Hendrik Jans en Lysbeth Willems Franeker e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo Margreet en anderen,

Te schielijk conclusies trekken is dus inderdaad link. Ik keek voor Berend Harmes en Tietje Klases, die in 1739 in Franeker trouwden, toch nog even bij de buren in Harlingen. En jawel, het paar laat daar in 1744 een dochter Claeske dopen, met Marike Harmens ipv Grietie Klases als doopgetuige en in 1747 een zoon Harmen met Lambert Klases als doopgetuige.

In 1749 tref ik nog de inschrijving aan van Berend zoon van Berend Berends en Tietje Clases, doopgetuige Harmen Harmes. Dit lijkt op een vergissing. Berend Berends zal ook hier wel Berend Harmes zijn.

En Tietje Klases is niet kort daarna overleden. In het register van overlijden van de r.k.parochie Harlingen lezen we dat een Berend Harmens in 1762 overlijdt. Daar staat bij dat deze Berend Harmens de echtgenoot is van Tittje Claas. Een Tietje Klases overlijdt in 1776 in Franeker (op Kie) en dat zal deze Tietje wel zijn. En daar gaat dan het verhaal van hiervoor.

Maar Schylink, Schelck en Schellink blijft staat, gekoppeld aan een Berend Harmens. Het is een mooie gedachte om volgend jaar ook nog wat op te zoeken hebben.

Hartelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Die Berend Harmes die in 1739 met Tietje Klases trouwde, zette mij lelijk op het verkeerde been. Ik zet hem nu geheel uit mijn gedachten.

De goede Been Schelck die in 1758 doopgetuige is, moet gewoon de Berend Harmens Schellink of Schylink zijn die in 1755 in Leeuwarden met Aaltje Jans trouwde. Aaltje, een zus, wellicht de moeder, van Hendrik Jans, is vervolgens in 1756 getuige bij de doop van Geiske. Aaltje Jans en Been Schelck zijn daarna in 1762 ook weer getuige bij de doop van Aldegondis de dochter van Hendrik Jans en Lijsbet Ates die in 1760 in Dronrijp trouwden.

Deze trouwerij van de (oude?) Hendrik Jans met Lijsbet brengt mij in deze eerste dagen van het nieuwe jaar op een gedichtje in het gaardersregister van Rijnsburg. Bij de inschrijving van het huwelijk van Gideon Buitendijk, weduwnaar van Jannetje van Egmond, met Jannetje Mes in januari 1757 stond de volgende ontboezeming te lezen:
Dit jaar begint met lustig paren, een oude voogd van zestig jaren,
trouwt zijn pupil, is dat geen klugt? Nog minderjarig en bevrugt.
Getrouwd en na den eersten nacht heeft zij 2 kinderen voortgebracht.
Geen 9 maanden zijn verlopen, als d'eerste vrouw nog 't oog had open

Ik wens u allen een goed nieuwjaar met daarin veel genoegen bij uw genealogische activiteiten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Zoals uit het Schellink-verhaal hiervoor blijkt, is het goed mogelijk dat de weduwnaar Hendrik Jans in 1760 in Dronrijp, als inwoner van Marssum, trouwt met Lijsbet Ates.

Deze Lijsbet lijkt de dochter te zijn van Ate Klases en Sietske Jacobs. Dezen trouwden 1710 in Marssum. Vader Ate op zijn beurt kan goed de zoon zijn van Claas Gosses en Lijsbet Ates, getrouwd 1683 in Engelum. Ate is dan in 1686 in Menaldumadeel geboren.

Bij het huwelijk van Hendrik Jans en Elisabeth Ates in 1760 in Dronrijp waren de volgende personen getuige.: Willem Teekes, Bernardus Gerrits, Gerrit Jans en Trintje Djurris.

