Onvindbare voorouder

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » donderdag 16 feb 2012 5:39 pm

Beste Trersoarleden,

Ik zoek een vrouwelijke voorouder die afkomstig is uit Machem of Makkum (Friesland), geboren omstreeks 1760 met de familienaam Akens, Haake, Houkes of Haakens met voornaam Elisabeth. Het patroniem Houkes is vermeld in de parochieregisters in België.
Zij is vermoedelijk gehuwd te Machem of Makkum omstreeks 1786 met een belg genaamd De Pré Henricus,
Mocht u van Elisabeth over meer gegevens beschikken dan had ik dat heel graag vernomen waarvoor mijn dank bij voorbaat.
Etienne Baeyens
:)

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Maikel Galama » donderdag 16 feb 2012 6:24 pm

Hoi Etienne,

alleerst natuurlijk welkom op dit forum.

Kun je nog iets aanvullende gegevens geven ?
Bijv. wat voor geloof ze hadden (katholiek ?)
En wat waren de namen van de eventuele kinderen ?

Groetjes, Maikel

Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » zondag 8 jul 2012 10:53 am

Gegroet Maikel.

Mijn verontschuldiging voor mijn veel te late reactie. Dit komt in feite doordat ik nog zelden op internet bezig ben met mijn stamboom. Mijn opzoekingen naar de afkomst van Elisabeth Houkes hebben tot op heden ook geen verdere resultaten op-
geleverd. Al wat ik weet heb ik medegedeeld in mijn oproep. Onder voorbehoud kan ik hier nog aan toevoegen dat hun religie hoogstwaarschijnlijk katholiek was. Ik vind ook geen afstammelingen van het koppel De Pre-Houkes in België.
Beiden zijn wel overleden te Willebroek (België). Op haar overlijdensbericht vind ik enkel haar geboorteplaats Makkum terug. Tot zover mijn opzoekingen.
Nog veel genealogie-genoegens toegewenst.
Etienne

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 10 jul 2012 12:00 pm

Hoi Etienne,

het lijkt me onmogelijk om met de beschikbare gegevens verder te komen.
De enige ouders die in aanmerking zouden kunnen komen zijn:

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1765
Dopeling: Sipkjen
Geboren in Makkum
Gedoopt op 10 november 1765 in Makkum RK
Dochter van Hauke Durks en Bauk Sipkes
Doopheffer: Lisabet Sipkes

Maar ze hebben geen dochter (E)lies(a)beth laten dopen.

Ook een huwelijk is niet te vinden.

Misschien is Makkum toch niet het friese Makkum ?

Groetjes, Maikel

Henk de Boer
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 20 jun 2007 10:58 am
Locatie: Jubbega

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Henk de Boer » woensdag 11 jul 2012 11:00 am

Goedemorgen Etienne,

Via Google het volgende gevonden (in Belgie)
http://www.willebroek.info/doc/ARCH/GEB ... zinnen.PDF
bladzijde 9.
de doop/geboorte van
02-04-1789 De Pr. Johanna
15-08-1792 De Pr. Petrus Johannus
16-04-1794 De Pr. Dorothea
26-05-1798 De Pr. Joannes
15-07-1801 De Pr. Joannes
28-04-1805 De Pr. Joanna Catharina

vr. gr. H. de Boer

jacqueline
Berichten: 1773
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door jacqueline » woensdag 11 jul 2012 5:48 pm

Da's een mooie vondst Henk! Vanwege deze gegevens verder gezocht in Willebroek. Daar mist blijkbaar nogal wat aan boeken -de Genealogische databank Ten Boome geeft een
Reconstructie van gezinnen en overbrugging van de periode 1730-1780. De parochieregisters uit die periode werden vernietigd. Aan de hand van o.a. gegevens uit de notariële bewerkingen van wijlen Gaston Roggeman en die van René Pattyn probeer ik die periode te overbruggen.
Zie http://tenboome.webruimtehosting.net/Bo ... se=humo11_
Betekent dit niet dat Hendrik en Elizabets wellicht ook in Willebroek getrouwd kunnen zijn? Over welke gegevens uit de parochieboeken beschik jij overigens Etienne, als je deze informatie over de nakomelingen nog niet had?
Verder wordt in de gezinsreconstructie van Willebroek gesuggereerd dat Mackum = Mokum. In welk document staat trouwens die vermelding Mackum, als het niet de huwelijkakte is?

