Hendrik Jans en Lysbeth Willems Franeker e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » dinsdag 7 nov 2006 12:29 pm

Hallo lezers,

Als je lang genoeg zoekt kom je ook op eerder betreden paden. Voor deze keer was dat het doopgetuigenpad.

De drie doopgetuigen bij de kinderen van Hendrik Jans en Lijsbet Willems zouden toch wat helderheid moeten kunnen geven.

Allereerst die Been Schelck. Maar enkel een Been dat schiet niet op. Dat Schelck zien we nergens terug. Ik zou nog eens kunnen kijken of in het originele doopboek inderdaad luid en duidelijk Schelck staat. Schalck zou meer voor de hand liggen.

Dan Aaltje Jans. Daarvan zijn er zoooveel dat je er ook niet veel mee kunt.

Imke Hanses tenslotte. Dat ziet er in principe goed uit. Geen namen echter die bij deze familie lijken te passen. Margreet gaf indertijd al aan dat het best een buurvrouw zou kunnen zijn. Toch nog maar eens goed naar die Imke Hanses gekeken. Daarvoor alles van Hans en Hanses wat een beetje relevant leek bij elkaar geharkt.

De Imke Hanses die we al enige tijd als doopgetuige in optie hadden, was de dochter van Hans Siebrens en Riemke Anes. Dezen trouwden 1686 in Sexbierum. Onze Imke is van voor 1694. In dat jaar hertrouwt Hans Siebrens met Antje Gerrits uit Pietersbierum. Het nadeel van deze Imke is dat ze niet als familie aan Hendrik Jans en/of Lijsbet Willems gekoppeld kan worden. Verder vind ik haar ook wat oud als doopgetuige. Voor de echte doopgetuige geldt het gezegde"dat hij/zij er nog lang getuige van moge zijn".

Naast deze Imke Hanses trof ik nog diverse andere aan. Echte of in potentie. Steeds is echter het probleem het ontbreken van een relevante koppeling met Hendrik Jans en Lijsbet Willems.

De beste Hans als vader van een Imke vond ik nog Hans Eeltjes die ook als Rispens vermeld werd. Deze Hans trouwt 1716 Franeker met Joukje Pieters. Het r.k. doopboek is dan nog niet in gebruik en ik vond slechts 1 kind, Petrus van 1724. Deze Pieter Hanses trouwt 1755 Franeker met Hiltie Harmens. Dezelfde (?) Pieter Hanses trouwde in 1745 Harlingen met Jabke/Janke Willems. In 1748 krijgen zij een zoon Willem, doopgetuige is Riemke Willems. Jabke en Riemke zijn dochters van Willem Gordels o.i.d. en Grietje. Deze Janke en Riemke zouden nog een zus Lijsbet moeten hebben. Niet gevonden echter.
De Pieter Hanses (Rispens) van 1724 had ook een zus Aaltje en een broer Eeltje. Dit is via doopgetuigen en vernoeming met zekerheid vast te stellen. Aaltje trouwt 1747 met Jan Sjoerds en maakt zo een Aaltje Jans. En dan zou die Hans Eeltjens Rispens nog een dochter Imke moeten hebben. Ook niet gevonden. Kortom een verhaal vol alsen.

Bij het nalopen van de familie van Imke Hanses nummer 1 kwam ik het volgende merkwaardige huwelijk tegen. Pieter Piers trouwt 1730 Dronrijp met Gooitske Ruurds. Daarbij staat vermeld "getuigen Jan Swarte, Aleide Swarte en Helena Swarte, wegens weigering van de man". Een zwarte dag voor Pieter Piers lijkt het. Overigens kreeg dit paar na een doodgeboren tweeling nog 4 kinderen in Dronrijp.

Leuke verhalen allemaal, maar ook met Imke Hanses zijn we niets opgeschoten. Veel vergeefse moeite voor de vermoedelijke buurvrouw van Margreet.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 24 nov 2006 10:46 am

Hallo lezers,

Als Lijsbet Willems op 26 januari 1728 in Salverd overlijdt, blijft haar man Hendrik Jans met 3 hele kleine kindjes achter. Geiske van 1756 zien we later terug en het overlijden van Anna (1755) en Jan (januari 1758) heb ik niet gevonden.

Hoe ging dat gezinnetje verder? Werden de kindjes uitbesteed aan familie of kwam er bijvoorbeeld tijdelijk een "vrij" vrouwelijk familielid de huishoudelijke taken overnemen? Een vlot nieuw huwelijk ligt vervolgens ook voor de hand. Naar een dergelijk volgend huwelijk heb ik nog eens goed gekeken.

