zoektocht voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » maandag 14 mar 2011 9:34 am

Hallo Elilou en anderen,

Voor de duidelijkheid: indien anderen met Land en van der Land bezig zijn en willen meedenken zet ik even een Nieuw Onderwerp op, met die namen in de titel! Want dit onderwerp hier heet "zoektocht voorouders" en dat is wat vaag .... Wat niet weg neemt dat we dan hier door kunnen blijven gaan het over tresoars en zoeken in het algemeen te hebben, maar ik denk dat het Lukas land zoeken een titel nodig heeft.

Groets, JN

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zoektocht voorouders

Bericht door jacqueline » dinsdag 15 mar 2011 1:44 am

Hallo allemaal,

Even terug naar Lippe Lukas van der Land, overleden op 17-9-1815 in Burum op 56 jarige leeftijd.
Het enige wat m.i. absoluut vaststaat, is dat zijn vader een Lucas was. De rest van de veronderstelde namen van zijn ouders Lukas Lippes en Henke Klazes kan bij elkaar gereconstrueerd zijn aan de hand van de namen van zijn kinderen. Hier hebben we op het forum al meer sterke staaltjes van voorbij zien komen!
Het lijkt echter vrij voor de hand liggend, dat zijn moeder een Hinke is. Nu vond ik in Groningen het volgende echtpaar:
Registratie 13-04-1749 Grootegast en Doezum Bruidegom Lucas Harms, van Doezum Bruid Hinke Philippus, van Oudega Bron Doop- en trouwboek Grootegast en Doezum 1628-1789
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 206, folio 102

Huwelijk 13-04-1749 Midwolde en Leek Bruidegom Lukas Harms, van Doezum Bruid Hinke Philippus, van Oudega Bron Doop- en trouwboek Midwolde en Leek 1702-1811
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 297, folio 076
met als kinderen
Doop 21-09-1748 Midwolde Dopeling Grietje Geslacht v Geboorteplaats Leek Vader Lucas Harms Moeder Hinke Philippus Bron Doop- en trouwboek Midwolde en Leek 1702-1811
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 297

Doop 13-04-1760 Grootegast Dopeling Philippus Geslacht m Geboorteplaats Doezum Vader Lucas Harms Moeder Renske Opmerkingen wonende op Dorp Bron Doop- en trouwboek Grootegast en Doezum 1628-1789
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 206
Dubieus, dus ik heb dat maar voor mezelf gehouden. Tot ik eerder deze avond deze doop tegenkwam:
Bron Burgerlijke stand - Geboorte Archieflocatie Groninger Archieven Algemeen Gemeente: Groningen
Soort akte: geboorte
Aktenummer: 352
Aangiftedatum: 08-04-1851 Kind Filippus van der Land
Geslacht: M
Vondeling: N
Geboortedatum: 05-04-1851
Geboorteplaats: Groningen Vader Jakobus van der Land Moeder Aafke Harmens Koning Nadere informatie beroep vader: schipper;
Jakobus is
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk Archieflocatie Groninger Archieven Algemeen Gemeente: Groningen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 174
Datum: 16-07-1843 Bruidegom Jakobus van der Land
Geboortedatum: 17-02-1817
Geboorteplaats: Oldehove Bruid Aafke Harms Koning
Geboortedatum: 28-03-1819
Geboorteplaats: Munnekezijl Vader bruidegom Lucas Lippes van der Land Moeder bruidegom Martje Jans Vader bruid Harmen Hindriks Koning Moeder bruid Gertje Pieters Jelkema Nadere informatie beroep bruidegom: schippersknecht; beroep vader bruidegom.: schipper; beroep vader bruid: koopman; familienaam bruid en vader van de bruid ook Krunin
Waar komt die naam Filipppus vandaan? Is dat bekend? Ik wilde er nog naar kijken, maar moest weg. Eigenlijk moet ik hier nu ook helemaal niet zitten, maar in bed liggen, morgen is het weer vroeg dag. Maar omdat ik dus anders pas morgenavond weer in de gelegenheid ben, heb ik de computer toch maar even opgestart.
Want zo-even schoot het ineens door me heen: wat als Lippes nou eens een verbastering is van Filippus??

