Cornelis Kramer controleur te Workum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » dinsdag 21 jun 2016 1:44 pm

Beste medespeurders,

Ik ben op zoek naar de herkomst van Cornelis Jans Kramer die in 1717 werd ingeschreven als burger van Workum. Komt hij van elders uit Friesland? Of misschien uit West Friesland?

Burgerboek Workum
Datum: 27-12-1717 Plaats: Workum
Vermeld Cornelis Jan Cramer
Diversen: Ingeschreven als burger.

Cornelis Jans Kramer trouwde Geertje Hitsma, geb. op 5 november 1696 Idsegahuizem / Piaam, dochter van Suffridus Hitsma (1664) en Trijntje van Asperen (1665-1712).
De kinderen van Cornelis en Geertje zijn:
1 Jacobus, ged. op 19 september 1723 te Workum, dominee, trouwde 20 maart 1768 te Hindeloopen met Uilkjen Lieuwes Faber.
2 Siffridus ged. op 25 augustus 1726 te Workum, overl. 1 juni 1807, Hindeloopen (leeftijd bij
overlijden: mogelijkerwijze 80 jaar oud), arts, trouwde op 3 oktober 1762 te Workum met Pyttertje Hempenius, geb. te Hindeloopen. Hij trouwde (2) op 10 maart 1805 te Hindeloopen met Jantjen Eelkes.
3 Catharina, ged. op 5 oktober 1729 te Workum, trouwde op 27 mei 1753 te Workum met Jentje Sickes Gerlsma, ged. op 16 oktober 1729, Tjerkwerd (Wonderadeel), secretaris en convoy mr.

Cornelis was aangewezen als curator van Gerbrigje Jacobs Binkes, dochter van Geertje uit haar eerste huwelijk met Jacob Binkes.
Autorisatieboek Bron: Nedergerechten; autorisaties
Soort registratie: Inschrijving nedergerechten; autorisaties
Datum: 20-05-1723
Bijzonderheden: Cornelis Cramer contrarolleur, woonachtig te Workum curator over personen en goederen
Gehuwd met Geertien Hitsma moeder
Weduwe van Jacob Binkes convoyeur, woonachtig te Stavoren vader
Gerbrigje Jacobs Binkes weeskind
Curator Cornelis Cramer
Moeder Gehuwd met Geertien Hitsma
Vader Weduwe van Jacob Binkes
Weeskind Gerbrigje Jacobs Binkes
Kan iemand een aanknooppunt vinden?

Vriendelijke groet, Alice Schippers

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 21 jun 2016 4:42 pm

Hoi Alice,

in een recent Genealogysk Jierboek, volgens mij 2014, is de familie van de zeeheld Jacob Binkes beschreven. Mogelijk staat er een aanwijzing in het artikel, want ik denk dat de eerste man van Geertje Hitsma wel eens een nazaat zou kunnen zijn.
Het volgen van de loopbaan van een cherger valt meestal niet mee. Ze vliegen van hot naar haar (mogelijk omdat ze, als belastinggaarders, niet erg geliefd waren). Als ze dan nog een weinig voorkomende naam hebben, denk aan Velkers, Plantinga en Tresling, heb je nog wel eens een gelukje. Maar Kramer? Lijkt me bijna onbegonnen... Maar een zoon van Cornelis wordt wel predikant, en de Gerlsma's zitten in het Hindelooper stadsbestuur, dus helemaal armlastig zijn ze dan niet geweest.

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 21 jun 2016 7:57 pm

Hoi,

Jacob Binkes komt inderdaad in het genoemde artikel voor het voetlicht. Geen gegevens over de afkomst van Cornelis, en ook deze auteur heeft het huwelijk tussen Cornelis en Geertje niet kunnen vinden in de boeken...

