Oudaan - Oldaan(s) - Oldaen(s) - Van Wydenbrugh

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Nick Posthumus
Berichten: 15
Lid geworden op: woensdag 19 apr 2006 11:09 pm
Locatie: Castricum

Oudaan - Oldaan(s) - Oldaen(s) - Van Wydenbrugh

Bericht door Nick Posthumus »

Beste onderzoekers,

Ik onderzoek sinds 2003 het doopsgezinde geslacht Oldaan(s) (ook: Oldaen(s), Oudaan of Oudaen). Hieraan zijn geparenteerd de families Huidekoper, Van der Plaats, Tichelaar en van Wydenbrug(h) (ook: Wiedenbrugge, Widenbrugge, Van Wijdenburg(h)).
Alle genoemde families komen uit Harlingen. Tichelaar is naar Makkum gegaan.
Het geslacht Oldaan (etc.) is uitgestorven aan het einde van de 18e eeuw.

Ik heb drie vragen.
1. Wie is een of meerdere van deze namen al eens eerder tegengekomen in zijn of haar onderzoek?
2. Wie heeft misschien al eens een familewapen van het geslacht Oldaan (etc.) gezien of gevonden?
3. Heeft iemand bij toeval iets gevonden of gezien waarin deze namen worden genoemd?

Ik heb voor de beantwoording van vraag 2 zo ongeveer alle boeken in Tresoar wel gezien. In de gemeentearchieven Harlingen, Franekeradeel en Het Bildt ligt ook niets.
Wel heb ik al veel personen met deze namen bij elkaar uit CBG, Tresoar, Nedergerechtarchieven, vele gemeentearchieven elders (m.n. Amsterdam, Naarden, Delden, Spijkenisse en Amersfoort).

Wie kan mij helpen?

Met dank voor jullie reactie en vriendelijke groet,

Nick Posthumus (nnpposthumus@hotmail.com)
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Ik zocht eigenlijk de site van doopsgezinde families Harlingen - die vermeldt in elk geval Huidekoper.
Maar ik kwam langs dezen: (alles te doorzoeken met control F - op oldaan of oldaen)

http://home.hccnet.nl/mwk/zb/1713.html
Texelse zeebrieven, waarbij:
28.10.1713 Cornelis Jansz Oldaans, ww, reder "de jonge Oldaan", 55, schipper Jan Leenderts, Krimpen

Proclamatieboeken Harlingen waar talloze Oldaan/Oldaens genoemd worden ken je wellicht dan al:
http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.p ... proclama_o

Vervolgens deze met Pieter Pieters Oldaens 1672:
http://users.bart.nl/~kdankert/halfweg.html

Ook bij Elzinga:
1724 3 juni Octrooi verleend aan Pieter Jan Oldaans en Jarig Jacobs van der Leij te Harlingen tot het oprichten van een suikerraffinaderij aldaar (Wumkes)
http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.p ... jaartallen

Ook van Wumkes uit 1711:
http://www2.tresoar.nl/wumkes/bericht-n ... rd=Oldaens

Uit het stadsbestuur van Harlingen:
mr. Pijtter Pijtters Oldaens * vm 1672-1676, 1681-1684, bm 1677-1680, 1685-1688, gz gm 1689+1691, ws, km
http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Har ... Ruyven.htm

Petrus Oldaens op de site van Gedeputeerde staten:
http://home.wanadoo.nl/mpaginae/GS/GSnaaml.htm

Een klein stukje over Geartsje Pyters Hoogstra en Pieter Pieter Oldaens hier: (de geschiedenis van het Hettema-leen)
http://www.veringa.org/prebende1.htm
... maar hun Wydenbrugs nageslacht behoorden in 1749 tot de rijkste van Harlingen.

En toen toch nog teruggevonden, met Fokje Oldaens bij Huidekoper en Scheltema:
http://www.harlingerrijkdom.nl/families.htm
Wel vreemd dat de gehele families Oldaan en Wydenburg daar verder ontbreken.

Vriendelijke groeten, margreet
Nick

Bericht door Nick »

Hoi Margreet,

Dank voor deze reactie :) . Ik heb alles al eerder gevonden wat je aanreikt. Toch bedankt voor je moeite. Wat ik misschien wat te cryptisch schreef is dit. Ik startte mijn onderzoek in de archieven van de Nedergerechten van Harlingen en Het Bildt. Vervolgens heb ik de DTB van de diverse plaatsen geraadpleegd en heb diverse archieven binnen en buiten Friesland bezocht en in m.n. oude notariële archieven verder materiaal gevonden. Daarvandaan ben ik op het web gaan surfen en kwam dit alles al tegen. En hierna weer terug gegaan naar Tresoar, gemeentearchief Harlingen en Het Bildt en in andere archieven gezocht op andere locaties, w.o. Naarden, Den Haag, Delft, Leeuwarden, Franeker, Utrecht, Den Bosch en Arnhem. Het is dus een continu reconstruerend en iteratief proces geweest. Dit alles in de laatste 4 jaar.
Mocht je nog iets vinden, dan houd ik me aanbevolen voor een vervolgreactie. Liever iets twee keer krijgen dan iets missen denk ik maar.

