zoektocht voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 10 mar 2011 6:21 pm

ja - die.
de dochter van Klaas Harkes en Geertje Egberts.
maar overleden als 'van der Laan'.

mijn bericht 1.33 gisteren - heeft de scan van de overlijdensakte
de buren noemen als haar moeder Geertje Harkes.

en Nicolette 9.34 's avonds - heeft onderin de scan nog een verbetering van Harkes in Geerts gezien..

alleen is dat niet een goede verbetering,
want ze was een Egberts
zegt het doopboek
en zegt extra die land-verkoop-akte.

groet Margreet

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: zoektocht voorouders

Bericht door catharina » vrijdag 11 mar 2011 2:43 pm

Hallo allen,

Geen antwoord op de vele vragen maar ik kon het niet laten om nog even verder te zoeken op de vrouw van
Lippe Lucas van der Land gehuwd met Geertje/Gertje Klases.

Carla

Geertje = dochter van Klaas Harkes en Gertje Engberts ( + 1761)
Procl.Kollumerland: Op 18-1/1-2/22-2-1763 proclameren Luitjen Botes en Antje Jans, echtlieden te Oudwoude,
de aankoop van vijf pondematen grasland o/ Westergeest, gekocht van:
Gerben Jeens, huisman te Westergeest;
Romkjen Jeens, huisvrouw van Johannes Wybes;
Gerrit Freerks;
JOUKJE EGBERTS
KLAAS HARKES, vader van GERTIE KLASEN, bij
GERTIE EGBERTS in echte verwekt voor de somma van 42 gg., 7 st. per pondemaat
Joukje en Gertie Egberts zullen waarschijnlijk zussen geweest zijn.

Het is en blijft een beetje giswerk, maar zou dit dan de vader van de dames kunnen zijn????
namen komen overeen, tijdsbepaling is juist en de plaats komt overeen.
Maar wat dan weer tegenpleit is: bezit een schoenlapper een aandeel in grasland????

Het huwelijk is wel nadat er enkele kinderen geboren zijn.
Kollumerland c.a., huwelijken 1742
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 juni 1742
Man : Egbert Hidsers
Vrouw : Antje Joukes
Trouwregister Hervormde gemeente Oudwoude Westergeest 1740-1810
Inventarisnr.: DTB 455


Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1736
Dopeling: Joukjen
Gedoopt op 24 juni 1736 in Westergeest/Oudwoude
Dochter van Egbert Hidsers en niet genoemde moeder

Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1738
Dopeling: Gertje
Gedoopt op 2 november 1738 in Westergeest/Oudwoude
Kind van Egbert Hidsers en niet genoemde moeder

Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Baukje
Gedoopt op 11 augustus 1743 in Westergeest/Oudwoude
Dochter van Egbert Hidsers en niet genoemde moeder

Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1745
Dopeling: Willemtje
Gedoopt op 23 mei 1745 in Westergeest/Oudwoude
Dochter van Egbert Hidsers en niet genoemde moeder


Quotisatiekohieren 1749
Egbert Hidsers, Kollumerland
Plaats: Westergeest
Omschrijving: schoenlapper
Gezin volw: 2 en kind: 5
Aanslag: 10-0-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Kollumerland, fol. 15


.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 11 mar 2011 4:05 pm

Hallo,

Geloof niet dat dit het goede spoor is, maar goed, ik ga verder met mijn Land's en ben voorlopig niet met de Zijlstra's bezig, dat laat ik aan jullie over... ik was natuurlijk vanaf Froukje Egberts, en Egbert land, Surhuisterveen, op Lukas Lippes terecht gekomen, dus toen ik zag dat hij met Martje jans een Egbert kreeg in Surhuisterveen hoopte ik dat er een Egbert - Land connectie was, en zocht dus niet een Zijlstra connectie.

Deze Egbert staat trouwens vermeld onder Lukas Sippes in tresoar, heb ik al een tijdje geleden doorgegeven, dus misschien verbeterd; hij staat correct in Alle friezen met scan.

Wat ik bedoelde met Gertje Geerts was dat ik hoopte dat zij een Zijlstra was;.. gaat dus ook weer niet op.

Ik vind nl alleen Harke Klases Gorter na 1811, weinig Zijlstra met naam Harke, maar veel Gerrits met naam Zijlstra in Groningen... was zo maar een losse gedachte, ik heb beduidend minder tijd dan jullie, dus wederom: suggesties onder voorbehoud.

