Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 23 feb 2010 12:41 pm

deze nog:
GAA 74, folio 89, 21 mei 1692. Inventarisatie sterfhuis Hylke Martens, overleden te Bakhuizen, ten verzoeke van Ryntke Wouters en Tabe Sytties, als curatoren over Gats Hylkes, Lyuewe Hylkes en Simme Hylkes, kinderen bij de eerste vrouw, Hiltie Lyuewes, tesamen erfgenaam voor 3/4, en Ybell Pytters, als moeder en legitima tutrix over haar minderjarige dochter bij de overledene, An Hylkes, voor het resterende kwart.
Onderstaande weesrekeningen:
24 jan 1696. Rekening van Rintie Wouters, ontvangen door Gats Hylckes, gesterkt met haar man Ime Fongers, en door Simme Etes, als medecurator over Lieuwe en Simme Hylkes.
15 sep 1693. Idem door de weduwe.
14 sep 1693. Idem van de administratie van wijlen Tabe Sytties, in leven bakker te Woudsend, door Anne Tabes en Doeye Sytties, als curatoren over de kinderen van deze Tabe Sytties cum uxore.
14 sep 1696. Idem, door Rintke Wouters, huisman te Hegemer Indijk
31 mrt 1698. Idem, door dezelfde Rintke, opgenomen door Lieuwe Hylkes, major annis, en Simme Hylkes, veniam aetatis bekomen hebbende.
Eveneens een aantekening van een scheiding dd. 15 sep 1693. Hierbij kwestie tussen Doede Sioerds en Reurd Reurds, als curatoren over het nakind enerzijds, en de voorkinderen anderzijds.
groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Andries
Berichten: 8
Lid geworden op: dinsdag 23 feb 2010 2:43 pm

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Andries » dinsdag 23 feb 2010 3:08 pm

Eigenlijk heb ik dit antwoord al in mijn nieuwe leven bijelkaar getypt aldus:
GAA 74, folio 89, 21 mei 1692. Inventarisatie sterfhuis Hylke Martens, overleden te Bakhuizen, ten verzoeke van Ryntke Wouters en Tabe Sytties, als curatoren over Gats Hylkes, Lyuewe Hylkes en Simme Hylkes, kinderen bij de eerste vrouw, Hiltie Lyuewes, tesamen erfgenaam voor 3/4, en Ybell Pytters, als moeder en legitima tutrix over haar minderjarige dochter bij de overledene, An Hylkes, voor het resterende kwart.
Onderstaande weesrekeningen:
24 jan 1696. Rekening van Rintie Wouters, ontvangen door Gats Hylckes, gesterkt met haar man Ime Fongers, en door Simme Etes, als medecurator over Lieuwe en Simme Hylkes.
15 sep 1693. Idem door de weduwe.
14 sep 1693. Idem van de administratie van wijlen Tabe Sytties, in leven bakker te Woudsend, door Anne Tabes en Doeye Sytties, als curatoren over de kinderen van deze Tabe Sytties cum uxore.
14 sep 1696. Idem, door Rintke Wouters, huisman te Hegemer Indijk
31 mrt 1698. Idem, door dezelfde Rintke, opgenomen door Lieuwe Hylkes, major annis, en Simme Hylkes, veniam aetatis bekomen hebbende.
Eveneens een aantekening van een scheiding dd. 15 sep 1693. Hierbij kwestie tussen Doede Sioerds en Reurd Reurds, als curatoren over het nakind enerzijds, en de voorkinderen anderzijds.
groetjes, Neo-Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door embe » dinsdag 23 feb 2010 5:33 pm

Geachte Mijnheer neo-Andries,
Welkom op het forum van Tresoar!!!!!!!!! Hoop dat U hier veel plezier beleeft.
Groetjes,
Margo
p.s. ik doe alleen maar aardig tegen U, omdat U zo’n mooi huis heeft… als dat krot, motel daar vlak voor Leeuwarden of een boekenkast in het vizier komt, zou ik wel eens wat minder aardig kunnen worden, zegt men :wink:

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door embe » dinsdag 23 feb 2010 5:55 pm