In dat beeld past goed het huwelijk van een Hendrik Jans met Grietje Jans op 14 april 1758 Franeker r.k.. Dit paar krijgt 10 kinderen waarvan de eerste een Klaaske is. Dit kindje wordt echter reeds op 26 augustus 1758 geboren. Een verklaring kan zijn dat Grietje Jans ongeveer in dezelfde tijd weduwe werd als Hendrik Jans weduwnaar. Wat verder zoeken levert een Hendrik Jans op die in 1744 r.k. in Franeker trouwt met Klaaske Klases. Dit paar komt uit Spannum. Klaaske Klases overlijdt 1754 in Spannum. De Hendrik Jans die in april 1758 met Grietje trouwt is dus niet onze Hendrik.

Met het maken van een boekje met genealogische gegevens over de Friese familie van mijn vader ben ik inmiddels zover gekomen dat ik geen wijzigingen meer kan aanbrengen. Het echte verder zoeken stopt voor mij (voorlopig). Met dank voor het aangenaam verpozen stop ik nu de troep van Henk en Lijs in mappen en in dozen. En die dank, die dank is GROOT.

Hartelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Franeker

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 8 dec 2006 9:16 pm

Hoi Ton,

ik kwam onderstaand bericht tegen op het forum van het Centraal Buro voor Genealogie: http://www.cbg.nl/ en moest onmiddelijk aan jou denken. In hoeverre jouw zoekpauze nog voortduurt weet ik natuurlijk niet, toch wilde ik je onderstaand bericht niet onthouden. Je weet immers maar nooit !

Groetjes, Maikel.

genealogie stad franeker
door: G van der Heide 8 dec 2006 19:04
Alle inwoners van Franeker en omg. vanaf 1600 tot 1940 worden in comp. bestanden gezet. Vermelding is per adres. Ook alle verkoopacte's vanaf 1550 worden ingevoerd. Bewoners periode 1795 - 1940 is bijna klaar. Periode 1600 - 1794 is deels gereed. Informatie en of gegevens zijn op te vragen via e-mail adres gvdheide@planet.nl

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » maandag 11 dec 2006 5:15 pm

Hallo Maikel,

Hartelijk bedankt voor je e-mail adres betreffende inwoners van Franeker en omgeving. Ik heb wel een soort zoekpauze, maar dat is zeker niet absoluut. De nieuwsgierigheid naar Hendrik Jans en Lijsbet Willems blijft groot. Ik ga mij dus binnenkort op het vermelde adres vervoegen. Je weet inderdaad maar nooit.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » donderdag 21 dec 2006 3:49 pm

Hallo lezers,
De tip van Maikel over het forum van het CBG was uiterst succesvol. Ik weet nu via de heer van der Heide over Hendrik Jans hetvolgende.

* Na zijn trouwen in 1754 in Pietersbierum is hij naar Almenum getrokken. Hij ging daar wonen in het huis waar tot dan Jacob Alberts woonde. Dat huis, met een stal, was van de weduwe Samuel Smid.

* Hendrik Jans is vervolgens op 14 mei 1755 van Almenum naar Salverd gegaan. Hij werd in Salverd knecht op de boerderij van Sipke en Johannes Adama. Hendrik volgde daarbij Feike Lieuwes als knecht op. Feike ging naar Almenum.

* In 1757 (12 mei) wordt Hendrik Jans meijer op de boerderij van Sipke Adama te Salverd als opvolger van Lolke Sjierks. Dit was overigens een andere boerderij als de vorige.

* In 1758, na het overlijden van Lijsbet, vertrekt Hendrik naar Leeuwarden, dit past dus goed bij het gegeven dat dochter Geyske in 1777 te Huizum, bij Leeuwarden, met Bouwe Joosten trouwt.

Hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 22 dec 2006 10:02 am

Mooooooi nieuws Ton!! en toch naar Ljouwert!
Ik heb hem jammer genoeg nog niet kunnen vinden in de ovl-boeken.
En maybe..., just maybe trouwt dan toch Geeskes zus Anna/Antje Hendriks ook vanuit Huizum. In 1779 met Willem Franses Cordel van 't Vliet-Leeuwarden. Maar die krijgen maar 1 kindje, Frans Wilhelm in 1780 - en het lijkt me Hendrik Doodkorte met duitse voorouders die petert, en niet Hendrik Jans. Dus daar heb je weinig houvast aan.

