Geale Wybes Kloetstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Kloetstra
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 1 feb 2007 8:14 pm

Geale Wybes Kloetstra

Bericht door Kloetstra » zondag 14 nov 2010 7:50 pm

Ik zoek het overlijden van Geale (Geele, Gaele) Wybes (Wiebes) Kloetstra.

Geale Wybes Kloetstra is geboren op woensdag 20 februari 1799 in Grouw (Idaarderadeel), zoon van Wybe Geales en Aaltje Gerrits Meyer. Hij is gedoopt op zondag 3 maart 1799 in Grouw (Idaarderadeel). Opm.: wonend te Garijp, in een schip.
Hij woonde laatst te Hardegarijp en was schipper/schippersgezel van beroep.

Onderstaande gegevens zijn de laatsten die ik heb kunnen vinden.
Is er iemand die meer informatie over Geale heeft, of mij op een andere manier kan helpen?

Reina Kloetstra

Nat. Mil:
Hij kwam door loting in militaire dienst in het 1e battaillon der 8e afdeling (infanterie) 1818. hier was hij flankeur (franse term militair, als verkenner terzijde van de groep marcherend). hij ging 27 julij 1818 met groot verlof terug naar zijn woonplaats Hardegarijp.

Kollum den 12 juny 1821
Er word de gemeente Tietjerksteradeel verzocht om een akte van onvermogen van Geale Wijbes Kloetstra, geboren te Grouw, wonende te Hardegarijp, i.v.m. een boete uitgesproken door de rechtbank van Leeuwarden, 10 maart 1821, van F48,22.

Leeuwarden den 3e februari 1823.
Verzocht word aan de grieternij Tietjerksteradeel om Geele Wiebes Kloetstra (van ligting 1812), die niet van verlof teruggekeerd was aan te sporen om naar zijn battaillon terug te keren.

Leeuwarden, den 31 december 1825,
Albert Theunis de Vries word verzocht om in dienst te gaan, maar hij stuurt een plaatsvervanger: Geele Wijbes Kloetstra.

Tietjerksteradeel: Januari 1826

10 Signalement Geale Wijbes KLOETSTRA geb. april 1799.
Toegang 26 nr. 76037
nr. 389 d.d. 23-12-1825

Nationale Mililitie
Theunis Willems de Vries, landbouwer, woonachtig te Giekerk, als vader en voogd van Albert Theunis de Vries, boerenknecht te Giekerk.

Theunis Willems de Vries voornoemd, verklaard voor zijnen zoon Albert Theunis de Vries, en ter zake voorgeschreven van den plaatsvervanger in het geheel zal betalen de somma van 210 Nederlandsche guldens.
Te weten: 60 guldens, van die somma, bij de in dienst treding van den plaatsvervanger, te voldoen door den vader van den geremplanceerde ter betaling van den dood en andere schulden van des plaatsvervangers loteling overledene ouders, voor, zo verre hem aangaat, en de resterende 150 guldens, na volbrachten diensttijd, overeenkomstig de wet, van welke de laatste som, middels eene rente zal worden betaald van 4 ten honderd (4 gulden voor elke honderd) in het jaar, zonder korting, zedert heden, tot afbetaling toe.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geale Wybes Kloetstra

Bericht door jacqueline » zondag 14 nov 2010 11:03 pm

Hallo Reina,

Hier wordt hij vernoemd door zijn broer - ws omdat hij is overleden?
Geboorteakte Dantumadeel, 1833
Aangiftedatum 9 april 1833, blad nr. 27
Gaele Kloetstra, geboren 6 april 1833
Zoon van Jitse Wybes Kloetstra en Engeltje Martens Smids
groet, Jacqueline

Kloetstra
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 1 feb 2007 8:14 pm

Re: Geale Wybes Kloetstra

Bericht door Kloetstra » maandag 15 nov 2010 10:12 am

Hoi Jacqueline,

Bedankt voor je reactie.
Jou Gaele is de zoon van de broer van mijn Geale (Jitze Wybes Kloetstra en Engeltje Martens Smid).
Mijn Geale is de zoon van Wybe Geales en Aaltje Gerrtis Meijer.

Groetjes van Reina

Kloetstra
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 1 feb 2007 8:14 pm

Re: Geale Wybes Kloetstra

Bericht door Kloetstra » maandag 15 nov 2010 10:16 am

Hoi Jacqueline,

Ik heb jou antwoord niet goed gelezen.
Het kan best zijn dat hij vernoemd is naar de overleden broer.
Maar ik zou het zo graag zeker willen weten.
Ik heb zelf het idee dat hij in een of andere oorlog heeft gevochten, of tijdens zijn periode in het leger ziek is geworden en overleden.
Maar waar en wanneer?
Ik weet niet goed meer waar te zoeken.

Groetjes van Reina

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Geale Wybes Kloetstra

Bericht door Ristcard » maandag 15 nov 2010 6:58 pm

Dag Reina,

Als er inderdaad sprake is van een vernoeming in 1833, en Gaele is kort daarvoor overleden, dan lijkt de 10-daagse veldtocht een mogelijkheid.

Maar op de website:
http://www.friezen-in-de-tiendaagse-veldtocht.nl/

vind ik geen vermelding van Kloetstra.

Een betere zoekmogelijkheid is het stamboek van zijn regiment. Die stamboeken worden bewaard in Den Haag. Als hij in actieve dienst is gesneuveld, dan staat dat opgeschreven in het stamboek.

Groeten van Richard

AndriesB.
Berichten: 65
Lid geworden op: zaterdag 3 mar 2018 10:15 am

Re: Geale Wybes Kloetstra

Bericht door AndriesB. » dinsdag 12 mei 2020 5:04 pm

Ristcard schreef:
maandag 15 nov 2010 6:58 pm
Dag Reina,

Als er inderdaad sprake is van een vernoeming in 1833, en Gaele is kort daarvoor overleden, dan lijkt de 10-daagse veldtocht een mogelijkheid.

Maar op de website:
http://www.friezen-in-de-tiendaagse-veldtocht.nl/

vind ik geen vermelding van Kloetstra.

Een betere zoekmogelijkheid is het stamboek van zijn regiment. Die stamboeken worden bewaard in Den Haag. Als hij in actieve dienst is gesneuveld, dan staat dat opgeschreven in het stamboek.

Groeten van Richard
Bij FamilieSearch is zijn registratie terug te vinden:

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 9ZPW?i=412

Het lijkt erop dat hij als soldaat aan boord van de Natalie naar Oost-Indie is vertrokken op 27-12-1828.
Bij Roosje-Roos kan ik zijn overlijden helaas niet vinden.

Plaats reactie