GAA 74, folio 89, 21 mei 1692. Inventarisatie sterfhuis Hylke Martens, overleden te Bakhuizen, ten verzoeke van Ryntke Wouters en Tabe Sytties, als curatoren over Gats Hylkes, Lyuewe Hylkes en Simme Hylkes, kinderen bij de eerste vrouw, Hiltie Lyuewes, tesamen erfgenaam voor 3/4, en Ybell Pytters, als moeder en legitima tutrix over haar minderjarige dochter bij de overledene, An Hylkes, voor het resterende kwart.
Lezen jullie hetzelfde wat ik lees?
Hylke Martens x Hiltje Lieuwes
Kinderen: Gatske, Lieuwe en Simme

Hylke Martens xx Ybeltje Pieters
Dochter: Antje

groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries
Berichten: 8
Lid geworden op: dinsdag 23 feb 2010 2:43 pm

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Andries » dinsdag 23 feb 2010 5:59 pm

Dank u voor de vriendelijke welkomstwoorden. Zit u al lang op dit forum?

Ik lees hetzelfde als u: drie voorkinderen en één nakind. En de naam Simke prominent aanwezig!

hoogachtend en met een vriendelijke groet, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door embe » dinsdag 23 feb 2010 6:09 pm

wat is het toch een genot om U op dit forum te treffen! en meteen al met deze info!!!!!!!!!!!!!!!
volgens mij kan ik weer het nodige koppelen en ontdubbelen.
heb, geloof ik, ergens een Heltje Hylkes in Bakhuizen als doopgetuige, maar moet haar nog even zoeken...
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door embe » dinsdag 23 feb 2010 6:19 pm

Beide huwelijken in de database: :D
Doniawerstal, huwelijken 1669
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 juni 1669
Man : Hijlcke Mertens afkomstig van Tjerkgaast
Vrouw : Hiltien Liuwes afkomstig van Kleine Gaast
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Doniawerstal 1665-1800
Inventarisnr.: DTB 209
Doniawerstal, huwelijken 1685
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 juni 1685
Man : Hijlcke Martens afkomstig van Tjerkgaast
Vrouw : Ibel Pijters afkomstig van Hemelum
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Doniawerstal 1665-1800
Inventarisnr.: DTB 209

Gebruikersavatar
Andries
Berichten: 8
Lid geworden op: dinsdag 23 feb 2010 2:43 pm

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Andries » dinsdag 23 feb 2010 8:46 pm

Hallo allen,

De bijbehorende authorisatie luidt als volgt:
GAA C24, folio 10, 23 mei 1692. Authorisatie van Rintie Wouters, aangetrouwde susterling moeders zijde, en van Tabe Sytses, aangetrouwde susterling moeders zijde, tot curatoren over Gats Hylkes, 20 jaar, Lieuwe Hylkes, 18 jaar, en Simme Hylkes, 16 jaar, kinderen van Hylcke Martens, kortgeleden te Bakhuizen overleden, bij zijn wijlen eerste vrouw Hiltie Lieuwes.
Ik kan ze helaas nog niet goed koppelen, maar misschien kom ik na het doorlopen van bovenstaande vraag op een bekende persoon uit.

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door jacqueline » woensdag 3 jul 2013 3:03 pm

Hoewel ik heb getwijfeld of ik zou aansluiten bij dit oude onderwerp dan wel een nieuw zou starten lijkt dit me toch het handigst. Of in ieder geval het minst onhandig.
Melchert Coerts en Beerentie Jans, getrouwd in 1727 voor het Gerecht van Gaasterland, daar begon het mee. Ouders van Johannes Melcherts en, zo was de vraag, wellicht ook van Trijntje en Antje Melcherts. En van de onvindbare Coert Melcherts (bron: Schaafsma). En of dit idd zijn ouders zijn
Gaasterland, huwelijken 1681
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 februari 1681
Man : Geert Jans afkomstig van Ruigahuizen
Vrouw : Siep (Sjep) Wijbrens afkomstig van Mirns
Trouwregister Gerecht Gaasterland 1664-1700
Inventarisnr.: DTB 289
zoals vermeld door Schaafsma e.a.

