zoektocht voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » donderdag 17 mar 2011 9:33 am

ze lijkt me ook onze Hinke, omdat Oudega naast Drachten ligt.
..en ook omdat de boerenmeiden dienstmeid waren in een grotere stad voor dat ze gaan trouwen. "van" bij huwelijk is niet altijd geboren in, maar vaak "momenteel wonende en werkend in".

JN

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » donderdag 17 mar 2011 9:40 am

*De nakomelingen van Lucas Harms zijn broer Evert Harms - worden 'van Bolhuis'.
Uiteindelijk hebben we het dan over achterneven in 1811 die een verschillende naam uitkiezen,
wat wel vaker gebeurde - ook tussen broers.
Dit is wederom de feiten die bestaan verdraaien om ze aan te passen aan wat we eigenlijk wel graag zouden willen vinden....

Eerst de feiten, en zoveel mogelijk, met bronnen, en dan pas de conclusies!

Momenteel dus als gegeven:

1, Nakomelingen van Evert worden van Bolhuis.

2, We hebben nog geen enkele bron waarin nakomelingen van Hinke Philippus en Lucas Harms )van der) Land worden genoemd.

Momenteel werken we daar alleen met voornamen, en gezien het grota aantal zelfde voornamen in de streek is het oppassen.

Nogmaals, zelf komt Lucas Harms mij bijzonder goed uit, maar juist daarom moet ik alle andere mogelijkheden netjes elimineren voordat ik doordraaf.

JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op dinsdag 22 mar 2011 9:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » donderdag 17 mar 2011 9:58 am

Sebaldeburen ligt oost naast Grootegast, en Doezum west - niet eens zo ver van Leek/Midwolde.
Foppe Pieters trouwt er 1731 met een meisje uit Gerkesklooster (schuin onder Burum) en doopt er 3,4 kinderen.

*Niemand uit dat grote Philippus gezin leek in Friesland te trouwen -
dus de kans was groot dat de hele familie verhuisd is. Niet aan toegekomen na te trekken.
Mijn "Land" stam trekt continu heen en weer van Grootegast, naar leek, naar Burum, naar Surhuisterveen .... ze draaien in een kringetje rond, en het is niet een verhuizing, het is heen en weer geschuif: je moet hier niet in termen van "Friesland" / Groningen denken, maar alleen in termen van "waar is werk te vinden en waar woont familie zodat ik onderdak heb als ik ergens anders werk".

Bij mij waren ze dagloners of arbeiders, en zijn dus nooit zeker het volgende seizoen weer op zelfde plaats te werken. Vissers kunnen natuurlijk hun stekkie ook verplaatsen, en schippers zeilen zowiezo rond tussen Friesland en Groningen.

Vanwege dit bestaande kringetje: Leek, Burum, Grootegast, met Grijpskerk er ook nog bij in (zoals al eerder gezegd, Lukas Lippes werkte eerst in de Waard, Grijpskerk voordat hij Schipper werd) blijf ik hopen op connectie Land van der Land.

Nogmaals, Grijpskerk speelt een rol bij de van der Lands. Lukas werkt er, zijn zoon wordt er geboren, zijn moeder's familie komt er voor mij vandaan, en de schoonmoeder van Jakobus ook.

Niet dat het er veel toe doet: mensen gingen heen en weer om werk te zoeken. Alleen degene die zelf een boerderij hadden bleven op de stek. Omdat je om werk te vinden familierelaties nodig hebt, blijven ze om de familie heen draaien.

Schippers gaan een stuk verder en hebben zekerheid wat woning betreft: hun schip! Zij brengen dan ook vaak "nieuw" bloed in de familie, kunnen iets verder weg een partner zoeken.

JN
Laatst gewijzigd door JankeNicolette op donderdag 17 mar 2011 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: zoektocht voorouders

Bericht door gonnie » donderdag 17 mar 2011 9:59 am

Jn,

Volgens mij wil jij altijd het laatste woord hebben,

Jaqueline en ik komen met bewijzen dat Hinke toch echt het meisje uit Drachten is.