Nog even wat ik al heb w.b. Hinke Philippus, van Oudega, en dan ga ik echt op 1 oor:
Smallingerland, dopen, doopjaar 1725
Dopeling: Hincke
Gedoopt op 7 november 1725
Kind van Flippes Halbes en niet genoemde moeder
Herv. gem. Oudega, Nijega en Opeinde, doop 1708-1811
Inventarisnr. : DTB 627

Lidmatenboek Smallingerland, 1707
Man : Philippus Halbis
Vrouw: Aaltje Lubberts
Woonplaats: Oudega
- Op 15 mei 1707 zij belijdenis te Nijega
Herv. Gemeente Oudega, Nijega en Opeinde, lidmaten 1640-1697 en 1701-1743
DTB 626 blad 45

dopen verder Halbe 1704; Aefke 1705; Trijntie 1709; Halbe 1711; Zijtske 1714; Halbe 1716 en Jancke 1719.

Smallingerland, dopen, doopjaar 1678
Dopeling: Philippus
Gedoopt op 27 oktober 1678 in Oudega
Zoon van Halbe Jans en niet genoemde moeder
Herv. gem. Oudega, Nijega en Opeinde, doop 1640-1707
Inventarisnr. : DTB 626

Smallingerland, huwelijken 1670
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 mei 1670 in Oudega
Man : Halbe Jans afkomstig van Oudega
Vrouw : Trijntje Philips afkomstig van Leeuwarden
Trouwregister Hervormde gemeente Oudega Nijega Opeinde 1640-1704
Inventarisnr.: DTB 626

Lidmatenboek Smallingerland, 1670
Man : Halbe Jans
Vrouw: Trijntje Philips
Woonplaats: Oudega
- Op 26 juni 1670 zij ingekomen van Leeuwarden
Herv. Gemeente Oudega, Nijega en Opeinde, lidmaten 1640-1697 en 1701-1743
DTB 626 blad 20

dopen verder Philippus 1672 en Philippus 1673
groet, Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 15 mar 2011 11:52 am

Wat een fantastisch mooie mogelijkheid !!!!!!!!!!! Werkelijk grandioos!!

Ik heb eerst uitgesloten dat Hinke Oudega 1725 in Friesland trouwde -
en toen dat er naamgenoten Phil. Luc- in Groningen, Drenthe of Friesland trouwden en ovl.
er komen ook niet meer kinderen tevoorschijn.

En toen heb ik Grietje opgeduikeld, even kijken of ze mee naar Friesland/omgeving Kollumerland ging -
ik had warempel al eerder zitten dubben of ze een zusje was, maar ik kwam er toen niet verder mee.
Kollumerland c.a., huwelijken 1784
Vermelding: Derde proclamatie op 9 mei 1784 in Burum
Man : Luitjen Dirks afkomstig van Visvliet
Vrouw : Grietje Lucas afkomstig van Burum
geen dopen kunnen vinden,
maar bij het ovl van zoon Derk Luitjes, Doezum 11-2-1810, 27 jr (gb ca. 1783)
staat dat Grietje hertrouwd is met Derk Popkes.
nalatende een stiefvader en eigene moeder

Dat huwelijk heb ik nog niet gevonden.
Derk Popkes is overleden als van der Leest, 29-5-1818 wnd Doezum, 70 jr. gehuwd - met ouders
gt: zoon Popke wonend Stroobos en Jetse Maghiels Dijkstra diacen vd Hervormde kerk Doezum.

en Grietje Lucas zelf is ovl Doezum 17-9-1818, weduwe van Derk Popkes vd Leest, 69 jr. (gb ca. 1748)
De gt Jetse Maghiels Dijkstra 40 jr Stroobos en Klaas Harings van der Veen 47 jr - beide diaconen te Doezum
weten spijtig genoeg verder alleen maar dat haar vader Lucas heette.

