Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door Admin » maandag 5 jul 2021 10:09 am

Afgelopen weekend kwam onderstaande mail binnen. Wie heeft meer info?


"Ik ben op zoek naar iedere info betreffende Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl en qwas schoolmeester (later werd de naam Wijnsma gegeven of misschien wel direct, dat weet ik niet) hij trouwde met Grytje Pyters zij woonde in Nieuwe Bildtzijl en trouwden in 1731. Als het goed is kregen zij kinderen t.w. Jeltje 1732, Anne Marije 1734, Tjeerd 1734 en Harrit Annes van 8 april 1739 en overleden 1818 en deze Harrit trouwde weer met Trijntje Hendriks van 1735 en beide trouwden in 1770. Van deze Anne Harryts en zijn vrouw is verder helemaal niets bekend (bij mij).

Zoeken via Wie Was Wie, Mormonen, Alle Friezen enz. heeft niets opgeleverd, wel iets wat er zou kunnen zijn maar dat bleek niet te kloppen.

Als dit is afgerond (Anne x Grytje)kom ik een volgende keer met de andere namen (Harrit x Trijntje Hendriks).

Alvast veel dank voor iemand die de moeite heeft genomen om te gaan zoeken.

Vriendelijke groet,

Marian Oorbeek"

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door jacqueline » maandag 5 jul 2021 3:09 pm

Kan dit hem zijn?
Bron: DTB Geboortes / dopenSoort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 23-11-1710Plaats: Oenkerk
DopelingAnne
VaderHarrith Freerks
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Oenkerk, Giekerk en Wijns, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0711, aktenummer 579
Gemeente: Tietjerksteradeel
Periode: 1658-1811
Harryt Freerks doopt oa ook Eisie (1700) en Hinke (1713), deze trouwen beiden (in resp. 1726 en 1732) later ook te Vrouwenparochie.
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 16-07-1702Soort akte: derde proclamatie
BruidegomHarryt Freercks
wonende te Oenkerk
BruidSymcke Elinghs
wonende te Roodkerk
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Oudkerk Roodkerk, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0718, aktenummer 206
Gemeente: Tietjerksteradeel
Periode: 1670-1802
nog aangevuld:

En dit Grietje?
Bron: DTB Geboortes / dopenSoort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 20-12-1711Plaats: Vrouwenparochie
DopelingGrietie
VaderPijter Romckes
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Vrouwenparochie, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0125, aktenummer 2269
Gemeente: Het Bildt
Periode: 1623-1750
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 28-01-1694Plaats: VrouwenparochieSoort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomPytter Romckes
wonende te Nieuwebildtzijl
BruidJeltie Tieerds
wonende te Nieuwebildtzijl
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Vrouwenparochie, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0127, aktenummer 1544
Gemeente: Het Bildt
Periode: 1597-1725
Groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 jul 2021 4:04 pm

Hallo beiden en allemaal,

Harrit Freercks was vaker gehuwd:
Dronrijp 6-07-1696 Plaats: Menaldumadeel
Bijzonderheden: Op 26 juli 1696 ingekomen van Oenkerk
Man: Harrit Freercks
Vrouw: Foock Claases

01-08-1706 Plaats: Oenkerk Soort akte: bevestiging huwelijk
Bijzonderheden:2 Proclamatien te Oudkerk - Roodkerk en de derde te Oenkerk
Bruidegom Harryt Freercks wonende te Oudkerk
Bruid Auck Annis wonende te Oudkerk