Jou antwoord is meteen dat is niet zo , dan kom je van daag ja het kan wel zo zijn.

Als je naar google gaat en Stamboom Lucas Harms in typt dan kom je op de site met een stamboom met keurig alle Bron vermeldingen .

Kun je de hele dag naar gaan zoeken.

Nog een Raad van mij, houd het kort en zakelijk.

Want deze topic is al 6 blz lang de meeste lezers haken af want die zien door de bomen het bos niet meer.

groetjes van Gonnie

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » donderdag 17 mar 2011 10:14 am

Beste Gonnie,

Je maakt mij heel verdrietig...

Ik weet dat het overkomt als het laatste woord, maar het heet gewoon "beredeneren". Het is geen wedstrijd, het is een zoektocht, een soort politie-enquete, je moet dus altijd met nieuwe gegevens aankomen, en anderen weer wegzetten, net als bij Agatha Christie...

Wat ik probeer is onze families (want het zijn tenslotte de families van Elilou en mij) in een historische context te plaatsen, ze uit te leggen, ze te laten leven, en alle mogelijkheden open te laten.

Ik had inderdaad gezegd dat ik zelf het meisje uit Drachten opzij gezet had, daarna kwam ik hier op terug, is toch teken dat ik juist naar jullie geluisterd heb??

Zou toch vreemd zijn als ik geen antwoord gaf in een enquête waar ik al een lange tijd mee bezig ben?

En stambomen van anderen neem ik nooit over; heeft absoluut geen zin. Er zitten hele goede op het net waar mensen jaren aan gewerkt hebben op serieuse manier, en er zitten er ook die in drie dagen aan elkaar geplakt zijn met haastige spoed en veel fantasie...

Omdat het moeilijk weten is wat voor boom je te zien krijgt is het leuk om ideeen op te doen, maar verder niet.

Als je wilt haal ik al mijn vragen van dit forum weg, en ga ik alleen door, geen probleem.

Zelf had ik het gevoel dit forum een beetje wakker te schudden...

Nicolette

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » donderdag 17 mar 2011 10:20 am

p.s.

In het begin dankte ik iedereen voor elk antwoord, maar op een gegeven moment moet je daar toch mee ophouden omdat het vanzelf gaat spreken? Wat niet weg neemt dat de dank er nog steeds is, ik verplicht niemand..

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: zoektocht voorouders

Bericht door gonnie » donderdag 17 mar 2011 12:43 pm

JN,

Ik wilde je niet verdrietig maken, en je hoeft ook de vragen niet weg te halen, :( :(

Wat ik bedoelde dat als je alle antwoorden zo lang maakt, het voor de meelezers erg moeilijk is waar het in feiten om draait.

Ik vraag je ook niet om andermans stamboom over te nemen , maar je kunt via de Bron vermelding zelf ook alles na gaan.

even goede vrienden :D :D

groetjes van Gonnie

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 17 mar 2011 11:52 pm

Grappig Gon, deze boom is van Klaas Pera - die ken ik van de yahoo,
van der Leest is er al eens een beetje behandeld, zag ik nu. [Grietje Lucas x Derk Popkes vd Leest]
Hij heeft veel info uit de lidmatenboeken gebruikt, en de rechtbank.

Die lidmatenboeken van Groningen staan hier:
http://www.menneglas.nl/ledematen/index.htm

groet Margreet

Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Re: zoektocht voorouders

Bericht door gonnie » vrijdag 18 mar 2011 2:33 pm

Hoi Margreet,

Wat een mooie site, zelf heb ik geen voorouders die uit Groningen komen,
Maar voor JN een mooie aanvullingen om te zoeken.

Dat bedoelde ik ook dat zij via Bron vermelding, :wink: ook verder kan komen.

groetjes van Gonnie

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 18 mar 2011 3:50 pm

Bye-bye everybody,

Ik haak af meiden, mijn baan begint binnenkort weer en dan heb ik geen tijd meer.

