Een wees geworden - maar waar geregistreerd?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Lady_hope
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 25 apr 2006 7:50 pm
Locatie: Hitzum

Een wees geworden - maar waar geregistreerd?

Bericht door Lady_hope » dinsdag 25 apr 2006 8:06 pm

Hallo Allemaal,

Ik had een vraag, ik ben erachter dat een oud familielid van mij op negen jarige leeftijd wees is geworden. dit was in 1804. Vervolgens is hij overgedragen naar zijn oom (van vaders kant). Nu is mijn vraag, is er ergens een register waar ik dit terug kan vinden? Of verhuizde het kind gewoon naar de oom zonder ergens te zijn geregistreerd?

Esther

Weeskamer

Bericht door Esther » vrijdag 28 apr 2006 1:58 pm

Hoi,
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik weet dat in sommige gemeenten "weeskamers" bestonden. Ik weet alleen niet of dat via tresoar of zo te vinden is.
Ik hoor dat je wat aan deze info hebt
Groetjes Esther
De Weeskamer was een plaatselijke bestuursinstelling die verantwoordelijk was voor het toezicht op de regeling van een nalatenschap wanneer er sprake was van minderjarige erfgenamen (men werd met 25 jaar meerderjarig, of zoveel eerder als men trouwde). De Weeskamer was met name bedoeld om de belangen van die minderjarigen te behartigen. Een Weeskamer moet niet worden verward met een weeshuis (in deze instelling vond de verzorging van wezen plaats). De kernactiviteit van de Weeskamer bestond uit het toezicht op het beheer en eventueel de verdeling van nalatenschappen. In het geval van minderjarige erfgenamen moest na een overlijden door de familie of door voogden aangifte worden gedaan van de bezittingen, zodat ieder kind 'zijn of haar deel' kon krijgen, tenzij de Weeskamer bij testament was uitgesloten.

Lady_hope
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 25 apr 2006 7:50 pm
Locatie: Hitzum

Re: Weeskamer

Bericht door Lady_hope » vrijdag 28 apr 2006 2:13 pm

Heel erg bedankt voor de informatie, ik ga hier zeker achteraan. :)

Esther

weeskamer

Bericht door Esther » vrijdag 28 apr 2006 2:27 pm

hoi,

valt toevallig de weeskamer bij tresoar niet onder notarieel archief?.

gr. Esther

Plaats reactie