Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door tukkergirl » woensdag 18 jul 2012 10:49 pm

nog een vraagje.....

Louw Hanzes en Aaltje Jetzes trouwen in Kimswerd op 10-02-1782

Mij bekende kinderen:

Jetske 1782
Jetze 1786
Rinse 1788
Jetske , die later de naam de Jong aanneemt 1790 ( voorouder)

Wie weet er meer van het echtpaar Louw Hanzes en Aaltje Jetzes ??

Thea
niet geschoten, is altijd mis

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 18 jul 2012 11:46 pm

Louw Hanses trouwt (1) Pingjum 10 mei 1772 Pyttie Jacobs.
Als zijn ouders heb ik staan Hans Louws en Jetske Johannes Post. Zij worden op 27 mei 1742 voor de derde keer geproclameerd te Midlum (beiden van daar, er ook getrouwd).

De zaak heb ik onderbouwd met deze akte:
FRR NN14, folio 229, 14 dec 1772. Aafke Johannes, gesterkt met haar man Claas Broers, huisman onder de jurisdictie van Franeker, voor 2/3 en Johannes Johannes Post, op Zevenhuizen buiten Franeker, voor 1/6, Louw Hanses te Pingjum, voor hem en wegens zijn zusters en broeder, Rinske, Antie en Johannes Hanses, kinderen van Jetzke Johannes bij wijlen Hans Louws, voor de resterende 1/6, verkopen aan Cornelis Dirks en Pietie Jurres, echtelieden kooplieden op Zevenhuizen buiten 't Oost, hun huis cum annexis op Zevenhuizen, door Jan Oeges cum socys wordende bewoond. Johannes Post ten O, Rinske Bloksma ten Z en W, de trekvaart ten N. Verkocht voor 599 cgl.
en ook deze:
Statenarchief R15d nr.8. Franeker. Aangifte collateraal Aafke Johannes, overleden op 22 apr 1777. Erfgenamen zijn Johannes Johannes Post voor de ene helft en Louw Hanses cum socys voor de andere helft.
Ook verwijs ik nog maar even naar het Genealogysk Jierboek 2008, bladzijden 58 en 59. Na vier jaar ben ik nog niet wijzer geworden met betrekking tot deze materie.

groet, Andries.

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door tukkergirl » donderdag 19 jul 2012 9:53 pm

Andries, bedankt voor je antwoord

ik heb Louw Hanzes nog een keer getrouwd met Itske Taekles in 1794, bij deze vrouw krijgt hij nog 3 kinderen :
Taekle 1795, Geertje 1798 en Hinke 1800.

Nee, ik wordt ook nog niets wijzer hiervan.. maar de tijd zal het leren .

Thea
niet geschoten, is altijd mis

Jos Tichelaar

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door Jos Tichelaar » maandag 22 dec 2014 5:07 pm

dag Thea en Andries,

Inmiddels zullen de meeste openstaande vragen wel ingevuld zijn. Toch nog een reactie. Johannes Johannes Post blijkt een voorouder te zijn in mijn stamboom. Zijn dochter Jetske, gehuwd met Hans Louws dus ook. Zij waren de ouders van Johannes Hanzes (1755-1801), gehuwd met Trijntje Everts (1756-1842). Op 12-12-1811 de familienaam Tigchelaar aangenomen. Ze worden gezien als de stamouders, hoewel er nog minstens drie oudere generaties bekend zijn. Ook van het nageslacht van Louw Hanzes (broer van Johannes Hanzes) is wel e.e.a. bekend. Er waren overigens ook nog twee zusters, Antie en Rinske, zoals jullie al aangaven met de akte uit 1772: FRR NN 14. Mijn vraag is of er een kopie van het origineel bestaat ? Deze akte zou ik donders graag aan mijn bestand toevoegen. Groet Jos Tichelaar.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door Andries Koornstra » maandag 22 dec 2014 9:18 pm

Beste Jos,

ik heb een aantal foto's gemaakt van het microfiche waarop de akte staat. Het zijn twee bladzijden. Ik wil ze wel mailen als je het emailadres waar ik ze naartoe moet sturen via een PB opgeeft. Ze zijn net leesbaar, mogelijk zijn op de apparatuur van Tresoar betere afdrukken te maken.
Na al die jaren heb ik van de vijf kinderen van Johannes Johannes Postma "de jonge" - broer van Jetske Johannes nog steeds geen enkel spoor gevonden, dus nog niet alles is opgelost...

groeten, Andries.

sytse1945
Berichten: 6
Lid geworden op: woensdag 24 jun 2020 11:59 am

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door sytse1945 » maandag 29 jun 2020 2:25 pm

Andries Koornstra schreef:
woensdag 18 jul 2012 11:46 pm
Louw Hanses trouwt (1) Pingjum 10 mei 1772 Pyttie Jacobs.
Als zijn ouders heb ik staan Hans Louws en Jetske Johannes Post. Zij worden op 27 mei 1742 voor de derde keer geproclameerd te Midlum (beiden van daar, er ook getrouwd).

