Hendrik Jans en Lysbeth Willems Franeker e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
ton de jong

hendrik jans en lijsbet Willems franeker e.o.

Bericht door ton de jong » dinsdag 29 aug 2006 3:08 pm

hallo lezers,

De vader van Hendrik Jans is een Jan. Dat is een zekerheid, alleen een met een zeer beperkt nut. De Jan Berends uit Wetteringen van hiervoor paste, kijkend naar de doopgetuigen, goed bij onze Hendrik Jans.

Inmiddels kwam ik ook een Jan Hendriks uit Wetteringen tegen en dat is in principe nog beter dan Jan Berends.

Het verhaal van die Jan Hendriks Ohm uit Wetteringen is als volgt. Jan Hendriks Ohm trouwt 1728 Franeker met Trijntje Tjallings. In 1729, op 17 september, laten zij een meisje Tietske r.k. dopen in Franeker. Doopgetuige is de bekende Regina die nu Diekerks als toevoeging heeft. Verdere kinderen zijn er niet. Voor het verdere verhaal ga ik ervan uit dat Trijntje Tjallings kort na de geboorte van Tietske is overleden.

En dan moer er weer een Hendrik bij deze Jan Hendriks. Vooruitkijkend zijn er 2 kandidaten. Allereerst de Jan Hendriks getrouwd met Marijke Lammerts - huwelijk niet gevonden - die op 29 mei 1730 een zoon Hendrik r.k. in Harlingen laat dopen met een Durk Hendriks als doopgetuige en verder de Jan Hendriks die op 16-04-1730 in Harlingen trouwt met Antje Gerkes. Dezen laten op 27-06-1730 een Hendrik in Harlingen Hervormd dopen. Deze 2 kandidaten voor vader Jan Hendriks vallen in principe af. Jan Hendriks I omdat de tijd tussen het dopen van Tietske (17-09-1729) en de doop van zijn zoon Hendrik (27-06-1730) wel wat erg kort is en Jan Hendriks II ook vanwege de tijd tussen de 2 dopen en tevens vanwege het geloof.

Teruggaand in de tijd zie ik wel een geschikte Jan Hendriks. Het gaat dan om: Jan Hendriks getrouwd 1714 Harlingen met Trijntje Andries. Kinderen, Hendrik 1715 doopgetuige Berends Harmens, Hendrik 1716 doopgetuige Jan Harmens (getrouwd met Leentje Tijses), Grietje 1718 doopgetuige Botje Andries, Antje 1723 doopgetuige Leentje Tijses i.p.v. Geert Teunis, Andries 1723 doopgetuige Baartje Jans en nogmaals Andries 1725 doopgetuige Gerrit Teunis. Dit zijn mooie getuigen die deze Jan Hendriks dicht bij Wetteringen brengen. De Hendrik Jans van 1716, zoon van Jan Hendriks en Trijntje Andries, komt daarmee bij het lijstje van geschikte Hendrik Jans kandidaten.

Inmiddels heb ik trouwens kandidaten genoeg voor zowel Hendrik Jans als Lijsbet Willems. Ik ga eerst mijn hoofd maar eens wat leeg maken van al die Hendrikken enz.. Daarna ga ik alle kandidaten wat ordenen en vervolgens bij de beste kandidaten met een frissere blik nog eens wat verder zoeken.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans lijsbet willems

Bericht door tondejong » dinsdag 19 sep 2006 11:42 am

Hallo lezers,

Na enkele Hendrik Jans c.s.-loze weken constateer ik dat ik het voorshands helemaal heb gehad met die Hendrik Jans en Lijsbet Willems.
Kijkend bij hoofdzakelijk DT-gegevens levert mijn zoektocht nu teveel alsen op. En mijn Groningse moeder placht reeds te zeggen "As komt bij de molen te pas". Ik stop dus een beetje voor ik ga malen.

Ik ga lekker beginnen met het maken van een boekje met al die gegevens die ik wel heb. Voor Hendrik Jans en Lijsbet Willems zal ik daarin toch zou-best-kunnen-ouders vermelden. Al die moeite moet tenslotte niet voor niets zijn geweest.
Uit de diverse mogelijkheden op dit punt heb ik gekozen voor:
* Hendrik Jans als zoon van Jan Berends Woltering (uit Wetteringen) en Janke Dirks. Dit paar trouwde 1713 in Franeker. Onze Hendrik is dan geboren voordat daar de rk dopen geregistreerd werden, en
* Lijsbet Willems geboren 1721 in Leeuwarden als dochter van Willem Jans en Cornelia van Eeckenhout.
Er zijn, ik weet het, ook diverse andere mogelijkheden. Dit vond ik gewoon de aardigste, voornamelijk omdat het verhaal zo het dichtst bij Wetteringen komt. Ik maak geen echte genealogische publicatie en ik kan mij dus deze frivoliteiten veroorloven.