Groet, Nick Posthumus
Nick

Bericht door Nick »

Nog even een korte reactie op je laatste opmerking dat de gehele familie ontbreekt bij www.harlingerrijkdom.nl. Dat ontbreken heeft twee hoofdoorzaken.
Ten eerste werd één zoon gereformeerd om te kunnen worden toegelaten tot de openbare functies, waarvan hij als doopsgezinde zou zijn uitgesloten. Een andere zoon blijft doopsgezinde boer in Het Bildt. Een derde zoon blijft doopsgezinde en koopman in Harlingen wat o.m. de zakelijke relatie met de familie Huidekoper verklaard.
Een tweede oorzaak is dat de familie Van Wydenbrugh nooit tot het doopsgezinde koopliedennetwerk heeft behoord omdat zij bestuurders waren in Franeker, Harlingen en de Admiraliteit in Harlingen, van vader op zoon. Deze familie komt overigens niet uit Friesland, maar uit Gelderland.
Sociaal-economisch zat deze familie in Harlingen aan de top, Quotisatiekohier Harlingen 1749:
Pytter Wijdenburgh, Harlingen
Wijk: 4e Kwartier
Omschrijving: ontvanger-generael ter Baernt van admiraliteyt;
Gezin volw: 8 en kind:
Aanslag: 374-15-0
Verhoging: 62
Vermogen:
Bron: Harlingen, fol. 74

Groet, Nick
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Oudaen (Utrecht)
Ga naar: navigatie, zoek
Oudaen is een versterkt middeleeuws huis aan de Oudegracht in Utrecht. Het pand behoort tot de belangrijkste monumenten van de stad.

In de dertiende en veertiende eeuw bouwden rijk geworden patriciërs grote stenen, weerbare huizen aan de Oudegracht. Oudaen is het huis dat het best zijn middeleeuwse voorkomen heeft bewaard. Minder goed bewaard gebleven zijn onder meer Drakenstein (Oudegracht 114), Cranestein (Oudegracht 55), Fresenburch (Oudegracht 113) en Blankenburch (Oudegracht 121).

Oudaen werd gebouwd kort na het jaar 1276, zoals dendrochronologisch onderzoek heeft aangetoond. Het was het familiehuis van de familie Zoudenbalch, een van de voornaamste geslachten uit de stad. In 1395 kwam het in bezit van de familie Oudaen.

Een grote verbouwing vond plaats rond 1500, toen alle vloeren en de kap werden vervangen. Hierbij werd ook de werfkelder verhoogd, waardoor de vloer van de begane grond een meter hoger kwam te liggen. Het trappenhuis werd verhoogd en kreeg een eigen spits.

Tijdens de belegering van kasteel Vredenburg in 1576-1577 stonden kleine stukken geschut opgesteld op Oudaen. Het huis had het echter zelf zwaar te verduren, en de achtergevel werd grotendeels stukgeschoten. In 1580 werd de schade op kosten van de Staten van Utrecht hersteld. Een paar kogels werden ter herinnering in de achtermuur ingemetseld.

In 1680 vond een nieuwe verbouwing plaats, waarbij de hoofdingang verplaatst werd naar het kleinere zijhuis, dat op zijn beurt een nieuwe gevel kreeg waaraan een gevelsteen herinnert. Tijdens de onderhandelingen voor de Vrede van Utrecht in 1713 was de Franse gezant in Oudaen ondergebracht.

In 1758 verloor het huis zijn particuliere functie en werd het ingericht als oude mannen- en vrouwenhuis, dat plaats bood aan 160 bejaarden. Boven de ingang werden beelden en een nieuwe gevelsteen aangebracht. Tot 1965 heeft Oudaen de functie van bejaardentehuis vervuld.

Na enige tijd in bezit geweest te zijn van studentenvereniging CS Veritas werd Oudaen in 1986 na eengrondige restauratie geopend als een horecagelegenheid.
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Bewoners van stadskasteel oudaen

1336 Theodorus van Loenersloot van Oudaen
1399 - 1429 Zweder van Loenersloot van Oudaen
1429 Alijt van Loenersloot, getr. met Dirck Taets
1451 Cornelia Taets van Oudaen, getr. met Frederik van Drakenburg
1495 Johan van Drakenburg
1520 Josina van Drakenburg, getr. met Dirck van Zuylen van de Haer
1578 - 1601 François van Sneeck
1601 Johanna van Sneeck, getr. met Jacob van der Burch
1673 De Clercq uit Gent
1990 R. Kattenburg
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Nog een kasteel genaamd oudaen, deze ligt aan de vecht

