Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 31 jan 2012 11:30 am

Hallo allemaal.

Ik heb nog een vraag over moeilijk vindbare nazaten in de 18e eeuw. Onderstaand overzichtje komt uit genealogie "De Koe":
II.11 Berber Doities, gedoopt (Nederduits Gereformeerd) op 12-09-1680 te Joure. Tweede relatie geen zekerheid, maar een mogelijkheid. Dan zou Berber in 1716 in Hartwerd/Oegeklooster hebben gewoond. Werd bij die gelegenheid "Barbar" genoemd. Dochter van Doitie Sjoerds (Doytse, Dooytse Syoerdts) (zie I.1) en Bincke Pieters (Beintje).
Gehuwd voor de kerk (1) op 22-jarige leeftijd op 13-05-1703 te Joure met Wybe Jans (Wiebe, Wybbe), 23 jaar oud, gedoopt (N.H.) op 04-04-1680 te Joure, zoon van Jan Bonnes en Aeltie Hendricks.
Ondertrouwd (2) op 11-04-1716 te Franeker. Ondertrouwregister Gerecht Franeker. Ook werd een ondertrouwdatum vermeld, n.l. 25 april 1716 in de Hervormde gemeente Burgwerd Hichtum Hartwerd, waar als toevoeging "N.B.: pontificii; hij heeft een attestatie van Franeker" genoteerd staat. Gehuwd voor de kerk op 35-jarige leeftijd op 21-05-1716 te Franeker (N.H.). Trouwregister Hervormde gemeente Franeker. Echtgenoot is Johannes Sierxs (Sjerps/Serps), geboren te Franeker.
Uit het eerste huwelijk:
1. Aaltje Wybes, gedoopt (N.H.) op 11-05-1704 te Joure, overleden <<13101709 te Joure.
2. Binkjen Wybes (Rinkje) (zie III.37).
3. Aaltje Wybes, gedoopt (N.H.) op 13-10-1709 te Joure.
4. Jan Wybes, gedoopt (N.H.) op 12-07-1713 te Joure.

Zij laten, zoals je kunt zien, alleen Binkjen verder gaan. Over haar valt te lezen op dezelfde page:
III.37 Binkjen Wybes (Rinkje), gedoopt (N.H.) op 03-01-1706 te Joure, dochter van Wybe Jans (Wiebe, Wybbe) en Berber Doities (zie II.11).
Gehuwd voor de kerk op 24-jarige leeftijd op 03-12-1730 te Joure (N.H.). Trouwregister Hervormde gemeente Joure Westermeer Snikzwaag. Echtgenoot is Bouwe Hanses, 25 jaar oud, geboren te Joure, gedoopt (N.H.) op 23-08-1705 te Joure, zoon van Hans, wolkammer, en Nynke.
Uit dit huwelijk:
1. Aeltje Bouwes, gedoopt (N.H.) op 09-05-1732 te Joure. Aeltje is dan "enige weken oud". Doophouders is de grootmoeder van moederszijde.
En dan laten ze het verder maar zo. Zouden we door het type vruchtbare samenwerking van de vorige vraag weer succes kunnen boeken?

groeten, Andries.

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door LPWassenaar » dinsdag 31 jan 2012 8:47 pm

Dag Andries,

Indien Jan Wybes (=12-07-1713 Joure) in 1749 nog in leven is, dan is het waarschijnlijk deze Jan:
Quotisatiekohieren 1749
Jan Wiebes, Haskerland
Plaats: Joure
Omschrijving: schipper
Gezin volw: 1 en kind: 3
Aanslag: 15-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Haskerland, fol. 61
Haskerland, huwelijken 1736
Vermelding: Derde proclamatie op 21 december 1736 in Joure
Man : Jan Wibes afkomstig van Joure
Vrouw : Geyske Saekes afkomstig van Broek
Opmerking : getrouwd te Joure
Uit dit huwelijk 5 kinderen, Saeke (1737) Aeltje (1739) Wibe (1743) Wybe (1745) en Geyske (1747, moeder overleden)
Van deze kinderen vooralsnog geen huwelijken kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,
Leendert

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door jacqueline » dinsdag 31 jan 2012 10:41 pm

Hallo Andries en Leendert,

Deze Jan lijkt idd een mogelijkheid, vanwege het Aaltje?
Ook Binkjen passeert zo te zien moeder en schoonmoeder bij het vernoemen t.b.v. van wat lijkt op een vernoemen van haar zusje? Aaltje zal dan ws jong zijn overleden?
Is dit Bouwe?
Quotisatiekohieren 1749
Bouwe Hanses, Lemsterland
Plaats: Eestergaa
Omschrijving: arbeyder
Gezin volw: 2
Aanslag: 11-9-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Lemsterland, fol. 29
Verder (nog) niets, 't is een lastige!

