De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 jul 2009 12:21 pm

Hallo allemaal,

Van Tabe Ottes had ik altijd drie kinderen in mijn bestand:
1. Ruurd Tabes. Hij trouwt hier:
Utingeradeel, huwelijken 1718
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 oktober 1718
Man : Ruurd Tabes afkomstig van Akkrum
Vrouw : Jancke Wopkes afkomstig van Goïngarijp
2. Antje Tabes, zij trouwt ook vanuit Akkrum:
Utingeradeel, huwelijken 1707
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 juni 1707
Man : Popke Volckerts
Vrouw : Antie Tircks afkomstig van Klooster Aalsum (Akkrum)
Opmerking : hij is afkomstig van Offingawier
Haar patroniem was misschien moeilijk te lezen, maar ze is het wel (dopen RK Irnsum, waarbij Ruurd Tabes ook nog een keer petert). Tweede huwelijk:
Utingeradeel, huwelijken 1721
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 februari 1721
Man : Hiltie Cornelis afkomstig van Akkrum
Vrouw : Antie Tabes afkomstig van Akkrum
3. Tetje Tabes
Leeuwarden, huwelijken 1721
Vermelding: Ondertrouw op 20 september 1721
Man : Aede Joeckes afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Tettje Tabes afkomstig van Leeuwarden
en
Leeuwarden, huwelijken 1733
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 juli 1733
Man : Wybren Hotses afkomstig van Menaldum
Vrouw : Tetje Tabes afkomstig van Leeuwarden
Totnutoe ging ik er vanuit het gezin van Tabe Ottes compleet te hebben, maar nu wordt er door iemand anders gesteld dat deze twee er ook nog bij horen:
Rauwerderhem, huwelijken 1729
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 maart 1729 in Irnsum
Man : Johan Tabes afkomstig van Irnsum
Vrouw : Wiebke Birdes afkomstig van Akkrum
en
Rauwerderhem, huwelijken 1734
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 april 1734 in Irnsum
Man : Jillert Tabes afkomstig van Flansum
Vrouw : Witscke Tjibbes afkomstig van Rauwerd (Flansum onder -)
De eerste doopt RK Irnsum en later Roodhuis, waarbij Jillert drie keer komt peteren, en de anderen (Ruurd, Antje en Tetje) nooit.
Van Jillert en Wietske vind ik helemaal geen dopen.
Jillert woont in 1749 te Rauwerd:
Jillert Tabes, Rauwerderhem
Plaats: Rauwerd
Omschrijving: boer
Gezin volw: 4
Aanslag: 35-9-0
Op zeker moment verhuist het paar naar Loyinga, hetgeen ik vond dankzij het fotowerk van Richard van VPND (dank je Richard).
Daar zijn ze gebleven, en volgens RK Roodhuis deze:
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1771
Overleden: Wytsche Heris, oud 89 jaar
In leven gehuwd met Jildert Tabes
Datum : 2 april 1771
Plaats : Loenga
Dat Johannes en Jillert broers waren lijkt me door dat peteren wel zeker, bovendien komen beiden van Irnsum (Flansum hoort daar ook toe). Maar ik krijg het niet over mijn hart ze in het gezin van Tabbe Ottes te zetten.
Wie heeft een goede suggestie?

groeten, Andries.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Litsehimmel » maandag 13 jul 2009 12:32 pm

Hoi Andries,

Het is me even te veel werk om het allemaal op te tikken maar misschien wordt je wat wijzer uit het geheel a.d.h.v. de volgende weblink: http://home.tiscali.nl/~hjopdam/gen_jac ... b-frm3.htm

In die genealogie komen alle namen de je net hebt vermeld voor. Naar mijn idee zijn de Johan en Jillert die je noemt geen broers van de anderen maar mogelijk wél neven. Kijk maar of je er iets aans hebt.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 jul 2009 1:54 pm

Aha, dank je wel LH.