In het kader van een verantwoord afkick-programma ga ik nog wel door met een wekelijkse dosis H.J.L.W. . Ik haal dat dan uit bij Tresoar te bestellen kopieen van bladen van het r.k. doopboek van Dronrijp, waarin niet alleen de doopgetuigen vermeld zijn, maar waarbij de pastoor ook zo af en toe de familierelatie van die doopgetuigen aangeeft (een en ander vind je niet op internet). Ook kopieen van de lijsten van uncti en defuncti kan ik in dit programma opnemen.

Tenslotte nog 1 concrete vraag. Lijsbet Willems overleed, zoals Margreet aangaf, op 26-01-1758 te Franeker/Salverd. Moesten er dan niet altijd voogden aangesteld worden? Of kon dat ook anders geregeld worden?

Hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 19 sep 2006 12:43 pm

Ton, kan ik niet beter voor je copy-scan-mail? anders betaal je je misschien blauw. Foto-mail schijnt ook te kunnen, maar dat moet ik even uitproberen. Ik heb ook H-endrik en meer voorouders in Dronrijp, dus ben er zelf ook bij gebaat.

Aan de voogdij Frentsjer ben ik nog niet toegekomen. Soms werd het in familiekring opgelost, en was er geen geld voor vermelding in de boeken.
Ik was het helegaar vergeten door allerlei andere beslommeringen, dus goed dat je er over begint, want ik kwam wel van den Oevers in Bolsward tegen laatst. Ik moet ze weer even opscharrelen in de berg copien hier.

Hoeveel haast heb je met dit alles?
margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans lijsbet willems

Bericht door tondejong » woensdag 20 sep 2006 9:05 pm

Hallo Margreet e.e.a.,

Begin dit jaar ben ik gestopt met roken. De besparing die dit oplevert gebruik ik voor leuke dingen. Dit ondersteunt het volhouden van die stap danwel stop. De kopieen van Tresoar behoren bij die leuke dingen. Ik ga hier voorlopig nog graag een tijdje ongewijzigd mee door. Desalniettemin wil ik je hartelijk dank zeggen voor je mooie aanbod. Wellicht t.z.t..

Echt haast met het boekje betreffende de kwartierstaat van mijn vader heb ik nog niet. Tijdens het maken van een boekje kan ik nog vrij lang wijzigingen aanbrengen. Een aantal weken, een paar maanden heb ik nog wel. Het zou gewoon leuk zijn als de ouders van Hendrik Jans en Lijsbet Willems meegenomen zouden kunnen worden.

Maar los daarvan. Ik heb een beetje een verzamelaars-tic. Ik definieer een collectie en dan moet die, als het even kan, compleet worden. De collectie is in dit geval de kwartierstaat van mijn vader tot en met de nummer 127. Redelijk bescheiden dus. De compleetheid - in de zin dat ik van iedereen tenminste de naam en toenaam (= veelal/vaak een patroniem) weet, komt aardig rond. Alleen de nummers 100 tot en met 103, de ouders van Hendrik Jans en Lijsbet Willems, bieden hardnekkig weerstand. Ook ver voorbij het boekje zal ik echter nog erg blij zijn als die lege plekken ingevuld kunnen worden.

Vriendelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 29 sep 2006 6:26 pm

Hallo lezers,

Tijdens deze langdurige speurtocht naar de ouders van Hendrik Jans en Lijsbet Willems vond ik op een gegeven moment dat ik er weinig van brouwde. Professionele hulp zou wat meer schot in het onderzoek kunnen brengen.

De echte brouwers, dat was de optie. Een bescheiden onderzoekje van die zijde leverde echter ook nog geen resultaat op. Aan de ene kant wat telerstellend, aan de andere kant weer bemoedigend, in die zin dat het bevestigt dat Hendrik Jans en Lijsbet Willems behoorlijk lastige klanten zijn.