Cordels vader (een Frans Willems, dus ik neem maar aan dat dat Willems vader is, ik ik kan zijn doop niet vinden echter) kwam bij trouwen wel van Harlingen, in 1753 ... en kijk aan, hij hertrouwde zelfs een meisje uit Workum .... hij was wever.
Volgens mij heb ik daar trouwens wel eerder over gepeinsd, zoveel rk Hendriks-en trouwden er niet vanuit Huizum.

Willem hertrouwt in 1782, neem aan dat het dezelfde is tenminste - dan vanuit Huizum volgens dtb - en hiervandaan volgens HCL: cooopman-Schran/Huizum, achter de Hoven lwn
Schrans dus.
Hij krijgt echter nog 2 keer een Frans.

In geval je dat niet wist, Huizum zit aan Leeuwarden vast. Het begint over het spoor. Die straat heet De Schrans, en verderop de Verlengde Schrans.
Ook al op oude kaarten meen ik. Toen ik 10 was of zo is het 1 stad Leeuwarden met wijk Huizum geworden.

Zou Hendrik toch naar (zijns of vrouws) familie in Leeuwarden gegaan zijn .....?

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

aanvulling

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 22 dec 2006 10:16 am

Ik heb nog aanvulling, Ton ea. Je had zelf de doop van Willem Cordel al.

Uit 24 juli 2006:
* Doopheffer Frans Willems Cordel, de vader van Harmen Franses, trouwt 1745 Harlingen met Liesbet Willems Hoextra. Cordel is daarbij ook Corel en Kardel. Dit paar krijgt 3 kinderen Frans 1746 dg Harmen ter Werie, Joanne 1748 dg Jelte Gadses en Willem 1750 dg Harmen Kardel. Harmen Franses Cordel moet van een eerder huwelijk zijn.
Er trouwde wel een Frans Willems, zonder Cordel, in 1722 Pietersbierum met Aatje Aukes. Dezen lieten kinderen Hervormd in Pietersbierum en Minnertsga dopen, echter geen Harmen.
Is geen tijdelijke toenaam, zoals je daar opperde, na 1811 heten ze nog steeds Cordel.
Meen dat ik ook ergens een verband Voets-Cordel zag, dit ivm de latere voogdij verklaring.

Wederom groeten,
margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Hendrik Jans

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 22 dec 2006 11:04 am

Hoi Margreet en Ton,
Mooooooi nieuws Ton!! en toch naar Ljouwert!
Eigenlijk heb ik aan bovenstaande niets toe te voegen, of het moet zijn dat ik liever had dat hij naar Ylst was vertrokken, dat zoekt nl. wat makkelijker.

Ik heb gisteravond natuurlijk ook weer even gezocht maar ben omgekomen tussen de ''Hendrik-Jansens'' in Leeuwarden (niet letterlijk natuurlijk !). Ik constateerde alleen al bij de nieuwe bron begraven tientallen mogelijkheden zodat ik de moed weer verloren heb.

Des te meer bewondering heb ik voor Ton en Margreet die steeds maar weer doorgaan met deze bijna niet op te lossen Hendrik Jans.
Toen ik 10 was of zo is het 1 stad Leeuwarden met wijk Huizum geworden.
Huizum kwam in 1944 toch bij Leeuwarden ? Margreet, ik had je wat jonger ingeschat.

:) :) :) :) :) :) :) :)

En Ton, een oplossing gun ik je van harte !

Groetjes, Maikel.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 22 dec 2006 3:43 pm

Hallo Margreet en Maikel,

Bedankt voor de reacties. Mijn volharding om meer over Hendrik Jans te weten te komen valt overigens niet te bewonderen. Deze volharding komt inmiddels meer voort uit een lichte vorm van irritatie in combinatie met koppigheid. Zoals je in het boekje dat ik jullie onlangs toezond kunt zien zijn Hendrik Jans (nummer 50) en Lijsbet Willems (nummer 51) de enige personen in de kwartierstaat tot en met het nummer 127 van mijn vader waarvan ik in feite helemaal niets van de ouders weet.

Inmiddels is het gaan en staan van Hendrik Jans in het midden van de jaren 50 van de 18e eeuw dank zij de heer van der Heide redelijk bekend. Hij duikt in 1754 bij zijn huwelijk op in Pietersbierum en vertrekt in 1758 van Salverd naar Leeuwarden.

In Pietersbierum hebben we zonder echt resultaat al gezocht. Ik veronderstel dat hij daar vanuit x als boereknecht naar toe getrokken is. Wellicht is er ook voor Pietersbierum een behulpzame "heer van der Heide".

