Resolutie Thijs Jans Roelof Folkerts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Resolutie Thijs Jans Roelof Folkerts

Bericht door Annedou » dinsdag 28 aug 2018 11:30 am

In de Resoluties van Ooststellingwerf kwam ik dit stukje tegen op pagina 253, Inv. 10, als mijn transcriptie ten minste klopt:


Thijs Jans protesteert de effectu van de opsegg:
aen Roelof Folkerts cum uxore gedaan om op St:
Pet: 9 Maij i7i4 oude stijl in vrijdom na=
S:lands resolutie ende Grietenie Costume te &laten
sodane sate lands cum annexis, als sij van de
denuniant int gebruijck sijn hebbende. P: dorpreg=
=ter Thijs Eijts.

Maar wat staat er nou eigenlijk?
Wordt de huur opgezegd van een stuk land dat Thijs Jans gebruikt, of gebruikt Roelof Folkerts het land?
Is er een conflict dat de dorpsrechter moet oplossen, of worden deze kwesties altijd voor het gerecht gebracht of gemeld?

Wie weet er meer over dit soort zaken?
Alvast dank, Annedou

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Resolutie Thijs Jans Roelof Folkerts

Bericht door van der Honing » vrijdag 31 aug 2018 8:20 am

Over de functie van dorpsrechter vond ik op https://www.nijemirdum.nl/geschiedenis/ ... rpsrechter het volgende:
Ten tijde van de Republiek heeft vrijwel elk dorp een dorpsrechter. Soms hebben twee of drie kleine dorpen gezamenlijk één dorpsrechter. Hij is de vertegenwoordiger van het grietenijbestuur in het dorp.
Hij dient de grietman van alle ongeregeldheden en onenigheden, die niet meteen opgelost kunnen worden, op de hoogte te brengen. Verdachten van overtredingen moeten door hem worden gearresteerd en overgebracht naar het Nedergerecht. Ook moet hij dagvaardingen overhandigen aan betrokkenen. De dorpsrechter maakt onderdeel uit van een fijnmazig systeem van overheidsbemoeienis met het sociale leven.
Uw geval lees ik als volgt: Thijs Jans zegt Roelof Folkerts en diens echtgenote per 9 mei 1714 de huur van diens boerderij en landerijen op. Uw transcriptie effectu moet volgens mij zijn effectie, d.w.z. uitvoering. Grietenie Costume betekent "volgens het gebruik in de grietenij" en &laten wordt gelezen als "verlaten".

Dit soort opzeggingen komt men dikwijls tegen in de recesboeken van nedergerechten.

Yntze

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Resolutie Thijs Jans Roelof Folkerts

Bericht door Annedou » zaterdag 1 sep 2018 8:12 am

Yntze bedankt!

De site geeft precies te zien waar mijn kennis volledig stopte.
En jouw kennis van het Latijn gaat ook duidelijk verder :).

Vriendelijke groet, Annedou

Plaats reactie