overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door catharina » zaterdag 24 jul 2010 12:35 pm

Beste Allemaal,

De familie van 't Zet bestaat na 1811 uit 3 mannelijke takken. Eén tak is uitgestorven, één tak is in Friesland gebleven ( onze tak) en éen tak is uitgezworven over Nederland.
Deze tak ben ik nu voor de nakomelingen in kaart aan het brengen.

De meeste gegevens heb ik al, maar van Durk zijn overlijden ontbreekt elk spoor, vooral omdat Durk zich in Leeuwarden vestigde. Hij zou dan overleden moeten zijn in Leeuwarden, evenals Hiltje die een stuk jonger was. Zou hij dan toch overleden zijn na 1940?
Overlijden van Hiltje van der Heide is ook niet bekend bij mij.
Durk van ’t Zet is geboren op 17-03-1867 in Jellum, zoon van Douwe Douwes van ’t Zet en Jiskje Durks Tamminga. Durk is overleden na 1918
Durk was zeeman van beroep.
Durk en zijn 2e vrouw Hiltje gaan wonen in de Bleekestraat nummer 1 te Leeuwarden, Durk is dan varensgezel af en vestigt zich als koopman in Fouragehandel (Hooi en stro)Durk:
(1) trouwde, 29 jaar oud, op 13-05-1896 in Leeuwarden met Eelkje Hollander, 19 jaar oud. Eelkje is geboren op 22-08-1876 in Leeuwarden, dochter van Roelof Geerts Hollander en Dieuwke Rinzes Haarsma. Eelkje is overleden op 12-03-1897 in Leeuwarden, 20 jaar oud.
Eelkje is overleden enkele weken na de geboorte van haar zoon Durk.
(2) trouwde, 43 jaar oud, op 05-10-1910 in Leeuwarden met Hiltje van der Heide, 26 jaar oud. Hiltje is geboren op 05-05-1884 in Leeuwarden, dochter van Adrianus van der Heide en Anna de Vries.
Hiltje is costuumnaaister bij haar huwelijk met Durk van 't Zet
Kind van Durk en Eelkje:

1 Douwe Dirks van ’t Zet, geboren op 12-02-1897 in Leeuwarden. Douwe is overleden op 27-03-1971 in Harderwijk, 74 jaar oud. Hij is begraven in Harderwijk.
Douwe Dirk werd opgevoed door zijn grootouders Douwe en Jitske,
Hij vertrekt op 13-08-1914 naar de Kromhoutkazerne in Utrecht.
Douwe trouwde, 26 jaar oud, op 15-11-1923 in Utrecht met Geertruida Johanna Jacoba Klaassen, 34 jaar oud.

Kinderen uit het 2e huwelijk zijn:
1. Adrianus (Arie) van ’t Zet, geboren op 14-07-1911 in Leeuwarden. Adrianus is overleden omstreeks 1980, ongeveer 69 jaar oud. :
2. Wiebe (William) van ’t Zet, geboren op 07-12-1912 in Leeuwarden. Wiebe is overleden op 16-05-1994 in Grauw, 81 jaar oud.
3. Jitske van ’t Zet, geboren op 05-06-1914 in Leeuwarden. Jitske is overleden op 10-08-2006 in Ede, 92 jaar oud.
4. Anthoon van ’t Zet, geboren op 16-04-1916 in Leeuwarden. Anthoon is overleden op 01-03-2001 in Leeuwarden, 84 jaar oud. Hij is begraven op 05-03-2001 in Leeuwarden.
5. Coenraad van ’t Zet, geboren op 26-12-1918 in Leeuwarden. Coenraad is overleden op 14-07-1995 in Leeuwarden, 76 jaar oud. Hij is gecremeerd op 18-07-1995 in Goutum.
Carla
Laatst gewijzigd door catharina op zaterdag 24 jul 2010 7:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

albert hoekstra
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 29 apr 2010 8:59 am

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door albert hoekstra » zaterdag 24 jul 2010 5:24 pm

hij staat in ieder geval nog in het adresboek van leeuwarden van 1928.

groet

albert

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door Ristcard » zaterdag 24 jul 2010 7:08 pm

@Albert Dat kan zijn, maar het hoeft niet te betekenen dat hij toen nog leefde. Hij was zeevarend, dus kan zijn schip op een mijn uit de eerste Wereldoorlog zijn gelopen. Dergelijke ongevallen gebeurden tot ver na de oorlog (1920 en 1921 zelfs). Wanneer iemand op zee bleef, werd hij pas na een bepaalde periode doodverklaard en afgevoerd. Dat afvoeren gebeurde vaak in 1930 (tenminste in Amsterdam, en wellicht dus ook in Leeuwarden). Zolang iemand niet ambtshalve was afgevoerd, werd aangenomen dat hij nog op een bepaald adres woonachtig was.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door catharina » zaterdag 24 jul 2010 7:22 pm

Heren,

In 1910 na zijn huwelijk met Hiltje is hij varensgezel af
Zie (gewijzigde tekst) in kleur blauw.