Lidmatenregister Herv. Gemeente Oenkerk, Giekerk en Wijns
Bron: DTB Lidmaten Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving (Akte)datum: 1727 Plaats: Tietjerksteradeel
Bijzonderheden: Tussen 1723 en 1727 vertrokken naar Tzummarum
Lidmaat Aukjen Annes
Weduwe van Harryt Freerks
Vernoemd naar zijn 1e vrouw ?
(Akte)datum: 14-08-1707 Plaats: Oenkerk
Dopeling Fokje
Vader Harrith Freerks
Pieter Nieuwland heeft dit nog:
Harrit Freerks; vrijgezel te Driesum 1681, koopt dan molen te Oenkerk, molenaar en bakker te Oenkerk 1689, 1693, Dronrijp 1696, Oenkerk 1698, koopt 1700 molen te Bartlehiem, 1707 bakker te Oudkerk, 1707, 1719 bakker te Wijns, woont 1723 te Oudkerk, overl. Tzummarum 1727/28,
tr. 1. Fokje Klases (el. dec. 1700),
tr. 2. (3e pr. Oudkerk c.a. 16 juli 1702) Symkje Elings (v Roodkerk, overl. feb. 1706),
tr. 3. Oudkerk 1 aug. 1706 Aukje Annes (bdn v Oudk.), belijd. Oenkerk 7 dec. 1688, met att. te Tzummarum aangen. 10 mei 1727;
TIE P11 390, P8 217 (verk. bakkerij Wijns 1720 aan Paulus Gosses, S14 167, 167v, 180v, 181, 187, 192, 198, S15 111, 311 312, S16 375 (2x), 427, S17 106;
ki. (ex 1): Freerk, tr. 1715, Geertje, ged. Oenkerk c.a. 20 okt. 1689, Klaas, tr. voor 1721, Eisje (Elske ?), ged. Oenkerk 21 april 1700, te Dronrijp geen ki. ged.,
ex 3 (ged. Wijns): Fokje, 14 aug. 1707, Anne, 23 nov. 1710, Hinke, 6 aug. 1713
En dit over een zoon:
Freerk Harrits; molenaar te Minnertsga 1715, woont 1733 te Beetgum, 1748 onder Vrouwenparochie,
tr. 1. Minnertsga 22 maart 1716 Haebeltje Wopkes (hij v Wijns, zij v Minn., overl. ald. 1719),
tr. 2. Antje Heins (1723 el. Minn., zij belijd. 6 feb. 1724), belijd. Minnertsga 6 mei 1717, komt 8 nov. 1733 te Beetgum met att. v Minn., op lidm. lijst ald. 1739 (bij de molen, vertr. nr Vrouwenpar.),
person. koh.: 1733 te Beetgum v Minnertsga, niet gevonden in quot. (het Bildt, Men. deel), BAR Q13 118;
ki. (ex 2, ged. Minnertsga): Foeke, 22 aug. 1723, Lolkje, 2 aug. 1726, Harrit en Johannes, tweelingen, 16 okt. 1729, Hein, 13 jan. 1732, Fokje, ged. Beetgum 23 april 1737
Groet, Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 jul 2021 4:18 pm

-vervolg-
Men gebruikte de naam Wijnsma al eerder dan pas in 1811:
1744 Plaats: Vrouwenparochie
Bijzonderheden Gemeente: Het Bildt
Vermeld Anne Harrits Wijnsma
Diversen: Aantal personen: 6 Toegezegd bedrag £ 5:0:0
vrij vertaald: van Wijns.

Groet, Margreet

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » donderdag 8 jul 2021 10:41 am

goede morgen, het duurde even voor alle problemen waren opgelost maar dan heb je ook wat.
Iedereen dank voor reactie, heel veel aangehad en een stuk verder.
Nu uitleg (moet gewoon) waarom deze stamboom: wel via my heritage kort contact gehad met ene WISEMAN uit usa, die weer familie was van een Ida Oorbeek. Nu blijkt dat deze WISEMAN heel veel vele jaren geleden een WIJNSMA was en dat weer harrit freerks enz. Een Tjeerd Harrits Wijnsma van 1849 x Willempje Post emigreerde in 1881 dus naar usa, waarbij tevens de namen veranderde in amerikaanse namen nl Tjeerd werd eerst david en toen officieel Jacob zijn vrouw Willempje werd eerst willempy en toen officieel Minnie. Hun kinderen gingen van Harrit naar Harry- Renske werd Rachel- Bartele werd Bert/Bastiaan -en deze trouwde met een oorbeek- Anne bleef Anne- Cornelis overleden in nederland- Cornelius bleef zelfde- Clara- Neal Richard werd Rene/Rhine/Ryan- en Henrietta werd Nettie- Jennie- Barclay/Barkly- en John. In /op 11 oktober 1913 is er een verkoop van 2 huizen in nederland van de weduwe Van der Ley en dit doen Teake en Tjeerd(jacob) samen oplossen. Al met al werd volgens mij de naam Wijnsma sinds 1710/1716 ongeveer gebruikt en hopelijk vermoed ik goed dat Freerk Herrits uit de plaats Wijns kwam en men de naam Wijnsma heeft aangenomen. Affijn het was dus helemaal niet de bedoeling om zo ver in deze familie te duiken maar nieuwsgierigheid voer de boventoon. Zodat ik ook hier weer in kwam. In onze familie stikt het van de Oorbeeken, werkelijk op de meest ongelooflijke manieren geschreven daar aan de andere kant en ben wel zo trots dan om dit te delen met ze. (met enige regelmaat contact). Nou dit was het wel zo,n beetje.