Het professionele onderzoek leverde wel de volgende gegevens op.
* Hoe het verder met Hendrik Jans ging na het overlijden van Lijsbet Willems in 1758 is niet via de speciecohieren te weten te komen. Van het landelijk gebied van Franeker zijn er geen speciecohieren.
* Hendrik Jans en Lijsbet Willems komen niet als debiteuren voor in hypotheekboeken.
* Ook werden zij niet als kopers aangetroffen in de proclamatieboeken van Franeker.
* Er zijn na 1758 geen voogden aangesteld en weesakten opgemaakt.

Zeer waarschijnlijk arm volk dus en die laten in de geschriften weinig sporen na. De DTB-gegevens zullen de belangrijkste bron blijven voor verder onderzoek. De kerkboeken, een echte pro deo zaak, en dat past hier dan goed.

hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 6 okt 2006 5:57 pm

Hallo lezers,

Via Geiske het tweede kind van Hendrik Jans en Lijsbet Willems is wellicht nog wat te weten te komen over Hendrik en Lijsbet.

Allereerst de naam Geiske. Dit lijkt mij in die tijd, de helft van de 18e eeuw, nog een vrij nieuwe naam in Friesland. Geiske komt denk ik van Gesina en is geimporteerd uit streken ten Zuid Oosten van Friesland, bijvoorbeeld Munsterland.

Geiske, geboren 1756 bij Franeker, trouwt 1777 met Bouwe Joosten uit Bolsward. Dit huwelijk heeft 5 vermeldingen in de DTB-info van Tresoar namelijk:
1. Hervormde Gemeente Bolsward, attestatie afgegeven 24-04-1777
2. Gerecht Bolsward, ondertrouw op 07-08-1777 met hierbij de aantekening: aangegeven door de bruidegom met schriftelijk consent van zijn vader en die van de bruid, woonachtig te Schrans bij Leeuwarden, met verzoek van een binnengebod
3. Gerecht Leeuwarden, ondertrouw op 09-08-1777
4. Hervormde Gemeente Huizum, bevestiging huwelijk 24-08-1777
5. Hervormde Gemeente Leeuwarden, bevestiging huwelijk 24-08-1777, met de aantekening : Getrouwd te Huizum

Het huwelijk is dus stevig vastgelegd. Het levert verder de info op dat in 1777 vader Hendrik Jans nog leeft. Waarschijnlijk in Schrans maar de toevoeging "woonachtig in Schrans" kan ook alleen op de bruid slaan.

Tenslotte is ook hier weer de vraag wat "met verzoek van een binnengebod" betekent. Zoals de tekst daar staat lijkt het erop dat de bruidegom in Bolsward om een binnengebod vraagt. Kan dat bijvoorbeeld gaan om een vergunning om binnen de muren te mogen wonen?

Met hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 6 okt 2006 7:19 pm


tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » zondag 15 okt 2006 3:32 pm

Hallo Margreet e.a.,

Hartelijk dank voor de informatie over het binnengebod. Het zal inderdaad wel iets te maken hebben met "onder de geboden staan" en naast het gewone buitengebod was er dus ook. op verzoek en waarschijnlijk ter versnelling van de procedure, een binnengebod.

Het huwelijk van Geiske in 1777 leerde dat vader Hendrik Jans in dat jaar nog leefde. Waarschijnlijk in Schrans maar wellicht toch elders. Elke Hendrik Jans die ik na 1777 in een overlijdensregister, waarvan ik er inmiddels enkele rustig kan inzien, tegenkom, heeft daarom mijn belangstelling. De Hendrik Joannes die op 24 mei 1778 te Goinga overlijdt kan dus best mijn Hendrik Jans zijn. Voor meer zekerheid is het jammer dat de pastor van Roodhuis wel informatie over het zieleheil van de overledene geeft maar zeer weinig over diens prive-omstandigheden.

In Harlingen, dichter bij huis dus, trof ik ook nog een interessante Hendrik Jans aan. Daar overleed in 1768 een H.J. ten Oever. Ten Oever, dat klinkt goed. Deze Hendrik had echter 2 nadelen, namelijk 1. hij overleed ruim voor 1777 en 2. hij stond vermeld als ongehuwd en niet als weduwnaar.
Maar toch, ten Oever. Het klinkt ook een beetje als ten strijde. We zetten de schermutselingen rondom Hendrik en Lijsbet voort.

hartelijke groeten, Ton

Genejan
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28 sep 2006 7:34 am
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Bericht door Genejan » zondag 15 okt 2006 4:34 pm

Mag ik een stapje teruggaan en vragen wat de aanwijzingen zijn dat
de Geiske Hendriks die gedoopt werd in Franeker dezelfde is als
degene die in 1777 met Bouwe Joostes van den Oever trouwde?
Ik ben al lang op zoek naar de ouders van Geiske Hendriks,
maar heb voornamelijk gezocht in Leeuwarden en Huizum.