Het natrekken van deze personen leverde niet veel verhelderends op. Alleen Gerrit Jans geeft interessante aanknopingspunten. Een Gerrit Jans, in 1723 rk getrouwd in Dronrijp met Lijsbet Hendriks, laat in de periode 1725-1735 de volgende kinderen rk in Dronrijp dopen: Hendrik, Bauck en Trijntje. De doopgetuigen zijn Jan Hendriks een broer van de moeder en Aaltje Jans een nicht van de moeder. Een Jan Hendriks getrouwd met een Aaltje laat op 15 september 1718 een zoon Hendrik dopen in Dronrijp, doopgetuige is Hendrik Coomans, de vader van de vader. Verder jammer-genoeg geen kinderen (en doopgetuigen). Deze Hendrik Coomans wordt in 1719 in Dronrijp bediend als Hendrik Jans Coomans, ketelaer en overlijdt in 1724 als Hendrik Jans Ketelaar.

Voorwaar een mooi lijstje voor mijn Hendrik Jans. Die Hendrik Jans van 1718 heeft goede papieren.

Hartelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Dochter Geiske van Hendrik Jans, geboren in 1756 in Salverd trouwt 1777 Huizum met Bouwe Joosten (van den Oever), een koperslager te Oosterend wiens vader Joost Jacobs Michiels ook koperslager was.

Hendrik Jans zat, volgens de gegevens van dhr van der Heide, in het boerenbedrijf. Als we het lijntje van het bericht hiervoor volgen dan is hij in 1718 in Dronrijp geboren als zoon van Jan Hendriks, beroep niet bekend, en Aaltje. Zijn grootvader was Hendrik Jans Coomans een ketelaar.

Gelet op het toendertijd gebruikelijke en ook wel logische "dichtbije" trouwen, is de koperslager-ketellapper-connectie een ondersteunend punt in deze constructie. Goed dus om Coomans en Co wat nader te bezien.

Dit leverde bijvoorbeeld het volgende op.
* Adrianus Coomans getrouwd met Margareta laat in 1694 en 1699 de kinderen Hendricus en Joanna rk in Leeuwarden dopen, doopgetuige Joanna
* Cornelius Coomans trouwt in 1709 in Leeuwarden met Dorothea de Bildt. Hun dochter Joanna wordt 1714 rk gedoopt in Leeuwarden met Catharina Jourts als doopgetuige
* Joannis Hendriks getrouwd met Maria Jans laat dochter Anna in 1722 rk in Leeuwarden dopen, doopgetuigen Joanna Coomans en Grietje Hendriks.

Veel is het niet, maar buiten Leeuwarden sleten in die tijd de achternamen kennelijk gauw weg. Het spoorzoeken blijft dan lastig.

Mooi dat het Tresoar die prijs voor de beste website won. Terecht trouwens ook. Een nadeel heeft dat alles voor mij nog wel. Het is er zo prettig zoeken dat ik er niet weg kan komen. En ik moet eigenlijk weer eens naar Groningen.

Hartelijke groeten, Ton
Genejan
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28 sep 2006 7:34 am
Locatie: Hengelo (Ov.)
Contacteer:

Ouders van Hendrik Jans

Bericht door Genejan »

Ton

Wat te denken van het volgende huwelijk:

Trouwregister Hervormde gemeente Edens Spannum, 1717
DTB nr: 390
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 september 1717, Spannum
Man: Jan Hendriks, Spannum
Vrouw: Aaltje Gerbens, Kubaard
NB: beide zijn Rooms Katholiek

Spannum (Hennaarderadeel) ligt niet erg ver van Dronrijp.

In 1753 overlijdt in Dronrijp een Altje Gerbens
(R.K. Register van Overledenen, DTB 524).

Jan Turin
_______
Jan Turin
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo Jan,

Juist, Jan Hendriks uit Spannum en Aaltje Gerbens uit Kubaard. Hartelijk dank voor deze aanvulling. Zij zullen vrijwel zeker de Jan Hendriks en Aaltje zijn die op 15 september 1718 in Dronrijp hun zoon Hendrik rk laten dopen met een Hendrik Coomans (vaders vader), een ketelaar, als doopgetuige.

De Altje Gerbens die in 1753 in Dronrijp overlijdt ondersteunt deze veronderstelling.

