Jildou Jacobs en de familie Hottinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 jun 2007 1:00 pm

Nice :)

and even nicer ...
Geboorteakte Lemsterland, 1811
Aangiftedatum 20 maart 1811, blad nr. 1
Dedde Bijker, geboren 13 maart 1811
gedoopt 10.
Sible - of jijzelf - heeft ooit uitgelegd waarom de datums op de bidprentjes vaak anders en veel vroeger zijn dan in de aktes. Er stond een boete op te laat aangeven, daarom werd de gb. datum wat opgeschoven.
En wegens weersomstandigheden, de lange afstanden, slechte wegen en andere beslommeringen werd er vaak pas laat aangegeven.
Als het zo in de aktes staat kan Tresoar er weinig aan doen, lijkt mij. En de kans is dus groot dat het er zo staat.

Al even gezocht met B??ker? of op zonder achternaam? ik nog niet, aanst wel even.
Past op zich wel in het plaatje, 1tje veel te laat en 2 gewoon niet.

houdoe, margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 jun 2007 3:39 pm

Hoi Maikel,

Die schouke rommerts uit je vorige vraag/vragen, daar heb ik een sjoukje van gemaakt, en dan gaat ze terug op een Rommert Willems. Ik weet niet of dat nog een Hottinga-iemand is, misschien weet je boek dat? Maar dan zou het kunnen dat Folkert verward is met een Rommerts-getuige bij het huwelijk of een aanwezige bij de doop.
Misschien the original wedding even nakijken.

Goochem die B??ker, ladingen Bakkers kreeg ik. Moest nog zwaar nadenken hoe dat kon ... :)
Desalniettemin heb ik hun niet gevonden, de 2 meisjes en het ovl van willem.

Ik ben intussen wel benieuwd geworden naar een tresoar reactie op zoveel eigenaardigheden in 1 gezin. Ook al kunnen ze er weinig aan veranderen, denk ik. In WSW gaat het ook zo vreemd met aangiftes, maar van Lemmer wist ik dat eigenlijk niet. Misschien zij wel?

groet margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildau Jacobs haar kinderen

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 29 jun 2007 4:57 pm

Hoi Margreet,

de Rommert Willems resp. Folkert Willems heb ik inmiddels doorgegeven aan Tresoar, ook dat de geboortedatum later is dan de doopdatum. In beide gevallen zal het er toch wel zo staan denk ik, de geboortedatum zal niet te maken hebben met boetes maar zal komen door de tijd die menig burger nodig had om aan het nieuwe systeem te wennen. Zelfs de ambtenaren moesten er aan wennen ! Zoals je weet duurde die gewenning en/of acceptatie tientallen jaren.

Die Schouke Rommerts kan ik niet terugvinden in het Hottinga artikel, ook in de Tresoar index niet. Wel een Sjoukje dv Willem Rommerts. De naam Rommert komt bij de Hottinga's echter wel voor, ik heb het dus misschien over het hoofd gezien.
Al even gezocht met B??ker? of op zonder achternaam?
Ook dit valt onder het hoofdstuk: leuke genealogie ! :lol:
En dan bedoel ik zowel het eerste als het tweede deel van de quote, een normaal mens noemt dat zoeken op patroniem.

Oh ja, die onvindbare overlijdens, op basis van onderstaande notariele akte zou je zeggen dat alle kinderen (behalve Trijntje) in 1839 reeds zijn overleden.

1839 Lemmer, notaris J.L.T. Waubert de Puiseau
Kwitantie, akte niet aanwezig
Betreft een kapitaal van fl. 126
- Folkert Willems Bijker te Nieuwebrug
- Trijntje Deddes ter Velde te Nieuwebrug
- Trijntje Folkerts Bijker te Nieuwebrug
- Grietje Gerrits Dijkstra te Sneek, weduwe van Hendrikus Bonkers
- G.H. Wachter, Ned. Consul te Hamburg
Bron: Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 97027
Repertoirenr.: 58 d.d. 9 juni 1839


Ik ga weer verder met deze familie, groetjes,

Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 jun 2007 4:59 pm

Kijk wat ik daar net uit vis..
1839 Lemmer, notaris J.L.T. Waubert de Puiseau
Akte van bekendheid, akte niet aanwezig
- Nolke Hielkes Hoekstra te Lemmer
- Wiebe Osinga te Lemmer
- Hans Damstra te Lemmer
- Andries Annes Feenstra te Lemmer
- Willem Folkerts Bijker te Hamburg, erflater; betreft het
staven van erfrecht van zijn nalatenschap

