Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door Hans_A » dinsdag 6 mei 2014 10:00 am

Beste forumleden,
Graag zou ik willen weten of deze Akke Gosses dezelfde persoon is
Schoterland, dopen, geboortejaar 1773, Geboren op 19 april 1773 in Rotstergaast
Gedoopt op 30 april 1773 in Oudeschoot, Nieuweschoot, Mildam, Rottum, Katlijk
Dopeling: Akke, dochter
Vader: Gosse Johannis
Moeder: Hiltje Jans

Overlijdensakte Schoterland, 1835
Aangiftedatum: 30 mei 1835, akte nr. 33
Overleden op: 28 mei 1835
Overleden: Akke Gosses, 59 jaar, vrouw,
weduwe van Remmelt Roelofs Smit

In haar overlijdensakte staan haar ouders niet vermeld, Als zij in 1835, 59 jaar was moet zij in 1776 geboren zijn,en zou de leeftijd niet kloppen. Kijk ik naar de doopkinderen dan worden er wel een Johannes en Hiltje vernoemt/ Maar volgens een andere bron zou Akke Gosses die met Remmelt Roelofs Smit huwde, ook een dochter van deze kunnen zijn ?
Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1775, doopjaar 1775
Geboren op 15 januari 1775 in Sonnega
Gedoopt op 12 februari 1775 in Wolvega en Sonnega
Dopeling: Akke, dochter
Vader: Gosse Gosses
Moeder: Geertje Wijtzes

Ik weet dat er vaker binnen dit forum vragen over dit onderwerp zijn gesteld, maar heb mijn twijfels daarover. Als ik af ga op de overlijdensakte en de bijbehorende leeftijd, dan denk ik dat de vader Gosse, Gosses moet zijn, maar kijk ik naar de kinderen van Akke en Remmelt, dan worden Hiltje en Johannes vernoemd, en zou het weer beter in het beeld passen van Johannes Gosses en Hiltje Jans.

Gosse Gosses was dacht ik doopsgezind en een zoon van Johannes Gosses en Fokjen Jans

Wie heeft een verklaring

J.H. van Veen
Berichten: 212
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2011 3:56 pm
Locatie: Bolsward

Re: Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door J.H. van Veen » dinsdag 6 mei 2014 2:36 pm

Ik zie op diverse forums een discusie over deze personen en dan specifiek over "wie zijn de ouders van Akke"
Ik weet zelf niets van deze personen, maar....

Heeft iemand er wel eens aan gedacht om de doopinschrijvingen van de kinderen van Remmelt en Akke in te zien?
Mogelijk dat Gosse Johannis of Hiltje Jans of Gosse Gosses of Geertje Wijtzes hierin vermeld staan, mits ze dan nog leven.

Het is maar een suggestie.

Gezocht op rem* akke gosses.
1) Geboorteakte Schoterland (mairie Sintjohannesga), 1813. Vader: Remmelt Roelofs Smit Moeder: Akke Gosses
2) Schoterland, dopen, geboortejaar 1797, doopjaar 1797. Vader: Remmeld Roelofs Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS
3) Schoterland, dopen, geboortejaar 1799, doopjaar 1799. Vader: Remmelt Roelofs Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS
4) Schoterland, dopen, geboortejaar 1801, doopjaar 1802. Vader: Remmelt Roelofs Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS
5) Schoterland, dopen, geboortejaar 1804, doopjaar 1804. Vader: Remmelt Roelofs Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS
6) Schoterland, dopen, geboortejaar 1807, doopjaar 1807. Vader: Remmeld Roelofs Smit Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS SMID
7) Schoterland, dopen, geboortejaar 1809, doopjaar 1810. Vader: Remmeld Roelofs Moeder: Akke Gosses Vader: REMMERT ROELOFS
Groet, Johan

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door Hans_A » woensdag 7 mei 2014 12:58 am

Gosse Johannes is 18 juni 1818 te Oudeschoot (als weduwnaar van zijn vrouw Hiltje Jans) overleden
Als hij de schoonvader van Remmert Roelofs was, leefde hij dus nog tijdens de doop van de kinderen.

Maar hoe bekijk ik de doopinschrijvingen ?

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door van der Honing » woensdag 7 mei 2014 8:21 am

U schrijft:
Gosse Gosses was dacht ik doopsgezind en een zoon van Johannes Gosses en Fokjen Jans
Gosse Gosses die eerst met Geertjen Wytses en later met Froukjen Geerts gehuwd was, is op 11 juli 1745 te Nijehaske gedoopt als zoon van Gosse Maases en Akke Eeuwes.
Hij heeft bij beide echtgenoten een dochter Akke Gosses gehad, van wie de eerste (gedoopt in 1775) jong is overleden. De tweede Akke Gosses was van 1786. De nazaten van Gosse Gosses voerden later de geslachtsnaam Posthumus.

Remmelt Roelofs Smit is gedoopt te Steenwijk op 23 februari 1772 als zoon van Roelof Harmens Smit en Geesjen Remmelts. Zijn echtgenote Akke Gosses was een dochter van Gosse Johannes en Hiltje Jans omdat dit duidelijk uit de vernoemingen blijkt. De kinderen van Remmelt Roelofs Smit en Akke Gosses waren: Geesje, Hiltje (Hillegien), Harmke, Roelof, Johannes, Lammigje en Gosse.

Groet,

Yntze van der Honing

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Re: Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door Hans_A » woensdag 7 mei 2014 12:47 pm

Yntze v d Honing,

Bedankt voor de beantwoording. Bij overlijden van Gosse Johannes staat vermeld dat hij 4 kinderen nalaat.
Ik heb genoteerd;
Gatske Gosses (Stoker) 12 nov 1836 Langezwaag
Wijtske Gosses (Hornstra) 27 jun 1839 Benedenknijpe
Akke Gosses 28 mei 1835 Schoterland.
Ik ben nog op zoek naar het overlijden van 2 x een Jantje Gosses 23 feb 1775 en 03 apr 1776 en nog ene Rinnikje (Rienckje) Gosses . Ik ga er vanuit dat Jantje Gosses 1775 vroeg is overleden.

Hans

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Is deze Akke Gosses dezelfde persoon.

Bericht door van der Honing » woensdag 7 mei 2014 4:07 pm

Bij overlijden van Gosse Johannes staat vermeld dat hij 4 kinderen nalaat.
Die vier (in 1816 nog levende) kinderen waren volgens mij: Wytske, Akke, Jantje en Gatske.
Rienkje is waarschijnlijk reeds vóór 1807 overleden, omdat Gatske Gosses toen een dochter naar haar vernoemd heeft:
Memories kantoor Gorredijk, overl. jaar 1823
Gemeente Opsterland

Overledene : Rinnekje Jans Stoker
Overleden op: 6 juni 1823
Wonende te : Langezwaag
Tekst:
dochter van Jan Jans Stoker, arbeider en Gatske Gosses; zuster van minderjarige
Hiltje en Pietje Jans Stoker.

Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

Bron:
Memories van successie 1823-1824
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr. : 5008
Dagregisternr.: 083

Op microfilm nr. 92 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar
Overlijdensakte Opsterland, 1823
Aangiftedatum: 7 juni 1823, blad nr. 17
Overleden op: 6 juni 1823
Overleden: Rinnekjen Jans Stooker, 16 jaar, vrouw

Plaats reactie