Heb uiteraard nog wel een vraag die ik niet kan vinden en dat is : ene Rinze/Renze Harrits Wijnsma geboren 16 sept 1744 neem aan Vrouwenparochie Overleden................. X Heiltje Fenstra.................. overleden................ Haar vader is rintje hendrik fenstra x aukje sjoerds van loon. Vermoed dat zoals gewoonlijk deze namen ook wel weer anders geschreven zullen zijn. De mogelijkheid bestaat dat ook hij naar USA emigreerde maar bij fa.search kan ik hem niet vinden. Misschien kan een van jullie het wel. Het zal niet makkelijk worden. vele groeten marian

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door Kiek » donderdag 8 jul 2021 2:01 pm

Mooi verhaal, Marian, over je zoektocht naar de wortels van de Amerikanen!

Ik kan alleen iets zeggen over de naam "Fenstra" van Heiltje Fenstra.
Zo wordt een sate in Jorwerd genoemd in maart 1637 [BAAwb1634-1643/97, rechter bladzijde 7de regel van boven: .. eeuwige rente op fenstra sate tot Jorwert..].
Deze sate wordt hier beschreven in een afwikkeling van de erfenis van het echtpaar Eelcke Ruurds x Foeck Sipkes Banga.

Dit is vast sate Fons, stem 30. In de prekadastrale atlas van Friesland ook wel Fonsera (1533) en Great Fons genoemd.
En elders Finstera.
Die sate was toen eigendom van bovengenoemde familie van Eelcke Ruurds.
En ook stem 6 werd bewoond en bewerkt door Eelcke Ruurds & Co.

De naam "Fenstra" ben ik in diezelfde periode niet meer tegengekomen.

Heiltje Fenstra heeft vast een link met sate Fons in Jorwerd.

Met vriendelijke groet,
Kiek

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door jacqueline » donderdag 8 jul 2021 9:58 pm

Hallo Marian en anderen,

Rinze Harrits Wijnsma wordt 16-09-1844 geboren in Vrouwenparochie, zoon van Harrit Annes Wijnsma X Ariaantje Rinzes Boersma.
Hij trouwt 09-05-1867 in Het Bildt met Heiltje Fenstra, geboren Stiens 13-01-1849, dochter van Rintje Hendriks Fenstra X Aukje Sjoerds van Loon.
Ze krijgen meerdere kinderen, het eerste na 4 maaanden huwelijk.
Heiltje vertrekt in februari 1890 naar Amsterdam, ze wordt daar vermeld op een kaart uit het Bevolkingsregister. Ze overlijdt er op 02-07-1890. Rinze woont dan volgens de overiljdensakte nog in Leeuwarden, hij vertrekt volgens de gegevens uit het Bevolkingsregister Leeuwarden 22 april 1891 naar Paterson in Noord Amerika, bij aanmerkingen staat echter vermeld: werkelijk vertrek 26 november 1881. Drie van zijn kinderen reizen hem na in 1890-1891.

Via Delpher: op een Lijst van Brieven, geadresseerd aan onbekenden, verzonden door het Postkantoor Leeuwarden , over de le helft der maand Januari 1891:
Verzonden geweest naar: Amerika
Vrouwen-Parochie. T. H. Wijnsma, G. Brolsma, Paterson.
Groet, Jacqueline