Groet, Andries.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » woensdag 22 jun 2016 9:59 am

Nee, dat klopt Andries. Geertje is niet “van de straat”.
Ze is een dochter van Suffridus Hitsma, predikant te Wijnaldum. Hij was getrouwd met Trijntje van Asperen, dochter van Petrus Asperen en Hitje Gravius uit Grouw.

Ik hoop hier iemand te treffen die meer weet over de familie Kramer in en buiten Friesland. Misschien is mijn voorvader Cornelis Kramer dan ook thuis te brengen.

Vriendelijke groet, Alice

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 22 jun 2016 12:51 pm

Hallo Alice,

Ik heb Cornelis, tenminste ik denk dat hij het is, nog ergens vermeld gevonden:
Stem- en floreenkohieren 1728
Bron: StemkohierenSoort registratie: Inschrijving StemkohierenDatum: 1728Plaats: Idaarderadeel
Bijzonderheden:
Locatie: Warga
Stemnr.: 41
Aantal stemmen: 1
Eigenaar voor 4/5; papist
Meinert Binnes erven
Eigenaar voor 1/5
Cornelis Cramers

Gebruiker
Geert Ulbes
In 1698:
Bron: StemkohierenSoort registratie: Inschrijving StemkohierenDatum: 1698Plaats: Idaarderadeel
Bijzonderheden:
Schiet 5 floreen
Locatie: Warga
Stemnr.: 41
Grootte: 60 pondematen
Aantal stemmen: 1
Eigenaar voor 1/5
Ymcke Tietses weduwe

Eigenaar voor 4/5; papist; uit naam van zijn vrouw
Meynert Binnes wonende te Leeuwarden
Gebruiker
Fookel Tabes
Hij kan dat 1/5 deel geërfd hebben. Dan is de vraag wat is zijn relatie tot Ymcke Tietses weduwe. En is Ymcke dan de naam van de weduwe, en Tietse de naam van de overleden man, of is het gewoon N.N. de weduwe van Ymcke Tietses?
Optie 1 levert niets op, voor zover ik kan zien, optie 2 onder meer dit huwelijk:
Trouwregister Gerecht Idaarderadeel
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB inschrijving trouwenDatum: 31-03-1690Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom
Tzietse Idserts wonende te Warstiens
Bruid
Yemck Andris wonende te Warga
Maar hij kan ook gewoon dit 1/5 deel hebben gekocht. Dat zou eerst uitgesloten moeten worden voordat er een hele boom rond dit laatste echtpaar, met veel pijn en moeite en met geen enkele garantie op openbarende bevindingen, wordt geconstrueerd.
Tjitse zit in 1698 als meier op stem 26 te Jelsum, zijn weduwe in 1728 op Winsum stem 6. Bovendien bezit hij (en dus niet de weduwe) in 1698 een part van Warga stem 25 (4,75 pm). Ook is hij dan/daar curator over Tietse Baukes. Ga er maar aan staan. Signatuur: RK.

Tot slot: ik kan ook het tweede huwelijk van Geertje (met Cornelis) niet vinden. Dat is raar. Zij woonde op dat moment denkelijk te Staveren en hij te Workum (in elk geval sinds 1717, hij wordt niet opnieuw ingeschreven).

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » woensdag 22 jun 2016 2:45 pm

Goed gevonden! Maar zou de dochter van een predikant trouwen met iemand van RK signatuur?
Dat hoeft natuurlijk niet als Cornelis een stuk land gekocht heeft.

Ik vond nog deze Cornelius kramer, geneesheer in Koudum. Vreemd genoeg ook met een zoon die Suffridus genoemd wordt.
Het verband is me nog niet duidelijk. We zoeken verder.
Trouwregister Hervormde gemeente Koudum
Datum: 04-01-1784 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Cornelius Cramer wonende te Koudum
Bruid Grijtie Mellius wonende te Koudum
Doopboek Herv. gem. Koudum
Datum: 07-03-1784 Plaats: Koudum
Dopeling Suffridus geboren op 23-02-1784 te Koudum
Vader Cornelius Cramer
Moeder Grijtie Mellius Tomee
Groet, Alice