Hier noch elders heb ik het voorbij zien komen, maar dat wil natuurlijk geenszins zeggen dat een ander zich wellicht niet hetzelfde heeft afgevraagd - of de optie zelfs al weer heeft verworpen: kan het zijn dat Melchert Coerts een broer is van Berend Koerts? Vanwege o.a. de volgende info:
17 juni 1750 (GAA S12 317). Beerent Coerts, huisman op Harich, bbc op de koop van huis en schuur, bomen en plantagie, met de onderhorige land-, gras- en maadlanden, gelegen onder Harich, de heer Rengers aan weerszijden, begerechtigd met stemminge, belast met 24 floreen 4 st. 12 penn. te Harich, 2 florenen 16 st. te Oudemirdum en 18 st. floreen te Wijckel, tesamen makende 27-10-12. Gekocht van Regnerus Annaeus Lycklama van Wijckel, Grietman over Gaasterland, voor 3350 cg.

RA GAA C25 dd 29.12.1751: Jan Johannes, huisman te Harich, curator over de drie voorkinderen bij wijlen Berent Koerts nagelaten, contra Lysbert Arents, weduwe van wijlen Berent Koerts.

GAA S12, folio 394(bis), 20 feb 1754. Lyckle Uilkes, huisman op Harich, bbc op de koop van de helft van een huis, schuur, bomen en plantagie, met onderhorige bouw-, gras- en maadlanden onder Harich gelegen, met de heer Rengers aan beide kanten als naastligger, begerechtigd met "sodanige stemmen als in’t cohier staande" en in het geheel belast met 24 florenen. Gekocht van Lysbet Anholt, vrouw van Geert Geerts, en met dezelve gesterkt, te Sondel, als moeder over haar kinderen bij haar vorige man Beernt Coerts, voor 765 cgl.
Niaarkoop op Cornelis Dirx en Jan Johannes, als curatoren over de minderjarige kinderen van wijlen Beerent Coerts, ratione sanguinis et communionis.

12 februari 1766 (GAA C26 180v). Autorisatie van Johannes Pieters Polder, te Oudemirdum, en Gerryt Lammerts, te Wijckel, tot curatoren over Arnoldus Beerents en Marijke Beerents (18 en 17 jaar oud), kinderen van de onlangs overleden Lysbert Arnoldus, bij haar voor enige jaren overleden man.
Berend doopt in zijn eerste huwelijk met ws een Marijke: Koert, Janke en Trijntje.

Het ligt dan voor de hand, dat beiden, Melchert en Berend, een zoon zijn van een echtpaar Coert X Trijntje, waarbij één van beide echtelieden ws als patroniem Berends heeft?
Wat misschien ook verklaart waarom Johannes Melcherts zowel een Berend als een Berentje (naar zijn moeder) doopt, en waaruit in dat geval ook blijkt dat Berentje idd een dochter was, en geen hernoemde Berend.

groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 3 jul 2013 6:49 pm

Hoi,

klinkt wel errug aanlokkelijk.
Wel zouden hier dan neef en nicht trouwen:
Gaasterland, huwelijken 1769
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 maart 1769 in Balk
Bruidegom: Court Berents afkomstig van Oudemirdum
Bruid: Trijntje Melchers afkomstig van Sondel
1 overlevende zoon uit eerder huwelijk met Marijke Pieters,
Kantoor Lemmer, overl. jaar 1822
Overledene  : Berend Koerts Koets
Overleden op: 15 december 1822
Wonende te  : Balk
Tekst:
mr.schoenmaker; testamentair erfgenamen zijn de kinderen van z'n wijlen tantes Sietske en Hiltje Pieters,
z'n nicht Jitske Doekes (vrouw van Pieter Roelofs, te St.Nicolaasga en hun kinderen),
neef Popke Joukes, huisman Akkrum (en diens kinderen)
en de kinderen van z'n wijlen nicht Marijke Doekes, in leven te Wyckel,
van z'n wijlen neef Pieter Doekes en van z'n wijlen neef Pieter Joukes (namen van de kinderen worden niet genoemd); testamentair executeur is Wiebren Doedes van Os, koopman; legaten voor RK-gemeente (fl. 50,-) en Berend Gerrits
Wening (jas ad fl. 13,-). Saldo fl. 866,63.

Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
Die neven en nichten zijn oa kinderen van Doeke Pieters en Jantje Berends x 1761- die je Janke noemde.
Van Trijntje Berends met Beumer behalve de dopen Balk rk verder idd niets gevonden.

Nog even wat aanvulling op eerder:
Haskerland, dopen, doopjaar 1765
Gedoopt op 10 mei 1765 in Joure
Dopeling: Beernt, zoon
Vader: Otte Willems
Moeder: Antje Ottes - = Melcherts
Peter: Jan Mekkers = ook Melcherts lijkt mij.

