Hoe nu verder zoeken.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Hoe nu verder zoeken.

Bericht door Hans_A » vrijdag 24 mar 2006 11:03 pm

Ik ben bezig met genealogisch onderzoek van mijn ooms en tantes. (Deze zijn niet meer in leven) Uit de verhalen die ik gehhord heb, blijkt dat er nog 2 personen ontbreken. Echter weet ik ook niet hoe zij heetten en geboorte/overlijdensdatum zijn eveneens niet bekend. Ik heb zelf het vermoeden dat deze 2 ergens rond 1925 geboren moeten zijn.
Wie weet op welke wijze ik deze 2 personen toch achterhalen kan. Ze staan niet bij de vader op de persoonslijst

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Hoe nu verder zoeken

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 10:11 am

Hoi Hans,

ik heb nog nooit een vraag gezien met zo weinig informatie, géén naam, géén plaats en een jaartal bij benadering. Neem je ons in 't ootje, of ben je aan het testen wie er geschikt is om naar de volgende ronde te gaan ?

Groetjes, Maikel Galama

P.S. Ik zou alsnog meer gegevens prijsgeven, dit kan niemand oplossen !
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op zondag 26 mar 2006 9:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Hoe nu verder zoeken

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 5:28 pm

Hoi Hans,

uit je prive-bericht begrijp ik dat je vraag wel degelijk serieus bedoeld is. O.K. , maar dan nog heb ik een plaats- en familienaam nodig om je te kunnen helpen, is het een probleem voor je om iets meer prijs te geven ? Als ze niet bij de vader op de persoonslijst staan gaat het vermoedelijk om levenloos- of jong overleden kinderen, maar zonder nadere gegevens kan ik je niet helpen. Wie weet iemand anders wel maar ik vrees het ergste voor je.

Ik denk bijv. aan een begraaf- of overlijdensregister, maar dan moet je echt een plaatsnaam en familienaam hebben ! Ook zou je dan via andere onderzoekers misschien iets te weten kunnen komen.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 25 mar 2006 6:57 pm

Beroepsgenealogen hebben bij mijn weten een vergunning waardoor ze in de niet-openbare burgerlijke stand mogen grasduinen. Je zou zo iemand kunnen vragen.
Verder dien je aantoonbare familie te zijn om zelf niet-openbare aktes op te mogen vragen.

Ik weet niet of een achternaam en geboorteplaats genoeg is om dit aan een gemeente-ambtenaar voor te leggen: wilt u eens in uw bestand kijken en mag ik zo ja een uittreksel?

Ik heb de vraag opgevat als in zijn algemeenheid - ik neem ook aan dat er redenen zijn hier geen levend/overleden/omstandigheden familienamen prijs te geven.

Margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 25 mar 2006 7:11 pm

Hans,

Als je de gemeente weet waar deze mensen hebben gewoond dan kun je in ieder geval het bevolkingsregister in duiken. Dat is openbaar tot 1938 en bevat een overzicht van welk gezin waar woonde. Ook geboortes vind je daarin terug.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Hoe nu verder zoeken

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 8:36 pm

Hoi Hans,

de suggesties die Margreet en Tjerk doen zou je kunnen overwegen. In hoeverre ze waardevol zijn ? Het bevolkingsregister zoals Tjerk noemt lijkt me de meest reëele optie hoewel het, als het om levenloos geboren of jong overleden kinderen gaat niet waarschijnlijk is dat ze bij de ouders worden vermeld. En een beroepsgenealoog, ik waag te betwijfelen of die toegang tot de gegevens heeft, de privacy regelgeving in regeltjesland Nederland wordt nog steeds met strakke hand nageleefd. Bovendien vrij kostbaar lijkt me, en of je dat ervoor over hebt ?

Ik heb geen mogelijkheden om je verder te helpen, ik heb de personen noch de gehele begraafplaats in mijn bestand, om succes te hebben zou je 3 dingen kunnen overwegen:

1) De gegevens zoals je mij hebt gestuurd in zijn geheel op dit forum te plaatsen, ivm privacy kan ik me echter voorstellen dat je dat liever niet doet maar de keus is geheel aan jou.
2) Je zou kunnen vragen of iemand je kan helpen aan een overzicht van alle personen die ooit zijn begraven op de door jou genoemde begraafplaats.
3) Met je zoekmachine kun je de plaats- en straatnaam intypen, dan krijg je ook al een heleboel gegevens, maar je vraag wordt er niet mee beantwoord voorzover ik het heb gezien.