Groeten
Jan Turin
Hengelo (Ov.)
_______
Jan Turin

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 15 okt 2006 10:20 pm

Hoi Jan,

Volgens mij heeft Ton gewoon alle of veel doopboeken nagekeken.
Maar je kunt nu gewoon 'geesje/geeske hendrik lijsbet*' in heel Friesland doen - en dan krijg je 0 resultaten. Resteert het doopboek van rk franeker.

Ik heb de andere 2 van den Oever-nakomelingen ook niet horen protesteren, die zullen eigenmachtig op hetzelfde uitgekomen zijn - er is op zich veel uitwisseling Bolsward-Franeker. Als je ze in de ene niet kunt vinden, is het verstandig in de andere plaats te kijken.

Aanwijzingen verder dat 'Liesbet' bij Bouwes familie niet voorkomt, dus dat Geiskes moeder zo zal heten - en dat er een Antje 'moet' zijn.

Ik neem maar aan dat je zoektocht lwd/huizum niets heeft opgeleverd? Enkel online of ook ter plekke? Ik heb nog stille hoop op een tweede huwelijk. Had je de overlijdensboeken rk Leeuwarden ook nagekeken? Ik ben er nog niet aan toegekomen.

En Ton, Geiske/Geyske is een heel normale naam in Friesland, al een eeuw daarvoor.

groet, margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » maandag 16 okt 2006 4:51 pm

Hallo Margreet en Jan,

De toelichting van Margreet is juist. Sterker nog, indertijd kon ik er online en ter plekke bij Tresoar niet uitkomen. Een echte professional, de echte echte, heeft mij toen verder geholpen. Geisje Hendriks, dochter van Hendrik Jans en Lijsbet Willems en geboren bij Franeker, is daarmee voor mij, met het stempeltje "nihil obstat", de vrouw van Bouwe Joostes geworden.

Voor Margreet heb ik nog wel de vraag wat zij bedoelt met de stille hoop op een tweede huwelijk. Dat gaat denk ik over Hendrik Jans die na het overlijden van Lijsbet Willems waarschijnlijk opnieuw getrouwd is. Maar waar, wanneer en met wie? Ik vond nog geen huwelijk waarbij alles goed klopte. Maar het vinden van een dergelijk volgend huwelijk zou dit onderzoekje mooi wat verder kunnen helpen. Die Hendrik Jans kan trouwens ook voor zijn huwelijk met Lijsbet Willems al eens getrouwd zijn.

En wat de naam Geiske betreft. In de genealogie kijkt men niet op een eeuwtje. Naar mijn idee is Geisje/Gesina geen oerfriese naam (voorzover die bestaan). Maar dat is dus slechts een op weinig gebaseerd idee.

hartelijke groeten, Ton

Genejan
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28 sep 2006 7:34 am
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Bericht door Genejan » dinsdag 17 okt 2006 11:51 am

Dankjewel Margreet, dankjewel Ton.

Qua vernoemingen klopt dit ouderpaar in ieder geval
redelijk: ook de naam Willem komt terug in b.v.
Willem Jacobs v.d. Oever (mijn overgrootvader).

Sommige dingen in het antwoord snapte ik niet helemaal:

- waarom blijft alleen het R.K. Doopboek Franeker over?
- waarom moet er iemand zijn naar wie een Antje vernoemd is?
Antie van den Oever (doop 1792) is toch een dochter van Jeltje Reins?
(en zij is wrsch. genoemd naar Antje Bouwes).

Jan Turin
_______
Jan Turin

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 17 okt 2006 12:12 pm

Hoi,

Alle rk doopboeken staan inmiddels online, behalve rk franeker. Als je dus in rk kringen zoekt, kom je daar uit als je ze in de andere boeken niet kunt vinden.

'antje hendriks' is getuige bij de doop van liesabeth 1778.
Als dit Geiskes zus is, en die kans is groot - moet je wel een gezin vinden waar en een Geiske en een Anna gedoopt werden.