Albert, door jouw suggestie wordt zijn overlijden nu opgeschoven na 1928

Carla

albert hoekstra
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 29 apr 2010 8:59 am

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door albert hoekstra » zondag 25 jul 2010 9:58 am

al geprobeerd via de huwelijksakten/bijlagen van de kinderen? ZIJN WELISWAAR pas na 75 jaar openbaar, anders via kopie van de Persoonskaart van hiltje van der heide via het centraal bureau voor de genealogie
ik vond anthoon van't zet op de noorder begraafplaats leeuwarden en joukje spaanstra.

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door simkos » zondag 25 jul 2010 10:37 am

Het bevolkingsregister van de gemeente Leeuwarden is tot 1904 online ter inzage.

Bij het archief van de gemeente Leeuwarden aanwezig: het bevolkingregister 1905 - 1914.

Daarna is men in geheel Nederland overgegaan op een losbaldig systeem: zgn. "Gezinskaarten", 1914 -1938.

Dit systeem is opgevolgd door de "Persoonskaart" komen. De persoonkaarten gaan twee jaar na het overlijden naar het CBG. Inzage is moeilijk als men geen overlijdensdatum en plaats heeft.
Ik raad u aan om eerst de gezinskaarten uit de periode 1914-1938 eens te raadplegen. Het zij door u zelve of een mede genealoog op het archief van de gemeente Leeuwarden. Simkos.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door jacqueline » zondag 25 jul 2010 12:41 pm

Hallo Carla en anderen,

Helaas is de databank van dekrantvantoen op het moment buiten bedrijf. Googelen op Anthoon van ’t Zet geeft nl het overlijden van zijn partner in 2005, met een verwijzing naar de krant waarin de advertentie staat – ik kan me voorstellen dat er een adres of telefoonnummer bijstaat, waar je wellicht informatie kunt krijgen?

Verder verbaast het me, dat Durk niet is terug te vinden in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel via tresoar.

Daar vond ik echter wel
Kamer van Koophandel
WED. VAN DER HEIDE te Leeuwarden
Inschrijfdatum 18/02/1943 Opheffingsdatum 29/12/1959

Toegang 52-02; Inv. nr. 13258; Dossiernr. 14587
En in het telefoonboek van 1950 via http://de-wit.net/bronnen/tel1950/ te Leeuwarden:
Heide, H. v. d. Fourageh., mesth., matrassen en beddenmag., Leeuwerikstr. 98
Kan dit Hiltje zijn? In dat geval lijkt het erop, dat Durk is overleden ca 1943, en zijzelf ca 1959?

groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door catharina » zondag 25 jul 2010 2:54 pm

Albert en Simkos,

Heb ik op mijn lijstje staan om de huwelijksbijlagen van de huwelijken van de kinderen te bekijken.
eventueel een persoonskaart aan te vragen.
bedankt alvast voor het meedenken.

Jacqueline,
De gevonden H. van der Heide moet haast wel "mijn Hiltje" zijn.
Er zijn er meer in Leeuwarden.

Zonen Coenraad en Anthoon, van Hiltje en Dirk, woonden ook in Leeuwarden en zijn daar ook overleden. Advertenties zijn in mijn bezit van deze mensen.
Zoon Wiebe is op zijn oude dag weer teruggekomen naar Nederland en verleden te Grouw.

In 1931 is er een advertentie van de ouders van Durk omdat ze 65 jaar getrouwd zijn, maar helaas de ondertekening is:
Van hunne dankbare kinderen behuwd- kleinkinderen en achterkleinkinderen.
Geen bezoek staat er onder deze advertentie.
Daar schiet ik dus ook niet veel mee op.

Tevens is het erg moeilijk zoeken met de naam van 't Zet.
Op graftombe komen verschillende vormen voor.

met groet
Carla

Ik ben niet zo goed in internet zoeken in de archieven :( :(
Zal via een nakomeling nog eens proberen of zij iets meer weet.

albert hoekstra
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 29 apr 2010 8:59 am

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door albert hoekstra » zondag 25 jul 2010 3:39 pm

simkos,

voor aanvraag pk is naam en geboortedatum het belangrijkste!

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door catharina » zondag 25 jul 2010 3:51 pm

Hallo Allemaal:

Nog eens gezocht in "de Kronieken"van 't Zet of er soms toch nog iets meer stond over Durk.
Daarbij vond ik het volgende:

Hij werd fouragehadelaar, verkocht hooi en stro, ging ook met beesten naar Sneek op marktdag. Hij bracht in Leeuwarden wel vee naar de trein, zeker met behulp van paard en wagen.
Durk maakte wel misbruik van sterke drank.
Hij is in ‘t gesticht in Franeker gestorven.