Ook vind ik verandering van Burum naar Kollum want vreemd, maar goed, nu geen tijd om te snappen hoe jullie dat zo snel gedaan hebben. Snap volkomen dat Elilou de draad kwijt raakt!!

Ik ga door met Froukje Egberts (Land), misschien komen we elkaar ergens tegen...gezien Egbert Loukes waarschijnlijk haar vader is, was een Lukas die een Egbert van der Land in Surhuisterveen kreeg natuurlijk iets waar ik even bij stil stond... maar ik heb ook nog een Egbert land zonder patroniem die me nog niet duidelijk is.

Groeten, JN
(ps we zijn het eens dat van der Laan van der Land is?)

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 12 mar 2011 10:30 am

p.s.
Margreet,
en Nicolette 9.34 's avonds - heeft onderin de scan nog een verbetering van Harkes in Geerts gezien..

alleen is dat niet een goede verbetering,
Ik ga er vanuit dat wanneer getuigen - al zijn het dan buren, maar kennelijke goede buren - de moeite nemen speciaal na nalezing (en dat is voorlezing door ambtenaar, vandaar dat "Laan" = Lân = Land zo blijft want bij voorlezen horen de frieze oren niet dat er Laan staat ipv Land - geloof ik; ook al een tijdje geen Fries meer gehoord, dus corrigeer mij als dit niet zo is) dus dat wanneer deze getuigen de moeite nemen speciaal te vermelden dat het Geerts is ipv Harkes, dit toch wel belangrijk is. Nogmaals, dit sluit Engbert niet uit. In dit geval zou ze de dochter van een Geert Egbert of een Egbert Geerts kunnen zijn, bijvoorbeeld. (in geval je die Engbert er absoluut bij wil)

Wanneer een vrouw een zoon Gerrit krijgt, en haar buren ook nog de moed hebben het schrijven van een ambtenaar te laten verbeteren, heeft deze naam een bepaald belang. Circumstantial evidence?

Vooral wanneer zowel Lukas Lippes als Klaas Lippes, haar zoons, allebei als zoon weer een Gerrit krijgen (en op de tweede plaats) (Hinke krijgt een Arjen en Lukas) Gerrit Lippes zelf overlijdt op 13 jarige leeftijd.

Ik heb dus een vrouw met een zoon Gerrit, en twee kleinzoons Gerrit, had zelfs drie kunnen zijn indien Hinke meer kinderen had gekregen, en dan vertel je me dat er geen Gerrit in de familie huist? Je wou geen Klaas Gerrits, dat is Klaas Harkes geworden, dus dan moet het toch wel Geertje Gerrits zijn? En als de buren dan ook nog keurig netjes met Geerts aan komen zetten bij haar overlijden zeg je dat het een foute verbetering is?

Er zit ergens een Gerrit, en niet al te ver weg.

JN

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » zondag 13 mar 2011 1:23 am

ik heb nu een Geertje/Gertje die doopt omdat ze zelf gedoopt is, en die naar haar ovl moeder is genoemd.
Haar eigen kinderen:
Lukas naar Lippes vader
Hinke - naar zijn moeder (omdat haar moeder al is vernoemd in haarzelf, krijgt hij even voorrang)
Klaas naar haar vader
Gerrit - bij gebrek aan een dochter naar haar moeder, die ze alsnog wil vernoemen.

De 3e zoon Gerrit Klases van dr Land 1821 lijkt me vernoemd naar de ovl broer Gerrit Lippes - niet zozeer naar een grootvader.

Ik kwam op het idee door je Gettje in het rijtje kleinkinderen -,
waar ik zelf eerst meer een Geeeeertje-klank in het hoofd had.
Maar nu kom je in de Geertje-Gertje-Gettje-Getje-Gerritje uitwisselbaarheid - en de Geert/Gert/Gerrit.

Zet het scenario maar eens in elkaar - Even spelen met: Stel dat ... de buren gelijk hebben.... hoe ziet de boel er dan uit.
Volgens mij ben je dan aan het dubbelen.

* KLaas Harkes1 staat met Geertje Egberts in het doopboek 1761 - en met dochter Geertje1 van die moeder ook in het proclboek 1763 -
die Geertje moet dan ovl zijn voor 1811, want is erna niet terug te vinden.
Klaas is wrsch hertrouwd met Mintje, kreeg:
zoon Harke Klases Zijlstra ovl 1815 - die maar 1 dochter kreeg - en dus sterft hier de naam al uit.
Pieter-niets-van-terug-te-vinden
en Martje Klases Zijlstra - ongehuwd ovl 1851.
Er zou nog een voogdij kunnen zijn.