De zaak heb ik onderbouwd met deze akte:
FRR NN14, folio 229, 14 dec 1772. Aafke Johannes, gesterkt met haar man Claas Broers, huisman onder de jurisdictie van Franeker, voor 2/3 en Johannes Johannes Post, op Zevenhuizen buiten Franeker, voor 1/6, Louw Hanses te Pingjum, voor hem en wegens zijn zusters en broeder, Rinske, Antie en Johannes Hanses, kinderen van Jetzke Johannes bij wijlen Hans Louws, voor de resterende 1/6, verkopen aan Cornelis Dirks en Pietie Jurres, echtelieden kooplieden op Zevenhuizen buiten 't Oost, hun huis cum annexis op Zevenhuizen, door Jan Oeges cum socys wordende bewoond. Johannes Post ten O, Rinske Bloksma ten Z en W, de trekvaart ten N. Verkocht voor 599 cgl.
en ook deze:
Statenarchief R15d nr.8. Franeker. Aangifte collateraal Aafke Johannes, overleden op 22 apr 1777. Erfgenamen zijn Johannes Johannes Post voor de ene helft en Louw Hanses cum socys voor de andere helft.
Ook verwijs ik nog maar even naar het Genealogysk Jierboek 2008, bladzijden 58 en 59. Na vier jaar ben ik nog niet wijzer geworden met betrekking tot deze materie.

groet, Andries.
Hallo Andries. Het huwelijk van Louw Hanses en Pytie Jacobs heeft plaats gevonden in Pingjum.
1e proclamatie 26 april 1772, 2e procl. 3 mei 1772 en akte bevestiging huwelijk 10 mei 1772. Hoe kom je aan de namen Hans Louws en Jetske Johannes Post. Ik ben benieuwd.
Sytse1945

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door Andries Koornstra » maandag 29 jun 2020 3:13 pm

Beste Sytse,

De bedoelde namen kwam ik tegen bij het onderzoek in het kader van een artikel in het Genealogysk Jierboek van 2008.

Groet, Andries.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 29 jun 2020 3:48 pm

Heren,

Nedergerecht Franeker NN14, huidig inventarisnummer 261, staat gewoon op Alle Friezen. Zoeken op neder* franeker NN14 of neder* Franeker invnr. 261. Folio 229 is plaatje nr. 237.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

sytse1945
Berichten: 6
Lid geworden op: woensdag 24 jun 2020 11:59 am

Re: Louw Hanzes en Aaltje Jetzes

Bericht door sytse1945 » dinsdag 30 jun 2020 4:01 pm

Hallo Jos,
N.a.v. je reactie op Louw Hanzes en Aaltje Jetzes heb ik de volgende vraag.
Mijn voorvader Louw Hanzes had twee zonen. Te weten Hans Louws geb. 20-02-1776 te Pinjum en waarvan ik een afstammeling ben en Jacob Hanzes geb. 28-06-1778 te Kimswerd.
Deze Jacob had een dochter Pietje Jacobs de Jong, welke op 10-05-1827 te Franeker, gem. Franekeradeel is gehuwd met Douwe Murks Tigchelaar, zoon van Murk Douwes Tigchelaar en Gatske Jakobs. Het echtpaar kreeg twee dochters met de naam Gatske. Beide meisjes zijn op jonge leeftijd
overleden.
Komen deze namen in jouw stamboom voor of is er sprake van een andere tak.
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan Jos Tigchelaar. Deze heeft nog niet gereageerd. Is deze ook familie van jou
Het patroniem van Louw Hanzes is Hanzes. De vader van deze Louw was dus een Hans. Tot op heden heb ik deze persoon niet kunnen traceren.
Hierbij geef ik je mijn e.mail adres. s.de.jong92 @kpnplanet.nl
Mogelijk kun je mij verder helpen. Ik ben benieuwd.
Groet, Sytse1945

Plaats reactie