De door jou genoemde begraafplaats is ook veel beschreven in boeken, maar ook hierover kan ik zeggen dat ik nooit een overzicht heb gezien van alle mensen die er begraven zijn.

Succes verder met je zoektocht,

Maikel.

Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Zoektocht

Bericht door Hans_A » zaterdag 25 mar 2006 10:05 pm

Uit privacy redenen heb ik de genoemde personen niet op dit firum gezet.
Vanaf 1912 tot 1940 hebben de ouders op het woonwagenkamp te Leewarden gewoond (Keetbuurt) Greuns. Hier zijn op 1 kind na , verder alle kinderen geboren De 2 die mij ontbreken, stonden niet ingeschreven vermeld op betreffend adres. Om nu het hele argief door te spitten met mogelijke kinderen die veelkomende achternaam dragen, lijkt mij onbegonnen werk. Ik denk dat ik mij inderdaat moet wenden tot de begraafboeken 1915 - 1920 en dan maar hopen dat de ouders erbij vermeld staan. Weet iemand mischien ook waar ik deze boeken in kan zien, en of dit uberhaupt wel mogelijk is.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Ans
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 22 feb 2006 4:19 pm
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Ans » zondag 26 mar 2006 1:15 am

Hans,

De overlijdensakten van Leeuwarden staan digitaal op

www.Geneaknowhow.net Friesland-Leeuwarden tot 1942
Je zegt dat ze tussen 1912-1940 in Leeuwarden woonden,dus misschien een optie om daar eens even te neuzen.
Succes,Ans

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Hoe nu verder te zoeken.

Bericht door Sible Hettinga » zondag 26 mar 2006 4:08 am

Geachte Hans,

Je bent dus op zoek naar kinderen van jouw grootouders, die omstreeks 1925 zijn geboren, het is dus heel wel mogelijk dat jouw grootouders na 1939 zijn overleden en in dat geval kun je bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag kopie van hun persoonskaarten (later persoonslijsten) opvragen (tel. CBG: algemeen 070 315 05 00 en inzake persoonskaarten 070 315 05 80).

Op deze kaarten zijn, naast andere gegevens, meestal alle kinderen van de overledene vermeld.

Wanneer je aan de hand van de persoonskaarten van jouw grootouders de ontbrekende ooms en tantes hebt gevonden, kun je ook van hen de persoonskaart of -lijst opvragen, mits ze langer dan twee jaar geleden in Nederland zijn overleden, dit geldt natuurlijk ook voor jouw grootouders.

Ambtenaren mogen aan "gewone" burgers geen informatie verstrekken betreffende akten die formeel nog niet openbaar zijn. Inlichtingen worden wel verstrekt aan bijvoorbeeld de politie en notarissen, die de informatie behoeven in het kader van hun ambtsuitoefening, beroepsgenealogen vallen zeker niet onder deze groep.

Ik heb op dit of een ander forum wel eens gezien dat een ambtenaar wel informatie verstrekte die hij niet mocht geven, de ambtenaar werd zelfs met name genoemd. Je kunt het dus proberen een ambtenaar te benaderen en misschien krijg je de gewenste informatie, fijn voor jou, maar praat er dan niet over, het kan de vriendelijke ambtenaar zijn baan kosten.

Wanneer je het vreemd vindt dat je bij het CBG informatie kunt krijgen, die trouwens door de burgerlijke stand aan het bureau is verstrekt, maar die een ambtenaar je niet mag geven, dan heb je naar mijn mening volkomen gelijk. Maar de wetgever is soms ondoorgrondelijk, de oplossing die ze gevonden hebben is dat je de van het CBG verkregen informatie alleen mag gebruiken voor persoonlijke doeleinden en niet mag doorgeven.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.

margreet

Bericht door margreet » zondag 26 mar 2006 11:49 am

Ik zal straks reageren op de rest, want ik bedoelde niet op te roepen tot allerlei illegaal.

De vraag luidt dus: hoe vind ik iemand in een grote berg aktes, zonder voornaam en bij benadering een leeftijd?
en het antwoord luidt: door te zoeken op leeftijd.

Met bv. 11 krijg je ook 11 november en 11 maart, maar de berg wordt al beduidend kleiner.

Plaats reactie