* Er is nu ook een KH2 met vrouw Geertje Geerts - en een dochter Geertje2 ook uit rond 1761 -
Nergens in de boeken, mogelijk import van elders, mogelijk ongedoopt,
1 kind of meer is onbekend, eventuele broers-zussen zijn vooralsnog niet onder Klases Zijlstra terug te vinden.
ouders ovl voor 1811, want erna niet terug te vinden.
Geertje2 staat 2 keer als Klases Zijlstra vermeld als ze toestemming geeft bij haar kinders huwelijken..

Als die Geertje2 met Lippe trouwt, heeft ze waarschijnlijk geen broer Harke - (want niet te vinden na 1811)
en zou die naam toch later voorrang hebben gekregen op de Egbert,
welke naam nu een generatie eerder komt te zitten bij een mogelijke voorvader Geert Egberts die nog niet gevonden is
en die daarnaast toch weer uit de Land-voorvaderen kan komen.
Wat dat betreft heb je ook een nieuwe Egbert2 gecreeerd.

We hebben dan 2 Klaas Harkes, die allebei Zijlstra kinderen kregen.
Wegens ontbrekende boeken kan vooralsnog niemand aantonen dat het echtpaar niet bestond - en dus blijft de mogelijkheid openstaan. We kunnen hem niet goed uitsluiten.
Ipv dat we verklaringen krijgen en mogelijkheden in kunnen dammen, en een gedocumenteerd gezin krijgen
krijgen we steeds meer vragen en mogelijkheden.

Als de buren (42 en 27) geen gelijk hebben, zijn er de dominee en de notaris die elkaar in schrijfwijzen en naamgeving bevestigen- in 2 heel verschillende documenten - in verschillende jaren.

Margreet
nb. het lijkt me wel wat, Carla.
Het is misschien niet veel, 7 pm gedeeld door 5,
ze kunnen het ook nog van hun gezamenlijke grootouders ge-erfd hebben.
Johannes Wybes is timmerman in 1749,
en ik ben nog niet aan opsporen na 1811 toegekomen.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zondag 13 mar 2011 10:29 am

Beste Margreet,

Geen idee wat je met dit alles bedoeld, veels te ingewikkeld...

Simpel dus: 1 Ik geloof in die eerder genoemde ontbrekende stukjes van de puzzle, die men nooit zoekt omdat de andere stukjes zulke leuke kleurtjes hebben

2 In mijn geheel en al frieze voor vaderen en moederen is het een uitzondering dat de eerste zoon niet naar de vader's vader wordt vernoemd en de tweede naar de moeder's vader ....(geloof dat mijn eigen moeder eerste was deze gewoonte te verbreken)...en daarna dus de grootouders.

Bij meisjes is het iets soepeler: meestal vader's moeder eerste, maar moeder's moeder eerst geen uitzondering.Ook kunnen meisjes naar de vader's vader vernoemt worden in geval geen zoon; andersom minder. Daarna gaat het met de grootouders verder voor dat je aan vernoemde broers of zussen toe komt.(Het lijkt soms zo, omdat die broers en zussen natuurlijk zelfde ouders hebben..)

De moeder zelf wordt vaak vernoemd bij overlijden in kraambed, indien direct overlijden. Evenals zoon indien vader overleden voor geboorte.

3 De uitzonderingen: Lutherse ouders, katholieke ouders, en missende dopen bij Doopsgezinde ouders.
Andere uitzonderingen: Goede stiefvaders en stiefmoeders, die een kind vanaf heel klein opvoeden. Of huwelijk met een vrouw die een erg belangrijke vader heeft...(dan even andersom - zij eerst)

In mijn 5000 geheel Frieze en Groninger voorouders stikt het dus van neven en nichten die zelfde voornaam en patroniem hebben, of zelfde voornaam en achternaam. In geval van zelfde voornaam en achternaam zijn dit volle neven en nichten met zelfde grootouders, die soms ook nog zelfde jaar trouwen en geboren worden (in dezelfde plaats). In geval van Patroniemen gaat het iets verder terug, omdat de vaders en moeders niet zelfde namen hebben, maar via achterneven en nichten krijg je toch wel weer allemaal "dubbelen".