Bron:
Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 97027
Repertoirenr.: 46 d.d. 12 mei 1839
ajuparaplu

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildau Jacobs haar kinderen

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 29 jun 2007 5:15 pm

Hoi Margreet,

stereo, nou ja, bijna. Hoe is zo'n toeval toch mogelijk. :)
Ook het onderwerp zit dicht bij elkaar, dat van jou geeft een exactere datum van overlijden van Willem, waarvoor mijn dank.

U gaat door naar de volgende ronde (Alleen als je dat zelf ook wilt natuurlijk).

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 jun 2007 8:34 pm

's kijken of je hetzelfde stramien afwerkt ... wil het bevolkingsregister van Lemsterland bij jou ook niet openen :)
Die Schouke Rommerts kan ik niet terugvinden in het Hottinga artikel, ook in de Tresoar index niet. Wel een Sjoukje dv Willem Rommerts. De naam Rommert komt bij de Hottinga's echter wel voor, ik heb het dus misschien over het hoofd gezien.
show me, for i cannot find her. Ik kan ook nog aan het boek gaan twijfelen ...

met: sjoukje rommert:
Lemsterland, dopen, doopjaar 1732
Dopeling: Souke
Gedoopt op 19 april 1732 in Lemmer
Dochter van Rommert Wilms en Jamke Douwes
Aanwezig: Feyck Wilms
Opm.: en meter Aly Wilms

met: sjoukje rommerts:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1773
Dopeling: Rommert
Gedoopt op 22 april 1773
Zoon van Geerd Jans en Sjoukjen Rommerts
Aanwezig: Wilm Rommerts

Lemsterland overlijden/begraven 1809
Overleden: Sjoukje Rommerts
Datum : 27 september 1809
Plaats : Lemmer
Opm. : De overledene was gehuwd en laat twee kinderen na
Koe se krekt nog bij de trouwerij weze.

of dizze, is er nog in 1806 - en ziet, zij kennen elkander:
Lemsterland, huwelijken 1793
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 mei 1793 in Lemmer
Man : Wilm Rommers
Vrouw : Janke Johannes
Opmerking : getuigen: Wilm Johannes, Neine en Wikje Wibes

dan maar na 1811 gekeken:
Overlijdensakte Lemsterland, 1835
Aangiftedatum 21 augustus 1835, blad nr. 15
Willem Rommerts Hottinga, man, overleden 20 augustus 1835
Oud 67 jaar, weduwnaar
Zoon van Rommert Rommerts en Roelofjen Johannes Vleer

en dat is deze:
Lemsterland, dopen, doopjaar 1767
Dopeling: Wilm
Gedoopt op 7 september 1767 in Lemmer
Zoon van Romert Romers Posthumus en Rulifjen Joannis Fleer
Aanwezig: Wilm Roomers

en die rommert rommerts zijn doop is er even niet.

Naja, it wienen dus hottinga's.

ciao margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Joldou Jacobs

Bericht door Sible Hettinga » zaterdag 30 jun 2007 4:43 pm

Beste Margreet en achte freon Maikel,

Ik weet niet zeker of jullie er nu uit zijn, maar zo niet dan helpt het onderstaande overzicht misschien.


Generatie I
(Willem, grootvader van Sjoukje en overgrootvader van Jikke)

I Willem Willems, zoon van Willem Rommerts en Frouck Barteles, boer, ouderling en bijzitter van Lemsterland, wonende te Oosterzee, is geboren in 1669 te Oosterzee (Lem.), is overleden rond 1727 te Oosterzee (Lem.). Willem werd ongeveer 58 jaar.
Willem was in 1698 eigenaar van 1/3 van stem 1 van Echten, van 1/8 van stemmen 56 en 57 van Oosterzee en nomine uxoris eigenaar van stemmen 97 en 98 van Oosterzee. In 1718 was hij tevens eigenaar van stemmen 87 en 88 van Oosterzee.
Willem trouwt rond 1693 op ongeveer 24-jarige leeftijd met de ongeveer 23-jarige Geel Tjeerds (Tadema), dochter van Tjeerd Hillebrands (boer) en Nysje Martens. Geel is geboren rond 1670, is overleden rond 1731 te Oosterzee (Lem.). Geel werd ongeveer 61 jaar.
Geel verkoop van 1728 tot 1730 landerijen van haar overleden man. Zij was geen lidmaat van de gerefomeerde kerk en hoogstwaarschijnlijk rooms katholiek.

