Familienaam Kraak Oldemarkt

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » dinsdag 19 mei 2015 1:45 am

Ik plaats mijn vraag hier ook maar even,
In Oldemarkt nemen 1812 een aantal personen de familienaam Kraak aan , waarvan enkelen met het patroniem Jans
!) Geert Jans Kraak, 2) Hendrikje Jans Kraak 46 jaar,1764 3) Jan Jans Kraak 44 jaar,1768 4) Jennegien Jans Kraak 42 jaar, 1770 5) Tisse Jans Kraak 40 jaar,1772 6) Geesje Jans Kraak 38 jaar.1774

No 1 Geert Jans Kraak overleed 29 apr 1825 Peperga en is omstreeks geboren rond 1735, zoon van Roelof Jans en Hendrikje Geerts. Hij laat zichzelf diverse keren inschrijven in de kerkelijke registers van Oldemarkt en Blesdijke/ Peperga

Roelof Jans en Hendrikje Geerts krijgen te Blesdijke Peperga een aantal kinderen , waarbij ook bij een aantal kinderen de moeder niet wordt vermeld.
Mijn vraag: Zouden de bovengenoemde nummers 2 tot en met 6, broers en zusters van nummer 1 kunnen zijn, en hiermede ook kinderen van Roelof Jans en Hendrikje Geerts
Hoewel zij zich wel laten registreren in 1812 Oldemarkt met de familienaam Kraak is hun overlijden niet te vinden.Ook de dopen zijn niet terug te vinden in regio Steenwijkerwold, misschien toch in Blesdijke Peperga geboren en gedoopt ??? In Blesdijke ontbreken een aantal doopboeken,is dat dan de verklaring van het ontbreken van de doop.
Konden mensen uit Blesdijke Peperga hun naam ook buiten hun eigen gemeente laten registreren. Dus inwoners van Blesdijke/Peperga in Oldemarkt ?

Geert Jans Kraak krijgt 29 jun 1772 te Peperga een zoon die hij Thijs noemt.
De Tisse Jans die in Oldemarkt de naam Kraak aanneemt lijkt ook uit 1772 te komen. Tisse Jans de oom van Thijs Geerts ? Is Jan Roelofs misschien vaker gehuwd ?
Laatst gewijzigd door Hans_A op dinsdag 19 mei 2015 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door simkos » dinsdag 19 mei 2015 9:35 am

Beste Hans,

Als iemand overlijdt in 1825, hoe kan deze persoon in 1835 geboren zijn. Of moet het geboortejaar misschien 1805 zijn.

In maart 1811 werd het Koninkrijk Holland ingelijfd bij het keizerrijk van Napoleon Bonaparte. Alle Franse wetten in de loop van 1811 hierin gevoerd. Nederland werd naar frans voorbeeld ingedeeld in Mairies - een frans begrip voor ons begrip gemeente. Een Mairie moest minimaal 500 inwoners hebben en de afstand tot het gemeentehuis mocht niet verder zijn dan 1 uur gaans. Deze indeling van de Mairies vind je nog terug in kadastrale indeling.

De nieuwe Franse Mairie registreerde de inwoners, die er op dat moment woonden in de Mairie. Het nieuwe bestuur vraagt niet waar men vandaan kwam. De leden van de familie Kraak verhuisden nogal eens en werden regelmatig opnieuw geregistreerd. Het tijdstip registratie zegt dus alleen, dat men op dat moment in die kerkelijke gemeente of Mairie woonde.

Het overlijden na 1811 wordt geregistreerd in die Mairie of waar het feit van de geboorte of overlijden plaats vind. De ambtenaar moet vervolgens aan de ambtenaar, waar deze persoon woonde bericht geven. Deze akten vind dus op twee plaatsen: 1. in de gemeente waar de geboorte of het overlijden heeft plaats gevonden en vervolgens in de gemeente van domicilie, meestal herkenbaar aan doorhalingen in het formulier.

Bij mijn onderzoek heb ik vaak de huwelijken in de periode 1811-1830 eerst zo goed mogelijk uitgezocht met inbegrip van de huwelijkse bijlagen, die stukken die bruidegom en bruid moeten inleveren voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en ook de gegevens van alle geboorte en overlijdens akte genoteerd. Neem dus de tien jaren tafels door van zowel de gemeente Weststellingwerf als die van het gebied waarin Oldemarkt valt. De tienjaren tafels zijn in te zien op de internetsite www.Zoekenakten.nl

Hieruit heb ik een gezinsreconstructies gemaakt. Door deze overzichten krijg je goed inzicht hoe de families onderling verwant zijn. Het enige tijd maar werpt zijn vruchten af.

