Ynte is geen broer van Jildau en de andere Jacob Gerbens kinderen.
Hij is er waarschijnlijk eerst bij in geraakt, omdat hij 1 keer bij ze petert. Als je Hettinga gewoon achteruit teruggaat kom je hem zo tegen. Wegens het ook-Jacobs-patroniem en in de buurt wonen, is hij voor broer gehouden.
Maar hij komt verder nergens samen met ze voor, er is geen gemeenschappelijk bezit, hij woont ook ergens anders - en zijn vernoemingen zijn het Jacob-Ages echtpaar en niet het Jacob Gerbens-stel.
Ik kwam van een andere kant, en begon met dochter Lutske. Als je dan ruim zoekt vind je Jacob Ages wel in Workum en Blauwhuis.
Als je dat vergeet of er niet op bedacht bent, en alleen Woudsend en Heeg kijkt, blijf je hangen in het ook-een-Jacobs-Gerbens-kind. De vreemde vernoemingen en ontbrekende namen werden verklaard met missende Woudsend-boeken en hele oude voorouders vernoemd.
Jildau komt op wederzijds m/peteren na ook nergens samen met ze voor, en woont ergens anders.
Maar dat is al vaker m/peteren, (op die afstand en wederzijds), ze vernoemt enkel haar moeder niet wegens gebrek aan dochters, er was een voorouder van die naam, en gelukkig hadden we de 3 Klaaskes, de kleindochters van Jacob Gerbens, in 1 document tagearre (wat nog ingelijst moet .. en trouwens nog ingescand naar mij toe gemeeld .... )
Toen Maikel met de vraag op het forum kwam, liep hij al 2 jaar of zo met de Ynte-broer opvatting rond. Helemaal tot in bezittingen en verre nakomelingen uitgezocht. Dat schrap je dan niet onmiddellijk, alleen omdat ik eventjes zeg dat hij andere ouders heeft - en dat ook nog tegen 2 professionelen in. Dat moet slijten, en ze vallen eventueel van hun voetstuk.
Nu is het ook wat makkelijker als je gewoon online de dtb afkan, dan dat men vroeger alle boeken door moest. En met genoemde verklaringen voor de vreemde namen heb je dan ook geen reden meer om dat te gaan doen.
En ook omdat er zoveel andere zaken uit te zoeken zijn, zijn de profs er misschien gewoon niet aan toegekomen.
De ver/koop met Lutske Tjebbes en tweede echtgenoot en zoon is verder niet nagetrokken op wie dat mogelijk zijn. Ze is dus niet herkend als moeder.
Ik had hen verder niet op een voetstuk, kunnen zij er ook niet afvallen, en dat scheelt gek genoeg dus heel veel.
Op zich brengt Ype gewoon alle handel en wandel van iedereen in kaart - en het wekt alleen maar de suggestie dat er gemeenschappelijk bezit is, en dat ze land van elkaar overnemen - omdat er land van Ypecolsga in Indijk ligt en andersom.
Hij noteert alleen maar heel feitelijk koopt, verhuist, voogd etc. van iedereen en verbindt er verder eigenlijk geen conclusies aan.
Ik neem aan dat jij vanuit de Hottinga's op Jildau en toen bij de anderen kwam, en wel even doorgezocht heb met de vreemde vernoemingen??
Waarom je dan nu gaat twijfelen weet ik niet.
Ynte en de zijnen is nu geen Hettinga-familie meer, maar door zijn (peet)tante Mary Ages in een ander lijntje wel nog steeds Maikels. Maar dat vergeet hij steeds

groet margreet