Bosma-van der Meer

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bosma-van der Meer

Bericht door Johanna » woensdag 3 mei 2006 10:14 pm

Medespeurders,

Pieter Bosma is gehuwd met Rinske van der Meer. Zij zouden afkomstig zijn uit Friesland.

Mij bekend is 1 zoon, Lambertus Petrus Bosma geb. 30-9-1889 A'dam.
Van hem heb ik de Pers.Kaart. Hierop zijn wel zijn ouders vermeld maar zonder geb.datum/plaats. Deze familie is in A'dam blijven wonen.

Gaat er bij iemand een bel rinkelen bij deze namen?
Hoop op een reactie.
Bvd. en groet,Johanna

p...harry

Bosma

Bericht door p...harry » donderdag 4 mei 2006 2:23 am

Ik zou -met alle gegevens- naar het Gemeentearchief aan de Amsteldijk te Amsterdam gaan;
(meestentijds zijn de medewerkers dáár óók behulpzaam en begripvol; daar zijn ze voor)..
Al waren de ouders in Friesland geboren; dan zegt dat nog niet dat ze daar ook trouwden..

Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bericht door Johanna » donderdag 4 mei 2006 10:12 am

p...harry,

Zover had ik ook al gedacht. Alleen zie ikzelf voorlopig geen kans daar naar toe te gaan.
Hoop dus dat iemand op dit forum deze personen herkent uit een friese Bosma of van der Meer-stamboom.
Geneanet, Genlias, Familysearch heb ik ook al nagekeken.
De Bosma's zouden van oorsprong uit Bolsward komen. Daar probeer ik nu achter te komen.
Toch hartelijk dank voor de tip.
Vr.groet,Johanna

harry

Bericht door harry » donderdag 4 mei 2006 1:14 pm

Johanna; wat zoek- (en gok-)-werk leidt mij tot een voorzichtige hypothese:

Geboorteakte Bolsward, 1866 Aangiftedatum 22 mei 1866, blad nr. 22 Pieter Bosma, geboren 20 mei 1866
Zoon van Jelle Tjebbes Bosma (1839 Lemsterland) en Geertruida Pieters de Boer (1843 Bolsward)
(oudste van negen kinderen).. áls deze Pieter, de gezochte zou zijn; en de bruid in kwestie deze:
Geboorteakte Workum, 1863 Aangiftedatum 20 november 1863, akte nr. 111 Rinske van der Meer,
geboren 19 november 1863 Dochter van Lammert Jelles van der Meer en Berber Hubertus Hubee

zie ik ook wel wat in een zoon Lambertus/ Lammert Petrus / Pieters 1889

misschien kun je hier iets mee... groet, pappaharry

Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil » donderdag 4 mei 2006 1:49 pm

als je naar me mailt dan ga ik morgen (donderdag)
even voor je in amsterdam kijken

j.b.vanosdeman@versatel.nl

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bosma-van der Meer

Bericht door Maikel Galama » donderdag 4 mei 2006 2:05 pm

Hoi Johanna en Harry,

petje af voor Harry ! Jouw zoek- en gokwerk vind ik zo gek nog niet, ik was er niet aan begonnen omdat ik vermoedde dat het me veel tijd zou kosten om de juiste personen te vinden. Ik had slechts eventjes naar sporen gezocht, maar als ze naar Amsterdam zijn vertrokken dan vindt je niet zoveel op internet.

Nu Harry een heel mooi voorstel doet kunnen we het misschien iets zekerder maken, Johanna zou een en ander misschien kunnen bevestigen.

Dat het echtpaar Bosma en van der Meer in Friesland niet al te veel sporen achterlaat is een aanwijzing voor de juistheid van het voorgaande.
Ik heb in mijn bestand een bidprentje, en dat is aanwijzing 2:

Geertje Pieters de Boer, echtgenote van Jelle T. Bosma, geboren te Bolsward den 6den Maart 1843 is na een langdurig en smartelijk lijden etc. overleden te Amsterdam den 16den Januari 1887 en den 19den begraven op het RK Kerkhof ''De Liefde'' aldaar.

Als Johanna kan bevestigen dat Lambertus Bosma tot een katholieke familie behoort, dan is dat aanwijzing 3. En aanwijzing 4 is natuurlijk de vernoemingen.

Groetjes, Maikel Galama.

Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bosma opgelost

Bericht door Johanna » donderdag 4 mei 2006 8:21 pm

Harry en Maikel,

Had deze reacties niet verwacht.Geweldig mannen. Jullie hebben echt je best gedaan.
Heb zelf natuurlijk ook gesnuffeld en kwam tot dezelfde conclusie ,maar dat was nog geen bewijs.
Vandaag een bericht ontvangen van iemand die in A'dam nagekeken heeft en daaruit blijkt dat HET KLOPT.
Altijd een lekker gevoel dat je snuffelplezier uitkomt. En nog snel ook.