Generatie II
(Rommert en zijn broer Johannes)

II-A Rommert Willems, zoon van Willem Willems (I) en Geel Tjeerds (Tadema), wonende te Oosterzee, is geboren rond 1707.
Rommert trouwt op zondag 13 mei 1731 te Oosterzee (Pinksteren, gereformeerd, hij van Oosterzee en zij van Langweer) op ongeveer 24-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Tjamcke Douwes. Tjamcke, wonende te Langweer en te Lemmer, is geboren rond 1710.
II-B Johannes Willems, zoon van Willem Willems (I) en Geel Tjeerds (Tadema), is geboren rond 1713.
Johannes trouwt in april 1751 te Lemmer (gereformeerd), trouwt (kerk) (r.k.) op zaterdag 17 april 1751 te Lemmer op ongeveer 38-jarige leeftijd met de ongeveer 26-jarige Jildou Jacobs, dochter van Jacob Gerbens (boer) en Klaaske Harings (boerin). Jildou is geboren rond 1725.

Generatie III
(Sjoukje en haar volle neef Willem)

III-A Sjoukje Rommerts, dochter van Rommert Willems (II-A) en Tjamcke Douwes, is geboren te Lemmer, is r.k. gedoopt op woensdag 1 september 1734 te Lemmer (doopgetuige was haar tante Sjouck Willems).
III-B Willem Johannes', zoon van Johannes Willems (II-B) en Jildou Jacobs, wonende te Workum, is geboren te Lemmer (Lem.), is r.k. gedoopt op zaterdag 12 augustus 1752 te Lemmer (doopgetuige was zijn volle neef Ybe Nolles Hottinga).
Willem trouwt op vrijdag 9 juli 1779 te Workum (gerechtelijk, hij is wees), trouwt (kerk) (r.k.) op vrijdag 9 juli 1779 te Workum op 26-jarige leeftijd met de ongeveer 24-jarige Trijntje Folkerts, dochter van Folkert. Trijntje, wonende te Workum, is geboren rond 1755.

Generatie IV
(Jikke, achternicht (5e graad) van Sjoukje)

IV Jikke Willems, dochter van Willem Johannes' (III-B) en Trijntje Folkerts, is r.k. gedoopt op maandag 15 maart 1790 te Lemmer (doopgetuige was haar achternicht (5e graad) Sjoukje Rommerts (zie III-A)).

Maikel het staat echt allemaal in GJ 2000 Hottinga.

De groetenis,
Sible.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 30 jun 2007 8:48 pm

Hallo allebei,

Misschien had je gewoon de namen omgedraaid Maikel?

Dan zal Reinske Gosses, de meter bij Klaaske Willems Bijker 1793, ook wel in het artikel staan?? en de volgende achternicht ?e graad zijn ??
Ze is dr van Aleyt Willems en Gosse Jouckes, hoewel haar doop niet te vinden is - en Aleyt is dan ook een dr van Willem en Geel.
Aleyt en Gosse dopen namelijk wel een Gel, die als Geel Gosses metert bij de Aaleid van Rinske met Egbert Teys/Feyes. Er komt ook een Willem Gosses te peteren, wiens doop ook niet te vinden is.

Rinskes zoon Gosse Egberts huwt en overlijdt als Hottinga na 1811.

Het lijkt nu in elk geval wel aannemelijk dat er allemaal Hottinga's bij rond liepen, waardoor Folkert met Rommert verwisseld is.
En notabene, Aleyt heeft wel een Fetje! in 1722. Ik dacht eerst een dr, maar het kan ook die Vedtje/Fetje Gosses zijn die 1742 met Kock Rinkes trouwt en dan dus zoon zijn. Waarom weet ik niet, voogd geweest mischien?? - maar dan zou die dus vernoemd worden bij Johannes Willems en Jeldau - en blijven we in elk geval in de familie.

Ik had kind 10 van Fetje inmiddels ook gevonden - Johannes 1803 over het hoofd gezien. En 1811 niet eerder geraadpleegd, want daar stond hij ook.

Nu de getuigen bij Haukje Feddes nog verklaren .........

de groeten, margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Jildou Jacobs.

Bericht door Sible Hettinga » zaterdag 30 jun 2007 10:27 pm

Beste Margreet,

Ook Reynsck Gosses hoort bij de Hottinga's.

Generatie I
(Willem, grootvader van Reynsck en overgrootvader van Klaaske)

I Willem Willems.

Generatie II
(Alijd en haar broer Johannes)

II-A Alijd Willems, dochter van Willem Willems (I) en Geel Tjeerds (Tadema), is geboren rond 1701.
Alijd trouwt rond 1717 op ongeveer 16-jarige leeftijd met Gosse Jouckes. Gosse, boer, wonende te Oosterzee.
Quotisatie 1749: Gosse Joukes te Oosterzee, boer, gezin: 2 personen boven en 2 onder de 12 jaar, aanslag: 25-3-0, vermogen: 500 cg., Lemsterland folio 40.
II-B Johannes Willems.

Generatie III
(Reynsck en haar volle neef Willem)

III-A Reynsck Gosses, dochter van Gosse Jouckes (boer) en Alijd Willems (II-A), wonende te Eesterga, is r.k. gedoopt op donderdag 2 mei 1737 te Lemmer (doopgetuige was Maria Theunis).
Reynsck trouwt (kerk) (r.k.) op maandag 12 augustus 1771 te Op de Heide op 34-jarige leeftijd (1) met de 36-jarige Egbert Teyes, zoon van Teye Dirks (boer) en Egbertje Egberts. Egbert, wonende te Eesterga, is r.k. gedoopt op zondag 22 mei 1735 te Joure (doopgetuige was Meinte Wybes).
Reynsck trouwt op zondag 14 september 1783 te Lemmer (gereformeerd), trouwt (kerk) (r.k.) op zondag 14 september 1783 te Lemmer (huwelijksgetuigen waren Elisabeth Stalmeyer en Kok Rinkes) op 46-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 48-jarige Dirk Bruins. Dirk, boer, wonende te Oosterzee, is geboren rond 1735.
III-B Willem Johannes'.

Generatie IV
(Klaaske, achternicht (5e graad) van Reynsck)

IV Klaaske Willems Bijker, dochter van Willem Johannes' (III-B) en Trijntje Folkerts, is geboren te Lemmer (Lem.), is r.k. gedoopt op woensdag 10 april 1793 te Lemmer (doopgetuige was haar achternicht (5e graad) Reynsck Gosses (zie III-A)), is overleden op zaterdag 12 september 1835 te Workum. Klaaske werd 42 jaar, 5 maanden en 2 dagen.
Klaaske trouwt op zondag 15 juli 1821 te Workum op 28-jarige leeftijd met de 45-jarige Jakle Ybes Osinga, zoon van Ybe Jakles en Tetje Jans. Jakle is r.k. gedoopt op woensdag 27 maart 1776 te Workum (doopgetuige was Pieter Jans), is overleden op vrijdag 25 april 1834 te Workum. Jakle werd 58 jaar en 29 dagen.
Jakle neemt in 1811, wonende te Workum, in de Mairie Workum, folio 166v, voor zich de familienaam Osinga aan.

De groetenis, ek foar freon Maikel,
Sible.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 30 jun 2007 11:10 pm

Mooi Sible, en ik heb hun dopen nu ook gevonden. Vader Gorse - en de standarisatie wist niet wat hij daarmee aan moest. Hij petert ook een paar keer als zodanig.

Wat zegt je artikel over Fetje/Fetse/Vedtje?
Lemsterland, dopen, doopjaar 1722 - Lemmer rk
Dopeling: Fetje
Gedoopt op 1 april 1722 in Lemmer
Kind van Gosse Jouckes en Aleyt Willems
Aanwezig: Lyckle Ytdses (de man van Sjouck Willems)
vergeleken met:
Lemsterland, huwelijken 1742 - LFE hv
Vermelding: Bevestiging huwelijk in 1742
Man : Fetje Gosses
Vrouw : Kock Rinkes

Lemsterland, huwelijken 1742 - Oosterzee Echten hv
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 juli 1742 in Oosterzee
Man : Fetse Gosses afkomstig van Oosterzee
Vrouw : Totje Renkes afkomstig van Lemmer

Lemsterland, huwelijken 1742 - Lemmer rk
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 juni 1742 in Lemmer
Man : Vedtje Gosses
Vrouw : Kock Rinkes
Opmerking : getuigen: Hilbrandt Ounes en Getruy Borgers
Hilbrandt Ounes is ook de peter van Willem Gosses 1741. Zegt dat nog iets over een familieband?
Kock Rinkes was de gt van Fetje van Jildau Jacobs.

---------------------

Gt Maryke Tierts en Tieets bij Willem en Houkje Feddes is waarschijnlijk Marijke Tjeerds Klokhuis, dr van Tjeerd Ottes Klokhuis en Swaantje Siebes. Zij trouwden 1775 Tjerkgaast St. Nicolaasga
Doniaga Idskenhuizen Legemeer hv en Op de Heide St Nic rk, beiden van Doniaga, waar ook Tjeerd in 1811 hemzelf en Marijke registreert.
Marijke overlijdt gehuwd in 1832, maar dat huwelijk moet ik nog even vinden.

de groeten, margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op zaterdag 30 jun 2007 11:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 30 jun 2007 11:43 pm

Hallo allebei en allemaal,
Doniawerstal, huwelijken 1800
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 mei 1800 in Rotsterhaule
Man : Heere Feddes
Vrouw : Marijken Tjeerds
geen familie .... ?!
= wel familie, maar geen familie van Willem die iets duidelijk kan maken de ja dan de nee.

de groetenis, margreet
NB. Morgen (zondag) komt er op Omrop Fryslan via Nederland 2 een documentaire over Hylke Speerstra en de Oerpolder, ik meen ook over de Hofmar Pleats.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 1 jul 2007 12:54 am

Misschien weet Ton het, Maikel - Fedde Heeres is van Here Wybes en dat is zijn familie.
En toen ik toch even door mijn bestand sprong .... er hoort ook Afke van de Leer met Ibe Nolles met moeder en kinderen Hottinga bij.
Maakt dat het aannemelijker dat het een en dezelfde Willem Johannes is die twee keer trouwt?
Ik heb inmiddels zo'n 3-4-5 overlijdens die ik niet kan vinden, dat schijnt daar heel gewoon te zijn (tenzij iedereen geeemigreerd is) en weinig hoop op memories.

Dit is hoe die families verweven zijn:
Pieter Feddes > aafke pieters van de leer met hottinga
Aaltje Feddes > fedde heeres met dr houkje
Femme Feddes > dieuwke de lange met gerrit lammerts ter velde, de oom van Klaasje

groet margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Jildou Jacobs.

Bericht door Sible Hettinga » zondag 1 jul 2007 1:51 am

Beste Margreet, achte freon Maikel en anderen,

Hoewel het het probleem van Houkje Feddes en Willem Johannes niet oplost toch maar deze verwijzing.

Zie voor voorouders van Marijke Klokhuis en nakomelingen van Heere's broer Ulbe Feddes Boersma: Dunegae De skiedenis fan in doarp tusken de marren, blz. 223. Marijke is een achterkleindochter van Asse Auckes en Ybel AEsges, Asse is een broer van Tjebbe Auckes, de stamvader van de r.k. Witteveens.

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildou Jacobs en familie

Bericht door Maikel Galama » zondag 1 jul 2007 12:26 pm

Hoi Margreet en Sible,

ik vind het prachtig dat geen detail onbesproken blijft, langzaam maar zeker krijgt iedereen zijn plekje in dit grote familie overzicht. Dat een aantal zaken in het Jierboek 2000 beschreven staat en door mij over het hoofd is gezien valt mij aan te rekenen. Mijn enige excuus is dat ik graag verder wil, er moeten nog zoveel andere personen de aandacht krijgen die ze verdienen. Maar er mag geen misverstand ontstaan over de bijdragen op dit forum, ze zijn stuk voor stuk waardevol en vullen zowel de Hettinga genealogie als het artikel in het Jierboek regelmatig aan.

