Heir Hunters

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Heir Hunters

Bericht door Cor »

Hallo,

op werkdagen om 10.15 uur 's morgens (Ned. tijd) is er een uitzending
op BBC1 over de Heir Hunters.
Dit zijn erfenis jagers die op zoek gaan naar onbekende erfgenamen.
In England zijn meer dan 30 van deze bedrijven.
Met een kontrakt krijgen zij een deel van de erfenis.
Werken dan in een heel team ook zo'n onderzoek, wat dus een
genealogie onderzoek is.
Hebben wij dat hier ook in Nederland??
Een notaris hier laat wel onderzoek doen maar of dat net zo
fanatiek gebeurd vraag ik mij af.

Trouwens op BBC op woensdagavond:
Who do you think you are
met een herhaling op dinsdagavond.
Wordt een genealogie van een bekend Engels persoon uitgezocht.

Gegroet,
Cor
W. van der Steeg
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 19 mei 2009 1:33 pm

Re: Heir Hunters

Bericht door W. van der Steeg »

Hallo Cor,

Ik weet niet of je dat ook in Nederland hebt, maar via de website van het ministerie van financiën kun je zelf ook gegevens uit de consignatiekas nakijken.

Groet,

Willem

Heeft u recht op geld uit de consignatiekas?

Nieuwsbericht | 24-07-2009 | Consignatiekas

Deze kas bevat geld, bijvoorbeeld uit erfenissen, failissementen of schuldsanering dat in bewaring is gegeven aan het ministerie van Financiën.

U kunt hier bekijken of ook u nog ergens recht op heeft.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Heir Hunters

Bericht door Ristcard »

Dag Cor,

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit walgelijk. Familieleden opsporen voor geldelijk gewin, nee dat zie ik niet zitten. Net zoals een kudde (een ander woord heb ik er niet voor) advocaten die de slachtoffers (gewonden) en nabestaanden van een vliegramp een contract laten tekenen voor een letselschadezaak.

Maar ik zal wel ouderwets zijn.

Groeten van Richard
Ingrid W.
Berichten: 122
Lid geworden op: donderdag 10 aug 2006 12:05 am

Re: Heir Hunters

Bericht door Ingrid W. »

Leuk om te lezen dat er nog iemand naar het programma 'Who Do You Think You Are' kijkt. Het is één van mijn favoriete programma's. Ze zijn ook ooit in Nederland terecht gekomen. Jammer dat wij niet zo'n programma hebben, want naar mijn mening kan het programma 'Verre Verwanten' hier niet aan tippen. Overigens is het niet altijd een Engelsman/vrouw waarvan de genealogie wordt uitgezocht. Jerry Springer is ook in het programma geweest.

Dat zoiets als erfenisjagers bestaat. Net wat je zegt, Richard. Walgelijk om familieleden op te sporen voor geldelijk gewin, of die advocaten voor nabestaanden van slachtoffers van vliegrampen. Dan ben ik met mijn bijna 30 jaar daar ook ouderwets in.

Groetjes,
Ingrid
Mijn onderzoek omvat o.a. de namen Bouritius, Bauritius, Bouricius, Bourix en Wiersma.
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Re: Heir Hunters

Bericht door Cor »

Hallo allen,

Het programma
Who do you think you are
is de reden dat ik mijn kabelabonnement bij UPC niet opzeg en naar Digitenne ga.
Scheelt bijna 10 euro/maand.
Zo mooi vind ik dat programma.

Dat Heir Hunters geldjagers zijn ben ik wel met Richard eens.
Maar als zij dat niet doen krijgen nogal wat mensen geen erfenis
waar ze wel recht op hebben.
Volgens het programma gaat er jaarlijks 18 miljoen pond/euro?? naar de schatkist.

Een ieder bedankt voor de bijdrage.

Groeten,
Cor Seinstra
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Heir Hunters

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal,

vandaag kwam bij mij de nieuwe Gens Nostra (november 2010) binnen, met een zeer interessant artikel over genealogisch onderzoek in Engeland. Ik moest toen aan deze bijdrage denken. Ik kijk, als ik een vrije dag heb, en het programma toevallig die dag wordt uitgezonden, wel eens, en vind het eigenlijk een heel aardig programma. Wat ik tot vandaag dan wel dacht was, wat gaat dat allemaal, laat ik het maar zeggen, knullig. Het artikel in GN bevestigt nu wat ik al vermoedde, de bevolkingshuishouding is daar veel minder strak geregeld. Of laat ik zelfs zeggen: bijna niet. Dat wil zeggen: geen bevolkingsregister!!!!!! Alleen een tienjaarlijkse volkstelling. En ook de burgerlijke stand is minder goed, of beter: minder strict, opgezet.
Nou dan is meteen verklaard waarom er heirhunters zijn. Je kunt daar vrij gemakkelijk "zoek raken" als je geen contact met je familie meer hebt. En om deze reden vind ik onderstaande uitspraak wel wat kort door de bocht:
Als ik heel eerlijk ben, vind ik dit walgelijk. Familieleden opsporen voor geldelijk gewin, nee dat zie ik niet zitten
Door de structuur van de bevolkingsregistratie is er kennelijk employ voor. En ik heb al enige malen gezien in een item dat er weinig te erven was, maar dat de erfgenamen het toch mooi vonden dat de zoekgeraakte persoon, zij het postuum, "te plaats"was.

groetjes, Andries.
Plaats reactie