Kubaard en Spannum, ook mooi binnen de magische driehoek Oosterend-Harlingen-Leeuwarden waarbinnen het begin van het van den Oever verhaal zich steeds lijkt af te spelen. Onder het van den Oever verhaal versta ik dan de genealogische gegevens van de (voor)ouders van Jacob Bouwes van den Oever, geboren 1783 in Workum en overleden 1870 in Bolsward. Niet alleen Genejan maar ook Dezeton zoekt naar van den Oever.

Waar het nu nog om gaat dat is de vaststelling met meer zekerheid dat die Hendrik Jans geboren in 1718 in Dronrijp ook inderdaad de Hendrik Jans is die in 1754 in Pietersbierum en Harlingen met Lijsbet Willems trouwt en in 1760 in Dronrijp met Lijsbet Ates.

En wellicht trouwde hij nog wel vaker. Het familierecord staat nu op naam van Jan Sjoerds Postma (Abbega 1780-Bolsward 1860) die vijfmaal trouwde.

Hartelijke groeten, Ton
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Verbreking record.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Ton,

In deze tijd van competitie dienen records gebroken te worden dus:

Gerben Heins, koopman en koemelker, is geboren rond 1675, is overleden op maandag 28 september 1761 te Bolsward. Gerben werd ongeveer 86 jaar.
Gerben gaat in ondertrouw op donderdag 6 januari 1695 te Bolsward (gerechtelijk) op ongeveer 20-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 20-jarige Antje Dircx Lollema, dochter van Dirck Pytters Lollema (koopman) en Hylck Jacobs. Antje is geboren rond 1675, is overleden tussen maandag 28 augustus 1724 en zondag 20 juli 1727. Antje werd hoogstens 52 jaar.
Gerben trouwt op zondag 20 juli 1727 te Bolsward (gerechtelijk, beiden van Bolsward, hij weduwnaar en zij weduwe), trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 20 juli 1727 te Bolsward St. Franciscus op ongeveer 52-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 27-jarige Antje Oenes. Antje is geboren rond 1700, is overleden voor dinsdag 27 januari 1733. Antje werd hoogstens 33 jaar.
Antje was eerder gehuwd (1) met Johannes Hendriks.
Gerben trouwt op dinsdag 27 januari 1733 te Bolsward (gerechtelijk, beiden van Bolsward, hij weduwnaar en zij weduwe van Tjeerd Tjerks), trouwt (kerk) (r.k.) op dinsdag 27 januari 1733 te Bolsward St. Franciscus (huwelijksgetuigen waren zijn dochter Hyke Gerbens en zijn stiefzoon Jentje Abes) op ongeveer 58-jarige leeftijd (3) met de ongeveer 49-jarige Grietje Gorrits, dochter van Gorrit Bauckes (boer) en Trijntje Sjoerds. Grietje is geboren rond 1684, is overleden voor woensdag 19 september 1736. Grietje werd hoogstens 52 jaar.
Grietje was eerder gehuwd (1) met Abe Jentjes.
Grietje was eerder gehuwd (2) met Tjeerd Tjerks.
Gerben trouwt in september 1736 te Bolsward (gerechtelijk, beiden van Bolsward, hij weduwnaar, zij weduwe van Nolke Fredses), trouwt (kerk) (r.k.) in september 1736 te Bolsward St. Franciscus op ongeveer 61-jarige leeftijd (4) met de ongeveer 26-jarige Fycke Olpherts. Fycke is geboren rond 1710, is overleden tussen vrijdag 1 februari 1737 en woensdag 5 oktober 1740. Fycke werd hoogstens 30 jaar.
Fycke was eerder gehuwd (1) met Nolke Fredses.
Gerben gaat in ondertrouw op zaterdag 24 september 1740 te Sneek (gerechtelijk, hij is koopman), trouwt op woensdag 5 oktober 1740 te Bolsward (gerechtelijk, hij van Bolsward, zij van Sneek, hij is weduwnaar) op ongeveer 65-jarige leeftijd (5) met de ongeveer 30-jarige Yttje Cornelis. Yttje is geboren rond 1710, is overleden voor woensdag 11 december 1748. Yttje werd hoogstens 38 jaar.
Gerben gaat in ondertrouw op woensdag 20 november 1748 te Sneek (gerechtelijk, hij van Bolsward en zij van Sneek, hij is koopman), trouwt op woensdag 11 december 1748 te Bolsward (gerechtelijk) op ongeveer 73-jarige leeftijd (6) met de ongeveer 38-jarige Ybeltje Syses. Ybeltje is geboren rond 1710, is overleden na woensdag 3 oktober 1770. Ybeltje werd minstens 60 jaar.