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » woensdag 22 jun 2016 3:36 pm

en deze?
Bruidegom: Cornelis Jansz Kramer
Bruid: Catharina Jans
Gebeurtenis: Trouwen
Datum: zondag 2 december 1708
Gebeurtenisplaats: Alkmaar

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door jacqueline » donderdag 23 jun 2016 12:08 am

Hallo Alice en Andries,

De bruidegom uit Alkmaar is een ander. Volgens akte komt hij uit Amsterdam en in de ot-aktes aldaar het volgende:
inschrijvingsdatum:06-06-1727
naam bruidegom:Kramp, Pieter Adriaanse
naam eerdere vrouw:Stol, Lijbet Franse
naam bruid:Jans, Catrina
naam eerdere man:Kramer, Cornelis Janse
bronverwijzing:DTB 566, p.307
opmerkingen:Huwelijksintekeningen van de KERK. Akte doorgehaald, zie bladzijde 317

inschrijvingsdatum:13-06-1727
naam bruidegom:Kramp, Pieter Adriaanse
naam eerdere vrouw:Stol, Lijbet Franse
naam bruid:Jans, Catrina
naam eerdere man:Kramer, Cornelis Janse
bronverwijzing:DTB 566, p.317
opmerkingen:Huwelijksintekeningen van de KERK. Zie ook bladzijde 307
Deze vermeldingen zag ik nog niet?
Ontvangstboek betreffende klokluiden voor begrafenissen Workum
Bron: DTB Begraven
Soort registratie: DTB inschrijving begraven
Datum: 18-03-1733
Bijzonderheden:
Ontvangen wegens beluid £ -:-:- Citaat: Conteluur Kraamer
Overledene Kraamer (controleur) overleden op 18-03-1733
Bronvermelding Ontvangstboek betreffende klokluiden voor begrafenissen Workum, archiefnummer SWF_13-01.06, - GA Súdwest Fryslân, inventarisnummer 909, aktenummer 3006
Gemeente: Workum
Periode: 1726-1784

Bron: Volkstelling 1744
Soort registratie: Inschrijving Volkstelling 1744
Datum: 1744
Plaats: Workum
Bijzonderheden:
Gemeente: Workum
Vermeld De weduwe van Cramer (contrarolleur)
Diversen: Aantal personen: 4 Toegezegd bedrag £ 10:-:-
Bronvermelding Omschrijvinge van familiën in Friesland ("Volkstelling"); Steden, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 1631, blad 29, aktenummer 362
Periode: 1744
Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » donderdag 23 jun 2016 12:30 pm

Hallo Jacqueline,

Dank je wel. Nee, deze had ik nog niet gezien.
Ik heb wel ontdekt wel dat er in de Zuid-Westhoek van Friesland veel Kramers zijn. In Workum, Stavoren, HIndeloopen en zo voort.
Ik ga proberen daar enige structuur in te brengen.
Misschien kan ik Cornelis dan ook plaatsen.

Vriendelijke groet, Alice

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 23 jun 2016 4:21 pm

Dag dames.

Cornelis in 1733 overleden, dat is wel in overeenstemming met zijn optreden in voogdijzaken te Workum, wel een handvol, en niet meer optreden daarna. Geertje Hitsma nog in 1744 als weduwe aldaar, maar kennelijk in 1749 niet meer. Vertrokken of overleden?
Nog even gezocht naar Tjitse Idzerts en Ymck Andries. Hij koopt parten van zijn broers, net na 1700. Geen doorverkoop aan Cornelis (nog) gevonden. Maar dat hoeft ook niet rechtstreeks gegaan te zijn. Ik kon nog een Idzerts Tjitses uit mijn bestand als zoon van Tjitse en Ymck aan ouders helpen, wel aardig. Er zijn nog meer kinderen, en dat sluit Cornelis definitief uit als erfgenaam van dit echtpaar.