Hoewel het, om het maar eens voorzichtig te stellen, nogal wat foutjes bevat, is het een nuttig epistel.
Voorbeeldje van een fout: III.18 Tabe Ottes. De kinderen Korneliske, Douwe, Sjouk en Willemke zijn kinderen van Tabe Seerps. Maar Johannes en Jillert staan daar tenminste niet tussen.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 jul 2009 2:07 pm

Hoi,


Jillert komt bij Ruurd peteren.
Rauwerderhem, dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Aucke
Gedoopt op 7 augustus 1726 in Irnsum
Kind van Ruurt Tabes en Jancke Wopkes
Peter: Jillert Tabes
mvg Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 jul 2009 2:18 pm

maar ik zie nu pas deze - wel uit dezelfde familie:
Rauwerderhem, huwelijken 1691 - Gerecht
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 april 1691
Man : Tabe Johaens afkomstig van Terzool
Vrouw : Aeltje Jillerts afkomstig van Terzool

Rauwerderhem, huwelijken 1696 - Gerecht
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 augustus 1696
Man : Aegge Annes afkomstig van Terzool
Vrouw : Aaltie Jilderts afkomstig van Terzool
Opmerking : zij is weduwe van Tabe Johaens
Dat levert mogelijk ook een Jillert en Johannes Tabes op.

mvg Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 jul 2009 2:53 pm

Werkelijk: briljant. Dat zijn de ouders!!!! Ik ken iemand die honderden euro's voor het onderbrengen bij Tabe Ottes x Jaard Ruurds heeft betaald. Vanavond gauw kijken of de zaak ook is afgekocht voor de weesjonkjes, ten tijde van moeders hertrouwen.
Geen kind Aaltje bij Johannes Tabes, maar wat maakt het uit, er is ook geen Jaard.
Die naam Jillert is zo zeldzaam, ik ga er voor!
Dat Jillert een keer komt peteren bij Ruurds was mij ook al opgevallen. Ik denk, met LH, dat het ook wel familie is, maar dan in de verte, geen broer.

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 3:12 pm

Totnutoe ging ik er vanuit het gezin van Tabe Ottes compleet te hebben, maar nu wordt er door iemand anders gesteld dat deze twee er ook nog bij horen:
Is waarschijnlijk ondergetekende :oops:
En daar hoort dit dokument (van Ype Brouwers) bij:
Tabe

Het archief van Utingeradeel is grondig bewerkt door Van der Veer. Uit de door hem nagelaten kollektie citeer ik het volgende.

Tabe Ottes, overl. Aalsumerklooster 1.3.1731, trouwt Jaed Ruirdts, dochter van Ruirdt Dircks en Eets Hendriks. Tabe is als oom voogd over de drie nagelaten weeskinderen van (zijn broer) Bouwe Ottes en Trijntje Iges te Akkrum.
Uit dit huwelijk:
1. Antie Tabes, trouwt 1. Popke Folkerts; trouwt 2. Hyltie Cornelis.
2. Tettie Tabes, te Irnsum en Aalsumerklooster.
3. Ruurd Tabes, huisman in Klooster Aalsum, trouwt Janke Wopkes.

Na enig nader onderzoek in Utingeradeel kon dat goeddeels hard gemaakt worden.
In 1729 bekennen Taabe Ottes en Jaad Ruurds in het Clooster onder Akkrum en Tettie Taabes onder Irnsum dat zij 800 carg. schuldig zijn aan Syne Jacobs, koopman te Akkrum, en wel Taabe en Jaad 500 carg. en “onze dochter” Tettie die separaat onder Irnsum boerin is 300 carg. Ruurd Taabes, huisman in genoemd Clooster, stelt zich borg voor zijn ouders en zuster.
In 1731 wordt vastgelegd dat Tabe Ottes onder Akkrum in boelgoeden in Utingeradeel “een witte koe” voor 18 goudg. en twee keer een “blauw grieme koe” elk voor 30 goudg. gekocht had en in boelgoeden in Idaarderadeel nog eens 7 koeien voor een totaal van 163 goudg.
In 1750 koopt Tjamke, de weduwe van Riemer Geerts, te Terhorne 5 pondemaat losland aldaar van Tetje Tabes, ongehuwd onder Akkrum, voor 200 carg.
In 1753 treffen we onder het bezit van de kinderloos overleden Hendrik Grave van Meuus vijf 1/3 aandelen in boerderijen in het Alsumer Klooster aan; op één daarvan is Tet Tabes boerin, op een andere is Ruird Tabes boer.
In 1754 verkopen Gerbrant Grave van Meuus c.s. boerderij met stemnummer 46 in het Aalsumer Clooster, groot 80 pondemaat, gebruikt door Tetje Tabes.

