Doitje / Dieuwke

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Doitje / Dieuwke

Bericht door Hinke Wiersma » zaterdag 3 apr 2021 5:27 pm

Kort vraagje: kan het zijn dat de naam Doitje is afgeleid van de naam Dieuwke? (ik kan bij vernoeming in een bepaalde familie deze naam anders niet plaatsen).
Alvast bedankt voor uw reactie.

Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Cor3 » zondag 4 apr 2021 8:12 am

Hallo Hinke,

Op onderstaande site komt Doitje niet voor.

Wel Dooitje. Dieuwke ook is een nog steeds gebruikte voornaam.

Voor namen zoeken, zowel voornaam als familienaam :

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/doitje

https://www.cbgfamilienamen.nl/nfb/

via google.nl wel dopen van Doitje.

Succes Cor

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Hinke Wiersma » zondag 4 apr 2021 1:35 pm

Hallo Cor,

Bedankt voor het meedenken. In de familienamenbank komt Dooitje voor als mannennaam. In "mijn" geval gaat het echter om een meisje. Het gaat om een Doitje, gedoopt op 10 maart 1755 in Warga. Zij is de vierde dochter in het gezin en zou volgens de lijn van vernoeming Dieuwke moeten heten.
Het is ook mogelijk dat zij Doetje werd genoemd, maar als deze naam niet is afgeleid van Dieuwke, is zij een wat vreemde eend in de bijt. Vandaar mijn vraag. Ik probeer verder te zoeken :P

Groet,
Hinke

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Margreet Huisman » zondag 4 apr 2021 7:11 pm

Hoi,

Vader hans Siebrens had wel een broer Doede Sybrens
08-01-1717 Plaats: Warga
Dopeling Doude
Vader Sibren Hansens
Moeder Afke Haringhs
Peter Allert Martens
Daar kan ze ook nog naar vernoemd zijn, temeer daar zus Dieuwke uit 1719 komt meteren:
10-03-1755 Plaats: Warga
Dopeling Doitje
Vader Hans Sibrens
Moeder Lisabeth Claesens
Meter Dieucke Sibrens
Ik heb nog geen ouders voor Lysbeth, kan de naam daar ook nog weg komen?

Kijk!
register van overledenen Warga 27-12-1753
Bijzonderheden: Opm: Betrokkene is verdronken
Overledene Doude Siberens
overleden te Warga.
Groet, Margreet

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Hinke Wiersma » maandag 5 apr 2021 11:25 am

Hallo Margreet,
Dank voor je reactie, ik vind het een goede suggestie dat Doitje wel eens naar Doude vernoemd kan zijn. Was wel een eyeopener voor mij, zou zelf niet in die richting gezocht hebben. Doitje werd inderdaad ook wel Doetje genoemd (als meter bij een kind van haar broer Sybren) en in het RK trouwregister van Wytgaard staat ze vermeld als Doedje. Dat pleit inderdaad voor een vernoeming naar Doude. Ik wist dat hij verdronken was en begraven op 27 december 1753, de dag na kerst. Dat betekent dat hij de kerstdagen thuis lag opgebaard. Dat heeft natuurlijk veel impact gehad. Doitje werd ruim een jaar later geboren, dus het is heel aannemelijk dat ze naar hem werd vernoemd.
Typisch is dan wel weer dat het zoontje dat na haar in 1757 werd geboren Doede werd genoemd. Zou de verdronken Doude dan twee keer zijn vernoemd? Kwam zoiets vaker voor?
Aan de kant van Lysbeth Claeses kan ik deze naam niet vinden, ik kan überhaupt niet zoveel vinden over haar familie. Haar ouders waren Claes Hinckes en Jits Wybes, ze had nog een zus Sjeurdje (1720) en een broer Wybe (1724), alle drie gedoopt RK in Warga. Meer heb ik niet kunnen vinden.
In het gezin van Hans en Lysbeth kan ik overigens nog iemand niet plaatsen.
Het derde kind is een dochter genaamd Anske gedoopt in Warga 6-11-1744, het vierde kind is een dochter genaamd Aafke. Aafke is vernoemd naar Aafke Kerstens, de moeder van Hans. De moeder van Lysbeth heette Jits en naar haar is het vijfde kind van Hans en Lysbeth vernoemd. De naam Anske kan ik ook absoluut niet plaatsen, maar zou misschien een jonggestorven zusje van Lysbeth kunnen zijn? Ik speur verder :P

