Lening aan baron van Sytzama

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Lening aan baron van Sytzama

Bericht door Hinke Wiersma » donderdag 1 jul 2021 3:26 pm

Dag allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende:
Elisabeth Sybrens Zwart (weduwe van Johannes Botes Hooghiemstra en later weduwe van Pieter Tjeerds Andringa) verstrekte op 16 mei 1848 een lening (obligatie) aan de “Hoog Weledel geboren Heer Maurits Pico Diederik, baron van Sytzama, Commandeur in de Orde van de Nederlandsche Leeuw, Staatsraad, Gouverneur van Vriesland, wonende te Leeuwarden”.
De lening bedroeg 4000 gulden en de baron gaf als onderpand de aan hem toebehorende “Zathe en Landen, gelegen aan de Straatweg bij Wijtgaard, in gebruik bij Tjebbe Terpstra.” Bij in gebreke blijven van terugbetaling van het geleende bedrag is Elisabeth gemachtigd om bovengenoemde bezittingen te verkopen en de opbrengst als terugbetaling te beschouwen. Het zal geen toeval geweest zijn dat genoemde Tjebbe Terpstra was getrouwd met een zuster van Elisabeth Zwart.
https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/7ab ... 20965011c2
Twee maanden na het opstellen van deze obligatie overleed baron van Sytzama, hij was al enige tijd ziek. Duidelijk is dat de baron zelf geen geld hoefde te lenen, hij was een zeer vermogend man, dus waarom dan toch geld geleend van een weduwe uit Warga? Hoe moet ik dit zien: was dit een verkapte koopovereenkomst?
In het notarieel archief komen meer dergelijke leningen voor aan baron van Sytzama. Wat kan de reden hiervoor geweest zijn? Was het om belastingtechnische redenen?
Is er iemand die mij wat dit betreft wat meer informatie kan verschaffen?
Alvast heel hartelijk dank!

Vriendelijke groet,
Hinke Wiersma

Plaats reactie