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » vrijdag 9 jul 2021 9:59 am

goede morgen, was al bang dat hij ook overzee was gegaan net als Tjeerd van 1849 die aankomt in 1881. Het vervelende van ( vind ik) family-search is, dat bij eigen onder vinding met onze naam, 9 van de 10 keer geboorte datums-overlijdens niet geheel kloppen, of helemaal niet. dat bij hertrouwen of meerdere keren hertrouwen ze gewoon een andere roepnaam konden aan nemen in een bv andere staat, en de naam van de bv gescheiden man behielden . Ik mopper wel eens op nederland maar daar is het echt een zootje. probeer contact te krijgen via my heritage met 1 van de latere (veel later) Wisemans maar dat loopt nog moeizaam. Als er iemand interesse heeft en ik hoor van hem deel ik dat met hier.
groeten marian

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » vrijdag 9 jul 2021 10:05 am

hallo Kiek en Jacqueline. Sorry ik snap geen fluit wat jullie schrijven, waar gaat dit over? Ik weet het echt niet. Is het mogelijk om dit om te zetten in "leken"taal . groeten marian

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door Kiek » vrijdag 9 jul 2021 8:24 pm

Dat voelde ik ook, toen ik voor het eerst op dit forum rondkeek, Marian!
Geen idee wat men bedoelde.
Ik kende de namen Bartlehiem en Dokkum door de Elfstedentocht.
En Makkum, omdat mijn vader daar geboren is.
Dat was dan mijn kennis over Friesland.

Op dit forum toverden mensen hele ingewikkelde en belangrijke informatie, overal vandaan.
En schreven over voor mij onbekende en verborgen bronnen, over onbekende streken en dorpen.
Links en rechts heb ik toen bronnen/boeken aangeschaft.

Tresoar heeft de meeste informatie op hun site staan.
De belangrijkste bronnen vind ik de boeken van de nedergerechten.
Er zijn/waren een stuk of 30 nedergerechten, iedere streek in Friesland had een eigen lokale rechtbank.
Zo heb je per streek weesboeken en -rekeningen, autorisatieboeken waarin de curatoren genoemd worden, en hypotheekboeken waarin koop en verkoop van huizen en grond beschreven staan. En nog veel meer..
Sommige boeken dateren zelfs uit de zestiende eeuw!
Tresoar heeft de meeste boeken, akte voor akte, gefotografeerd.
Zo is enorm veel informatie op te zoeken en te vinden.

Ik ben fan van deze oude boeken. Om het schrift te leren kennen -het zijn de oorspronkelijke schrijfkunsten van de toen levende schrijvers- ben ik gaan lezen. En overtikken. Steeds kom ik namen van voorouders tegen in die boeken. Door de uitgebreide beschrijvingen van de namen van gezin en familieleden met huis en haard en schuld en schaad, word je meegenomen in hun leven. Soms 500 jaar terug.

Ik reageerde op de naam van Heiltje Fenstra omdat ik me een sate (boerderij met bijbehorend land) in Jorwerd herinnerde die o.a. ook hoewel zelden Fenstra genoemd werd. En dat schreef ik op, met de bron uit een van de boeken van de Nedergerechten. Soms kan zo'n klein dingetje toch belangrijk worden. Want misschien heeft Heiltje een voorouder met een link naar Jorwerd. Je weet maar nooit....
BAAwb1634-1643/97:
Bij alle Friezen zoeken op:
Nedergerecht Baarderadeel weesboeken 1634-1643
scan 97.

Veel plezier met je speurtocht!

Met vriendelijke groet,
Kiek

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » zaterdag 10 jul 2021 11:08 am

Veel dank voor interessante info.
Heb alles op een rijtje gezet en wil iemand het volgende accorderen: naar wat ik begreep, nogal verwarrend met al die freerk(en), het volgende. Gaan we: freerk harrits van 1672 overl....... x trijntje peters van...... overl...........
kind: harrit freerks geb..........overl................. X jestske ruurds geb........overl..... X geertje... geb.............overl............trouwen 1715 met kinderen
kinderen: jeltje 1676-freerk 1678-trijntje 1685-anne van 1710-hinke 1713- dan zijn er 2 kinderen pietje/pyttrick 1650 en symen 1653
freerks harrits van 1678 overl............X haebeltje wopkes geb ..........overl.ca 1719 hij uit wijns zij uit minnertsga X antje heins geb..........overl.............. trouwt 1717
harrit freerk van 1681 overl 1727/28 X fook/fokje claases/klases geb ca 1688 overl..............X symke/symkje elinghs geb.......... trouwen 1702 overl febr 1706 X auck annis trouwen 1717 met kinderen . vader = anne klases x pietertje jansxmarten lolkes x dan harrit freerks trouwt 1706.
anne harrits van 23 nov 1710
x grytje peters
vader = pyter romcks x jeltje tjeerds wielinga
Dan een kind van anne harrits x grytje pytters/peters : harrit annes geb 6 april 1737 overleden 1 april 1818
X trijntje hendriks smits geb 2 okt 1735 overl 27 febr 1830
jeltje 1732-anne marije-tjeerd harris 1736 + hendrik = 2 ling

anne harrits 1774 x janke sierds- harrit annes 1807 x boersma 1817- anne harrits 1842 x neeltje taekes tjepkema Deze namen kloppen in stamboom
Dan onze vriend Rinze/renze x heleitje ook aaltje komt/woont leeuwarden bla bla bla enz aaltje overleden amsterdam op 2 juli 1890 in Buitengasthuis kanton 3- no 144 zij woont op dat moment zeeburgerdijk 14 Gasthuis voor besmettelijke ziekten-geestelijke en ongeneeslijken ziektes. Gaat ca 1890/91 naar usa op 8 mei geneutraliseerd 1897 new york-paterson. Een van de vele kinderen adriaantje 1873 trouwt met anne w. vanderplaag 1893 paterson

De Tjeerd/jacob wijnsma/wiseman 1887 + 1892 geneutraliseerd staat ook iets op de papieren van Koing Willem 3e. X willemke post krijgen in usa nog een kond adrian op 28 sept 1881 paterson.
Terug komend op rinze/renze zoek er nog naar.
Vanaf anne harrits x sierds en boersma klopt alles DAAR BOVEN ZAL HET EEN PUINHOOP ZIJN EN HEB DAN ALLE NAMEN DOOR ELKAAR GEHAALD, WAARSCHIJNLIJK, WIL IEMAND ZO VRIENDELIJK ZIJN OM DIT RECHT TE BREIEN.
groeten marian

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » zaterdag 10 jul 2021 11:15 am

kind van tjeerd/jacob moet natuurlijk zijn Kind adriaantje van 1873 en niet wat er staat. sorry

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » maandag 12 jul 2021 11:31 am

niks sorry, soms gaan gedachten sneller en verwacht dan dat iedereen gedachten begrijpt. nee dus mijn fout de adriaantje waar het overgaat is officieel adriaantje rinz(s)es wijnsma van 21 april 1873 en trouwt dan op 17 juni 1893 met anne vanderploeg van waarschijnlijk 1864. want rinze ging naar men schrijft met 3 kinderen naar usa waarvan alle kinderen er 3 zijn overleden, dan zou het meest waarschijnlijke zijn dat harrit van 1867 en rintje van 1870 in nederland zijn gebleven en de leeftijd gehad zouden hebben om verloven/getrouwd zou zijn geweest. moet ik nog uitzoeken. dan blijven kind 1871-75-85 over.

zo dat is de wereld uit. nog wel een vraag, hoe kom ik in de eventuele boeken om te kijken als ernaast de naam- rechts- staat : archief dat en dat - inventaris zus en zo, staat er wel leuk maar hoe kom ik daar in want dat begrijp ik niet.
En waarom moeten ze overal een lidmaatschap invullen, sommige wel 3 of 4 keer, wat is het nut daarvan? 1 keer lijkt logischer en minder-schrijfwerk, want het brengt verwarring.
marian

marianna7476
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 8 jul 2021 8:34 am

Re: Informatie gezocht over Anne Harry(i)ts uit Oude Bildtzijl

Bericht door marianna7476 » dinsdag 13 jul 2021 11:11 pm

Aan iedereen die zo vriendelijk was om op mijn vragen te antwoorden dan GELOOF je dit niet. Kreeg een mailtje uit USA dat deze meneer toch zijn grootvader eigenlijk niet goed had gekend bla bla

Heb een keurig mailtje terug gestuurd dat als hij zover was en wel interesse had hij maar moest reageren met de mededeling dat zijn naam in het echt niet Wiseman was maar Wijnsma uit Friesland met daarbij sorry.

In iedergeval dank voor jullie moeite, groeten marian.

Plaats reactie