Succes met je verder onderzoek.

Groeten van Simkos

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » dinsdag 19 mei 2015 11:46 am

Simkes, bedankt voor je reactie.

Het jaar 1835 is een typfoutje en moet natuurlijk 1735 zijn.
Overlijdensakte Weststellingwerf, 1825
Aangiftedatum: 27 april 1825, akte nr. 49
Overleden op: 26 april 1825
Overleden: Geert Jans Kraak, 90 jaar, man, weduwnaar.

Uit de akte blijkt dat hij 90 jaar oud was en een zoon van Jan Roelofs en Hendrikje Geerts,
Geert Jans Kraak heeft in ieder geval 2 broers die voor 1800 trouwen nl Jan Jans Kraak huwde 2 maal, Sijgjen Jans daarna Trijntje Jans Boer en Harmen Jans Kraak X Grietien Andries Kremer Echter geen bijlages bij deze kerkelijke huwelijken. De directe nakomelingen van deze 3 broers heb ik redelijk in beeld.

In Paasloo Oldemarkt werd 6 oktober 1769 Roelof Roelofs Kraak geboren als zoon van Roelof Jans en Margjen Roelofs.
Het huwelijk van Roelof Jans en Margjen Roelofs is ook niet terug te vinden in Oldemarkt, maar wel een huwelijk van Roelof Jans en Margjen Alten 22 oktober 1767. Roelof Jans met vermelding geboren en woonachtig te Muggebeet
Deze Roelof Jans zou gezien naam en plaats en tijdsperiode een broer kunnen zijn van Geert Jans, Harmen Jans en Jan Jans Kraak. Ook doopgetuigen heb ik proberen te volgen, maar kom hierbij steeds verwanten van de vrouw tegen .

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door jacqueline » dinsdag 19 mei 2015 11:38 pm