Het vertrek in 1758 naar Leeuwarden is een kostbaar nieuw feit. Daar valt nog wat te zoeken. Overigens, in dit verband, het nummer 110 van de vermelde kwartierstaat, een Hendrik Jans (van Laar) die in 1707 in Leeuwarden geboren is, kan eventueel ook de nummer 50 zijn. Hij gaat dan als 50-jarige weduwnaar met zijn kindjes terug naar zijn geboorteplaats. Zijn zus Grietje, getrouwd met Harm Sladoot, troffen we trouwens ook in Harlingen aan.

Sladoot en de Doodkorte van Margreet, vrolijk klinkende Duitse namen zingen zo rondom deze familie.

Hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » vrijdag 29 dec 2006 2:07 pm

Hallo lezers,

De Franekeroloog die mijn zoektocht naar Hendrik Jans en Lijsbet Willems via het CBG-forum nieuwe impulsen geeft, deelde mee dat de getuigen bij de doop van de kinderen van Hendrik en Lijsbet in/bij 't Lanckhuys gezocht moeten worden. Lanckhuys mooi dicht bij Salverd. De buurvrouw als doopgetuige, zoals Margreet lang geleden al eens opmerkte. Maar het kan natuurlijk ook nabije familie zijn.

De heer van der Heide wees ook nog op de mogelijke connectie met het gezin van Harmen Jans en Geiske Willems Blommaerts in 't Lanckhuys. Geiske en Willems, goede namen. De 1e dochter van Geiske, geboren in 1738 bij dat Lanckhuys, heet Anna. De 1e dochter van haar zus Joanna, getrouwd met Lubbert Jans, heet ook Anna. Deze Anna is geboren in 1741 in Tzum. De eerste dochter van Lijsbet Willems heet eveneens Anna, deze is in 1755 geboren in Salverd. Drie jonge moeders met de ouders Willem en (vrijwel zeker) Anna. Qua plaats en tijd dicht bijeen en alledrie met hetzelfde geloof. Het lijken zussen, maar ja .....

Hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 dec 2006 2:26 pm

Hoi Ton,

Hadden we het al niet eens over Blommaert gehad? zal het aanst eens terugzoeken.
Weet je wat ik trouwens tegenkwam in Leeuwarden, voordat ik afgeleid werd door kind of kat:
Leeuwarden, doopjaar 1762
Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
DTB: 1017
Dopeling: Aldegondis
Gedoopt op 16 februari 1762 in Leeuwarden
Kind van Henricus Jans en Elisabeth Hates

Opm.: Bernardus Schellink/Aldegondis Jans

Lijken mij een Been Schelcx en een Aaltje Jans, toch?
Het leidt nog tot niets, ze trouwden vanuit Marssum - zij Ates van Dronrijp. Rond Bernardus ook hier nog niets gevonden.
Maar misschien trok Hendrik wat rond, van Ljouwert naar Marssum en viavia pas naar Huizum.
Het zou wel errug handig zijn dit 2e huwelijk, misschien is er voogdij - en misschien is zijn moeder dan een Aaltje x Jan. Het scheelt weer een combinatie met willem-in-varianten nakijken.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 dec 2006 11:28 pm

Ton, Everardus verwees gister naar een website en daar stond warempel dit:
48 Willem Fransen Cordel, wever/matroos, is gedoopt op zondag 4 oktober 1750 te Harlingen (doopgetuige was Harmen Cordel), is overleden op zaterdag 4 mei 1805 te Texel. Willem werd 54 jaar en 7 maanden.

Willem trouwt (kerk) op zondag 24 januari 1779 te Leeuwarden op 28-jarige leeftijd (1) met de 27-jarige Anna Hendriks. Anna is gedoopt op maandag 5 juli 1751 te Huizum, is begraven op zondag 6 mei 1781 te Leeuwarden. Anna werd 29 jaar, 10 maanden en 1 dag. Willem trouwt (kerk) op zondag 6 oktober 1782 te Leeuwarden op 32-jarige leeftijd (2) met de 18-jarige

49 Akke(Agatha) Pieters Vossenberg is rk gedoopt op donderdag 31 mei 1764 te Leeuwarden (doopgetuige was Jeltje Gerrits), is overleden op donderdag 25 januari 1827 te Franeker. Akke(Agatha) werd 62 jaar, 7 maanden en 25 dagen.
Er staat niet bij hoe hij hieraan komt. Misschien heeft hij gewoon de omgeving afgezocht naar een passende Anna Hendriks en heeft hij niet aan import gedacht vanuit een andere richting. Ze is dan van Hendrik Thomas en gedoopt Wijtgaard RK. Tenminste, daar komt die doopdatum op uit - niks Huizum.