Ik denk ook aan die 2 vermeldingen bij notaris Waubert de Puiseau in 1839, Willem zijn erfgenamen zijn zijn ouders en zus Trijntje, de anderen zijn kennelijk overleden. Prachtig dat Margreet de ene akte vond en ik de andere, vrijwel gelijktijdig !

Margreet, voor jou is dat kind 10 van Fetje nu rond maar denk je ook aan de 2 volgende huwelijken van Geertje Christiaans van Dijk en het 1e huwelijk van Harmen Harmen Koens met, jawel, Jacobje Gerbens Hogeboom (om het cirkeltje rond te maken).

Sible, Klaaske Willems Bijker tr. Jakle Ybes Osinga die op 27-05-1778 te Workum werd gedoopt (geboren te Ferwoude ?). De doopgetuige was Harmen Jakles, jij hebt de doop van zijn broer Jan vermeld maar die trouwde met Jikke Jans Bosma. Het blijft in de familie maar dient toch correct vermeld te worden lijkt mij. :)
Bij het huwelijk in 1821 was Jakle boerenarbeider en Klaaske boerenmeid, beide te Workum.

Wat overblijft is het 2e huwelijk van Willem Johannes met Haukje Feddes Boersma. Voor mij staat wel vast dat dit onze Willem Johannes is, hij liet bij zijn overlijden immers een vrouw na en zijn eerste vrouw was in 1801 volgens akte van bekendheid overleden. De getuige Teekje Wijbes in 1801 moeten we nog plaatsen maar dat lijkt na het voorgaande een peuleschilletje. Via de memories een spoor van Haukje Feddes te vinden lijkt mij niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk. We'll see, ik ga er tzt in ieder geval naar kijken.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 1 jul 2007 12:49 pm

Een goedemiddag,

Kwam iedereen maar uit Doniaga ...

Je was me net voor Maikel.
Bij nader inzien zegt verwevenheid niets - er kan zomaar een nieuwe tussen komen, en als je maar lang genoeg door gaat is iedereen verweven.
Over een andere boeg dan maar gegooid.
Ik heb alsnog alle willem van een johannes nagekeken, of er een dubbelganger mogelijk is - en voila:
Lemsterland, dopen, doopjaar 1769
Dopeling: Wilm
Gedoopt op 22 september 1769 in Lemmer
Zoon van Joannes Henderix en Tiertjen Wibes
Aanwezig: Henderik Joannis
inclusief meter Teekje Wibes met een beetje fantasie, en anders Tiertjes' zus. Er is nog van alles mogelijk, want Tiertje trouwde als Tietje in 1768.

Er overlijdt een Willem Johannes Lemmer rk, nalatende 3 kinderen. In februari 1807. Dat is uses, met Folkert, Jikke, en Klaaske.
Het kan niet de andere zijn, want die zijn 3e kind wordt pas september geboren. Als het die andere was, was hij in september vernoemd geworden, of had er bij gestaan: vader ovl. Toch? vast wel.
Dus er is een tweede, die niet overlijdt tussen 1807 en 1811. Mogelijk die van 1769. En die moet er dus nog wezen in en na 1811,

en dus zegt 1811 op willem johannes:
Meyer, Johannes Hendriks, Lemmer
k. Willem 49, Medemblik, Wiebe 44, Hendrik 32, Nieuwendam, Trijntje 30
Mairie Lemmer, fol. 4v
Sjuch, dat ligt vlak bij Purmerend :) sil Houkje der ek wol vertoeve of in elk geval later naar toe gegaan zijn, haar vader vermeldt het niet - aangezien zij in Friesland niet te vinden is.

Volgens het doopboek was willem 44, wiebe 39, hendrik 37 en trijntje 35.
Ik weet niet of er elders een nieuwe hendrik en trijntje zijn geboren of dat er maar wat gezegd is met die leeftijden, of dat het pas 1815/6 opgenomen is.
Marijke Klokhuis werd ook 1782 tegen haar eigenlijke 1778.

Dan zit er dus een verkeerde been mogelijkheid of in de 1801 van de akte van bekendheid of in deze:
de overledene was gehuwd
.. was .. , ooit ..., en nu niet meer, want weduwnaar.

Besjuch it mar efkes. Nu kan het misschien ook kloppen dat je dat 3e kindje niet in Lemmer vond overlijden.
groet margreet

Plaats reactie