Jildou Jacobs en de familie Hottinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 20 aug 2007 1:54 pm

Hoi Margo,

Ynte is geen broer van Jildau en de andere Jacob Gerbens kinderen.

Hij is er waarschijnlijk eerst bij in geraakt, omdat hij 1 keer bij ze petert. Als je Hettinga gewoon achteruit teruggaat kom je hem zo tegen. Wegens het ook-Jacobs-patroniem en in de buurt wonen, is hij voor broer gehouden.

Maar hij komt verder nergens samen met ze voor, er is geen gemeenschappelijk bezit, hij woont ook ergens anders - en zijn vernoemingen zijn het Jacob-Ages echtpaar en niet het Jacob Gerbens-stel.

Ik kwam van een andere kant, en begon met dochter Lutske. Als je dan ruim zoekt vind je Jacob Ages wel in Workum en Blauwhuis.
Als je dat vergeet of er niet op bedacht bent, en alleen Woudsend en Heeg kijkt, blijf je hangen in het ook-een-Jacobs-Gerbens-kind. De vreemde vernoemingen en ontbrekende namen werden verklaard met missende Woudsend-boeken en hele oude voorouders vernoemd.

Jildau komt op wederzijds m/peteren na ook nergens samen met ze voor, en woont ergens anders.
Maar dat is al vaker m/peteren, (op die afstand en wederzijds), ze vernoemt enkel haar moeder niet wegens gebrek aan dochters, er was een voorouder van die naam, en gelukkig hadden we de 3 Klaaskes, de kleindochters van Jacob Gerbens, in 1 document tagearre (wat nog ingelijst moet .. en trouwens nog ingescand naar mij toe gemeeld .... )

Toen Maikel met de vraag op het forum kwam, liep hij al 2 jaar of zo met de Ynte-broer opvatting rond. Helemaal tot in bezittingen en verre nakomelingen uitgezocht. Dat schrap je dan niet onmiddellijk, alleen omdat ik eventjes zeg dat hij andere ouders heeft - en dat ook nog tegen 2 professionelen in. Dat moet slijten, en ze vallen eventueel van hun voetstuk.

Nu is het ook wat makkelijker als je gewoon online de dtb afkan, dan dat men vroeger alle boeken door moest. En met genoemde verklaringen voor de vreemde namen heb je dan ook geen reden meer om dat te gaan doen.
En ook omdat er zoveel andere zaken uit te zoeken zijn, zijn de profs er misschien gewoon niet aan toegekomen.
De ver/koop met Lutske Tjebbes en tweede echtgenoot en zoon is verder niet nagetrokken op wie dat mogelijk zijn. Ze is dus niet herkend als moeder.
Ik had hen verder niet op een voetstuk, kunnen zij er ook niet afvallen, en dat scheelt gek genoeg dus heel veel.

Op zich brengt Ype gewoon alle handel en wandel van iedereen in kaart - en het wekt alleen maar de suggestie dat er gemeenschappelijk bezit is, en dat ze land van elkaar overnemen - omdat er land van Ypecolsga in Indijk ligt en andersom.
Hij noteert alleen maar heel feitelijk koopt, verhuist, voogd etc. van iedereen en verbindt er verder eigenlijk geen conclusies aan.

Ik neem aan dat jij vanuit de Hottinga's op Jildau en toen bij de anderen kwam, en wel even doorgezocht heb met de vreemde vernoemingen??
Waarom je dan nu gaat twijfelen weet ik niet.

Ynte en de zijnen is nu geen Hettinga-familie meer, maar door zijn (peet)tante Mary Ages in een ander lijntje wel nog steeds Maikels. Maar dat vergeet hij steeds :)

groet margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » maandag 20 aug 2007 5:04 pm

omdat ik nergens heb kunnen vinden dat hij GEEN broer was. ergens halverwege heeft Maikel het er nog over dat hij evt. een broer/halfbroer zou kunnen zijn,
maar vanmorgen toen ik dit las
Ik wil graag beginnen met de melding dat de laatste kerk die ik bezocht, de RK kerk van Woudsend, verreweg de allermooiste kerk is die ik tot nu toe heb gezien, en dan te bedenken dat ik mijn eerste 20 levensjaren er vlakbij heb doorgebracht. Nog nooit had ik de kerk van binnen gezien en ook nog nooit had ik gehoord dat de kerk zo mooi is. Maar geloof me, deze kerk heeft géén grafstenen en ondanks dat ben ik ietwat overdonderd. Meer hierover en de reden waarom ik de kerk zo mooi vond kun je op het eind van de volgende bijdrage vinden. Eén reden wil ik hier alvast noemen: er zijn heel veel mooie schilderingen van de in 1797 te Woudsend geboren Otte Ottes de Boer, tot voor kort nog horend bij mijn eigen familie.
werd me het eea duidelijk.......
en heb ik me weer door al die pagina' s geworsteld, maar niets kunnen vinden. dus als je aan zou kunnen geven waar wel, hoor ik dat graag van je.
en natuurlijk ben ik via hottinga daar gekomen, maar ik denk dat 95% niets met mijn tak te maken heeft, behalve dan Ynte Jacobs x Geesje Harmens (ben er ook nog steeds niet achter of zij een zusje was van Marike Harmens)

groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 20 aug 2007 5:50 pm

Hoi Margo,

Aha.
Als het hier nergens staat, staat het in het eigen onderwerp rond de ouders van Geeske Harmens.
Want als Maikel/we die konden vinden, bleven de andere namen automagisch over voor van Yntes kant
en als dat daarom enkel Jacob en Lutske konden zijn
was het misschien ook rond te krijgen.

even zoeken ....
want daar hebben we het ook nog over Marike Harmens, dacht ik
die dan een zusje is wegens de dispensatie bij hun kleinkinderen.
....

Gevonden:
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t ... ht=tjebbes

groet margreet

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » maandag 20 aug 2007 6:45 pm

thnx!!
wat stom dat ik dat onderwerp over het hoofd heb gezien......

groetjes,
margo

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Ynte Jacobs

Bericht door Maikel Galama » woensdag 22 aug 2007 5:23 pm

Hoi Margo e.a.,

Margreet heeft alles reeds goed verwoord, Ynte Jacobs is inderdaad niet meer gekoppeld aan mijn Hettinga familie. En het heeft achteraf bekeken heel lang geduurd voor ik dat uitsprak, het besef dat hij een beetje een vreemde eend in ons midden was, dat was er bij mij al langer. Samen familieonderzoek doen is mooi, in ons geval duurde het daardoor echter wel wat langer voor we 100% overeenstemming hadden bereikt.

Dat ze dan toch familie zijn via Marie Ages is een leuke bijzonderheid, de kerk in Woudsend wordt er dan alleen maar mooier van. Mijn uitspraak kwam voort uit het feit dat ik meer met de families Galama en Hettinga bezig ben dan mijn eigen kwartierstaat.
en gelukkig hadden we de 3 Klaaskes, de kleindochters van Jacob Gerbens, in 1 document tagearre (wat nog ingelijst moet .. en trouwens nog ingescand naar mij toe gemeeld .... )
Margreet, deze quote kan ik niet plaatsen, mocht ik ergens in gebreke zijn gebleven en jou nog een document moet toesturen, dan hoor ik graag om welk document het gaat.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » woensdag 22 aug 2007 5:58 pm

Maikel,
Ynte Jacobs is een voorvader van mijn oma en van Hottinga (I, jierboekje 2000) van mijn opa.
Dat was de reden dat dit onderwerp mij zo aansprak. Ik zag door de bomen het bos niet meer…..en ik kwam er maar niet uit……
Door de verlossende woorden van Margreet heb ik nu in ieder geval zekerheid dat de ouders die ik bij Ynte had geplaatst juist zijn, dat ik de ouders van zijn vrouw Geeske Harmens gevonden heb en zijn grootouders Tjebbe Ottes x Fettie Sibrens.

Groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 22 aug 2007 9:10 pm

je was nergens in gebreke, maikel, want ik vergat steeds een copie te vragen
maar als ge een origineel hebt
en ge wilt die voor mij inscannen, nu dat kan en zo goed gaat
dan graag
(hoewel ik nu ook zelf met de masjien uit de voeten kan, maar dat terzijde).

Deze bijlage wil ik ooit inlijsten, want dat was het bewijs van jildau familie, na tig weken werk.
Bij het huwelijk van Klaaske Meinderts Krul in Lemsterland 1824 getuigen - en daar gokte ik natuurlijk op, Very Happy :

Gettje Meinderts Krul, dienstbode Koudum
Klaaske J. Bosma, huisvr. .. Hiemstra
Jikke Willems Bijker, dienstbode
en Klaaske Willems Bijker, huisvr. Jakle Ybs Osinga- allen te Workum

dat haar ouders en grootouders in beide lijnen zijn overleden en dus geen toestemming kunnen geven voor het huwelijk.
En bovendien vond/vind ik het snoezig al die kleindochters bij mekaar.
groet margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

oefening in oude handschriften

Bericht door Maikel Galama » donderdag 23 aug 2007 4:54 pm

Hoi Margreet,

het was even zoeken, maar ik heb 'm gevonden en hij wordt je per ommegaande toegestuurd.

Goed voor je oefening in oude handschriften. :)
Een geluk bij een ongeluk: een gedeelte is getypt.
hoewel ik nu ook zelf met de masjien uit de voeten kan
En nu maar hopen dat Tresoar géén apparaten vernieuwd, hoewel, soms ben je nog niet gewend aan een apparaat of er is alweer een nieuwe. Gelukkig blijven de basishandelingen wel gelijk.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie