Geert Jans Feenstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tetteh
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 12 feb 2009 2:07 pm

Geert Jans Feenstra

Bericht door tetteh »

Beste medespeurders,

Geert Jans Feenstra is één van mijn voorouders. Hij is op 26.2.1775 te Oenkerk getrouwd met Janke Jans.

Volgende gegevens staan vast:

1. Familienaam 1811:
Geert Jans Bergum, neemt op 27.12.1811 de naam Feenstra aan voor de kinderen Gerryt 37, Fintje 30, Oudega, Lammert 27 en de kindskinderen Teunis 10, Geert 7, Jan 3 (van Fintje).
In de gegevens via Nieuwland staat erbij: geboren ca. 1750.

2. Bij het huwelijk van zoon Lammert op 11.5.1811 wordt Geert Jans wever genoemd en is de moeder Janke Jans al jaren geleden overleden. Lammert overlijdt als Lammert Geerts Veenstra op 6.7.1829 Tietjerksteradeel. Dan zijn beide ouders overleden.

3. Ook de zoon Gerryt Geerts (Veenstra) is wever.

4. Bij de dopen van zijn kinderen heet hij 1 keer "Koer" (doop Jan Geerts in Oenkerk) en een andere keer "Korf" (dopen Gerrit en Lammert Geerts, Boornbergum).

Alhoewel ik geen sluitend bewijs heb, is het mogelijk dat de ouders van Geert Jans de volgenden zijn:

Jan Geerts en Trijntje Andries, gehuwd op 21.8.1751 te Oenkerk. Jan Geerts is dan mr. liinewever.

Deze Jan Geerts overlijdt vlgs. coll. Nieuweland te Oenkerk voor juli 1764. Trijntje overlijdt eveneens voor 9 juli 1764. Wanneer zij de ouders van Geert Jans Feenstra zijn, dan is hij nog kind bij het overlijden en zou hij onder voogdij komen. Bestaan er weesboeken van Tietjerksteradeel?

Mijn grootste probleem is echter, dat ik het overlijden van Geert Jans nergens kan vinden, terwijl hij eind 1811 nog in Bergum leeft. Ik heb ook gezocht in Drente en Groningen, maar niets gevonden. Hij is in 1811 ca. 60 jaar oud.

Heeft iemend een idee?


mvg


Tette
Cor2
Berichten: 21
Lid geworden op: zaterdag 29 jun 2013 5:47 pm

Re: Geert Jans Feenstra

Bericht door Cor2 »

Hallo allen,

Van Tette had ik eerder al vernomen dat de onderstaanden
het niet kunnen zijn:

Geert Jans Feenstra 1-3-1813 Smallingerland 76 jaar
Geert Jacobs Veenstra 9-12-1818 Opsterland 67 jaar

Groeten,
Cor
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: Geert Jans Feenstra

Bericht door tukkergirl »

Tette, nog geen antwoord,
maar dit kind heeft een andere achternaam , ondanks dat de vader aangeeft van Veenstra.

Overledene: Fintje Geerts
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 70 jaar

Vader: Geert Jans

Moeder: Janke Jans

Gebeurtenis: Overlijden
Datum: woensdag 2 juli 1851
Gebeurtenisplaats: Smallingerland


http://www.allefriezen.nl/personen-zoek ... 59f796a529

hier staat als echtgenoot Gerlof Theunis Elzinga
Bij het huwelijk heet zij van achternaam Korf(f)

en hun huwelijk :

Smallingerland, huwelijken 1800
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 mei 1800 in Oudega
Bruidegom: Gerlof Theunnies afkomstig van Oudega
Bruid: Fentje Geerts afkomstig van Oudega
niet geschoten, is altijd mis
Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Geert Jans Feenstra

Bericht door Kiek »

De namen van de kinderen van dochter Fintje Geerts Korf/f en Gerlof Theunis Elzinga:

1802 Teunies
1804 Geert
1808 Jan
1813 Jelle
1814 Sietske
1819 Janke
1822 Hinke

De ouders van Gerlof zijn waarschijnlijk Teunis Lammerts x 1770 Sietske Gerlofs.
kinderen: 1772 Gerlof – 1777 Lammert, beiden geboren in Oudega.

De namen van twee kinderen van Fintje: Jelle en Hinke, lijken aantrekkelijk voor verder onderzoek naar voorouders.
Helaas heb ik nog geen link gevonden met deze Jelle en Hinke.

Zou de naam Lammerts, de vader van Gerlof, dezelfde oerbron hebben als broer Lammert van Fintje?
Zou dit gezin iets met de voorouders te maken kunnen hebben?
Tietjerksteradeel, dopen, doopjaar 1718
Gedoopt op 10 april 1718 in Suameer
Dopeling: Fentie
Vader: Lammert
Moeder:

De namen van de kinderen van deze Lammert Geerts F/Veenstra en Janke Fokes van der Wal (dochter van Foke Hendriks en Ymkjen Reins)
zijn allemaal logische vernoemingen:

1812 Gerard
1814 Ymkje
1816 Foke
1819 Janke
1822 Hendrik

Waarschijnlijk nog iets aanvullends van Geert Jans:
Smallingerland, dopen, doopjaar 1768
Gedoopt op belijdenis op 27 mei 1768 in Boornbergum/Kortehemmen
Dopeling: Geert Jans
Vader:
Moeder:


Zou de naam Korf/f iets te maken hebben met een eendenkorf/ - kooy/-kooiker?
tetteh
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 12 feb 2009 2:07 pm

Re: Geert Jans Feenstra

Bericht door tetteh »

Hallo Tukkergirl en Kiek,

bedankt voor deze reacties. Fintje Geerts is een oudmoeder van mij en de genoemde gegevens heb ik reeds, maar de verwijzing naar de vernoemingen vind ik wel een goede tip en zal in die richting ook verder zoeken.

M.b.t. de Geert Jans die op 27.5.1768 in Boornbergum gedoopt is lijkt het mij dat dat een andere is:
a) hij wordt huisman genoemd,
b) "Mijn" Geert Jans moet ca. 1750 geboren zijn en dan zal hij met 18 jaren nog niet huisman zijn.

Wel heb ik bij het doorzoeken een andere Geert Jans gevonden, die op 6.8.1798 in Kortehemmen belijdenis deed. Hij is mr. wever, dus dat past ook.

Aangezien zoon Lammert in 1784 geboren, maar eerst in 1794 in Kortehemmen/Boornbergum gedoopt werd zijn de bindingen met de kerk misschien aan schommelingen onderhevig geweest.

Waar de naam Korf resp. Koer vandaan komt zal wel een raadsel blijven.


mvg

Tette
Plaats reactie