Te Amsterdam in de ondertrouwregisters zowaar een Hendrik Dupree,afkomstig van Prinseneiland bij Willemstad, trouwt ook nog in 1786, echter met Margaretha Lucou.
Via http://www.markiezenhof.nl zijn doop gevonden, 1758 te Dinteloord, zoon van Johannes Dupre en Catharina Nieuwkoop.In 1800 overlijdt te Amsterdam een kind van Hendrik Dupree.
Ik vermeld het allemaal maar even, om dubbel werk te voorkomen.

De namen van de kinderen van Henricus en Elizabeth komen op 1 na allemaal terug bij de kinderen van doopgetuige Laurentius. De naam die niet terugkomt is Dorothea. Deze naam lijkt niet bij de familie De Pré vandaan te komen - zie ook http://tenboome.webruimtehosting.net/Bo ... ame=gelijk

Het zou de naam kunnen zijn van Dorothea's moeder - en als zij idd uit Makkum afkomstig is, kan de naam van haar moeder wel eens Doetje geweest zijn. En Akens, Haake, Houkes of Haakens, dat kan m.i. ook wel een vader Auke geweest zijn! Of nog een andere naam. Harke, bijvoorbeeld.
Als ik zoek ik de database op een huwende Doetje in Makkum kom ik nl. (tussen 1730 tot zo 1772) maar 1 echtpaar tegen waarvan ik denk: interessant! Het is nogal vergezocht - maar bij gebrek aan beter:
Wonseradeel, huwelijken 1733
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 januari 1733 in Makkum
Man : Harke Sickes afkomstig van Cornwerd
Vrouw : Doetie Allerts afkomstig van Cornwerd
Trouwregister Hervormde gemeente Kornwerd 1665-1811
Inventarisnr.: DTB 815
Harkes - dat zie ik op z'n Vlaams wel Houkes worden.
Als Elizabeth trouwt (kan ook in 1788 geweest zijn, als je kijkt naar de datum van de eerste doop: 2 april 1789 , maar misschien Etienne heb jij een reden om 1786 te noemen?) moet ze minstens 16 geweest zijn, dan dus van ca 1772. Haar laatste kind wordt gedoopt in april 1805, toen kan ze al wel een jaar of 45 zijn geweest - en in dat geval van ca 1760, nog steeds erg jong om ouders te hebben die in 1733 getrouwd zijn. Maar 't zou net kunnen, ze zou een nakomertje kunnen zijn.
Harke heeft in 1749 maar 1 kind
Quotisatiekohieren 1749
Harke Sikkes, Wonseradeel
Plaats: Cornwerd
Omschrijving: gering arbeider
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 10-1-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Wonseradeel, fol. 242
Misschien deze Sikke? Hij doopt nl. een Doetje. Niet RK, overigens.
Wonseradeel, huwelijken 1770
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 november 1770 in Idsegahuizen
Man : Sikke Harkes afkomstig van Idsegahuizum
Vrouw : Bauk Jous afkomstig van Idsegahuizen
Trouwregister Hervormde gemeente Piaam Idsegahuizum 1694-1810, Hiaten
Inventarisnr.: DTB 820

Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1774
Dopeling: Doetje
Geboren op 13 februari 1774 in Idsegahuizum
Gedoopt op 27 februari 1774 in Idsegahuizum/Piaam
Kind van Sikke Harkes en Baukjen Jouwes
Herv. gem. Piaam en Idsegahuizum, doop 1694-1811
Inventarisnr. : DTB 820
groeten van Jacqueline

Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » maandag 30 jul 2012 9:49 am

Gegroet Maikel, Henk enn Jacqueline :D

Veel dank voor jullie reactie op mijn vraag. Ik moet al deze gegevens nu even verwerken maar zal hierna via deze weg terug contact opnemen.
Tot later,
Etienne

Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » maandag 30 jul 2012 5:44 pm

Vooreerst mijn antwoord op de vraag van Jacqueline,

Ik ben vroeger reeds alle geboorteakten van de kinderen van Henricus De Pré en Elisabeth Houkes gaan opzoeken te Willebroek. Geen gegevens gevonden betreffende haar afkomst behalve het volgende :
In akte nr. 9 vond ik de geboortegegevens van de oudste zoon De Pré Joannes (eerste zoon van Henricus De Pré) geboren te Makkum (Friesland) op 28-01-1786.
Moeder Elisabeth Houkes was toen 18 jaar en vader Henricus De Pré was 26 jaar oud.
Op de overlijdensakte (nr.77) van Elisabeth (04-09-1832) wordt haar familienaam als "Akens" vermeld. Beroep was arbeidster.
Van Elisabeth zelf heb ik in Willebroek verder geen afkomstgegevens teruggevonden, ook niet op de geboorteakten van haar andere kinderen. Hierna ben ik beginnen zoeken in haar geboorteplaats Makkum (Makum) in Friesland eveneens tot op heden zonder resultaat.
P.S. Ik probeer nog verdere aanknopingspunten te zoeken met uw informatiegegevens alsmede met de gegevens van Maikel en H.De Boer.

Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » dinsdag 31 jul 2012 2:36 pm

Gegroet Maikel
Ik denk dat uw opmerking "Misschien is Makkum toch niet het friese Makkum" terecht is.
Ik kom namelijk ook tot deze bevinding en ben nu aan het zoeken in plaatsnamen die af te leiden zijn van de benaming Makkum zoals o.a. Makum, Mokum en Machem. Misschien wel een naald in een hooiberg maar toch.... :(

Tjen
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 16 feb 2012 9:52 am

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door Tjen » dinsdag 31 jul 2012 3:15 pm

Gegroet Jacqueline,
Uw opmerking dat Hendrik en Elizabeth wellicht ook in Willebroek getrouwd kunnen zijn is terecht. Ook ik heb hierover in Willebroek niets kunnen terugvinden wegens het ontbreken van verschillende dossiers uit deze periode. Hierin zou de werkelijke geboorteplaats van Elizabeth hoogstwaarschijnlijk terug te vinden zijn geweest.
Misschien is er in het rijksmuseum te Beveren een copy van de ontbrekende dossiers aanwezig. Een van de volgende weken ga ik dit beslist eens nagaan.

J.H. van Veen
Berichten: 212
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2011 3:56 pm
Locatie: Bolsward

Re: Onvindbare voorouder

Bericht door J.H. van Veen » donderdag 17 jul 2014 11:56 am

Misschien heb je het vraagstuk al opgelost.

Voor het geval dat je er nog niet uit bent.
Als er daadwerkelijk Mackum, Mackem, Makkum of Makkem staat geschreven, heb je waarschijnlijk 3 keuzes.

Makkum (Drenthe), een buurtschap in de gemeente Midden-Drenthe (prov. Drenthe)

Makkum (Littenseradeel), een buurtschap in de gemeente Littenseradeel (prov. Friesland). De gemeente is na de gemeentelijke herindeling op 1 januari 1984 gevormd door de fusie van de voormalige gemeenten Baarderadeel en Hennaarderadeel

Makkum is een plaats in de gemeente Súdwest-Fryslân (prov. Friesland). Tot 2011 behoorde Makkum tot de voormalige gemeente Wonseradeel
Groet, Johan

Plaats reactie