Groeten, en zoek lekker door.

Nicolette

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zoektocht voorouders

Bericht door jacqueline » zondag 20 mar 2011 1:10 pm

Deze vraag gaat over de voorouders van Lippe Lucas van der Land.

Hierbij een samenvatting van de voorgaande 6 pagina’s, voorzover het die voorouders betreft – m.i. kun je er gevoeglijk van uit gaan dat het volgende juist is, de nrs. 8 en 9 heb ik van de door Gonnie gevonden stamboom van internet, ik zie via AlleGroningers geen andere in aanmerking komende doop/ouders van Lucas Harms, maar omdat ik me er verder niet echt in verdiept heb, heb ik het zelf ingevoerd met de kanttekening waarschijnlijk.
1 Lucas Lippes/Philippus van der Land, geboren op 25-05-1787 in Burum. Hij is gedoopt op 08-07-1787 in Burum. Lucas is overleden op 13-10-1826 in Groningen, 39 jaar oud. Lucas trouwde, 24 jaar oud, op 29-07-1811 in Zuidhorn met Martje Jans, 20 jaar oud. Martje is geboren op 22-08-1790 in Niehove, dochter van Jan Kobus en Egbertje Berends.
2 Filippus / Lippe Lucas van der Land, geboren in Doezum. Hij is gedoopt op 13-04-1760 in Grootegast. Filippus is overleden op 17-09-1815 in Burum, 55 jaar oud.
Hij trouwde, 26 jaar oud, op 18-03-1787 in Burum met de 25-jarige
3 Geertje Klases Zijlstra, geboren in Burum. Zij is gedoopt op 05-04-1761 in Kollumerland. Geertje is overleden op 29-12-1827 in Kollumerland, 66 jaar oud.
4 Lucas Harms. Hij is gedoopt op 10-03-1717 in Bedum..
Hij trouwde, 32 jaar oud, op 13-04-1749 in Midwolde en Leek met de 23-jarige Hinke Filippus. Het kerkelijk huwelijk tussen Hinke en Lucas vond plaats op 13-04-1749 in Grootegast en Doezum.
5 Hinke Filippus. Zij is gedoopt op 07-11-1725 in Smallingerland. Hinke is overleden. Hinke is weduwe van Andreas Muller.
6 Klaas Harkes.
Hij trouwde omstreeks 1760 met de ongeveer 22-jarige
7 Geertje Egberts. Zij is gedoopt op 02-11-1738 in Westergeest/Oudwoude. Geertje is overleden omstreeks 05-04-1761 in Buren, ongeveer 22 jaar oud.
8 [waarschijnlijk] Harm Everts, geboren omstreeks 1690. Harm is overleden na 1756, minstens 66 jaar oud.
Hij trouwde, ongeveer 27 jaar oud, omstreeks 1717 met
9 [waarschijnlijk] Klaaske Mennes.
10 Filippus Halbes. Hij is gedoopt op 27-10-1678 in Oudega. Filippus is overleden.
Hij trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1703 met
11 Aaltje Lubbers.
14 Egbert Hidsers. Egbert trouwde (2) op 17-06-1742 in Kollumerland met Antje Joukes.
Hij trouwde (1) omstreeks 1735 met
15 Maaike Jeens.
20 Halbe Jans.
Hij trouwde met
21 Trijntje Filippus.

Ik kan me voorstellen dat iemand die via de zoekfunctie bij dit onderwerp terecht komt aanhikt tegen de 6 pagina’s met alle mitsen en maren.
Mijn eerste bijdrage staat pas op pagina 4, daar een verwijzing naar een samenvatting neerzetten helpt niet echt tegen het afhaken.

Elilou, als je wilt kun jij onderaan jouw eerste bericht met de vraagstelling, voor geïnteresseerden een verwijzing zetten naar deze samenvatting aan het eind van blz.6.
(Inloggen, en dan onderaan je bericht op wijzig klikken, de rest wijst zich vanzelf.)

