waarom Lieuwe Tijs?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

waarom Lieuwe Tijs?

Bericht door Annedou » vrijdag 29 jan 2016 1:13 pm

Hessel Stevens en Pietertje Eijts trouwden op 8-4-1691 in Oosterwolde.
Ze lieten 9 kinderen dopen in Oosterwolde, waaronder Lieuwe Thijs op 24-9-1702. Waarom geven de ouders dit kind deze naam??

Omdat ik geen Lieuwe Thijs vond in de familie van Hessel (geen familie gevonden) en Pietertje (vader Eijt Hendriks te Haule, broer Hendrik), zocht ik wat verder en vond een Lieuwe Tijs in Oosterwolde.
Deze Lieuwe Tijs laat op 24-11-1678 Imme dopen. Hij blijkt ook een zoon Thomas te hebben, die op 29-4-1694 binnenkomt in Oldeholtpade of omstreken, vanuit Oosterwolde: zoon van Lieuwe Tijs.
En Lieuwe Tijs zelf wordt in 28-5-1701 ook genoemd als lidmaat in Oldeholtpade.

Via Allefriezen kwam ik niet verder, maar misschien heeft iemand toch nog wat informatie?

Bedankt alvast, Annedou

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: waarom Lieuwe Tijs?

Bericht door jacqueline » zondag 31 jan 2016 5:59 pm

Hallo Annedou,

Nou, dat is een lastige vraag! Ik kan je helaas niet echt verder helpen. Heb je de inschrijving gezien van de volgende doop? Ik ben benieuwd hoe het er precies staat.
Doopboek Herv. gem. Oosterwolde, Fochteloo en Appelscha
Bron: DTB Dopen
Soort registratie: DTB inschrijving doop
Datum: 24-09-1702
Plaats: Oosterwolde
Bijzonderheden:
De dopeling zijn naam is Lieuwe Thijs
Dopeling Lieuwe
Vader Hessel Stevens (molenaar)
Bronvermelding Doopboek Herv. gem. Oosterwolde, Fochteloo en Appelscha, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 551, aktenummer 928
Gemeente: Ooststellingwerf
Periode: 1667-1811
Er doopt te Oosterwolde nog wel een Thijs Eijts: 1697 Eijts, 1700 Harmen. Misschien een broer van Pietertje?

Verder vielen de hiernavolgende Laurens en Hendrik Stevens me op:
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterwolde Fochteloo Appelscha
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 26-09-1697
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Laurens Stevens wonende te Diever
Bruid Janke Henrycks wonende te Donkerbroek
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterwolde Fochteloo Appelscha, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 552, aktenummer 61
Gemeente: Ooststellingwerf
Periode: 1683-1810
doopt: Steven (Oosterwolde 1698) en Claessie (Donkerbroek 1699).
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterwolde Fochteloo Appelscha
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 27-10-1689
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Henryck Stevens wonende te Diever
Bruid Jantien Jans wonende te Haule
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterwolde Fochteloo Appelscha, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 552, aktenummer 183
Gemeente: Ooststellingwerf
Periode: 1683-1810
doopt 2X Trijntie (Donkerbroek 1690 en 1692)); Grietie (Oosterwolde 1695); Jan (Oosterwolde 1696); Lammichjen (Donkerbroek 1699); Jancke (Oosterwolde 1701); Steven (Donkerbroek 1703); Maertie (Donkerbroek 1705); Hinckien (Donkerbroek 1711).
Gebruiker van het aandeel van Lyckle Jacobs van stem 22 te Donkerbroek in 1698.

Zowel Hessel, Laurens als Hendrik worden genoemd in een lijstje in Gens Nostra uit 1990 Huwelijken tussen Drenten en Stellingwervers via deze link http://www.ancestors.nl/Gens%20Nostra/1990.pdf op pagina 247, in het stuk VAN ORIGINE DRENTS, pagina 233-248.

Alle Drenten geeft te Diever een Steven Laurens (een keuter) in het register van het Haardstedegeld, te 1672, 1691, 1692 en 1694. In de DTB kan ik hem niet terug vinden helaas.

groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: waarom Lieuwe Tijs?

Bericht door tabepap » zondag 31 jan 2016 7:41 pm

Hallo Annedou,
In het doopboek (FamilySearch) staat letterlijk: ...Lieuwe .. na Lieuwe Thys.
Hij is dus vernoemd naar Lieuwe Thys, maar zijn doopnaam is alleen Lieuwe.
Ik heb nog een tijdje gezocht in het Nedergerecht van Ooststellingwerf, maar ben niet verder gekomen dan deze vermelding uit 1657 (Weesboeken):
Jan Eijses tr. 1) Frouckien Folckerts, tr. 2) Anne Tomes, contra Griete Jan Eitsdr x Lieuwe Thijs (Griete is dus een dochter uit het eerste huwelijk).
M vr gr,
Egbert

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: waarom Lieuwe Tijs?

Bericht door van der Honing » maandag 1 feb 2016 10:31 am

Ook in Schoterland ben ik de combinatie van Lieuwe en Tijs tegengekomen bij:

Hessel Hessels alias Hessel Hesseli te Hoornsterzwaag, overleden vóór 1664, van wie drie kinderen: Yd Hessels (gehuwd met Tijs of Teije Lieuwes), Auck Hessels (gehuwd met Lieuwe Hendricks) te Hoornsterzwaag, en Hessel Hessels, huisman te Hoornsterzwaag, overleden tussen 1654 en 1664 (gehuwd met Hendrickien Hendricks). Mogelijk is er meer te vinden in Schoterland of Ooststellingwerf.

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: waarom Lieuwe Tijs?

Bericht door Annedou » maandag 1 feb 2016 9:57 pm

Hartelijk dank voor jullie inspanningen, want het is zeker geen eenvoudige vraag die ik stelde!

Nagekeken op Zoekakten: inderdaad staat er dat het kind werd vernoemd "na Lieuwe Thijs".
Er blijkt geen eenvoudig antwoord te geven op de vraag of deze Lieuwe Thijs misschien familie was of een goede kennis. Te ver terug in de tijd wellicht?

Gekeken op de site die Jacqueline aangaf, las ik min of meer een jaargang door en vond de pagina waarop huwelijken staan tussen Drenten en Stellingwervers. Laurens en Henryck Stevens uit Diever en Hessel Stevens uit Hoornsterzwaag. Op Alledrenten was Stevens Laurens te zien in de haardstedenregisters, maar nergens zag ik een aanwijzing dat Hessel Stevens een connectie met Diever of Drenthe had. Ook op Allefriezen zag ik daar niets over. Om op die lijst te belanden zou er toch eigenlijk wel meer moeten zijn dan de gezamenlijke achternaam Stevens en het trouwen in Oosterwolde, denk ik. De namen van de kinderen Trijn en Hencke?

Hessel Hesseli/Hessel Hessels in Schoterland enz. klinkt ook veelbelovend, maar voor mij (nog?) onvindbaar.

Overigens gaf het doorlezen van die jaargang in een artikel over de familie Hilbing (Gasselte, Drenthe) voor mij nog wel een leuk spoor: iets over Gretyn Schooninck en haar broers en zus. Schueninck komt in mijn stamboom voor.

En verder las ik vandaag dat er in de eerste Threant van dit jaar het parenteel van Luytien Jans Westerbeek staat: zie een eerdere vraag van mij (Jan Jans en Jantien Jans!).

Genoeg over om te doen :), groet, Annedou

Plaats reactie