De diverse proclamaties rond het huwelijk van Lucas Harms zeggen telkens dat hij van Doezum komt.
groet Margreet

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » dinsdag 15 mar 2011 12:41 pm

Even een opmerking over:
Filippus van der Land, geboren 8-4-1851, zoon van Jacobus van der Land (= de vader van mijn overgrootvader) en Aafke Harms Koning heb ik ook in mijn stamboom staan en is overleden op 9-8-1852. In de overlijdensakte staat als naam Filippus Jacobus van der Land.
De vader van Jacobus heb ik staan als Lucas Philippus (Lippes) van der Land, geboren in 1787 te Burum, gehuwd met Martje Jans en overleden in 1826 in Groningen.
Hier (hopelijk) hun huwelijksakte, waar Martje overigens Matje wordt genoemd.
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Zuidhorn
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 4
Datum: 29-07-1811
Bruidegom Lukas Lippes
Geboortedatum: 08-07-1787
Geboorteplaats: Burum
Bruid Matje Jans
Geboortedatum: 22-08-1790
Geboorteplaats: Niehove
Vader bruidegom Lippe Lucas
Moeder bruidegom Ietje Klasen
Vader bruid Jan Kobus
Moeder bruid Egbertje Berends
Nadere informatie beroep bruidegom: arbeider; beroep bruid: dienstmeid; beroep vader bruidegom.: arbeider; beroep vader bruid: arbeider; bruidegom 24 jaar; bruid 20 jaar


Ik vind het logisch klinken dat ook de naam Philippus of Fillippus ergens vandaan moet komen en vindt het relaas van Jacqueline erg boeiend. Het duizelt me wel wat hoor!
Het stukje van Margreet moet ik nog eens goed bestuderen, maar nogmaals mijn dank dat jullie allemaal zo meedenken en zoeken!
Laatst gewijzigd door Elilou op dinsdag 15 mar 2011 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Elilou

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 15 mar 2011 1:29 pm

tegen de duizelingen helpt mij altijd een klein overzichtje, met weglating van van alles:

Philippus Jacobus vd Land
<Jacobus Lucas vd Land
<<Lucas Lippes vd Land x Martje
<<<Philippus/Lippe Lucas x Geertje
<<<<Lucas Harms x Hinke Philippus

Het gezinnetje:
Lucas Harms x Hinke/Renske Philippus:
Grietje Lucas 1749 - x 1784 Burum, ovl 1818 Doezum
Lippe Lucas 1760 - x 1787 Burum/Munnikezijl - ovl 1815 Burum.

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 15 mar 2011 2:44 pm

Hallo Iedereen,

Schitterende ontwikkelingen!! Heel, heel erg bedankt Jacqueline dat je het balletje weer in een ander richting geduwd hebt. En zulke goede ontdekkingen ondanks slaap tekort...!

Ben zelf reuze blij dat we nu de richting Doezum gaan, want daar is Steffen Egberts land geboren, mijn voorouder!!!

Ik zag zowiezo Groningen meer als oorspong dan Friesland, vanwege Grijpskerk,(de Waard) Grootegast enz; het is natuurlijk allemaal grensgebied, maar Doezum doet me weer opspringen.

Ben het met je eens dat alleen naar voornamen kijken grote vergissingen kan mee brengen; maar allleen naar aktes ook. Wederom is het het veiligst de twee samen te hebben. Voornamen bekijken helpt om de allergrootste omwegen te vermijden, en steunt bij twijfel; alleen is het niet genoeg.

Mijn ervaring is dat een naam op zich geen bewijs is van familie relatie, maar dat het ontbreken van bepaalde namen, of introductie nieuwe, wel vaak teken is op de verkeerde weg te zijn... ik gebruik voornamen dus vooral als contrôle middel.

Zal later in detail ingaan op je suggesties, en kijken of ik ergens nog meer heb aan de Groninger kant; nu even weinig tijd, helaas, helaas! Maar bravo.

