Wie denkt er mee? Is mijn voorvader Tijmen Harmens van Gelderen wel echt mijn voorvader?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
philipvangelderen
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 29 jun 2015 11:11 am

Wie denkt er mee? Is mijn voorvader Tijmen Harmens van Gelderen wel echt mijn voorvader?

Bericht door philipvangelderen » woensdag 20 mei 2020 4:18 pm

Sinds ik bij MyHeritage mijn dna heb laten onderzoeken (en by FTDNA ook de Big-Y) begin ik steeds meer te twijfelen over mijn afkomst.
Ik heb mijn vader (Harm) ook laten testen en stambomen van honderden van zijn matches uitgeplozen naar gezamenlijke voorouders. Een aantal matches zijn duidelijk tot Philippus van Gelderen (1841 Sneek) als zoon van Harmen van Gelderen en Janke van der Werf.
Harmen werd geboren in mei 1815 in Sneek als zoon van Tijmen van Gelderen en Sjoukje Schuil. Zij trouwden in Februari 1815 dus ze was toen al 6 maanden zwanger. Bij geen van mijn matches heb ik een link kunnen leggen tot voorouders van Tijmen. Wel een aantal met Sjoukje Schuil.
Tevens kwam ik een aantal matches tegen die ik kon linken met de familie van Gorkum (afstammelingen van de zogenaamde 'scherprechters familie'.
Na de vroege dood van Tijmen van Gelderen hertrouwde zij met Philippus van Gorkum.
En nu komt mijn dilemma:
Tijmen diende bij de marine in de tijd van Napoleon en keerde terug met paspoort (wat dus betekend dat hij zijn diensttijd heeft volbracht)
Zie https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/de2 ... e98eb22d15

Iemand opperde dat hij wellicht in Harlingen gestationeerd was en dus wel de vader zou kunnen zijn. Ik heb echter een aantal feiten geverifieerd die anders kunnen doen vermoeden:
De vaders van Tijmen van Gelderen en Philippus van Gorkum woonden in 1815 2 huizen naast elkaar (bron hisgis). Beide zoons moeten elkaar dus hebben gekend. Philippus was in 1815 slecht 15 jaar oud.
Een verre oom van Philippus (Dirk van Gorkum) had in die tijd in 1815 een pand in dezelfde buurt.
Dirk van Gorkum was in 1811 kleermaker, en nu het saillante detail: Sjoukje Schuil heeft als beroep naaister tijdens haar 1e huwelijk (werkte zij voor hem?)
Harmen van Gelderen noemde zijn 1e zoon in 1841 Philippus (hij hernoemde dus niet eerst zijn vader Tijmen maar eerst zijn stiefvader).

Ik heb navraag bij de gemeente SúdWest-Fryslan inzake zijn ontslag uit Franse Dienst maar ze konden me daar niet helpen.
Ook de Big-Y dna test leverde weinig meer op dan een aantal matches die te herleiden zijn naar Warner Wessels (+-1630) uit Utrecht/Gelderland

Heeft iemand ideeën wat ik verder nog zou kunnen doen? Zijn er hier afstammelingen van Harmen Tijmens van Gelderen (1755-1840 trouwde 4 x!) of van de familie van Gorkum die een dna onderzoek hebben laten doen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Gerrit Miedema
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 25 sep 2021 10:58 pm

Re: Wie denkt er mee? Is mijn voorvader Tijmen Harmens van Gelderen wel echt mijn voorvader?

Bericht door Gerrit Miedema » zondag 26 sep 2021 3:41 pm

Beste,

Interessant te lezen.
Graag zou ik in contact met u willen komen.

Vr gr Gerrit Miedema
(zoon Johanna Janke van Gelderen)

gerritmiedema@hotmail.com

Plaats reactie