Ik heb het ook niet gevonden ton, het tweede huwelijk. Maar ik kan wel stille hoop hebben, tegen beter weten in misschien. Als dat in Lwd is, zijn de voogden misschien ook daar en als hij nog een slooi kinderen krijgt, heb je meer namen voor de voorouders.

mvg, margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 20 okt 2006 5:25 pm

Hallo Margreet, Jan e.a.,

Voor het opsporen van Hendrik Jans na het overlijden van Lijsbet Willems in 1758, is elk levensteken van belang.

Op 07-08-1777 regelde Bouwe Joosten in Bolsward de ondertrouw met Geiske de dochter van Hendrik Jans. Daarbij staat vermeld:
"Aangegeven door de bruidegom met schriftelijk consent van zijn vader en die van de bruid, woonachtig te Schrans bij Leeuwarden".

Ik had hieruit de conclusie getrokken dat Hendrik in 1777 nog leefde. Bij nadere lezing van de aangehaalde tekst vraag ik mij af of het woordje "die" in deze tekst evt op dat schriftelijk consent kan slaan. Dat kan alleen zo zijn als een bruid ook schriftelijk consent kon geven. Dit leek mij niet te kunnen. Bij de aangifte van een ondertrouw in Bolsward in 1763 las ik echter "aangegeven door ..... en door de bruid zelf". Als de bruid zelf aangifte kon doen dan moet ook het geven van schriftelijk consent mogelijk zijn.

Is mijn conclusie dat Hendrik Jans in 1777 al wel overleden kan zijn nu juist? Of kon Geiske bijvoorbeeld geen consent geven omdat zij nog te jong was, geboren/gedoopt 30-10-1756.

Mijn overgrootvader is trouwens Hendrik Jacobs van den Oever. En die Hendrik zit samen met ene Jan, die ik nog niet kan vinden, stevig in dit verhaal.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 27 okt 2006 12:30 pm

Hallo geachte lezers,

In feite was een snel volgend huwelijk voor een arme man die na het overlijden van zijn vrouw met 1 of meer kindjes achterbleef, in veel gevallen de meest voor de hand liggende oplossing. Een volgend huwelijk van Hendrik Jans na het overlijden van Lijsbet in 1758 daar hoop ik, net als Margreet, ook op en ik zoek er zo af en toe naar. Bij dat zoeken kwam ik het volgende tegen.

* Daniel Pieters trouwt Dieuwke Jans 1756 Harlingen. Bruid gecompareerd door haar oom Hendrik Jans de Wit
* Egbert Burgerts trouwt Geertruid Luiters 1761 Harlingen. Bruid gecompareerd door stiefvader Hendrik J. de Wit.
* Roelof Hendriks trouwt Maria Luyters 1768 Harlingen. Bruid gecompareerd door stiefvader Hendrik de Wit.

Een Hendrik Jans (de Wit) is dus na 1758 stiefvader van de jongedames Luyters. Het zou daarom goed uitkomen als vader Luyters omstreeks 1758 overlijdt zodat onze Hendrik Jans dan met moeder Luyters kan trouwen. Dit zochten we op en uit.

Een Leuter Hendriks trouwt 1726 Harlingen met Maria Jans. Dit paar laat daar de volgende kinderen r.k. dopen. Harmen 1734 dg Lijsbet Egberts i.p.v. Hendrik Jans, Derk 1736 dg Jan Jans, Catharina 1738 dg Greetje Jans en Anna Maria 1742 dg Trijntje Berends.
De Maria Luiters die in 1768 trouwt vinden we dus terug. Van Anna Maria naar Maria dat gaat best. Geertruid kan een Catharina Geertruid zijn, maar tussen 1726 en 1734 kan er ook goed elders een Geertruid geboren zijn.

Nu behoort Leuter, Luiter, Luther, Ludser nog op een geschikte tijd te overlijden. Bij de uncti en defuncti van Harlingen treffen we inderdaad een Luyther Hendriks aan. Overleden op 20-10-1762. Dat is dus op zijn minst 1 jaar te laat en bovendien staat er bij dat hij ongehuwd is. Zijn vrouw Maria Jans moet dus al overleden zijn.

Ook met deze mooie constructie schieten we derhalve in principe niets op. Jammer is dat wel. Ik zag het wel zitten met die de Wit. Kijkend naar wat er in die tijd en in die omgeving nog meer te weten was over de Wit vond ik het volgende huwelijk. Jakob Jans de Wit, jongeman uit Amersfoort, trouwt 1659 te Wommels met Antje Hendriks uit Bolsward. Mooi namen, mooie plaatsen.

Hartelijke groeten, Ton

Plaats reactie