Maar niet getreurd, we blijven in de familie. Sybren Dirks de Boer, een achterkleinzoon van Gerben Heins uit diens eerste huwelijk, trouwde Fokje Ottes (Galema). Fokje was de tweede echtgenote van Jan Sjoerds Postma. Sybren en Fokje zijn oudouders van mij.

Vermeldenswaard is misschien nog dat via Fokje de boerderij "Groot Welgelegen", waarover Hylke Speerstra in zijn boek "De Oerpolder" uitgebreid verhaalt, in de familie Hettinga vererfde.

De groetenis,
Sible.
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo Sible,

Dankzij onze voormoeder Fokje Ottes Galema (Nijland 1775- 1811) deel ik zo toch ook een beetje in de glorie van de recordhouder. Hartelijk dank voor alle informatie over deze Gerben.

De voorlopige stand is nu:
1. Gerben Heins 6 maal getrouwd
2. Jan Sjoerds Postma 5 maal getrouwd.

Hartelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

De Hendrik Jans die in 1754 in Pietersbierum trouwde met Lijsbet Willems, staat op nummer 50 van de kwartierstaat van mijn vader. Dichtbij in die kwartierstaat, namelijk op nr 110, staat nog een Hendrik Jans (van Laar).

Over deze Hendrik en zijn familie valt het volgende te vertellen.
Hendrik is een zoon van Jan Harmens van Laer en Lijsbet Hendriks. Dit paar laat in Leeuwarden 12 kinderen rk dopen. Ik heb dezen en de doopgetuigen en de evt huwelijkspartners nagetrokken. Dit leverde weinig tot geen nieuwe gezichtspunten op. Drie kinderen van dit 12-tal licht ik echter toch wat nader toe.

1. 1698 Harmannus, het eerst kind, met als doopgetuige Margareta Gellius. Deze Margareta komt daarna nog regelmatig voor als doopgetuige. Bij Gellius denk je makkelijk aan Gaeles = Michiels en dan komt van den Oever in beeld.

2. 1707 Henricus, doopgetuige Margareta Gellius. Dit is de Hendrik Jans op nummer 110. Hij trouwt 1729 Leeuwarden met Teetske Wibus Kreeft. Hun dochter Elisabeth wordt 1731 rk in Leeuwarden gedoopt met de doopgetuige Grietje van Laer, een zus van Hendrik. Verder geen dopen. Dochter Lutske van Hendrik en Teetske overlijdt 1823 in Bolsward als 83-jarige. Lutske is geboren in Roordahuizen. Haar kleindochter Akke Hayes van der Werf trouwt 1820 met Jacob Bouwes van den Oever, een kleinzoon van Hendrik Jans nummer 50.

3. 1713 Anna Christina, doopgetuige Margareta Rees.
Deze Anna trouwt 1738 met Harmen Kemp danwel Cimp. Acht kinderen met bij de doopgetuigen in 1746 een Sietske Boudin en in 1751 een Anna Catharina Boudin. Sietske Boudin zagen we in 1741 ook al bij een ander van Laer-kind als doopgetuige optreden en dan als Sietske Berdien. De relatie van Laar - Boudin of Berdien heb ik niet kunnen vaststellen. Wellicht kan iemand mij hier helpen.

In 1742 overlijdt vader Jan Harmens van Laer die herbergier was. Een Gerardus van Gent wordt dan naast voogd over Jans kleindochter Lijsbeth van zijn dochter Femke, die getrouwd was met Jan Hulsbosch, ook curator ten behoeve van zoon Harmannus die dan uitlandig is.
Gerardus van Gent trouwde in 1727 in Leeuwarden met Maria Bronkhorst en in 1733 met Maria Catharina Renema. Gerardus van Gent wordt bij zijn eerste huwelijk vermeld als Harlinger schipper en in 1742 als koopman.