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 31 jan 2012 11:26 pm

Jacqueline en Leendert,

deze is inderdaad lastiger dan mijn vorige pre-Koornstra kwestie. Maar toch heb ik er wel aardigheid in. Heb inmiddels gevonden dat Wybe Jans het schoenmakersvak uitoefende. Dat wil zeggen, ik heb bij het echtpaar Wiebe - Berber het beroep mr.schoenmaker genoteerd gevonden. Dat maakt hem dan ook tot deze, in mijn optiek (Joure zal niet zo groot geweest zijn dat er twee gelijknamige schoenmakers woonden):
Wiebe Jans, Haskerland
Plaats: Joure
Omschrijving: schoenmaker, arm
Gezin volw: 3
Dat houdt vast in dat er een kind nog thuis woonde. Aaltje dan? Dat moet zo zijn als de andere twee kinderen, Binkje en Jan getrouwd waren.
Jan Wiebes geen schoenmaker, maar schipper? Kan natuurlijk best. Maar al met al is er naar mijn zin weer te weinig bewijs voor de gewenste familieband. Ik vrees dat er niet aan te ontkomen is op Tresoar cohieren te doorzoeken - en daartoe ben ik even niet in de gelegenheid. Jammergenoeg!

groetjes, Andries.

LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door LPWassenaar » woensdag 1 feb 2012 11:24 am

Allen,

Andries,
indien Wiebe Jans in 1749 (69 jaar oud) schoenmaker was, dan lijkt het me niet (behalve indien sprake was van een scheiding) dat zijn Berber in 1716 trouwde met Johannes Sierks.

Groet,
Leendert

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 feb 2012 11:34 am

Hoi Leendert,

nee, dat had ik voor mezelf ook al meteen naar het rijk der fabelen verplaatst. Ik heb het alleen wel in het citaat laten staan. In een later stadium kan ik nog eens kijken of er ouders te vinden zijn voor die Berber Doitses, naamgenote van mijn "eigen" Berber. Dat heb je als je de zaak voor de hele provincie beschouwt: dan kunnen er ook bij zeldzamere naamcombinaties meerdere "hits" verschijnen.

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door gonnie » woensdag 1 feb 2012 1:44 pm

Andries ,
Hier zijn de ouders van Berber,

Schoterland, huwelijken 1661
Vermelding: Attestatie afgegeven op 9 mei 1661 in Heerenveen
Man : Doytse Sjoerds afkomstig van Joure
Vrouw : Beintje Pieters afkomstig van Heerenveen
Opmerking : met attestatie van Joure

Gestandaardiseerde namen: DOOITSE SJOERDS en BINTJE PIETERS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen 1642-1673
Inventarisnr.: DTB 597
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

Dooistse Sjoerds gedoopt op belijdenis 8-8-1662
laten de volgende kinderen dopen

Jacob 16-02--1662 Joure
Jacob 31-09-1665
Sjoerd 29-01-1671
Berber 02-12-1676
BERBER 12-09-1680
Aucke 10-02-1684

groetjes van Gonnie

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 feb 2012 2:45 pm

Hoi Gonnie,

die ouders zijn wel bekend - het gaat nu eens een keer juist om de nakomelingen die zo moeilijk te volgen zijn.
Hoewel, aan de andere kant, als je de ouders van Doitse Sjoerds en Beintje Pieters zou kunnen vinden, dan zou je me ook heel erg blij maken!

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Hinke Westra » woensdag 1 feb 2012 10:43 pm

In wat ik thuis aan speciekohieren heb van Joure staan in 1749 (nog zonder nummer) Jan Wiebes en een Wiebe Jans, eerste (waarschijnlijk) zoon van Wiebe Jans want in:

1751 nr. 257 Wiebe Jans, opsigter,
1751 nr. 257,2 zoon Jan Wiebes
1752 nr. 259 (zonder beroep) Wiebe Jans en Jan Wiebes gaan naar Idskenhuizen.

Je hebt er denk ik niets aan maar meld het toch maar even:-)

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 1 feb 2012 11:49 pm

Hinke, alles kan van belang blijken te zijn!