Hallo Hans en Simkos,
In Oldemarkt nemen 1812 een aantal personen de familienaam Kraak aan , waarvan enkelen met het patroniem Jans
!) Geert Jans Kraak, 2) Hendrikje Jans Kraak 46 jaar,1764 3) Jan Jans Kraak 44 jaar,1768 4) Jennegien Jans Kraak 42 jaar, 1770 5) Tisse Jans Kraak 40 jaar,1772 6) Geesje Jans Kraak 38 jaar.1774
No 1 Geert Jans Kraak overleed 29 apr 1825 Peperga en is omstreeks geboren rond 1735, zoon van Roelof Jans en Hendrikje Geerts.
Een zoon van Roelof Jans heeft als patroniem Roelofs en niet Jans. Geert Jans kan dus niet de zoon van een Roelof Jans zijn. De opgegeven namen van de ouders zitten er sowieso nogal eens enigszins tot behoorlijk naast, zeker bij overledenen van 90 jaar oud! Zijn overleden vrouw wordt b.v. ook Aaltje Roelofs genoemd, haar nam was echter Aaltje Jans, zie b.v. de dopen van de hieronder genoemde kinderen.
Dit is haar overlijden:
Overlijdensakte Weststellingwerf, 1819
Aangiftedatum: 22 december 1819, akte nr. 98
Overleden op: 21 december 1819
Overleden: Aaltje Jans, 85 jaar, vrouw, gehuwd met
Geert Jans Kraak
Vader: Jan Roelofs
Moeder: Immigje
Ook hier waarschijnlijk de verkeerde ouders, afgaande op de namen van de kinderen van Geert en Aaltje lijken ze dit:
Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1739, doopjaar 1739
Geboren op 8 januari 1739 in Noordwolde
Gedoopt op 11 januari 1739 in Noordwolde en Boyl
Dopeling: Hiltje
Vader: Jan Thijssens
Moeder: Immigjen Roelofs
Herv. gem. Noordwolde en Boyl, doop 1729-1811
Inventarisnr. : DTB 769
In de memorie bij het overlijden van Geert staan de namen van de kinderen:
Memories kantoor Gorredijk, overl. jaar 1825
Gemeente Opsterland
Overledene : Geert Jans Kraak
Overleden op: 26 april 1825
Wonende te : Peperga
Tekst: vader van
Hendrikje (vrouw van Karste Pieters Bijkerk, boer),
Immigje (vrouw van Jan Luitjens Jonker, idem Noordwolde),
Thijs, idem aldaar,
Geesje (vrouw van Barteld Klazen Veen, te Paasloo/Oldemarkt)
en wijlen Jan Geerts Kraak (vader van minderjarige Geert, Antje, Jakob en Aaltje Jans Kraak: voogd is Gerrit Berends Bakker, mr.bakker Blesse o/Peperga).
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Alle kinderen zijn terug te vinden in de database:
1766 Hendrikjen (Zijgien Jans); 1767 Jan (Marchien Jeelis); 1769 Immigje (Zijgien Jans); 1772 Thijs (Zijgien Jans); 1774 Geesjen (Marchien Roelofs);
Ook onderstaande dopen, als de leeftijd van Aaltje bij overlijden juist is zijn deze (of in ieder geval de eerste) dopen echter van een ander echtpaar met dezelfde namen:
(1749 Jantjen; 1756 Geesjen; 1757 Claas;)
Roelof Jans en Hendrikje Geerts krijgen te Blesdijke Peperga een aantal kinderen, waarbij ook bij een aantal kinderen de moeder niet wordt vermeld.
Ik zie alleen Grietje 1723 – en verder? En waar zie je de naam van de moeder?
Mijn vraag: Zouden de bovengenoemde nummers 2 tot en met 6, broers en zusters van nummer 1 kunnen zijn, en hiermede ook kinderen van Roelof Jans en Hendrikje Geerts
Dat lijkt me niet – zie boven de opmerking betreffende de patroniemen en verder is het leeftijdsverschil tussen Geert en de andere Kraakjes te groot. Zelfs halfbroers en –zussen lijkt onwaarschijnlijk!
Geert Jans Kraak heeft in ieder geval 2 broers die voor 1800 trouwen nl Jan Jans Kraak huwde 2 maal, Sijgjen Jans daarna Trijntje Jans Boer en Harmen Jans Kraak X Grietien Andries Kremer Echter geen bijlages bij deze kerkelijke huwelijken. De directe nakomelingen van deze 3 broers heb ik redelijk in beeld.
In Paasloo Oldemarkt werd 6 oktober 1769 Roelof Roelofs Kraak geboren als zoon van Roelof Jans en Margjen Roelofs.
Het huwelijk van Roelof Jans en Margjen Roelofs is ook niet terug te vinden in Oldemarkt, maar wel een huwelijk van Roelof Jans en Margjen Alten 22 oktober 1767. Roelof Jans met vermelding geboren en woonachtig te Muggebeet
Deze Roelof Jans zou gezien naam en plaats en tijdsperiode een broer kunnen zijn van Geert Jans, Harmen Jans en Jan Jans Kraak. Ook doopgetuigen heb ik proberen te volgen, maar kom hierbij steeds verwanten van de vrouw tegen .
Margjen Alten die gehuwd is met Roelof Jans kan heel best Margjen Roelofs worden genoemd. Zij lijkt ook de doopgetuige Marchien Jeelis (1767) resp. Roelofs (1774) bij de hierboven genoemde dopen van Geert Jans X Aaltje Jans. Waarmee Roelof inderdaad een broer lijkt van Geert, Hamen en Zijgien.
Huwelijk van Roelof en Margjen noch de doop van hun zoon Roelof kan ik echter terugvinden in de database?

Groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » woensdag 20 mei 2015 2:06 am

Jacqueline,

Sorry, maar ik zie dat ik de vader en zoon naam door elkaar gehaald heb. Geert Jans is een zoon van Jan Roelofs i.p.v Roelof Jans. Ik ga in ieder geval jou bijdrage even goed doornemen,en kom er zo nodig later op terug.