Groet, Andries.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Kiek » donderdag 23 jun 2016 7:22 pm

Geertje Hetses overlijdt in Workum in 1779 als weduwe van C. Cramer. Inschrijving in register Sloten.

Zou Cornelis Kramer iets met Matthijs Cramer, konvooimeester en meermalen burgemeeester van Workum, te maken hebben?
Een van de zonen van een kleindochter van Cornelis Cramer, Magdalena Suffridus Kramer, heet Matthijs.
Het lukt me niet de naam Mathijs bij Magdalena's schoonfamilie (Eertmans en predikantenfamilie Van Gelder) te vinden.

Matthijs Cramer (+1720 Workum) komt van Aschendorf via Coevorden Leeuwarden binnen, waar Matthias Cramer als lidmaat van de NH gemeente in 1687 wordt ingeschreven. In Coevorden vind ik niets.
In 1690 wordt Mathys Creemer ingeschreven als burger van Workum.
Hij huwt in 1690, gerecht en NH, Workum en Leeuwarden, Engeltie Alberdingh (+1716 Workum), waarna in 1693 dochter Johanna.
Er overlijden 2 kinderen in 1695 en 1697.

Zou Mathijs Cramer een zoon kunnen zijn van Matijs Mathijsen Cramer (Leiden) x Sneek 1662 Trijntie Janses uit Sijbrandaburen?

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door jacqueline » donderdag 23 jun 2016 9:35 pm

Dan zou Cornelis een zoon van deze Matthijs moeten zijn en Jan een tweede voornaam i.p.v. een patroniem. Er is deze doop
Doopboek Herv. gem. Leeuwarden
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Datum: 10-08-1698
Plaats: Leeuwarden
Dopeling Cornelis
Vader Matthis Mattyssen
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Leeuwarden, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 935, aktenummer 3991
Gemeente: Leeuwarden
Periode: 1690-1698
Maar dit is dus geen Cornelis Jan(s). Waarschijnlijk is het een zoon van Matthijs Matthijssen, timmermansgezel, die in 1697 te Leeuwarden trouwt met Antie Cornelis.

Siffridus 1726 moet al eerder gehuwd zijn geweest; hij doopt te Workum Herv. gemeente: Magdalena (1754), Cornelis (1755), Margaritha (1757) en! Mathijs (1759), Matthijs (1760).
Het Matthijs zou van de kant van zijn eerste vrouw kunnen komen.

Vanwege het door jou genoemde echtpaar uit 1662, de bruidegom wonende te Leiden, kwam ik op Erfgoed Leiden en Omstreken wel deze tegen:
Plaats Sassenheim
Datum 10-06-1685
Bron Dopen NH
Kind Cornelis Cramer
Vader Jan Jacobsen Cramer
Moeder Neeltje Bordens
Getuige Teuntje Jans Versluis
Bron Archiefnr 0661A
Archiefnaam Dopen en Trouwen NH
Inventarisnummer 1
Folio 50
Maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken!

Groeten van Jacqueline

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Kiek » vrijdag 24 jun 2016 9:58 am

Ah Jacqueline, natuurlijk eerst de 2x Matijs-zonen van Suffridus Cornelis!
Suffig van me.

In 1780 overlijdt ene Sevrijdes Kraamer in Workum.
Alice, ik denk dat dit dezelfde Suffridus Cornelis Kramer (*1726) is als hierboven.
De Suffridus die overlijdt in Hindeloopen 1807 is dan waarschijnlijk de kleinzoon.