De "Van t Zetten" uit Leeuwarden schijnen veel met de politie in aanraking te zijn geweest!!!!
het waren schijnbaar nogal drinkebroers!
Broertje Douwe woonde in Leeuwarden en hield er een koffietentje op na. Ook verkocht hij vis. Vrijdag, marktdag, zal hij het wel druk hebben gehad, hij dronk nogal, en dat was dus geen koffie!!!!

Carla.

tjarda
Berichten: 258
Lid geworden op: dinsdag 9 feb 2010 6:05 pm

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door tjarda » zondag 25 jul 2010 4:21 pm

Aan Carla,

Je bedoelt dan Groot Lankum te Franeker dit was het Psychiatrisch Ziekenhuis.
Drank problemen en veel drinken is van alle tijden.
En kwam en komt in veel families voor.
Je zou ook contact kunnen opnemen met het archief van Franeker.
Volgens mij hebben zij wel een lijst met namen van personen die opgenomen zijn geweest te Groot Lankum.
Je zou nu ook nog kunnen kijken in de Franeker Courant of daar evt een advertentie in heeft gestaan.

Groetjes Tjarda

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door jacqueline » zondag 25 jul 2010 4:45 pm

De krantvantoen werkt weer. In de Leeuwerikstraat 98 vind ik een weduwe van Hendrik van der Heide, lijkt in te wonen bij het gezin van haar dochter, een I. van der Heide. Ik heb gekeken of Hendrik van der Heide familie is van Hiltje, maar het lijkt me van niet. En I. van der Heide is geen weduwe, overlijdt voor haar echtgenoot, dus H. lijkt inderdaad jouw Hiltje te zijn, zou zij ook hebben ingewoond bij het gezin, wel apart voor die tijd dat ze dan een eigen telefoonaansluiting had, ws/misschien vanwege het bedrijf ????
Ik zal je het adres en telefoonnummer uit de advertentie van 2005 sturen, hoewel je deze misschien al hebt?

Vanwge je laatste bericht ook nog even gekeken in het strafrechtelijk archief; daarin een drietal vermeldingen van Douwe:
http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.p ... .jpg&z=100
Tg. 18-02 Inv.nr. 98 rolnr. 1549: 1896: Douwe van 't Zet, 17 jaar, pettenmaker Bernard Troostwijk, 18 jaar, venter te Leeuwarden wegens vernieling beide 3 (?) dagen gev.
http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.p ... iek+zoeken
Tg. 18-02 Inv.nr. 99 rolnr. 1775:1902: Douwe van 't Zet, 23 jaar, koemelker te Leeuwarden, wegens mishandeling 7 dagen gev. straf
http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.p ... iek+zoeken
Tg. 18-02 Inv.nr. 99 rolnr. 2061: 1903: 1. Gjalt Vaartjes, 21 jaar, schippersknecht 2. Douwe van 't Zet, koemelker, 23 jaar oud, beiden te Leeuwarden, nr 1 aan scheepsboord, wegens zaakbeschadiging elk 14 dagen gev. straf

groeten van Jacqueline

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door simkos » zondag 25 jul 2010 8:48 pm

Als hij in Franeker in het gesticht Groot Lankum is overleden, dan is hij na 1942 overleden, want in Genlias/Tresoar zijn alle akten van de overledenen van geheel Friesland tot en met 1942 in de genoemde databases verwerkt. Simkos

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door Cor » dinsdag 27 jul 2010 2:58 pm

Carla,

In Tresoar heb ik de ovl. 10 jr. tafels t/m. 1950 bezien.
Voor Durk Leeuwarden en Franeker.
Voor Hiltje Leeuwarden en Leeuwarderadeel.
Daar staan ze beide niet in, helaas.

Groeten,
Cor.

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: overlijden Durk van 't Zet & Hiltje van der Heide

Bericht door catharina » dinsdag 27 jul 2010 4:44 pm

Cor, en anderen

Hartelijk dank dat je de tijd wilde nemen om al die jarentafels door te neuzen, in het archief, Jaqueline dank voor opzoeken in het boefjes register.

Als de dagen wat koeler worden zal ik me nog eens naar Leeuwarden of den Haag spoeden om de ontbrekende gegevens boven tafel te krijgen, want het lijkt er bijna op dat ze letterlijk van de aardbodem zijn verdwenen. ( maar natuurlijk zijn ze in de aardbodem verdwenen :lol: :lol:
Maar ik ben meer van 't Zetten kwijt na 1940. Als de graven geruimd zijn en er zijn geen nakomelingen dan is een persoonskaart de uitkomst. Ook voor je portemonaie :D :D

Carla

p.s. zelfs in familiesearch is het moeilijk zoeken naar van 't Zet, zelfs als je de voornaam weet.

Plaats reactie