Jan Ottes van Hasinga/was Otte Jans.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Klaas Rein Noppert
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 11 dec 2005 10:35 am
Contacteer:

Jan Ottes van Hasinga/was Otte Jans.

Bericht door Klaas Rein Noppert » vrijdag 23 dec 2005 5:39 pm

Ik was in de veronderstelling dat Otte Jans ontvanger van belasting te Baard was, maar een zoon van hem was dit.

Het gaat dus om Jan Ottes van Hasinga. Hieronder heb ik zijn details weer gegeven.

Jan Ottes Van Hasinga is geboren op zaterdag 28 april 1787 in Oudehaske, Haskerland, zoon van Otte Jans en Margjen Hendriks van Helden. Hij is gedoopt op zondag 13 mei 1787 in Oudehaske, Haskerland. Jan Ottes is overleden op zondag 10 november 1844 in Baarderadeel, 57 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op dinsdag 12 november 1844. Jan Ottes:
(1) trouwde, 20 jaar oud, op zondag 24 april 1808 in de Knipe, Haskerland met Trijntje Jans Faber, 21 jaar oud. Trijntje Jans is geboren in 1787 in Benedenkijpe, Schoterland, dochter van Jan Sytzes en Trijntje Sydses. Trijntje Jans is overleden op vrijdag 28 augustus 1829 in Oosterlittens, Baarderadeel, 42 jaar oud.
(2) trouwde, 42 jaar oud, op zondag 11 april 1830 in Leeuwarden met Johanna Maria Reitsma, 36 jaar oud. Johanna Maria is geboren in 1794, dochter van Folkert Reidsma en Johanna Alberdina Seel. Johanna Maria is overleden op dinsdag 16 november 1841 in Baarderadeel, 47 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op woensdag 17 november 1841.
(3) trouwde, 54 jaar oud, op zaterdag 26 juni 1841 in Baarderadeel met Teuntje Twentrop, 94 jaar oud. Teuntje is geboren op woensdag 18 januari 1747, dochter van Frans Twentrop en Johanna Norbuis. Zij is gedoopt op zaterdag 18 februari 1747 in Harlingen. Teuntje is overleden in Harlingen.

Wie weet waar ik bij Tresoar iets van de ontvanger der belasting kan terug vinden????

Klaas Rein.

http://home.wanadoo.nl/krnoppert
Zoek de volgende namen uit: Noppert, Noppers, Otten, Krottje, Vallinga, van Hasinga, Postma(Longerhouw)

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

ontvangers

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 24 dec 2005 12:06 am

Dag,

Ik heb wel een link naar lijsten van ontvangers ed.,
maar ik weet niet of je dat bedoelt.

http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Pro ... v_secr.htm

Is niet van Treosar dus.

Bij Tresoar kun je soms (soms) iets vinden, via Onderzoek > 2e keus Archiefonderzoek> zoekscherm
Soms krijg je resultaten op een naam alleen al, maar als je even het woord ontvanger intypt ...
Wat ook wel resultaat geeft is het woord aanstelling, maar er is verschil tussen notulen van een vergadering waarin ze het er over hebben, of de daadwerkelijke, en je moet net mazzel hebben dat die van jou bewaard is gebleven.

Ik kan me van schoolmeester een hernieuwde taak-functieomschrijving herinneren.
Ofwel, je moet maar even wat woorden uitproberen.

En nog iets, ook buiten Tresoar - zijn de Toevalsvondsten van Anton Musquetier.
Die struint al 20 jaar in de archieven, en zet elke naam met een 1 zin-samenvatting in een database.

http://members.home.nl/musquetier/

Links onder in het menu.

Klaas Rein Noppert
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 11 dec 2005 10:35 am
Contacteer:

Bericht door Klaas Rein Noppert » zaterdag 24 dec 2005 9:12 am

Margreeth,

De site had ik al een keer bezocht maar daar staat niet wat ik zocht.
Ik zal nu maar bij Tresoar zelf ten rade.

Klaas Rein.
Zoek de volgende namen uit: Noppert, Noppers, Otten, Krottje, Vallinga, van Hasinga, Postma(Longerhouw)

Plaats reactie