Dit vertroebelt mijn beeld echter wel weer een beetje.
Het niet zo geweldig bijgehouden lidmatenboek van Tjerkgaast c.a. heeft voor de periode 1763-1772 de volgende echtparen genoteerd staan:
Jan Wybes x Baukje Jans (Tjerkgaast)
Wybe Jans x Sioertje Meines (Tjerkgaast)
Wybe Jans x Wytske Cornielis Blau (Legemeer)
Dat lijken anderen, en we hebben er eertijds een keer een vraag over gehad, hier op het forum.

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Hinke Westra » donderdag 2 feb 2012 10:24 pm

Ik was al bang dat het er niet duidelijker van zou worden, zal ik me voortaan maar stil houden... :)

gr. Hinke.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 2 feb 2012 10:48 pm

Hahaha,

volgens mij praat je veel te graag :wink:
Kan het niet zo zijn dat er nog andere Wiebe Jans/Jan Wiebes zijn in de door jou genoemde jaren. Een opsichter is vaak een wat "vluchtige" figuur, die niet lang op dezelfde plaats blijft. De schoenmaker en schipper waar ik mee bezig ben lijken honkvast te zijn...

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 3 feb 2012 7:57 am

Andries, in de jaren die ik van Joure heb van de specie kan ik geen andere Wiebe (Wijbe) Jans (Jan Wiebes) vinden, helaas, misschien nog iets in Haskerland, zal kijken.

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 20 mar 2013 10:00 pm

Beste lezers,

inmiddels, na ruim een jaar, toch iets van een aanvulling.
We hadden twee kinderen van het echtpaar Wiebe Jans en Berber Doitses mogelijk getrouwd gevonden, te weten:

Binkje Wiebes trouwt 1730 Bouwe Hanses. Een Aaltje gedoopt in 1732, en die naam hoort bij de familie. Ook het vernoemen van een (jong) overleden zusje van Binkje past in het vernoemingenpatroon dat we bij deze familie meer hebben gezien. We vroegen ons af of ze in 1749 zich misschien in Eesterga bevonden. Nieuw te melden is het feit dat Bouwe Hanses op de Jouster lidmatenlijst van 1754 wordt genoemd. Binkje is daar niet op te vinden, maar ze lijkt ook nooit belijdenis te hebben gedaan. Aaltje Bouwes vind ik verder helemaal nergens genoemd. Al met al toch wel nog steeds een mager resultaat.

Jan Wiebes trouwt 1736 Geeske Sakes, die bij huwelijk van Broek komt. Hier vond ik iets meer:
HAS G1, folio 309, 28 nov 1758. Authorisatie van Lammert Pieters, mr schoenmaker te Joure, en Sjouwe Willems, mr gortmaker aldaar, tot curatoren over de moederlijke goederen Saeke Jans (19 jaar), Aaltje Jans (17 jaar) en Wiebe Jans (12 jaar), kinderen van wijlen Geijske Saekes. De niet met naam genoemde vader verklaart niet voor één en ander te kunnen zorgdragen.
. Die Lammert Pieters is een neef (cousin) van Jan Wiebes. Hoewel het bewijs nog niet ijzersterk is levert deze familierelatie toch wel wat houvast op. De dochter Aaltje trouwt in 1763 met een Ybe Johannes van de Heerenwal. Ze krijgen een Geeske, dus het is redelijk waarschijnlijk dat het de goede Aaltje is, ook al omdat ze bovendien een zoon Wiebe laten dopen. Van Sake en Wiebe Jans vooralsnog niets, en ook niet van de kinderen van Ybe en Aaltje. Maar we zoeken verder! Hoe zou het met Gonnie uit Purmerend zijn?

groeten, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Wiebe Jans x1703 Berber Doitses, te Joure

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 21 mar 2013 12:52 pm

Hoi,

niet veel, maar zoon Johannes van Ybe en Aaltje trouwt nog wel, en verder is daar niets van te vinden.
Schoterland, huwelijken 1791
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 januari 1791
Bruidegom: Johannes Ibes afkomstig van Heerenveen
Bruid: Sjoukjen Koops afkomstig van Oldetrijne
Opmerking : gehuwd te Oldelamer

Weststellingwerf, huwelijken 1791
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 januari 1791 in Oldelamer
Bruidegom: Johannes Ybes afkomstig van Heerenveen
Bruid: Sjoukjen Coops afkomstig van Oldetrijne
groet Margreet

Plaats reactie