Johannes Gosses uit Wanswerd 1737-1809

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
radbod
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 26 apr 2012 12:41 pm

Johannes Gosses uit Wanswerd 1737-1809

Bericht door radbod » zondag 22 dec 2013 1:45 pm

Johannes Gosses was getrouwd met Liesbet Jelles,waarschijnlijk een dochter van Jelle Tabes
In latere aktes staat dat ze getrouwd waren ,in het authentieke trouwboek heb ik ze niet gevonden
Slechts in 1 geval wordt zij Liesbet Jans genoemd
Hun kinderen waren Gosse 1773, Gosse Johannes Hansma 1775, Antje 1778 en Moerke 1781
Alle geboren te Wanswerd
Ik vind een Johannes als zoon van Gosse Hendriks uit Genum,geboren in 1742
In Birdaard woonde een Gosse Hendriks die getrouwd was met Antje Johannes, het zal wellicht niet dezelfde zijn als die uit Genum, want ze staan allebei in de quotisatiecohieren van 1749.
In 1744 wordt Gosse Hendriks genoemd in Genum, 6 personen. In 1748 trouwde Gosse met de weduwe Welmoed Ottes, zij had in 1744 een gezin van 6 personen. In het gezin van Gosse waren in 1749 2 volwassenen en 4 kinderen, misschien al wat kinderen van Welmoed de deur uit
Of het moet zo zijn dat Gosses echtgenote Antje voor 1748 gestorven was en hij er 2 gezinnen op na hield. In Birdaard een welgestelde boer en in Genum een armoedige arbeider
Als Liesbet Jelles dochter was van Jelle Tabes (hij was een smid in Birdaard) dan heette haar moeder Grietje Cornelis Bontekoe, geen Antje of Moerke dus
De echtgenote van Gosse Johannes Hansma (die een dochter Moerke had) had een vrouw die Minke heette. Op tresoar vond ik iemand die Murkje heette maar Minke werd genoemd (of andersom)
Of ik moet zoeken naar families waar een Moerke voorkomt
Ik vind een Moerke geboren in 1703 als dochter van Hendrik Bastiaans,misschien een oudere zus van Gosse. Ook nog een Moerke Johannes geboren in 1744 en gestorven in 1809 in Holwerd
Ik weet nog niet welke Gosse ik kan koppelen aan Johannes Gosses
Is er iemand met suggesties?

Plaats reactie