Kasteel Oudaen
Grimmig
Het kasteel Oudaen ligt, wat verborgen achter de bomen langs het Zandpad. Het is niet zo groot en indrukwekkend als Nijenrode en Gunterstein, maar het is wel in de meest gave staat bewaard gebleven. Dit omdat het in zijn 700 jaar bestaan nooit werd verwoest.
Het kasteel verrees aan de oostelijke oever van de Vecht als versterkt huis, een grimmige woontoren met een zadeldak. Na 1400 werd aan dit versterkte huis een tweede huis toegevoegd met een traptoren en rond 1600 kwam er een laag achterhuis aan de oostkant. Ook werd een hangtorentje ter afsluiting van die uitbreiding tussen de twee gevels aan de westzijde aangebracht.
Zo is de grimmige woontoren in de loop van de tijd gevormd tot een comfortabel huis. De zware muren, de schietgaten in de gewelven en de gracht roepen echter nog steeds herinneringen op aan de tijden dat het nog roerig toeging langs de Vecht.
Nick

Bericht door Nick »

Bertil,

Bedankt voor de aanvullingen, ze waren al bekend en ten dele beschreven in de serie Genealogische en heraldische bladen onder redactie van Jhr. Mr E.B.F.F. Wittert van Hoogland (1912).
Het vermoeden bestaat dat het huisarchief Oudaan ergens vroeger in kasteel Gunterstein heeft gelegen, nabij de ridderhofstad Oudaan (ook: Houdaen), beide in Breukelen. Beide hofsteden bestaan overigens nog steeds.
"Mijn" Oudaen's hebben enerzijds een relatie met Harlingen, anderszijds met Visvliet in het huidige Zuidhorn (vroeger Fries bezit, in de 17e eeuw verkocht aan Groningen en thans provincie Groningen). Daarom wordt een relatie met het dorpje Gerkesklooster ook vermoed.
Daarnaast is een relatie met het welgeboren geslacht Ket(h) uit Koudekerk bij Leiden omdat twee zoons Oldaens een legaat krijgen (vgl. Huisarchief de Beaufort, Utrechts archief).
Wel wordt met nadruk een goederenrechtelijke relatie vermoed tussen de doopsgezinde Oudaan's in Rotterdam en Rijnsburg (w.o. Joachim Oudaan, de schrijver) en die uit Breukelen. Voor mijn onderzoek minder relevant (een eeuw te laat).

Groet, Nick
margreet

Bericht door margreet »

Hoi Nick,

Was vergeten erboven te zetten - 'op het risico af dat je alles al hebt, kans is weer levensgroot aanwezig.' De zeebrieven leidden naar Utrecht leek me, cryptisch viel wel mee. Het is altijd moeilijk aan te geven wat iemand wel en niet gevonden heeft.
Geeft niets, was leuk zoeken.

Ben je heel toevallig Dirckgen Huberts 'ut den Bosch' nog tegengekomen in den Bosch? Ze trouwde ca. 1578 met Claas Freercks Braam, achterkleinzoon Braam werd genoemd in combinatie met Oldaan bij de geschiedenis van de Halfweg.
verkocht aan een Harlinger combinatie, bestaande uit Auck Reyners wed. van Pieter Minnes Loenen voor �, haar dochter Iebeltje Pieters voor �, Pieter Pieters Oudaans voor � en Freerck Claessen Braam ook voor �; voor 434 car.gl. het morgen.
Margreet
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Inderdaad lijkt het archief van kasteel Oudaen in kasteel gunterstein te hebben gelegen, maar waar dat van Stadskasteel Oudaen te Utrecht is gebleven weten we niet
Gast

Bericht door Gast »

Bertil,

Enig idee waar het Huisarchief Oudaen gebleven kan zijn? Nog steeds in kasteel Gunterstein, of elders?

Groet, Nick
Rietje

Link Utrechts Archief

Bericht door Rietje »

Hoi Nick,

Ik zag toevallig je berichtje, gepost na je bezoek aan Leeuwarden?

Misschien ken je deze link al;

http://www.hetutrechtsarchief.nl/archieven.asp
Op Oudaen is het een en ander te vinden, o.a. bij archieven & collecties,
ook op Wydenbrugh (maar minimaal) bij notariele akten.

Ik bel je later in de week even,

Groetjes Rietje
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Rietje,

Alles goed? Ja, ik vond dit na mijn bezoek aan Leeuwarden, waar ik sindsdien alweer opnieuw ben geweest. De bronnen in het Utrechts archief en daarna het gemeentearchief Amsterdam + Den Haag + Naarden + Streekarchivariaat Noord-West Veluwe heb ik ook allemaal.
Het familiewapen Oldaens blijft nog zoek. Het wapen Oudaen heb ik wel maar ziet er totaal anders uit. De beschrijving ervan komt terug in een boek over de familie Huidekoper. Spreek je nog wel.

Groetjes, Nick
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Helaas is het niet vorr 100% bekend waar het archief gebleven is.
Misschien dat ze in het archief te Utrecht je verder kunnen helpen.


Bert
Gast

Bericht door Gast »

Bert,

OK, ik zal het Utrechts archief benaderen.

Nick
Plaats reactie