Hartelijke groeten, Ton
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Ton,

De wereld is klein, Citske Bodin (alzo geschreven) is ook meter bij in 1754 bij Mariam, van Jurre Sietses en Lysbeth Hendriks, de halfbroer van mijn voorvader en de zus van mijn voormoeder. In 1749 schoenmaker in Oostkeimpema-espel.
Ik wist nooit wie ze was en waarom, maar er lopen meer onbekenden bij -
en halfbroer en vrouw komen oorspronkelijk ook niet van Leeuwarden. Dus wellicht hebben ze bij gebrek aan familieleden af en toe maar weer vrienden en/of buren en/of belangrijke kerkmensen ingeschakeld.

De schrijfwijzen maken weer alles uit - en nu met alles online was er wat meer te vinden.
Hendrik Bodin/Bodijn/ed trouwt 1730 Leeuwarden gerecht en rk met Sietske Johannes. (=de Citske/Sietske Bodin/Boudin/Berduin/ed):
Grietie van Laer metert bij hun dochter Anna Catharina in 1731.
In 1749 is Hendrik herbergier in OostKeimpema-espel.

Ze meteren dus over en weer bij jou, maar ik kan niet recht vinden dat Sietske nu een van Laer was.
Bodingh is er al in 1702, geen idee of dat dezelfde familie is, en ik heb nog wat losse waaronder een Boddin.
Voorlopig houd ik het maar op vrienden voor jouw geval, vooral met dat beiden herbergier - en buren/kerkmensen voor het mijne.

groet margreet
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo Margreet,

Grappig deze gemeenschappelijke doopgetuigen in onze families.

Allereerst Sietske Johannes, getrouwd in 1730 met Hendrik Bodijn in Leeuwarden en wel in de bekende Galileeer-kerk. Sietske en Hendrik hadden 3 kinderen n.l.
1731 Anna Catharina, doopgetuige Grietje van Laer
1735 Johannes, doopgetuige Swopke Harings, en
1738 Clara, doopgetuige Geese Windelaars.

Naast moeder Sietske Boudin, Bodijn, Berdien, enz in de jaren 1741 en 1746 is vervolgens ook dochter Anna Catharina Boudin in 1751 doopgetuige bij de van Laers.

Het is moeilijk/niet vast te stellen of het nu om buren, vrienden, belangrijk kerkvolk of familie gaat. Sietske is een dochter van Johannes maar welke en de vader van Hendrik Bodijn is ook lastig op te sporen.

Dochter Anna Catharina van 1731 vinden we nog terug bij haar huwelijk in 1767 in Leeuwarden met Allert Sikkes. Allert, die kofschipper was, en Anna Cath. kregen 1 kind n.l. Sikke in 1768 met Hendricus Bodin als doopgetuige.

Rest de vraag waar die naam Bodijn met zijn vele varianten vandaan komt. Ik opteer voor een afgeleide van Bodde, dat is de Duitse kuiper. In 1744 overlijdt in Leeuwarden een Jan Bodde. En met Sladoot, van Laer en al die Duitsige voornamen vind ik een lijntje naar Groningen/Emsland en Westfalen het meest voor de hand liggen. Naast Bodde zou ook de Duitse voornaam Bode nog kunnen.

Hartelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Anna Catharina Bodijn trouwt 1768 Leeuwarden, Galileeerkerk met Allert Sikkes, een kofschipper.
Jakob Bouwes van den Oever - die onlangs ook weer op dit forum naar voren kwam - , een telg uit een koperslagersgeslacht, is eveneens kofschipper.

Heeft het een met het ander te maken?

Meer kennis over de familie van Allert Sikkes kan hierover wellicht wat helderheid brengen.

Allert Sikkes is/lijkt de zoon van Sikke Allerts. Deze trouwde 1722 Leeuwarden, Galileeerkerk met Geertje Hendriks. Beiden woonden op het Vliet.