groet margreet.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » zaterdag 30 dec 2006 12:23 pm

Hallo Margreet,

Eerst het bericht van 29-12 ca 2 u pm. Dat is mooi. Het volgende is dus mogelijk. Hendrik Jans die in 1758 na het overlijden van Lijsbet van Salverd naar Leeuwarden trekt, gaat vervolgens naar Marssum en trouwt dan in 1760 met Lijsbet Ates in Dronrijp. Het lijkt erop dat onze Hendrik een kortingskaart had op de trekschuit van Leeuwarden naar Harlingen en terug. We treffen hem steeds in de buurt van die trekvaart aan. In 1762 is hij dan weer in Leeuwarden bij de doop van dochter Aldegondis.

Van Bernardus Schellink en Aldegondis Jans - inderdaad een mooie verljouwerde Been Schelck annex Aaltje Jans - trof ik zogauw in de DTB niets aan. En helderheid over de identiteit van deze 2 doopgetuigen zou erg prettig zijn.

Bernardus had waarschijnlijk wel een broer Jacob. Deze trouwde 1738 Leeuwarden r.k. met Lijsbet Hermans. Jacob is soldaat.

Met het bericht van 11.28 pm komen we op het eerste gezicht niet veel verder. Huizum is interessant, maar wordt dan Wijtgaard met een vader Hendrik Thomas.

De familie Blommaerts daar moet ik ook nog eens goed naar kijken.

Hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 30 dec 2006 1:42 pm

Hoi Ton, ik meende eerst dat de website onderuit haalde dat het 'onze' Antje Hendriks was. Maar hij hannest zo met gedoopt Huizum, terwijl het Wijtgaard is, dat ik het op deze manier geen bewijs van een totaal andere Antje vind.
Verder hebben we er niets aan, maar dat hadden we toch al bijna niet omdat ze geen duidelijke mensen vernoemt. Enkel dat ze er dan rond 1780 nog wonen.
Ik kan nog wel de huwelijksvermeldingen nog eens nakijken, of er getuigen bij staan.

Kijk wat ik nu vind, gezocht met Aaltje Jans - want we weten idd niet of het nu een zusje of zijn moeder is:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Leeuwarden, 1755
DTB nr: 1018, 1694 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 30 november 1755
Man: Beerent Harmens Schylink
Vrouw: Aeltie Jans

Gestandaardiseerde namen: BEREND HARMENS en AALTJE JANS
NB: getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Over de
Koornmarkt

Maar kan ik weer geen kinderen vinden.
Alhoewel .... Als dat een zusje is, en het blijft kinderloos, is er wellicht een collateraal.

groet margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jans en lijsbet willems

Bericht door tondejong » zaterdag 30 dec 2006 6:30 pm

Hallo Margreet,

Heel fraai werk om via dat Aaltje een Berend Harmens Schylink uit de DTB-vijver te vissen. Het lijkt erop dat het geheel best als volgt in elkaar kan steken.

* Berend Harmens (Fran.) trouwt 1739 Fran. r.k. met Tietje Klases uit Welsrijp;
* Berend en Tietje krijgen in 1741 een dochter Antie op 't Lanckhuys, naar de Franeker-kenner aangaf de woonplek van de doopgetuigen bij de kinderen van Hendrik Jans en Lijsbet Willems. Verder geen kinderen van Berend en Tietje gevonden. Tietje zou dus kort na 1741 overleden kunnen zijn. Komt evenwel in die periode niet bij de defuncti van Franeker voor;
* Berend Harmens Schylink trouwt 30-11-1755 te Leeuwarden r.k. met Aaltje Jans;
* Aaltje Jans is op 31-10-1756 getuige bij de doop van Geiske het 2e kind van Hendrik Jans en Lijsbet Willems, geboren te Salverd en gedoopt te Franeker;
* Been Schelck is op 18 januari 1758 getuige bij de doop van Jan het derde kind van Hendrik Jans en Lijsbet;
* Bernardus Schellink is samen met Aldegondis Jans getuige bij de doop van Aldegondis dochter van Hendrik Jans en Lijsbet Ates, gedoopt op 16-02-1762 te Leeuwarden.

Erg mooi van Schylink via Schelck naar Schellink. Dat Harmens erbij geeft meer vastigheid. Te schielijk met conclusies blijft echter link.

Hartelijke groeten, Ton

Plaats reactie