Groets, Nicolette

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 15 mar 2011 2:54 pm

die ovl 1826 waar zijn vader 'Lucas Philippus' wordt genoemd - zat tussen de huwelijksbijlagen van Jakobus in 1843:
https://www.familysearch.org/s/image/sh ... 7772_00166
scan 166

geen wonder dat ik hem eerder niet kon vinden - zonder achternaam:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Groningen
Soort akte: overlijden
Aktenummer: 27
Aangiftedatum: 14-01-1826
Overledene Lucas Philippus
Geslacht: M
Overlijdensdatum: 13-01-1826
Leeftijd: 39
Overlijdensplaats: Groningen
Vader Philippus Lucas
Moeder Geertien Klasen
Partner Mattje Jans
Relatie: echtgenoot
Nadere informatie geboortepl: Kollum; beroep overl.: aardappelschipper; beroep vader: schipper
Helemaal rond !!!! :)
(het extract zegt: moeder woont 'bij Kollum')

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 15 mar 2011 2:58 pm

p.s. Kon me zelf wel voor de kop slaan dat ik de connectie Lippe - Filippus niet gemaakt had!! Goed van je hoor, zat ik maar te modderen met "Liebbe" Libbe enz....

Groets, JN

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zoektocht voorouders

Bericht door jacqueline » dinsdag 15 mar 2011 7:08 pm

Het duurde bij mij ook even voor het kwartje viel! Halbe Jans doopt overigens ook nog (is er vannacht met knippen en plakken tussendoor geglipt) tweemaal een Sietske (Sytske 1671, Syske 1676).
Mooi die overlijdensakte uit 1826, maakt het inderdaad helemaal rond!

groet, Jacqueline

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » dinsdag 15 mar 2011 7:34 pm

Er blijven bij nog een paar kleine (misschien domme?) vragen/ opmerkingen, misschien willen jullie me daar ook nog bij helpen:
* Geertje Klazens Zijlstra is dezelfde als Geertien Klasen en Ietje Klasen??
* Martje Jans, Mattje Jans en Matje Jans zijn allemaal dezelfde.
* Grietje is is op 21-9-1748 gedoopt, ruim voor het huwelijk van haar ouders.
* De moeder van Philippus gedoopt 13-4-1760 is "Renske, wonende op het dorp????"
* Lucas Harms en Hinke Philippus zijn nu de eerste voorouders of kan ik nog verder terug?

Eerst maar even zo, maar er komen vast nog meer vragen :lol:
Groetjes,
Elilou

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 15 mar 2011 8:40 pm

Hallo,

Heerlijk, net zo'n twijfelaar als ik...

Wat Ietje/Geertje betreft, daar was ik ook al tegen aangelopen, en gezien Geertje vaak Getje is, nam ik aan dat dit een verschrijving voor Getje was. Omdat we andere bronnen voor haar hebben met Gertje, geertje, Getje, is dit geen probleem meer.

Martje, Mattje, Matjen, Martzen, Martsen, da's allemaal mogelijk...

Wat doop van die Grietje betreft heb ik nog geen tijd gehad de beredeneringen geheel en al na te gaan, zag wat leuke ideeen, maar heb details nog niet bestudeerd; ben met je eens dat het bekeken moet worden.

Renske en Hinke als verwisseling verbaasd me niet; de R en de H kunnen problemen op leveren bij snel doorzien. Henke dus in dat geval.
Of Rinske...enfin, in de gaten houden.

Hé, Lucas Harms is al een hele stap vooruit! Wil je al direct een tweede! :roll:

groets,Nicolette

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 15 mar 2011 8:42 pm

Hoi allemaal, (beetje dubbelop en stereo)