Bertil heb ik prive gemaild dat het vraagstuk is opgelost.

Nogmaals dank en hoop zelf ook eens te kunnen helpen.
Vriendelijke groet,Johanna.

Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bericht door Johanna » donderdag 4 mei 2006 8:27 pm

Maikel,

Vergat eigenlijk te vragen of het mogelijk is een kopietje te krijgen van het bidprentje van Grietje de Boer.
Heb jij op enigerlei wijze een familieband met Bosma??

Ik doe dit onderzoek voor een vriendin die Bosma heet.
Vriendelijke groet,Johanna

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bosma bijna opgelost

Bericht door Maikel Galama » donderdag 4 mei 2006 8:54 pm

Hoi Johanna,

hartstikke mooi dat je vraag opgelost is, leuk is het dat een waarschijnlijkheid omgezet wordt in zekerheid. Of zoals je zelf schrijft:
Heb zelf natuurlijk ook gesnuffeld en kwam tot dezelfde conclusie ,maar dat was nog geen bewijs.
Ik ben geen familie voorzover ik weet, maar je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker. Er zullen vast wel een aantal lijntjes zijn die me bij deze familie brengen.

En de eer gaat natuurlijk naar Harry die de moeite heeft genomen om echt te gaan zoeken, en als we engel Marja niet hadden dan was jouw vraag nog niet met zekerheid beantwoord, Harry en ik zaten op een spoor, achteraf gelukkig op een juist spoor.

Voor het aanvragen van bidprentjes kun je terecht bij het RK documentatiecentrum in Bolsward, op hun site kun je ook heerlijk snuffelen ! Het adres:

http://www.archiefrkfriesland.nl/wcms/index.php

Groetjes, Maikel.

Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bericht door Johanna » vrijdag 5 mei 2006 4:44 pm

Dank je ,Maikel.
Ga daar zeker even een kijkje nemen.
Wie weet vind ik er meer.
Groetjes,Johanna.

Rietje

Ouders van Rinske van der Meer

Bericht door Rietje » woensdag 24 mei 2006 11:02 pm

Hoi Johanna,

zag toevallig je berichtje, is dit jouw Rinske?

Lambertus Jelles van der Meer is geboren op 04-10-1828 in Workum, zoon van Jelle Lammerts van der Meer en Rinske Ydes Ydema. Van de geboorte is aangifte gedaan op 04-10-1828. Lambertus Jelles is overleden op 21-05-1908 in Lemsterland, 79 jaar oud.

Lambertus Jelles trouwde, 30 jaar oud, op 28-05-1859 in Workum met Barbara baukes (Berber) Hubee, 28 jaar oud. Barbara baukes (Berber) is geboren op 07-04-1831 in Sneek, dochter van Bauke Hubertus Hubee en Barbera Baukes de Vries. Van de geboorte is aangifte gedaan op 09-10-1863. Barbara baukes (Berber) is overleden op 11-04-1892 in Lemsterland, 61 jaar oud.

Kinderen van Lambertus Jelles en Barbara baukes (Berber):

1 Jelle Lammerts van der Meer, geboren op 12-04-1860 in Workum. Van de geboorte is aangifte gedaan op 13-04-1860.

2 Baukje Lammerts van der Meer, geboren op 12-05-1861 in Workum. Van de geboorte is aangifte gedaan op 13-05-1861.

3 Rinske Lammerts van der Meer, geboren op 19-11-1863 in Workum. Van de geboorte is aangifte gedaan op 20-11-1863.

4 Inardus Lammerts van der Meer, geboren op 06-01-1867 in Workum. Van de geboorte is aangifte gedaan op 07-01-1867. Inardus Lammerts trouwde, ongeveer 26 jaar oud, omstreeks 1893 met Johanna de Groot.

5 Jetske Lammerts van der Meer, geboren op 01-01-1870 in Lemsterland. Van de geboorte is aangifte gedaan op 03-01-1870. Jetske Lammerts is overleden.

6 Hubertus Lammerts van der Meer, geboren op 09-04-1871 in Lemsterland. Van de geboorte is aangifte gedaan op 11-04-1871. Hubertus Lammerts is overleden op 15-04-1871 in Lemsterland, 6 dagen oud.


Groetjes
Rietje van der Meer

Johanna
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 3 mei 2006 9:59 pm
Contacteer:

Bericht door Johanna » zondag 28 mei 2006 2:51 pm

Rietje,
Dank voor je gegevens en sorry voor mijn late reageren . Ben erg druk momenteel en dan moet je soms even de hobby laten vallen.

Wat Rinske betreft : Ja ,hoor dat is ze.

Als ik je ergens mee van dienst kan zijn?? Van de van der Meer's heb ik verder niets, wel de Bosma's.
Vriendelijke groet,Johanna.

Plaats reactie