Eenieder kan dan altijd ook nog alle 6 blz. lezen, wat natuurlijk sowieso wel verstandig is aangezien er nog meer aan de orde komt dan alleen deze voorouders, en zijn of haar mening over de juistheid van e.e.a. vormen.

Groetjes, Jacqueline

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » vrijdag 1 apr 2011 9:52 pm

1. Grietje [Lucas] _ ged. 21-9-1748 te Leek / ovl. 17-9-1818 te Grootegast (Doezum) (OA-38)
Niet noodzakelijkerwijs één en dezelfde persoon...:

zie:Kollumerland c.a., huwelijken 1784
Vermelding: Derde proclamatie op 9 mei 1784 in Burum
Man : Luitjen Dirks afkomstig van Visvliet
Vrouw : Grietje Lucas afkomstig van Burum

Gestandaardiseerde namen: LUITJEN DIRKS en GRIETJE LUCAS


zusje:
Kollumerland c.a., huwelijken 1788
Vermelding: Proclamatie op 18 mei 1788
Man : Gerrit Gerkes afkomstig van Kollum
Vrouw : Aaltje Lucas afkomstig van Burum

Gestandaardiseerde namen: GERRIT GERKES en AALTJE LUCAS

ook:

Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1703
Dopeling: Luke
Geboren in Munnekezijl
Gedoopt op 3 juni 1703 in Munnekezijl
Kind van Jacob Hendricks en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LUCAS of LUTSKE
Vader : JAKOB HENDRIKS

en eveneens:


Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Lukas
Gedoopt op 19 mei 1726 in Burum Munnekezijl
Zoon van Albert Jacobs en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders wonen aan 't Oldiep

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LUCAS
Vader : ALBERT JAKOBS


en tenslotte:

17-09-1818 Grootegast

Overledene Grietje Lucas
Geslacht v
Leeftijd 69 jaar

Vader Lucas -
Moeder -
Relatie Dirk Popkes van der Leest

en uiteindelijk:

Vader Hindrik Jans
Moeder Grietje Lucas

Bron Doop- en trouwboek Midwolde en Leek 1702-1811
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 297

Dezen krijgen minstens 6 kinderen in Leek, tussen 1779 en 1790
De Grietje Lucas van Leek is dus niet de Grietje Lukas van Dirk Popkes: bij overl zoon Derk (1810) staat dat ze met Luitje Dirks getrouwd was.

Lucas Alberts krijgt met Aafke Alberts : Albert, Jaaike, Jacob, Hendrik, en Aaltje.

Grietje wordt niet genoemd, maar zijn vader Albert Jacobs,en niet genoemde moeder, krijgt: Lucas, Grietje, Hiltje, Trijntje, Hendrik, Jacob...allen in Burum, aan 't oldiep.

ter informatie.


ook interessant: k 13-05-1813 Grootegast

Bruidegom Lucas Lutjens Dikstra, arbeider
Vader Dirk Lutjens Dikstra
Moeder Grietje Lucas

Bruid Wiepke Willems Spoelstra, boeredienstmaagd
Vader Willem Riemers Spoelstra
Moeder Wijke Weegers

Bron Huwelijksregister Grootegast 1813

In de scan lezen we dat Lucas Luitjens in visvliet geboren is.(15 mei 1791)

Om Elilou aan te moedigen door te zoeken.....

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 2 apr 2011 10:52 am

JN,

Die extra zoon Lucas Dikstra- (kinderen Dijkstra) had ik ook gevonden,
maar ik kwam niet aan uitschrijven toe.

Ovl van Derk 1810 meldt - zowel in de samenvatting als in de akte:
Vader Luitje Derks, overleden
Moeder Grietje Lucas, hertrouwd met Derk Popkes
Ze hertrouwde 28-2-1802 in Grootegast en Doezum - beiden van Doezum
Huwelijk Visvliet 1784 meldt dat ze van De Leek is - wat klopt met haar gb plaats bij de doop Midwolde 1748.
Ovl Grootegast 1818 meldt dat ze 69 is - wat klopt met de gb 1748.