Opm.: De ouders wonen in Langweer

petert hier:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1784
Gedoopt op 27 maart 1784
Dopeling: Otte
Vader: Wilm Ottes
Moeder: Hinke Piers
Aanwezig: Berend Ottes
en hier Jantjes halfbroer Arnoldus Berends
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1766
Gedoopt op 13 december 1766 in Woudsend
Dopeling: Johannes
Vader: Douke Pieters
Moeder: Jantje Beents
Doopheffer: Arnt Beerns
Groet Margreet

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door jacqueline » woensdag 3 jul 2013 11:59 pm

Hallo Margreet,

Dank je wel, en heel fijn dat je het aanlokkelijk vindt - want dat vind ik zelf eigenlijk ook wel!

groetjes, Jacqueline

EmmaJane
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 23 feb 2019 2:20 pm

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door EmmaJane » maandag 31 okt 2022 12:00 am

In een eerdere reactie was vermeld: 'Van Trijntje Berends met Beumer behalve de dopen Balk rk verder idd niets gevonden."

Een Trijntje Berends uit Balk trouwt 31-8-1766 met Jan Beernts Beumer. Zij dopen in 1768 en 1770 kinderen in Balk: Beent en Tielkje.

Echter op 1-1-1764 trouwde een Trijntje Berends uit Harich met Kornelis Jans (Blom). Zij dopen in 1764 en 1766 kinderen in Bakhuizen en in 1768 en 1769 in Balk: Marijke, Berend, Lieuwe en Trijntie.

Dit moeten wel twee verschillende Trijntjes zijn.

Vader Berent Coerts was huisman in Harich.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 2 nov 2022 3:34 pm

Hallo,

De dtb van Balk en Bakhuizen rk zijn in te zien bij de mormonen.
https://www.familysearch.org/search/ima ... %3D2040000

Dus dan kunnen de m/peters ons verder helpen.
Bij het echtpaar Beumer zijn dat: Berend Hendriks, Hinke Berends en Berdina Beumer

en bij het echtpaar Blom:
Marijke Berends, loco stetit Hije? jans
Grietje Berends
Claas Jans Blom
en Court Berents.

Dat levert dan ook een extra kind op: Grietje Berends.
Zij zou de 3e volwassene ofwel kind boven de 12 kunnen zijn in 1749,
want hier overlijdt ze:
Balk 08-04-1812
Overledene Grietje Beerents Brouwer (werkvrouw)
leeftijd 79 jaar, overleden op 07-04-1812 te Oudemirdum.
Diversen: weduwe van Luitie Klazes
Uit ca. 1733 dus.
Kinderen Brouwer idd.
Beetje verwarrend dat bij de tweeling Sietse en Berend Luitjens 4-5-1767 Balk rk (scan 6) een E-eutske Berends opduikt, want wie dat dan is?

Groet, Margreet

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door jacqueline » zondag 6 nov 2022 12:40 pm

Hallo Margrreet en EmmaJane,

Deze gegevens m.b.t. Trijntje Berends heb ik idd ook zo in mijn bestand. Ik kom er steeds niet toe om er weer in te duiken, daarom voor nu alleen het volgende: Grietje Berends die in 1812 overlijdt is mi
Bron: DTB Geboortes /
registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 22-01-1732
Plaats: Bakhuizen
Dopeling Grytje
geboren te Elfbergen/Heide
Vader Berend Berends
Moeder Aaltje Jans
Bronvermelding
Doopboek R.K. par. Bakhuizen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0305
Gemeente: Gaasterland
Periode: 1723-1811
Of zij ook de doopgetuige is durf ik niet te zeggen.

Groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Melchert Coerts en Beerentie Jans, Gaasterland

Bericht door Margreet Huisman » zondag 6 nov 2022 5:21 pm

Hoi,

Ik dacht al dat ze misschien met dat E.utske Eva Berends bedoelden, en dat is idd dan haar zus.

Een ongetrouwde Grietje Berends-meter kan misschien ook nog,
en gezien de voogdij over 3 kinderen, en geen 4,
moet ze dan ook nog uit een eerder huwelijk zijn.

Groet, Margreet

Plaats reactie