Groet,
Hinke

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 8 apr 2021 2:01 pm

Hoi,

Het lijkt mij dat Doitje/Doetje dan naar de overleden broer Doude is vernoemd,
en zoon Doede naar een verre voorouder, waar Doede Sybrens ook al naar vernoemd was.
Deze bijvoorbeeld:
1698 Plaats: Idaarderadeel
Bijzonderheden:
Schiet 10 1/2 floreen
Locatie: Warga
Stemnr.: 23
Grootte: 50 pondematen
Aantal stemmen: 1

Gebruiker Hans Doedes
Eigenaar voor 1/5; papist; uit naam van zijn vrouw Jan Aenes
wonende te Warga
Eigenaar voor 4/5 Tjepke Alles minderjarige kinderen
Diversen: Curatoren: Tjeerd Sjoerds te Wirdum en Anne Pieters te Sneek; papist
Hij komt ook hier ter sprake:
viewtopic.php?f=3&t=2838&hilit=hans+doedes

Dchter Anske kan naar een grootmoeder van Lysbeth zijn-
Ik zie de naam niet bij Jits > Wybe Abes x Tjitske Andries,
dus moet het een voormoeder van Klaas Hemckes zijn.

groet Margreet

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Hinke Wiersma » vrijdag 9 apr 2021 1:23 pm

Hoi Margreet,

Daar kan ik wel in mee gaan. Ik had Hans Doedes ook al op het oog als vader van Sybren Hanses, hoewel ik er geen bewijs voor kan vinden. Het zou m.i. logisch zijn dat Sybren dan ook een broer Doede had, genoemd naar de vader van Hans. Er is wel een Doede Hanses NH getrouwd in Hempens met Antie Claases in 1696.
[Trouwregister Hervormde gemeente Hempens Teerns
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving (Akte)datum: 03-05-1696 Plaats: Hempens Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom
Doede Hanses
Bruid
Antie Claases]

Zou een broer van Sybren kunnen zijn, waarnaar dan ook zijn zoon Doede later vernoemd werd. Helaas ontbreekt van Doede en Antie verder elk spoor, althans ik kan het niet vinden.
Bedankt voor de interessante link. Dit is precies de familie waar ik mee bezig ben. Ik zou nog wel verder terug in de tijd willen, maar je hebt steeds minder zekerheid, veel aannames, weinig bewijs. Maar ik blijf nog wel even zoeken, je weet maar nooit!

Groet,
Hinke

abe
Berichten: 86
Lid geworden op: zondag 24 feb 2013 7:58 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door abe » woensdag 5 mei 2021 7:33 pm

hoi margreet, hinke en cor,
volgens mij wordt een dieuwke wel vernoemd, maar dan zou dat dooike zijn, en niet doitje.
de verkleining van de naam is ook een aanwijzing dat mogelijk een mannennaam is 'vervrouwlijkt'. maar dat kan ook enkele generatie eerder gebeurd zijn.
de naam 'anske' is vroeger vaak mannelijk.........komt o.a. bij de bruynsma's van ypecolsga voor. (zie GJ 1999)

groet van bonny
abe botes is mijn oudste voorvader in mannelijke lijn.

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Doitje / Dieuwke

Bericht door Hinke Wiersma » donderdag 6 mei 2021 10:40 am

Hallo Bonny,

Ik neig ook inderdaad naar de suggestie van Margreet dat Doitje in dit geval is vernoemd naar Doede, te meer omdat zij hier en daar ook voorkomt als Doetje. Wat betreft de naam Anske, ik weet dat die ook als mannennaam voorkomt, maar in dit geval staat er in het doopregister filia, dus moet het hier om een meisje gaan. Ik zou echter Antje dan aannemelijker hebben gevonden, maar ik kan geen voormoeder of -zuster met deze namen vinden.

Groeten,
Hinke

Plaats reactie