Nicolaas de Ruiter, geboren 1861 Leeuwarden

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Nicolaas de Ruiter, geboren 1861 Leeuwarden

Bericht door Greanoog »

Beste forumleden,

Ik heb een puzzel m.b.t. deze ''oudoom'', hij is net als mijn schoonmoeder een afstammeling van Sipke Harts (de Ruiter) en Pietje Tammes van Broek. Onderstaand de feiten die ik over hem, en misschien een gelijk genaamde, gevonden heb.
De vragen zijn: waar ga ik de fout in, en/of hoe kan ik dit verklaren, wie is die mogelijk gelijk genaamde, wie weet meer van Nicolaas?

''mijn '' Nicolaas de Ruiter
geb. 6-11-1861 Leeuwarden
ovl. 25-9-1895 Rotterdam
zoon van Pieter de Ruiter en Jacoba Dijkstra

Tresoar – strafrecht – 1881 rol 2332
Albertje Buwalda,vrouw van Bernardus Wessels, 29 jaren en Nicolaas de Ruiter, 19 jaren, arbeider, beiden te Leeuwarden, moeten voorkomen op 12 november 1881 wegens overspel door haar en medeplichtigheid aan overspel door hem, vonnis d.d. 24 november is 9 maanden celstraf voor haar en 183 dagen celstraf voor hem en vijftig gulden boeten of drie dagen extra cel.

Het huwelijk tussen Albertje en Bernardus wordt ontbonden in 1882.

Qua leeftijd zou dit ''mijn'' Nicolaas de Ruiter kunnen zijn. Ik heb geen (achter)neven Nicolaas die rond die tijd geboren zijn.

Vervolgens
1883 – rol 3040

Op 27-1-1883: Nicolaas de Ruiter, 21 jaar, arbeider te Leeuwarden, krijgt 14 dagen cel wegens mishandeling en verbreking van een sluiting.

Lijkt dezelfde Nicolaas te zijn.

Nicolaas heeft een zuster Taetske, geboren 1-4-1866 te Leeuwarden.
strafrecht 1884-rol 4178
Taetske de Ruiter, 18 jaar, te Leeuwarden, beledigt met woorden een ambtenaar in functie (vrij vertaald).
De leeftijd van Taetske klopt, het sociale gehalte lijkt bevestigd te worden.

Daarna raak ik hen kwijt, een aantal kinderen van het gezin de Ruiter/Dijkstra blijft in Leeuwarden, een aantal broers en zussen duiken op in Rotterdam. Taetske trouwt in 1889 in Amsterdam met Johannes Augustin.

Nicolaas duikt op in Rotterdam:
Digitale stamboom Rotterdam:
Overledene Nicolaas de Ruiter , leeftijd 33 jaar Vader Pieter de Ruiter Moeder Jacoba Dijkstra Echtgenoo/te Hendrika Ganzevles   Plaats Rotterdam Datum overlijden 25-09-1895    Opmerkingen akte nr. 3484   Geboorteplaats Leeuwarden Bron Rotterdam 1895 f105v

Nicolaas en Hendrika hebben een kind dat in 1877 in Amsterdam is geboren:
Overledene Wilhelmus de Ruiter Vader Nicolaas de Ruiter Moeder Hendrika Ganzevles Echtgenoo/te Anna Gertruda Willmering   Plaats Rotterdam Datum overlijden 02-11-1942    Opmerkingen akte nr. 1150; overleden in de Atlantische Oceaan; geb: 18-10-1877   Geboorteplaats Amsterdam Bron Rotterdam 1951 v2---041  

Nicolaas was dus al met 16 jaar vader van een erkend kind in Amsterdam?
Pleegt op 19-jarige leeftijd overspel in Leeuwarden?

De dame van het overspel hertrouwt na het overlijden van Nicolaas in 1896 in Rotterdam met een man die 24 jaar jonger is:
Bruidegom Johannes Wilhelmus Spuijman , geb. Brielle 20 jaar   Vader Johannes Spuijman   Moeder Dina Adriana Roest Bruid Albertje Buwalda , geb. Leeuwarden 44 jaar   Vader Rients Buwalda   Moeder Trijntje Boonstra   Plaats Rotterdam Huwelijksdatum 29-01-1896  
 
Ook Hendrika Ganzevles hertrouwd in 1896 in Rotterdam:
Bruidegom Joost Hoedemans , geb. Stad aan 't Haringvliet 44 jaar   Vader Pieter Hoedemans   Moeder Lena Roetman Bruid Hendrika Ganzevles , geb. Putten 40 jaar   Vader Gerardus Ganzevles   Moeder Maria Elizabeth Slings   Plaats Rotterdam Huwelijksdatum 14-10-1896

Bij voorbaat dank voor hulp en informatie, en elke frisse blik,
Polyne
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Nicolaas de Ruiter, geboren 1861 Leeuwarden

Bericht door joke andriessen »

Hallo Polyne,

Nicolaas vertrekt op 26-02-1883 naar Amsterdam http://hcl-genealogie.pictura-dp.nl/ind ... _id=675838
Hij hoeft niet de biologische vader te zijn van een kind die hij bij het huwelijk met de moeder erkent.

Groet, Joke
Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: Nicolaas de Ruiter, geboren 1861 Leeuwarden

Bericht door Greanoog »

Dank Joke,

Bij de biologische vader zat even mijn blinde vlek....

Polyne
Plaats reactie