun "familie".

Denk hierbij aan een boerenarbeider, die een boerenerfdochter wil trouwen. Dat moest in vele families een echte boerenzoon zijn.

Je zult in het algemeen weinig van deze bezwaren terug vinden. Soms werden ze ook mondeling afgedaan.

Sterkte met je verdere onderzoek.

Groeten van Simkos

Robin27
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 13 nov 2021 12:54 pm

Re: Huwelijkse bijlagen Leeuwarden

Bericht door Robin27 » woensdag 24 nov 2021 10:21 pm

Beste Simkos,

Dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Zeer gewaardeerd.

Hartelijke groet, Robin

Plaats reactie