Margreet

JankeNicolette
Berichten: 89
Lid geworden op: woensdag 2 mar 2011 10:24 am
Locatie: Frankrijk

Re: zoektocht voorouders

Bericht door JankeNicolette » zaterdag 2 apr 2011 11:54 am

Nee Margreet,


Er zijn 2 Grietje Lucas.

Eén in Leek, dochter van Lucas Harms en Hinke Philippus, geboren 1748. deze huwt Hendrik Jans (later Wind, zelf schrijft hij Wint).
Zij krijgen 6 kinderen: Jantje, Jan, Lucas, Geert, Martje en Geeske (v. 1779 tot 1790), allen in Leek.

Dit is NIET de Grietje Lucas die hertrouwt.

De Grietje Lucas die hertrouwt krijgt tegelijkertijd andere kinderen met Luitjen Dirks, en hertrouwt Derk Popkes.

Tevens is de "Lucas Harms" die met Renske een Philippus krijgt in 1760 waarschijnlijk niet dezelde die Grietje krijgt in 1748; want tussen 1748 en 1760 is hij nergens te vinden....

Dus ben ik naar "Renske" gaan zoeken, want:
13-04-1760 Grootegast

Dopeling Philippus
Geslacht m
Geboorteplaats Doezum

Vader Lucas Harms
Moeder Renske

Opmerkingen wonende op Dorp
De enige Renske met goede leeftijd is een dochter van ....Harm.

21-06-1733 Grootegast

Dopeling Renske
Geslacht v
Geboorteplaats Grootegast

Vader Harm Jannes
Moeder Albertjen Sikkes


Dit laatste is een vage nog uit te werken mogelijkheid, maar gezien er veel "Harms" in Doezum huizen, en ook een "Lucas Lucas" is er van alles mee te bedenken. Minder ver dan de Philippus gezusters die nooit een voet in Burum lijken te zetten, en daar huizen tenslotte de Land's.

Maar de Grietje Lucas van Burum reist wel heen en weer, en tevens komen we via Visvliet weer in de buurt van Grijpskerk en de Waard, waar ik nog steeds overtuigd ben van Familie, want 2 neven Land worden er geboren, en Lucas werkt er voor hij schipper wordt.

Gerrit ben ik ook nog steeds mee bezig: alle drie volwassen kinderen krijgen een Gerrit als derde zoon: vernoeming grootvader of stiefvader.

Feiten:
kinderen Lucas: Lippe, Jan, Gerrit, Jacobus, Egbert, Geertje
kinderen Klaas: Lippe, Gosse, Gerrit, Gettje, Aaltje, Hinke, Evertje
kinderen : Grietje, Lucas, Arjen, Geert, Gettje

"Philippus" wordt alleen gebruikt in de Provincie Groningen, en alleen door Lucas; kan dus gewoon Groningse ambtenaar verschrijving van Lippe zijn, de anderen gebruiken gewoon Lippe, soms zelfs Libbe.
Gezien Lucas ook de enige is die het bij "van der Land" houdt, heeft hij zijn Lippe verdeftigd in Philippus; je ziet dan zijn nakomelingen Friesland min of meer de rug toe keren.

J.N.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: zoektocht voorouders

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 2 apr 2011 3:10 pm

als je bewijzen wilt voor je hypothetische mensen en m.i. onwaarschijnlijke verbanden -
gelieve dan verder te gaan op een Groninger Forum of bij de Groninger Yahoo -
dan kunnen die het archief van Groningen binnenstebuiten keren
zonder ook maar de geringste aanwijzing waar en in welk boek te beginnen.

Dan gaan wij hier verder met de speciecohieren Kollumerland
en wat er van het Nedergerecht bewaard is.

groet Margreet

Plaats reactie