Het is me opgevallen dat in die dorpen waar hele families met veel achterneven en nichten huizen, het krioelt van de "dubbelen".
Als ze daarbij ook nog de naam van 't dorp als achternaam aannemen heb je helemaal een leuke situatie...

Ik zet dit niet hier neer voor jou, omdat ik er van overtuigd bent dat je het weet, maar omdat ik verdwaal in je ingewikkelde beredeneringen. Dus misschien heeft Elilou er wat aan.

Groets, JN
p.s. het noemen van een zoon is zo belangrijk, dat je soms 4 of 5 overleden kinderen ziet met dezelfde naam voordat er ééntje overblijft; bij mijn overgrootvader was hij de vierde, na overlijden van een 10 jarig broertje. Ik neem aan dat de kinders roepnamen hadden thuis, bijnaampjes, anders is 't toch wel zielig na zo'n overlijden weer een baby te hebben met dezelfde naam... de stam moest voortgezet worden. Maar onderelkaar geven volwassen broers niet de namen door van elkaar, zoals je suggereert.Het was geen sentimenteel naamgeven (behalve bovenstaande uitzonderingen) maar puur stamgevoel.
Helaas kon dit vaak de opzetters en overschrijvers van aktes geen moer schelen, vooral als ze niet Fries zijn.

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » zondag 13 mar 2011 11:07 am

JankeNicolette schreef: Dus misschien heeft Elilou er wat aan.
Allemaal buitengewoon interessant net als de redenatie van Margreet, super dat jullie zo meedenken!
Maar........ langzaamaan duizelt het me wel een beetje.

Hadden we maar een tijdreiziger die even rondkijkt en -vraagt in dat gebied,
wie biedt zich aan? :lol:
Groetjes,
Elilou

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zondag 13 mar 2011 11:37 am

Hallo Elilou,

Sorry hoor! Het is alleen maar zo ingewikkeld omdat er juist zoveel informatie is! Wees daar maar blij om. Zonder al die keurig netjes bijgehouden kerkeboeken van pietluttige dominees, en zonder de sûnigheit van al die friezen en groningers die hun testament tot in de puntjes verzorgen, wisten we helemaal niets. Het is een echte "Tresoar".

Bij de meeste mensen elders in't land houdt zoeken voor 1811 snel op ....

Groets, JN

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » zondag 13 mar 2011 11:48 am

JN, wat betekent Tresoar eigenlijk?
Groetjes,
Elilou

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zondag 13 mar 2011 11:58 am

Een Schat! Schatkist, Schatkamer, in the sense of "Treasure" (geloof ik ...)

Maar pas op, ik zelf spreek geen Fries.... :roll: Maar gezien ik op mijn veertiende opeens van een grote Noord-Hollandse stad naar een klein Fries dorp moest verhuizen, heb ik geleerd het aardig te verstaan en lezen; schrijven en praten is another story - een ander verhaal.

Groets, JN

(in Noord-Holland werd ik gepest met de Frieze naam "Janke" (Huilebalk, Jankerd enz) dus veranderde ik dat in Nicolette, 2e naam....En nu in Frankrijk noemt mijn man me weer Janke, want Nicolette is hier redelijk onbekend, zoniet wat trutterig;...Tjaaaaa)
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op zondag 13 mar 2011 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zondag 13 mar 2011 12:00 pm

p.s.

Gezien ik dus ook het franse Trésor in mijn hoofd heb kan ik me vergissen!! Hopelijk is 't toch een Schat(kamer in dit geval)?

Ik chat in zoveel talen, raak de draad weleens kwijt, groets, JN

Gebruikersavatar
harmke
Berichten: 129
Lid geworden op: vrijdag 2 mei 2008 4:52 pm
Locatie: Gorredijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door harmke » zondag 13 mar 2011 12:02 pm

Tresoar (Fries voor "schat"), is het Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum ("Fries Historisch en Letterkundig Centrum") in de Nederlandse stad Leeuwarden

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » zondag 13 mar 2011 12:06 pm

Bedankt JN en Harmke, weer wat wijzer!
Groetjes,
Elilou

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Cor » zondag 13 mar 2011 2:38 pm

Elilou

Denk aan een vernederlandste benaming:

dressoir

De opbergplaats vroeger in een huiskamer, schijnen nu
weer in de mode te zijn.

Groet,
Cor

Gebruikersavatar
Elilou
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 7 mar 2011 11:16 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Elilou » zondag 13 mar 2011 8:26 pm

Bedankt Cor, is mooi ezelsbruggetje!
Groetjes,
Elilou

Plaats reactie