Deze Sikke Allerts is op zijn beurt een zoon van Allert Sikkes (ook Nauta genoemd) een schipper die in 1692 in Leeuwarden met Antje Arends trouwde. Zij laten 5 kinderen r.k. in Leeuwarden dopen, namelijk Aaltje 1698, Sikke 1701, Jeltje 1704, Arnoldus 1707 en Sjoerd 1714.

De meest interessante naam hiervoor is Geertje Hendriks. Dus gezocht op Geertje Hendriks r.k. Leeuwarden. Veel vermeldingen maar geen aanknopingspunten. De regelmatig vermelde Geertje H. lijkt een soort klopje, ik trof haar vaak aan als doopgetuige bij kinderen van ouders waarbij 1 of beiden als ketters danwel ongelovigen vermeld werden. Ik trof haar overigens wel aan als doopgetuige bij personen met de naam Allert(s). Bijvoorbeeld in 1747 bij de doop van Allert zoon van Iepe Allerts en Trijntje Heerkes. Bij deze doop staat over de moeder vermeld: "doopsgezind en niet gedoopt".

Een dergelijk zinnetje maakt heel wat tijd besteed aan boeiend edoch vruchteloos zoeken, goed.

Hartelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Mijn favoriete Hendrik Jans is, zoals eerder en vaker vermeld, de Hendrik die, geboren in Winsum, op 15-09-1718 in Dronrijp r.k. gedoopt wordt. Deze favorieten-rol dankt hij aan de Schelck-Schellink-link en enige andere, vermelde factoren.

Die Hendrik van 1718 was een zoon van Jan Hendriks en Aaltje Gerbens. Jan en Aaltje waren in 1717 in Edens Spannum getrouwd. Jan komt dan uit Spannum en Aaltje uit Kubaard.

De vader van Jan Hendriks was Hendrik Jans Coomans, een ketellapper. De moeder behoorde, hoewel er enkele opties waren, tot de groep onbekende moeders. Inmiddels ken ik haar echter ook.

Bij de overlijdens van Dronrijp trof ik op de site van Tresoar een Baukje Pieters aan die op 03-03-1702 in het kraambed overlijdt. Er staat bij dat zij de vrouw is van Hendrik Jans, ketellapper. Dit paar is op 13-08-1676 te Wier getrouwd. Van hen wordt op 07-08-1700 een dochter Baukje r.k. te Dronrijp gedoopt, doopgetuige is Ymck Hansens een zuster van de vader. Zou deze Ymck in 1755 nog leven?

Hartelijke groeten, Ton
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Hendrik Jans en Lijsbet.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Ton,

Het was mijn bedoeling om de Hendrik Jans en Aaltje Gerbens als voorouders in mijn bestand toe te voegen, maar voor de zekerheid toch maar even gekeken in mijn kopie van het originele doopboek van Dronrijp en wat blijkt, naast de inschrijving van de doop van Hendrik op 15 september 1718 staat "obijt", hetgeen betekent dat deze Hendrik kort na zijn doop is overleden. Hij kan dus niet onze Hendrik Jans zijn.

Helaas, maar het is niet anders.

De groetenis,
Sible.
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong »

Hallo Sibble,

Hartelijk dank voor je toch wat droevige bericht. Ik stuf Hendrik Obijt Jans van 1718 weg.

Overigens kunnen de Jan Hendriks en Aaltje Gerbens die in 1717 in Spannum trouwden toch nog goed de ouders van onze gezochte Hendrik Jans zijn. Na de doop van Hendrik in 1718 komen er geen dopen meer van dit paar in het doopboek van Dronrijp voor. Een daarbij passend overlijden van Jan Hendriks of Aaltje Jans/Gerbens trof ik echter omstreeks 1720 niet aan.

Een verhuizing - niks vreemds voor die Jan Hendriks - ligt dus voor de hand. Onze Hendrik Jans kan dan goed een volgend kind zijn dat gedoopt is in een plaats waarvan geen doopboeken over die periode bestaan. Warga bijvoorbeeld? Alle factoren die voor Hendrik van 1718 pleitten, gelden ook voor de goed denkbare volgende Hendrik.

Vriendelijke groeten, Ton
Plaats reactie