Hans

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Jacoba » woensdag 20 mei 2015 10:31 am

Jacqueline, de doopgetuige Sijgien/Zeijgien Jans lijkt mij eerder de dochter van Jan Thijssen/Immigje Roelofs en dus de zuster van Aaltje Jans:

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1744
Geboren in Noordwolde
Gedoopt op 23 februari 1744 in Noordwolde en Boyl
Dopeling: Zeijgjen
Vader: Jan Thijssens
Moeder:

Sijgien trouwde Jan Jans Kraak in 1779, de broer van Geert Jans, en als getuige vertegenwoordigde zij dus de familie van beide ouders van de dopeling.

Groeten,
Jacoba.

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » woensdag 20 mei 2015 1:10 pm

Jacoba,

Jan Jans Kraak huwt 09 mei 1779 met Sijgien Jans Sijgjen zal zo rond 1794 zijn overleden, want Jan Jans Kraak huwt 7 jan 1795 dan met Trijntje Jans Boer.
Overigens stond er in de huwelijksakte van zoon Jan Jans Kraak en Feikjen Gerrits Bovenkamp, dat moeder Sijgjen ergens in 1800 zou zijn overleden, Dat klopt dus niet.

Geert Jans Kraak huwt 5 mei ???? Aaltjen Jans, zij overl 22 dec 1819,85 jaar dochter van Jan Roelofs en Immigje NN

Aaltjen Jans en Sijgjen Jans lijken mij 2 zussen van elkaar, die beiden dus 2 broers huwden.

Jan Thijsses en Immigje Roelofs krijgen in ieder geval een zoon Roelof, en Roelof zal ook de naam van Immigje haar vader zijn
Aaltje Jans lijkt mij in dit geval ook hun dochter, en bij haar overlijden ook weer een ander patroniem (Roelofs) opgegeven.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door jacqueline » woensdag 20 mei 2015 2:58 pm

Ja, Zijgien Jans als zus van Geert Jans was een slip of the pen, onder druk van het tijdstip en de wens het antwoord nog voor het slapen gaan af te ronden en te plaatsen. Uit de gegeven info bleek al dat het een schoonzus van Geert was, nu dus ook een zus van Aaltje.
Er is ook een deel van het antwoord weggevallen zie ik nu. Jan Roelofs ipv Roelof Jans had ik idd overwogen, in 1749 zijn er twee vermeldingen van een Jan Roelofs die in aanmerking komen:

Weststellingwerf Quotisatie 1749
Plaats: Blesdijke
Omschrijving : boer
Perso(o)n(en): Jan Roelofs
Aant. volw. : 5
Aant. kind. : 1
Aanslag : 63:3:00
Verhoging : -
Vermogen : -
Bron : Tresoar
Toegang: 5
Invnr. : 6483
Folio : 53v

Weststellingwerf Quotisatie 1749
Plaats: Peperga
Omschrijving : boer
Perso(o)n(en): Jan Roelofs
Aant. volw. : 4
Aant. kind. : 1
Aanslag : 44:9:00
Verhoging : -
Vermogen : -
Bron : Tresoar
Toegang: 5
Invnr. : 6483
Folio : 50v
Groet,
Jacqueline

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door anne » woensdag 20 mei 2015 4:04 pm

Dag Hans,
Het huwelijk van Roelof Jans en Margjen Roelofs is ook niet terug te vinden in Oldemarkt, maar wel een huwelijk van Roelof Jans en Margjen Alten 22 oktober 1767. Roelof Jans met vermelding geboren en woonachtig te Muggebeet
doop van Margjen; 17-5-1745 in Oldemarkt, haar ouders zijn Alte Pieters en Doutje (Herms Reiners),
hier hun trouwen in Oldemarkt 1733;
8- 5 Alt Peters j.m. Oldemarkt en Doutje Reiners j.d. van Ysterga.
Roelof Jans en Margjen Alten, laten in Blokzijl de volgende kinderen dopen;
22-7-1770 zoon Alte
22-8-1773 dochter Jantje
17-1-1776 zoon Klaas
25-5-1777 zoon Klaas
6-11-1779 dochter Douwgjen
28-9- 1783 zoon Alte (vader heeft ondertussen achternaam Schippers aangenomen)
10-6-1787 zoon Hendrik

Roelof Jans Schipper(s) hertrouwd;
Den 19 April
Roelof Schippers, wedwn. van Marrigjen Alten te Muggebeet
Trijntje Jans van der Meer, j.d. laatst gewoond hebbende te Westzaandam, thands te
Muggebeet.
Vriendelijke groet
Anne

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » woensdag 20 mei 2015 5:19 pm

Jan Roelofs bij de Quotisatie 1749 Wsw met vermelding van 5 volwassenen en 1 kind, zet ik een vraagteken bij.
In ieder geval leven in 1749 Geert Jans, Jan Jans nog , Geert zal dan een 14 jaren oud zijn en Jan 3 jaren oud, tenzij Geert elders woonde en werkte. Op 14 mrt 1749 werd Geesjen Jans geboren,

Als vrouw van Jan Roelofs en moeder heb ik Hendrikje Geerts genoteerd.
Roelof Jans die te Paasloo met Margjen Roelofs huwt, lijkt mij ook een zoon van Jan Roelofs en Hendrikje Geerts
Dat de doop van Roelof Jans en zowel Geert Jans niet terug te vinden is mischien te verklaren doordat er bij een brand in Blesdijke kerk doopboeken verloren zijn gegaan.

Anne,

Roelof Jans die met Margjen Roelofs was gehuwd, zijn de ouders van Roelof Roelofs Kraak 06 okt 1769 Paasloo, die op zijn beurt weer met Marrigjen Geerts van Essen was gehuwd. Uit dit huwelijk ook weer een Roelof Roelofs Kraak 27 okt 1802 te Paasloo die 28 sep 1826 te Oldemarkt met Jantjen Jacobs Koning huwde.
De naam Schippers klinkt mij niet logisch , en vraag mij af of Margjen Alten dan wel de moeder van Roelof Roelofs Kraak was. In de gehele Kraak familie tot dus ver geen enkele Alte terug te vinden.

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door anne » woensdag 20 mei 2015 5:33 pm

Dag Hans,
Roelof Jans die met Margjen Roelofs was gehuwd, zijn de ouders van Roelof Roelofs Kraak 06 okt 1769 Paasloo
dat is een ander echtpaar als wat je hier noem';
Het huwelijk van Roelof Jans en Margjen Roelofs is ook niet terug te vinden in Oldemarkt, maar wel een huwelijk van Roelof Jans en Margjen Alten 22 oktober 1767. Roelof Jans met vermelding geboren en woonachtig te Muggebeet
wat ik wilde vertellen is, dat Roelof Jans en Margjen Alten niets met de Kraak familie te maken hebben.

vr. gr. Anne
Vriendelijke groet
Anne

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Jacoba » donderdag 21 mei 2015 7:31 am

Hans,

voor de volledigheid: de vrouw van Jan Jans Kraak, i.e. Sygje Jans, overleed in 1787/1788 in Blesdijke 4 (WSW Speciekohier).

Jacoba.

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Familienaam Kraak Oldemarkt

Bericht door Hans_A » donderdag 21 mei 2015 4:03 pm

Tot zover is mij het een en ander duidelijk. Maar toch blijf ik nog met een vraag over.
In 1812 nemen te Oldemarkt de volgende personen met het patroniem Jans de familienaam Kraak aan;
1) Hendrikje Jans Kraak leeftijd 46 jaar,geboren ±1764
2) Jan Jans Kraak leeftijd 44 jaar, geb ±1768
3) Jennegien Jans Kraak leeftijd 42 jaar, ± 1770
4) Tisse Jans Kraak 40 leeftijd jaar,± 1772
5) Geesje Jans Kraak leeftijd 38 jaar.±1774
http://www.historischcentrumoverijssel. ... miview=tbl

4) Tisse Jans Kraak, is niet de Thijs Geerts Kraak geboren 29 juni 1772 te Blesdijke, die 11 april 1801 met Margjen Harms van Essen huwde, en 28 februari 1847 te Oosterwolde overleed. In dat geval zou het patroniem niet kloppen Thijs Geerts laat zijn naam Kraak te Noordwolde registreren ; http://www2.tresoar.nl/genealogie/naams ... &achter=ja

De eerder genoemde Geert Jans Kraak is bekend als zoon van Jan Roelofs en Hendrikje Geerts, en komt uit 1735.
Zou Jan Roelof gehuwd met Hendrikje Geerts misschien een jongere broer Jan gehad hebben, en zijn deze 5 personen geen neven en nichten van Jan Roelofs

Van al deze 5 personen heb ik nog geen geboorte-doop- overlijden terug kunnen vinden

Plaats reactie