NAKIJKVRAAG-OPZOEKVRAAG

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

NAKIJKVRAAG-OPZOEKVRAAG

Bericht door Maikel Galama » maandag 24 apr 2006 12:22 pm

Dag allemaal,

wie wil voor mij de geboortedatum nakijken van Geertje Jans van der Meer, waarschijnlijk te vinden in de bijlagen van onderstaand huwelijk.

Huwelijksakte Leeuwarderadeel, 1822
Man: Jan Jacobs van der Weide, oud 24 jaar
Ouders: Jacob Jans van der Weide en Fedtje Hayes
Vrouw: Geertje Jans van der Meer, oud 26 jaar
Ouders: Jan Klazes en Trijntje Alles
Datum: 13 juni 1822, akte nr. 33


Bij voorbaat mijn dank en tot wederdienst bereid,

Maikel Galama.

margreet

Bericht door margreet » maandag 24 apr 2006 12:50 pm

mensch :-)
Het is droog, warempel - en ik zou er toch al half heen.
Dus ik kijk wel even zometeen.

margreet

Bericht door margreet » maandag 24 apr 2006 2:42 pm

En de zon schijnt nu ook.

Akte van bekendheid, Maikel - 4 mensen uit Wytgaard menen te weten dat ze in 1796 is geboren en nu de ouderdom van 26 jaren heeft bereikt.
Geen plaatsnaam - de tijd van de geboorte kunnen ze zich zeer wel herinneren, maar de dag is niet na te gaan omdat het doopboek zoek is.


Vader Jan Klazes ovl. 1800 Goutum- ouders destijds el onder Wijtgaard, moeder Trijntje Alles nog steeds arbeidster te Wartena.
Dus 4 Trijntjes Alles nagekeken- en de bijlagen van Feikje 1827- moeder nog steeds.
Enige die een beetje in de beurt komt, is ovl. 17-6-1830, 60jr. gehuwd
Ze zou dan hertrouwd zijn met Tjeerd Pieters Andringa. (1802 of 4 opgezocht, en nog 2 kinderen mee gedoopt)
gb. Wartena, dr. Alle Jelles en Antje Gaukes.

Dus daar ben ik niet uit.

Groeten uit het archief,
Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Jans van der Meer

Bericht door Maikel Galama » maandag 24 apr 2006 3:23 pm

Hoi Margreet,

hartstikke bedankt dat jij terwijl de zon schijnt en de meeste mensen heerlijk van dat zonnetje genieten, dat jij dat opzij zet en voor anderen aktes nakijkt, bedankt en nogmaals bedankt (deze laatste bedankt was namens de niet bedankers)

Jammer dat de exacte geboortedatum niet tevoorschijn is gekomen, maar och, je moet maar zo denken, het kan niet altijd feest zijn, het is wel een verrassende wending, ik had verwacht dat ze niet in het doopboek was ingeschreven of dat de Tresoar-index haar was vergeten.

Trijntje Ales van der Meer tr. 2 volgens Andringa boek inderdaad met Tjeerd Pieters Andringa, w.v. Wijtske Sijbrens Schaafsma. Trijntje overlijdt op 17-06-1830 te Wartena. Het Andringa boek staat ook wel op Tresoar als je dat nog wilt bekijken (blz 63)

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » maandag 24 apr 2006 10:55 pm

Bedankt voor het bedanken, Maikel, dat is wel weer voor een half jaar genoeg. Was weer een kleine moeite, as usual.
De zon scheen af en toe 2 minuten, had ik er even bij moeten schrijven - dus zo'n opoffering was het nu ook weer niet.
Ik vind maandag altijd een onmogelijke dag, ze zijn pas om 1 uur open en ik moet om 3 uur al weer thuis zijn. Grotere werk begin ik dan toch niet aan.
Er schijnen formulieren te bestaan waar je op bij kan houden wat je al gedaan hebt, dat voorkomt 7 keer hetzelfde doen. Ik heb soms dringend zo'n formulier nodig (Ja, ik heb het hele boek gelezen, en ook achterin) want zondag wist ik het ineens niet meer. 0m er nou helemaal heen te gaan voor iets wat ik waarschijnlijk al gedaan had, en 3 copien .. Dus wat extra nakijk-klusjes gaven mooi de doorslag, en scheelde weer avondje piekeren.

