Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
radbod
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 26 apr 2012 12:41 pm

Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

Bericht door radbod » zondag 18 jan 2015 5:26 pm

om bij de Haersmas uit te komen zal ik zeker moeten weten of Lolke Lyckles , veenbaas in Gorredijk 17e eeuw,zoon was van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd .Deze laatste schijnt een vrouw met de naam Wyts Ruyrds te hebben gehad . Lolke Lyckles trouwde met Antie Waalters en hij was afkomstig van Tjalleberd.

Opsterland, huwelijken 1667
Vermelding: Eerste proclamatie op 17 juli 1667
Bruidegom: Lolcke Lyckles afkomstig van Tjalleberd
Bruid: Antie Waalters afkomstig van Gorredijk

Hij had 4 dochters met de naam Wyts laten dopen,3 waren overleden ,ook sibbelingen hadden dochters met die naam Van Lolke heb ik geen doopgegevens gevonden , ca 1640,
Zijn er andere alternatieven?
mvg Cor

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

Bericht door van der Honing » donderdag 29 jan 2015 6:59 am

Beste Cor,

Raadpleeg eventueel Opsterland proclamatieboek inventarisnummer 111 (oud: Q7), folio 263 d.d. 17 december 1646. Daarin is sprake van de kinderen van Lyckle Tieerts verwekt bij wijlen zijn huisvrouw Wytske Ruurds. Merck Gosses en Lyckle Tieerts als mombers over de twee onmondige kinderen van Ruurd Oenes verwekt bij wijlen zijn huisvrouw Hylck Sioerdts, verkopen een halve zathe te Langezwaag. Helaas worden de namen van die kinderen niet vermeld. (Mogelijk was Wytske Ruurds ook een dochter van Ruurd Oenes.) Antien Wolters was een dochter van Wolter Sweitses en Eebel Ulckes, maar dat wist je misschien al. Ook zij komen dikwijls voor in de archieven van het nedergerecht Opsterland.

Ikzelf ben een afstammeling van het laatstgenoemde echtpaar via de familie van Wolter Ruurds Jager uit de Compagnie van Jubbega-Schurega.

Groet,

Yntze

radbod
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 26 apr 2012 12:41 pm

Re: Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

Bericht door radbod » donderdag 29 jan 2015 7:09 pm

Dat van Antje Wolters wist ik nog niet ,dat is dus zeker?Wolter Sweitses . Ik verwachtte nog een moeder van haar die Akke heette ,omdat Lolke Lykles 4x een dochter Wytske doopte en 2x een dochter Acke.De naam Sweitse komt niet terug bij de kinderen van Lolke ,Ebele en Uilke ook niet. Ik weet dat Antie Wolters in Gorredijk woonde toen ze trouwde in 1667 Ik vond nog ergens de naam Walter Tammes
Als vader van Ruurd Oenes heb ik nog Oene Mennolts gevonden online.Zijn vrouw Ancke Molles heeft een vader Molle Sywerdts.zijn ouders: Sywerdt Ottes en Bon Molledr. Ik heb een aantal kinderen van Lolke Lyckles in mijn lijst staan 1 Tiaerd Lyckles van Tryn 2 Jolst Lyckles 3 Antje Lyckles 4 Baukjen Lyckles 5 Wytske Lykles 6 Ruurd Lyckles en misschien 7 Lolke Lyckles
Op hisgis vond ik Lyckle Tiaerdts in 1640 in Tjalleberd ,waar Lolke van afkomstig was. Ik lees hier nu dat er in 1640 in het nabijgelegen Luinjeberd een Lolcke Lyckles eigenaar was van stem 9,misschien is dat zijn grootvader.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

Bericht door van der Honing » vrijdag 30 jan 2015 9:44 am

Ik vond nog ergens de naam Walter Tammes
Wolter Tammes is vóór 2 december 1658 overleden. Hij had meerdere kinderen, onder wie ook een dochter Antien Wolters, maar die was toen (en ook nog in 1660) getrouwd met een Andries Douwes. Zie o.a. ook Opsterland proclamatieboek Q10 inv. nr. 114, fol. 482 d.d. 2 december 1658.
Dat van Antje Wolters wist ik nog niet ,dat is dus zeker?Wolter Sweitses
Ja, zie hiervoor: Opsterland proclamatieboek Q14 inv. nr. 118, fol. 262 d.d. 20 januari 1677.

radbod
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 26 apr 2012 12:41 pm

Re: Lolke Lyckles zoon van Lyckle Tyaerts uit Tjalleberd?

Bericht door radbod » vrijdag 30 jan 2015 7:39 pm

Antje Walters trouwde in 1667 met Lolke Lykles ,
het zou dus kunnen dat Andries Douwes (trouwde 1648) voor die tijd overleden was
Als Lolke Lykles of zijn kinderen ook genoemd worden in de aktes van Wolter Sweitses
dan is het antwoord duidelijk over welke Antje Wolters we het hebben
Ik zal binnenkort de proclamatieboeken doornemen die u mij hebt aanbevolen ,bedankt daarvoor!

Plaats reactie