Vriendelijke groet,
Kiek

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » vrijdag 24 jun 2016 11:38 am

Hallo medespeurders,

Ik heb o.a. deze vermelding gevonden:
Kind: Geertruid Kramer
Vader: Suffridus Kramer
Moeder: Elisabet Tuinmans
Getuige: Matthys Tuinmans
Gebeurtenis: Doop
Datum: vrijdag 9 maart 1753
Religie: NH
Gebeurtenisplaats: Bergen op Zoom
Hier wordt dus ook een Matthijs genoemd, vader of broer van Elisabeth

Suffridus (zoon van Cornelis Kramer en Geertje Hitsma) en Elisabeth kregen drie kinderen (zes kinderen, zie hieronder), Elisabeth, Cornelis en een jongetje dat niet lang leefde. Elisabeth stierf vlak na de geboorte van haar derde (=zesde) kind.
Van Cornelis heb ik de doop nog niet gevonden, zijn huwelijk en overlijden wel.
Trouwregister Hervormde gemeente Koudum
Datum: 04-01-1784Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Cornelius Cramer wonende te Koudum
Bruid Grijtie Mellius wonende te Koudum
Overledene: Cornelis Kramer
Leeftijd: 76 jaar
Gebeurtenis: Overlijden
Datum: maandag 24 oktober 1831
Gebeurtenisplaats: Hemelumer Oldeferd
Cornelis Kramer en Grietje Mellius Thomee kregen vijf kinderen
1 Suffridus Kramer 1784
2 Mellius Kramer 1786
3 Matthijs Kramer 1789
4 Bauke Kramer 1793
5 Magdalena Kramer 1797

We zoeken verder!

Vriendelijke groet, Alice
Laatst gewijzigd door Alice Schippers op zondag 26 jun 2016 8:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alice Schippers
Berichten: 142
Lid geworden op: dinsdag 7 jul 2015 4:09 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Cornelis Kramer controleur te Workum

Bericht door Alice Schippers » vrijdag 24 jun 2016 2:13 pm

Verbeterde versie van de afstammelingen van Suffridus Kramer, zoon van Cornelis Kramer en Geertje Hitsma

Suffridus Kramer, ged. 25 augustus 1726 te Workum, overl. 1 juni 1807 te Hindeloopen (leeftijd bij overlijden: mogelijkerwijze 80 jaar oud), medicijne doctor, tr. (1) circa 1751 met Elisabeth Tuinmans, overl. 17 oktober 1760 te Workum
Kinderen van Suffridus en Elisabeth:
1 Geertruida Catharina, ged. 9 maart 1753, Bergen op Zoom (getuige : Matthijs Tuinmans), overl. 29 oktober 1825, Workum (leeftijd bij overlijden: mogelijkerwijze 72 jaar oud), tr. 13 januari 1771 te Workum met Bauke Sybrens Osinga.
2 Magdalena, geb. 29 mei 1753 te Workum, tr. 11 december 1774 te Workum met Dirk Eertmans.
3 Cornelius, geb. 17 augustus 1755 te Workum, ged. in 1755, overl. 24 oktober 1831, Koudum (Hemelumer Oldeferd) (leeftijd bij overlijden: 76 jaar oud), heelmeester, tr. 4 januari 1784 te Koudum (Hemelumer Oldeferd), met Grietje Mellius Thomae, geb. 11 januari 1761 te Koudum (Hemelumer Oldeferd), overl. 13 augustus 1826, Hemelumer Oldeferd (leeftijd bij overlijden: 65 jaar oud).
4 Margaritha, ged. 18 maart 1757 te Workum, tr. 30 mei 1781 te Workum met Reinicus Hermanides, geb. te Oudeschild (Texel), dominee.
5 Matthijs, ged. 26 januari 1759 te Workum, overl. 24 oktober 1760
6 Matthijs, geb. 2 november 1760 te Workum.
Tr. (2) op 3 oktober 1762 te Workum met Pyttertje Hempenius, ged. 25 december 1721 te Hindeloopen.
Kinderen van Suffridus en Pyttertje:
7 Titia, ged. 9 oktober 1763, Workum tr. 21 september 1788 te Workum met Gerben Cornelis.
8 Gerberigje, ged. 30 augustus 1767, Workum tr. 17 december 1797 te Workum met Jettje Hottjes Blauw.

Plaats reactie