Dankzij de eerst genoemde akte staat vast dat Ruurd en Tettie Tabes kinderen van Tabe Ottes zijn. De eerste doopheffer bij Ruurd Tabes is letterlijk “Tab Ottes”, dat is dus gewoon zijn vader. Gezien het onderling doopheffen en omdat beiden de naam Otto vernoemen staat vast dat ook Antje Tabes als zuster van Ruurd hier bij hoort. Gezien het doopheffen is het meer dan waarschijnlijk dat ook Jillert, en in dat geval ook Johan, hier thuis hoort. De naam Johan hoort bovendien echt thuis in die familie. Er is geen collateraal akte opgemaakt in Wymbritseradeel naar aanleiding van het kinderloos overlijden van Jillert en Wytske.
Heb waarschijnlijk “hier thuis hoort” letterlijk vertaald als zonen van, ipv familie van…

Zal dat meteen aanpassen in mijn bestand.

groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 jul 2009 3:36 pm

Hoi,

Naja, "meer dan waarschijnlijk" staat er letterlijk. Ik had het ook vanwege dat peterschap.
Ik vond toch nog een aantekening ergens, om andere ouders in het achterhoofd te houden,
tjdtechnisch past het ook beter - die jongens trouwen anders errug laat vergeleken met de rest.

Het is wel familie, lijkt me - dit zijn de ouders: (waarschijnlijk dan, ik zal maar slagen om de arm in gaan bouwen)
Rauwerderhem, huwelijken 1656
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 maart 1656
Man : Johaen Jitsses afkomstig van Terzool
Vrouw : Popck Leuckes afkomstig van Terzool
Die Johaen is dan (wederom waarschijnlijk, omdat hij een Tabe vernoemt) een broer van oa Ruurd, Tabe en Otto Ytses (deze laatste is de vader van Tabe Ottes).
Tabe te Aegum in 1652, de anderen in Akkrum/Aalsumer klooster. (zie ook stemcohier of hisgis)

Voor de liefhebber/ster:
Opdam / Bergsma. Een kort overzicht van een R.K. geslacht, oorspronkelijk van Damstrasate te AEgum.
Tabe Ytses, boer te AEgum, overl. ald. 1652, trouwt 1. ca. 1620 Jantien Mirx, tr. 2. ca. 1642, Antie Jansdr.
Door Y. Brouwers/Leeuwarden, 1996.
mvg Margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 3:40 pm

:D you're great!!!!!!!!!!!!!!!!
zal zo het gezin hier plaatsen.
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 3:57 pm

Ytse.
tr.
met N.N..
Uit dit huwelijk:

1. Tabe Ytses, geb. circa 1595, boer, boer op AEgum Stem nr. 8 (Damstra sate), groot 30 pondematen, 8 Idaarderadeel, 30 pondemaat Eagum, 1640-015732 in 1640, afkomstig van Eagum op 11 jun 1642 (wo), woont (buiten de stadswallen) te Leeuwarden in 1643, ovl. (ongeveer 57 jaar oud) te Aegum in 1652, tr. (ongeveer 25 jaar oud) (1) circa 1620 met Jantien Mircx, ovl. waarschijnlijk te Eagum voor 11 jun 1642 (wo), otr. (2) te Leeuwarden op 11 jun 1642 (wo), tr. (ongeveer 47 jaar oud) te Leeuwarden op 25 jun 1642 (wo) met Antie Jansdr, afkomstig van Swichum op 10 feb 1610 (wo), afkomstig van Leeuwarden op 11 jun 1642 (wo), (Antie otr. (1) te Leeuwarden in 1610, tr. te Leeuwarden op 10 feb 1610 (wo) met Taeke Annis.).
2. Otto Ytses, woont te Aalsumerklooster in 1642, ovl. tussen 1642 en 1674, tr. circa 1633 met Antje Bouwes, ovl. op 24 mrt 1674 (za).
3. Ruurd Ytses, woont te Aalsumerklooster in 1642, wordt aangesteld als voogd over Sake Tabes op 16 sep 1652 (ma), wordt aangesteld als voogd over Tjalling Tabes Opdam op 16 sep 1652 (ma), wordt aangesteld als voogd over Ruurd Tabes op 16 sep 1652 (ma), woont te Aalsumerklooster op 16 sep 1652 (ma), ovl. in 1655, tr. met N.N..
4. Tjalling Ytses, geb. te Aalsumerklooster, woont te Grouw in 1642, wordt aangesteld als voogd over Sake Tabes op 16 sep 1652 (ma), wordt aangesteld als voogd over Tjalling Tabes Opdam op 16 sep 1652 (ma), wordt aangesteld als voogd over Ruurd Tabes op 16 sep 1652 (ma), ovl. na 1660, Derde Proclamatie op 10 dec 1655 (vr), tr. te Idaarderadeel (Gerecht) op 10 nov 1656 (vr) met Yd Johannes, geb. te Oldeboorn.
5. Johaen Ytses, wordt aangesteld als voogd over Kind Ruurds op 22 mei 1655 (za), afkomstig van Terzool op 28 mrt 1656 (di), tr. te Rauwerderhem (Gerecht) op 28 mrt 1656 (di) met Popkje Lieuwes, afkomstig van Terzool op 28 mrt 1656 (di).
6. Hiltje Ytses, afkomstig van Aalsumerklooster op 29 dec 1636 (ma), tr. (Outger ongeveer 26 jaar oud) te Rauwerderhem (Gerecht) op 29 dec 1636 (ma) met Outger Alberts, zn. van Albert Outgers en Antje Willems, geb. te Irnsum circa 1610, afkomstig van Irnsum op 29 dec 1636 (ma), ovl. (minstens 44 jaar oud) na 1654.
Voor de liefhebber/ster:
Citaat:
Opdam / Bergsma. Een kort overzicht van een R.K. geslacht, oorspronkelijk van Damstrasate te AEgum.
Tabe Ytses, boer te AEgum, overl. ald. 1652, trouwt 1. ca. 1620 Jantien Mirx, tr. 2. ca. 1642, Antie Jansdr.
Door Y. Brouwers/Leeuwarden, 1996.
Margreet heeft dit ooit voor mij gecopieerd en ingescanned (19 pagina’s). Voor degenen, die geinteresseerd zijn: geef maar een gil, stuur ik ze door.
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 4:13 pm

Andries, als je toch bezig bent vanavond: misschien heb je dan hier ook een authorisatie bij.....
Wypkje Birdes, dr. van Birde Oenes en Jeltje Jelles, doopgetuige van haar nicht Froukje Nammes te Irnsum op 21 mrt 1725 (wo), doopgetuige van haar nicht Wytske Doekles te Irnsum op 7 nov 1726 (do), afkomstig van Akkrum op 28 feb 1729 (ma), doopgetuige van haar nicht Beata (Botje) Reins te Roodhuis op 16 sep 1742 (zo), ipv, doopgetuige van haar kleinzoon Klaas Jelles te Roodhuis op 6 jun 1775 (di), ovl. te Sneek op 13 jan 1782 (zo).
tr. (1) (getuigen: Pieter Jelles en Geertje Jelles), kerk.huw. (RK) te Irnsum op 28 feb 1729 (ma)
met Johaen Tabes, zn. van Tabe Johaens en Aaltje Jillerts, afkomstig van Irnsum op 28 feb 1729 (ma), ovl. te Nijland op 1 jun 1739 (ma).
Uit dit huwelijk:

1. Tabe Johannes, ged. RK te Irnsum op 28 apr 1730 (vr) (getuige: zijn oom Jillert Tabes), ovl. (hoogstens 1 jaar oud) voor 24 mei 1731 (do).
2. Tabe Johannes, ged. RK te Irnsum op 24 mei 1731 (do) (getuige: zijn oom Jillert Tabes).
3. Jeltje Johannes, ged. RK te Irnsum op 20 okt 1732 (ma) (getuige: haar tante Ybeltje Birdes).
4. Richt Johannes, ged. RK te Roodhuis op 10 apr 1737 (wo) (getuigen: Baukje Gerrits ipv Sieuwke Ages).
5. Johaentje Johannes, ged. RK te Roodhuis op 18 jul 1739 (za) (getuigen: Sieuwke Ages ipv haar oom Jillert Tabes).