Ik had een Andringa-boek erbij, maar dat was de aanvulling. Waar het beginboek staat, weet ik nog steeds niet - heb het ooit opgezocht en kwam terecht in 20 publicaties, meen ik.
Met een Antje-moeder voor Trijntje lijkt het me trouwens helemaal stug dat ze Gettje gaat heten. Dat was wel een intyp-fout, hoor toen mijn oma een jongen werd, en is dus andere categorie fout dan de appels en de peren.
Ze kan ook best nog wel in het officiele doopboek staan, ze lijken dan toch meer in Goutum gewoond te hebben dan richting Oosterwierum. Ik had misschien even de gt. op moeten schrijven om te zien waar ze 26 jaar geleden woonden. En die getuigen maken er soms zo'n ander verhaal van.

Het toetsenbord rammelt daar zo - echo echo - en naast me probeerden ze aktes op te sporen, dus er was nog wat meer.
2 kasteleins uit Oosterwierum, Sybren en Jacob Epkes Langendijk voor haar bewijs van onvermogen - dat ze daar onlangs nog gewoond had en nu Wirdum - boeredienstmeid/akte nog eens speciaal nagelezen op geboorteplaats, maar nop.
Hij geboren Bozum, en een militie waar ik verder niet opgelet heb.

Aan Feikje heb ik het adres mijner voormoeder overgehouden, was ik jaren geleden vergeten op te schrijven - dus het was wel weer lonend.

ciao, Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Geertje Jans van der Meer

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 25 apr 2006 10:55 am

Hoi Margreet,

de laatste tijd krijgen de vragen vrij algemene titels als OPZOEKVRAAG e.d. Is dat wat je beoogde ?
Bedankt voor het bedanken, Maikel, dat is wel weer voor een half jaar genoeg.
Was weer een kleine moeite, as usual.
Sommige dingen onthoud ik, raar is dat, en andere dingen vergeet ik heel makkelijk, ook raar.

Naar wie Geertje is vernoemd is mij niet duidelijk, maar valt ook eventjes buiten de vraagstelling. M.b.t. haar geboorte heb ik nu besloten de plaats op Goutum te houden omdat daar in 1794 getrouwd werd en ook Fijkje daar geboren werd. En als datum houd ik 1796 aan omdat dat in de akte van bekendheid staat en ook omdat Antje op 26-12-1796 wordt geboren, Geertje is dus waarschijnlijk eind 1795 of begin 1796 geboren. Ook in het bij jou bekende Schaafsma boek wordt 1796 genoemd, maar dit terzijde.

Vanuit een zonnig Groningen wens ik je een fijne dag,

Maikel.

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 25 apr 2006 12:08 pm

Hoi Maikel,

Ik meende dat Antje van mei was, zo kwam ik aan '95.

'Opzoeken of nakijken' zijn bij mij de lidmatenregisters en aktes etc. - op het archief. Zo heet het bij Yahoo ook, omdat je echt de akte op moet zoeken.
Aanvullingen en mensen onder wonderlijke namen verstopt vinden en puzzels zijn een andere soort, vind ik.
Van mij mogen daar ook wel meteen de namen bij, hoor - van dat vage 'gezocht' krijg ik ook een punthoofd. Ook om het terug te vinden.

Dat er ineens ook andere zaken bedoeld worden met opzoeken, daar wou ik ook graag af. Maar als je betere woorden of een formulering weet ter onderscheid, gaarne.

In de helft van de gevallen blijkt pas halverwege dat er een akte bij moet. So be it.
Maar als het van meet af aan duidelijk is, kan dat meteen wel kort en duidelijk vermeld, lijkt mij.
En trekken, terwijl je eigenlijk gewoon even praktisch moet zijn ..
M.

Plaats reactie