gezocht: ouders Janke Berends (X Hendrik Klases Spoelstra)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

gezocht: ouders Janke Berends (X Hendrik Klases Spoelstra)

Bericht door jacqueline » dinsdag 17 apr 2018 7:44 pm

Hallo allemaal,

De familie Spoelstra, afstammend van Klaas Hendriks X 1. Trijntje Jans, 2. Hitje Egberts, 3.Gertje Tijmens, is op dit forum en ook elders al uitgebreid besproken.
Het gaat mij nu specifiek om Janke Berends, de eerste vrouw van Hendrik Klases Spoelstra, zoon uit het derde huwelijk.
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Aktedatum: 01-06-1794
Plaats: Nieuwehorne
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Hendrik Claases wonende te Compagnie
Bruid Jantjen Berents wonende te Heerenveen
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne Nieuwehorne, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 601, aktenummer 290
Gemeente: Schoterland
Periode: 1729-1811

Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Aktedatum: 08-06-1794
Plaats: Nieuwehorne
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Hendrik Claeses wonende te Compagnie
Bruid Jantje Berends wonende te Heerenveen
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 599, aktenummer 632
Gemeente: Schoterland
Periode: 1743-1811
Uit dit huwelijk 5 kinderen:
1 Gertrudis Hendriks Spoelstra, geboren in Compagnie. Zij is gedoopt op 05-04-1795 in Heerenveen, R.K parochie.
2 Antje Hendriks Spoelstra, geboren in Compagnie. Zij is gedoopt op 22-10-1796 in Heerenveen, R.K parochie. Bij de doop van Antje was de volgende getuige aanwezig: Elisabeth Berends.
3 Nicolaus Hendriks (Klaas) Spoelstra, geboren in Compagnie. Hij is gedoopt op 21-04-1798 in Heerenveen, R.K parochie. Bij de doop van Klaas was de volgende getuige aanwezig: Berend Jans.
4 Maria Hendriks Spoelstra, geboren in Compagnie. Zij is gedoopt op 26-07-1802 in Heerenveen, R.K parochie. Bij de doop van Maria was de volgende getuige aanwezig: Elisabeth Martens.
5 Bernardus Hendriks Spoelstra, geboren in Compagnie. Hij is gedoopt op 05-08-1807 in Heerenveen, R.K parochie. Bernardus is overleden vóór 1811, ten hoogste 4 jaar oud
.
Bij de doop van Maria heet Janke bij AlleFriezen Janke Beerents Martens, in de akte staat volgens mij Janke Martens plus nog eea wat ik niet kan ontcijferen. Zie scan 37 van Het Meer Rooms-Katholiek; boek 611 via Zoekakten, https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2040000.
Maarrr...wie zijn de ouders van Janke Berends? De doopgetuigen zouden kunnen helpen om de oplossing te vinden maar met Elisabeth, Berends dan wel Martens, noch met Berend Jans is het me gelukt. En tenzij ik er overheen heb gelezen worden ook in de andere onderwerpen over de familie Spoelstra voor Janke geen ouders genoemd?
Bij overlijden is zij 40 jaar oud
Bron: DTB Begraven
Soort registratie: DTB inschrijving begraven
Aktedatum: 28-08-1807
Overledene Jantje Beerends 40 jaar oud, overleden - te Compagnie Schurega
relatie van Gehuwd met Hendrik Klazes
Bronvermelding
register van overledenen Grietenij Schoterland, archiefnummer 28, Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) - Tresoar, inventarisnummer 592, aktenummer 783
Gemeente: Schoterland
Periode: 1806-1811
Dus van ca 1767.
In de database is er dan eigenlijk maar één kandidate, haar moeder zou dan ook vernoemd worden:
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Aktedatum: 18-05-1767
Plaats: Harlingen
Bijzonderheden:De tweede getuige is Antje Hendriks
Dopeling Janneke geboren te Harlingen
Vader Berent Lammerts
Moeder Antje Gerryts
Getuige Harmen Lammerts
Bronvermelding
Doopboek R.K. par. Harlingen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 346, aktenummer 3192
Gemeente: Harlingen
Periode: 1686-1811
Kan ze dit zijn? Of ziet iemand een andere mogelijkheid?

groeten van Jacqueline

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: gezocht: ouders Janke Berends (X Hendrik Klases Spoelstr

Bericht door van der Honing » vrijdag 20 apr 2018 9:46 am

Bij de doop van Maria heet Janke bij AlleFriezen Janke Beerents Martens, in de akte staat volgens mij Janke Martens plus nog eea wat ik niet kan ontcijferen.
Ik zie nergens "Beerents" staan. Volgens mij staat er:
26 Julii bapt[isat]a est Maria
maria, mater Jantie Martens,
pater Hendrik Klases, Compagnie
suscepit Elisabet Martens


Mogelijk is de transcriptie bij AlleFriezen onjuist.

Yntze

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: gezocht: ouders Janke Berends (X Hendrik Klases Spoelstr

Bericht door jacqueline » zaterdag 21 apr 2018 12:27 pm

Dag Yntze,

Fijn dat je hebt gekeken. Er staat dus idd twee keer Maria, ik dacht het misschien verkeerd te begrijpen. Aan de transcriptie is dan het juiste patroniem toegevoegd wat er in het origineel niet bij staat.
Het blijft helaas een raadsel wie de doopgetuigen zijn. Berend Jans wellicht Jankes vader, Elisabeth een zus of schoonzus. Het kan ook nog om twee verschillende personen gaan die allebei Elisabeth heten.

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie