Jannys Alberts, Stellingwerven, 1640

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.Bootsma Jr.
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 2 mar 2015 8:29 pm

Jannys Alberts, Stellingwerven, 1640

Bericht door J.Bootsma Jr. » woensdag 4 mar 2015 7:53 pm

Beste forumleden,

Ik doe onderzoek naar de naam Bootsma, die afkomstig is uit de Stellingwerven. Mijn oudste voorvader is op dit moment Jannys Alberts (Jannes of Johannes Alberts). Hij is geboren in ±1640, en getrouwd met Albertje Jans, 5 november 1676. Ze kregen de kinderen Grietje, Albert Jannes en Jan Jannes Boosman. Hij heeft een boerderij gehad in Wolvega en Oldeholtpade. Waarschijnlijk was hij ook verrichter van bodediensten. Hij had ook een broer Abel Alberts, boer te Nijeholtpade. Jannys is overleden in 1695. Er zijn wel vermoedens wie de ouders zouden kunnen zijn:

Die ouders zijn wellicht Albert Wigbolds en Grietje Pieters te Ooststellingwerf. Dit wordt gedacht omdat de vader Albert heet vanwege het patroniem en Grietje is ook de naam van de kinderen van Jannys en Abel. Zij kregen de kinderen Wigbold, Pieter en Abel(e). De naam Abel kan dezelfde zijn als de broer van Jannys. Ook kwam er in Ooststellingwerf een Pieter Wigbolds voor. In de Weststellingwerf was er een Wigbold Pieters. Deze nam Grietje Lijkles in de kost, die daarvoor in de kost was genomen door Jannys. Later nam Luitgien Pieters haar in de kost. Luitgien leende Wigbold Pieters ook een berdrag van 100 gld..

De ouders van Jannys kunnen ook nog anders zijn. Graag hoor ik van iedereen die maar een klein beetje hiervan weet.

Met vriendelijke groet
J.Bootsma Jr.

Plaats reactie