kerk.huw. (2) (RK) te Roodhuis op 5 sep 1741 (di) (getuigen: Jildouw Obes en Peerck Jans, de weduwe van Wopcke Pieters)
met Sybren Jelles, zn. van Jelle Abes en Ybeltje Pieters, doopgetuige van zijn kleinzoon Sybren Jelles te Roodhuis op 13 feb 1774 (zo), doopgetuige van zijn nicht Ybeltje Reins te Roodhuis op 13 apr 1748 (za), doopgetuige van zijn neef Jelle Abes te Blauwhuis op 26 sep 1732 (vr), ovl. te Rien op 12 sep 1779 (zo).
Uit dit huwelijk:

1. Ybeltje Sybrens, ged. RK te Roodhuis op 9 aug 1742 (do) (getuigen: Sieuwke Ages ipv haar tante Sytske Jelles), doopgetuige van haar nicht Trijntje Jelles te Roodhuis op 1 aug 1776 (do).
2. Jelle Sybrens, ged. RK te Roodhuis op 15 apr 1746 (vr) (getuige: zijn oom Abe Jelles), afkomstig van Oldeklooster op 31 jul 1768 (zo), afkomstig van Hartwerd op 14 aug 1768 (zo), Eerste Proclamatie op 31 jul 1768 (zo), Attestatie naar Nijland op 31 jul 1768 (zo), tr. (ongeveer 22 jaar oud) te Nijland op 14 aug 1768 (zo), kerk.huw. (RK) te Roodhuis op 15 aug 1768 (ma) (getuigen: Jan Wibis en Sjoerd Sibodts) met Elisabeth Pieters, afkomstig van Nijland op 31 jul 1768 (zo).
groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 jul 2009 4:43 pm

Hoi,

Hier pieker ik ook nog wel eens over:
Leeuwarden, huwelijken 1655
Vermelding: Ondertrouw op 24 februari 1655
Man : Johaen Tabes afkomstig van Aegum
Vrouw : Rixt Oedses afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : zij is afkomstig van het Vliet
Dit kunnen misschien ook nog de (voor)ouders van Johannes met Wiepkje zijn? Die hebben immers dat Richtje.
Bij gebrek aan broers haalt hij dan neef Jillert erbij ???

Voor Johaen Tabes met Popck heb ik meer kinderen, omdat die bij huwelijk met Terzool vermeld worden:
Lieuwke x 1677 Roodhuis rk
Wybe x 1682 ot Gerecht Rauwerderhem
en Aet x 1671 Sneek

mvg Margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 5:02 pm

Van hen heb ik drie dopen gvonden…
Johaen Tabes, zn. van Tabe Ytses (boer) en Jantien Mircx, geb. circa 1625, zijn voogd wordt Seerp Piers op 7 jul 1642 (ma), afkomstig van Eagum op 24 feb 1655 (wo).
otr. te Leeuwarden (Gerecht) op 24 feb 1655 (wo), tr. (ongeveer 30 jaar oud) te Leeuwarden op 1 jan 1655 (vr)
met Rikstje Oedses, afkomstig van het Vliet op 24 feb 1655 (wo).
Uit dit huwelijk 3 dochters:

1. Jantien Johaens, ged. ND te Leeuwarden op 3 sep 1656 (zo).
2. Aaltje Johaens, ged. ND te Leeuwarden op 9 apr 1662 (zo).
3. Tetje Johaens, ged. ND te Leeuwarden op 13 jul 1664 (zo).
groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 jul 2009 5:05 pm

Heb waarschijnlijk “hier thuis hoort” letterlijk vertaald als zonen van, ipv familie van…
Waar moet dat hier, in die contekst, ook anders op slaan. Dat heeft hij letterlijk zo bedoeld, lijkt me. Maar goed, ik neem aan dat we allen ons lesje weer hebben geleerd: nooit te snel conclusies trekken als er zo weinig bronmateriaal is!
Onwillekeurig denk ik dan ook weer aan dit citaatje:
Soms moet je een onderzoek vlottrekken toch ? En via de normale paden lukte het niet.
groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Re: De kinderen van Tabe Ottes uit Akkrum

Bericht door embe » maandag 13 jul 2009 5:55 pm

Dit gezin moet ook ergens bijhoren:
Ruurd Saekles.
tr.
met Tjistke Berends.
Uit dit huwelijk:

1. Ytse Ruurds, ged. RK te Irnsum op 10 aug 1716 (ma) (getuige: SiSipkes (=gereformeerd)).
2. Otto Ruurds, ged. RK te Irnsum op 21 sep 1718 (wo) (getuige: Leeuwke Johannes).
3. Trijntje Ruurds, ged. RK te Irnsum op 23 feb 1727 (zo) (getuige: Lisabeth Saecles).
4. Grietje Ruurds, ged. RK te Irnsum op 24 mei 1731 (do) (getuige: Antje Saecles).
5. Elisabeth Ruurds, ged. RK te Irnsum op 24 mei 1731 (do) (getuige: Meijke Saecles).
Sipke Sipkes (neem tenminste aan dat SiSipkes voor Sipke Sipkes staat) en Antje Saekles dan deze?
Sipke Sipkes Broersma, zn. van Sipke Feytses Broersma en Tetje Roukes, geb. circa 1664, afkomstig van Langweer op 23 nov 1710 (zo), doopgetuige van Akke Jorrits te Op de Heide op 16 mei 1720 (do), eigenerfde boer te Boornzwaag in 1749.
tr. (ongeveer 46 jaar oud) op 23 nov 1710 (zo)
met Antje Saekles, afkomstig van Langweer op 23 nov 1710 (zo), doopgetuige van Akke Jorrits te Op de Heide op 16 mei 1720 (do).
Uit dit huwelijk:

1. Sipke Sipkes, geb. circa 1712, doopgetuige van zijn nicht Gelske Jentjes Broersma te Joure op 14 okt 1753 (zo), kerk.huw. (resp. ongeveer 46 en ongeveer 25 jaar oud) (RK) te Op de Heide op 10 jan 1758 (di) (getuigen: Siebe Douwes en Barber Mertens, echtelieden) met Geertje Jelles, dr. van Jelle Tjebbes en Jetske Obbes, ged. RK te Op de Heide op 1 apr 1732 (di) (getuige: Antje Sieberens), doopgetuige van haar neef Obbe Harmens Bosman te Op de Heide op 20 jan 1768 (wo).
2. Dedde Sipkes, geb. circa 1714, doopgetuige van zijn neef Hilarius (Hylke) Jentjes te Joure op 22 sep 1759 (za), redelijk gestelt te Langweer in 1749, ovl. (ongeveer 62 jaar oud) op 11 feb 1776 (zo), kerk.huw. (resp. ongeveer 42 en ongeveer 39 jaar oud) (RK) te Op de Heide op 4 feb 1756 (wo) (getuige: getuigen: Caatje Lovis, Marijtje van Putten) met Corneliske Sybrens, dr. van Sybren Sybrens en Feykje Greults, ged. RK te Op de Heide op 21 jan 1717 (do) (getuige: haar tante Dieuwke Greults).
3. Tetje Sipkes, ged. RK te Op de Heide op 4 nov 1716 (wo) (getuige: Aeltje Tjallincks), afkomstig van Boornzwaag op 11 feb 1748 (zo), tr. te Joure, kerk.huw. (ongeveer 31 jaar oud) (RK) te Op de Heide op 11 feb 1748 (zo) (getuige: Thijs Sieberens, Sipke Sipkes), Derde Proclamatie te Joure op 11 feb 1748 (zo) met Jentje Hylkes, zn. van Hylke Jentjes en Gelske Jans, afkomstig van Joure op 11 feb 1748 (zo), arbeyder, kan kost winnen te Joure in 1749.
4. Feytse Sipkes, ged. RK te Op de Heide op 23 dec 1718 (vr) (getuigen: Jorrit Piers en zijn aangetrouwd tante Sijke Sjoukes).
5. Ids Sipkes, ged. RK te Op de Heide op 23 sep 1721 (di) (getuigen: Berent Franses en Lisbet)
, ovl. (hoogstens 2 jaar oud) voor 22 mrt 1724 (wo).
6. Ids Sipkes, ged. RK te Op de Heide op 22 mrt 1724 (wo) (getuigen: Berent Franse en Liesbet), doopgetuige van zijn nicht Antje Jentjes te Joure op 14 mei 1751 (vr).
Waarbij ik weer de aantekening heb:
Hennaarderadeel, huwelijken 1697
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 november 1697
Man : Berend Fransen afkomstig van Akkrum
Vrouw : Lijsbet Sibrens afkomstig van Nijland
Opmerking : getuigen: Homme Wibrens en Margareta Jannincks
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis 1665-1747,
Hiaat 1704-1715
Inventarisnr.: 405
groetjes,
margo

Plaats reactie