1) Geertje - is dezelfde ja. Wat in Friesland -tje is, of -kje - is in Groningen en Drenthe vaak -tien en -kien.
De eerste 20-30 jaar na de naamsaanname 1811 heten vooral vrouwen vaak gewoon alleen met hun patroniem, zonder de achternaam.
Ietje kan een fout vd ambtenaar zijn die het verkeerd verstond.
2) is dezelfde ja - als je Martje snel uitspreekt hoor je de -r- niet meer.
in schrijftaal krijg je heel vaak een dubbel t - ook bij Griettje Gryttje bijvoorbeeld.
Bij Tresoar zou ze nog Martjen kunnen heten, want die geven vrouwen vaak die extra -N erachteraan.
3) In sommige contreien en/of tijden en/of families zijn kinderen voor het huwelijk heel normaal. Soms hebben ze er al 3, en soms trouwen ze gewoon niet.
4) *Hinke/Henke en Rinske/Renske is of betekent hetzelfde, - het een is een soort vleivorm/koosnaam van de ander.
Nienke =Trijntje - is er ook zoeentje.
en 'wonende op het dorp' slaat op/gaat over allebei.
5) Grietje Lucas is vermoedelijk vernoemd naar haar vaders moeder - aangezien de naam niet bij de Ph.Halbes Oudega zit.
Als we een passend ouderpaar Harm x Grietje kunnen vinden, ben je weer wat verder.

Nog eentje - voor de collectie:
Overlijden 16-08-1825 Groningen
Overledene Egbert Lucas
Geslacht m
Leeftijd 7 jaar
Geboorteplaats Stroobosch
Vader Lucas Philippus
Moeder Martje Jans
Bron Overlijdensregister Groningen 1825
Aktenummer 525
Kunnen we meteen zien dat die achternamen nog lange tijd niet ingeburgerd waren.

groet Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 15 mar 2011 8:43 pm

p.s.

Egbertje Berends staat elders als Engeltje Berends. Egbert/Engbert/Engeltje. Trouwens weer een Egbert mogelijkheid...

JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » dinsdag 15 mar 2011 8:49 pm

Dubbel, yes,
4) *Hinke/Henke en Rinske/Renske is of betekent hetzelfde, - het een is een soort vleivorm/koosnaam van de ander.
Interessant; ik dacht dat Hinke/Henke Hendrikje, Hindrikje was, terwijl Rinske /Renske van Rindert of Reindert kwam?

Trijntje is v Catharina, en ik heb al eens problemen gehad toen 't zelde persoon, een Trijntje dus, als Kaatje ergens stond!!

even als een Kerstje, is dat nu Karstje of niet? Katharina wederom? En ook ben ik een Keske tegengekomen!

Groets, JN

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 15 mar 2011 9:19 pm

Hoofdvorm: KARSTJE (vrouw)

Schrijfvorm(en): Carsjen, Carstie, Corsje, Karsje, Karsjen, Karske, Karst,
Karstie, Karstje, Karstke, Kersck, Kersjen, Kersk, Kerske, Kerssie, Kerstie,
Kerstien, Kerstje, Kestjen, Korsie, Korsien, Korsje, Korstie, Kosje
Karst bij jongens is een eigennaam, staat me bij - niet afgeleid van Catharina of zo,
eerder van Christiaan.
Hoofdvorm: KARST (man)

Schrijfvorm(en): Caerst, Caert, Cars, Carsijn, Carsin, Carsjen, Carst, Carste,
Carsten, Carstie, Carstien, Carstje, Carstjen, Cassen, Cerst, Cors, Corst,
Kaarst, Kaarts, Kaerst, Kars, Karsien, Karsje, Karsjen, Karske, Karst, Karste,
Karsten, Karstens, Karster, Karstiaen, Karstje, Karstjen, Kart, Karten, Karts,
Kartssen, Kas, Kast, Kasten, Kaster, Kers, Kerse, Kersen, Kersje, Kersjen,
Kerske, Kersse, Kerst, Kerste, Kersten, Kesje, Kest, Kist, Koarst, Kors, Korse,
Korsse, Korst, Korstiaen, Kosse
komt uit de NamenThesaurus
bereikbaar onder Voorouders >Hulpbronnen > Namenthesaurus - met toelichting.
of via de > direct naar.

De omschakeling Catharina=Trijntje en Margaretha=Grietje of Johannes=Jan moet je nog wel zelf doen,
maar dat is ver-latijn-iseren.

groet Margreet

Plaats reactie