Pedigree collapse

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Pedigree collapse

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 mei 2014 12:38 pm

Hallo allemaal.

In kleine gemeenschappen werden eertijds regelmatig huwelijken tussen neef en nicht gesloten. Dit gebeurde helemaal regelmatig als er een sociale indicatie (zal ik het maar noemen) voor was.
Mijn vraag gaat over het verschijnsel van huwelijken tussen oom en nicht (Dus huwelijk met een dochter van een broer of zus). Ik was tot nu toe zo'n huwelijk nog niet tegengekomen, maar uitgerekend bij een naar Argentinië geëmigreerde tak lijkt dat wel zo te zijn gebeurd. Heeft iemand wel eens gevonden dat een dergelijk huwelijk werd gesloten en dat er bovendien kinderen uit werden geboren?
Ik stel de vraag omdat het geval mij wat onwaarschijnlijk schijnt. En de gegevens van zo'n eind verderop zijn zo moeilijk te interpreteren dat ik me afvraag of ik ze wel goed begrepen heb. Als ik het wel heb mocht dit soort huwelijken destijds niet worden gesloten. Dat zou betekenen dat er (zo goed als) geen voorbeelden van zijn.

groet, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pedigree collapse

Bericht door jacqueline » zaterdag 31 mei 2014 11:30 pm

Hoi Andries,
In mijn eigen bestand heb ik zo 1,2,3 geen voorbeeld voorhanden. Ik weet ook niet precies hoe eertijds het moet zijn, maar in ieder geval gevonden:

http://arendeverts.com/emigratie-naar-noord-amerika/
Margaretha, geboren 13 augustus 1863 te Alteveer B 106. Zij trouwde met haar oom Seine Oelen, een broer van haar vader, zij is vrij jong overleden op 11 mei 1890 op het adres Hollandscheveld E 447, na haar overlijden vertrok Seine met zijn zoon Hilbert, geboren 12 september 1881 te Hollandscheveld E 260. Hilbert trouwde in Hull Iowa met Annie Fictorie.
http://www.royalfanvivian.nl/2013/07/wi ... 2viii.html
Een heel verhaal over prins Hendrik wiens minnares die al een kind van hem had, in april 1909 trouwde met haar oom.

http://www.stamboomforum.nl/familiename ... ilie_belle
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Gelders Archief
Algemeen Toegangnr: 0207
Inventarisnr: 173
Gemeente: Arnhem
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 325
Datum: 19-12-1885
Bruidegom Willem Frederik Bellij
Leeftijd: 45
Geboorteplaats: Arnhem
Bruid Louise Adele Anna Belle
Leeftijd: 22
Geboorteplaats: Aken
Vader bruidegom Johannes Jacobus Bellij
Moeder bruidegom Marie Josepha Renard
Vader bruid Richard Belle
Moeder bruid Louise Wiesenthal
Nadere informatie beroep bg.: zonder beroep; beroep bruid: zonder beroep; beroep vader bg.: muziekonderwijzer; beroep moeder bg.: geen beroep vermeld; beroep vader bd.: instrumentmaker; beroep moeder bd.: zonder beroep; bruidegom ook Belle; vader van de bruidegom ook Belle
Over de bruid wordt verderop gezegd: zij was (dus) getrouwd met haar oom, ook geen alledaags gebeuren.

http://home.tiscali.nl/k.hartsuiker/pgp ... hattem.htm
IVr Maaike van HATTEM, geboren op 08-03-1828 te Eck en Wiel (GE), dochter van Adrianus van HATTEM (zie IIIe) en Cornelia van BEUSEKOM (BENNEKOM), dienstmeid.
Gehuwd (1) op 30-jarige leeftijd op 07-08-1858 te Wadenoijen. Maaike is getrouwd met haar oom Jasper van Bennekom.
Echtgenoot is Jasper van BEUSEKOM (BENNEKOM), geboren 1796 te Eck en Wiel (GE), zoon van Dirk van BEUSEKOM (BENNEKOM) en Johanna VERBRUGH.
Gehuwd (2) op 51-jarige leeftijd op 15-08-1879 te Wadenoijen (GE) met Christiaan van ECK, geboren 1818 te Kesteren (GE), zoon van Louis van ECK en Grada VERMEER.
Uit het eerste huwelijk:
1. Johanna, geboren 1858 te Wadenoijen (GE).
Gehuwd op 31-12-1879 te Zoelen (GE) met Aaldert van ZETTEN, geboren 1855 te Avezaath (GE), zoon van Johannes van ZETTEN en Geertrui van der BIEZEN.
2. Maria, geboren 1861 te Wadenoijen (GE).
Gehuwd op 26-02-1886 met Peter KRIEKEN, geboren 1862 te Waardenburg (GE), zoon van Peter KRIEKEN en Teuntje HOPPENBROUWER.
Groetjes, Jacqueline

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Pedigree collapse

Bericht door Litsehimmel » zondag 1 jun 2014 6:24 pm

Hoi Andries :wink:

Dit heet avunculate marriage in het Engels, en alhoewel tegenwoordig verboden in de meeste landen schijnt o.a. Argentië een uitzondering op de regel te zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Avunculate_marriage

Je hebt de gegevens dus waarschijnlijk goed geïnterpreteerd.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Pedigree collapse

Bericht door Andries Koornstra » maandag 2 jun 2014 5:20 pm

Allebei bedankt. Het maakt mij nog nieuwsgieriger naar nader bewijs. Ik zal het melden als de onderzoeker in Argentinië me meer gegevens stuurt. Dat kan wel even duren, want de molens daar malen zeer traag. Opmerkelijk dat dit land uitdrukkelijk wordt genoemd in de wikipedia entry.

groeten, Andries.

Plaats reactie