Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

Bericht door hans » zaterdag 21 mar 2009 9:20 pm

L.S.

Ooit gehoord van Fredrick Philipsen, uit Bolsward? In de beginperiode van de ontwikkeling van het gebied rond Nieuw Amsterdam/ New York groeide hij uit tot een van de meest succesvolle pioniers, met zo'n 210 km2 land! Ik vroeg me af of er ooit in Friesland over deze man en zijn familie gepubliceerd is. Wie heeft een idee ?
Meer achtergrondinfo op het Sneuper blog:
http://sneuperdokkum.blogspot.com

Groetnis, Hans

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

Bericht door hans » zondag 22 mar 2009 5:18 pm

L.S.

Uit een reactie van Reinder Postma blijkt dat er in Genealogysk Jierboek 1992 2 artikelen over hem zijn verschenen, van Douwe van der Meer en ene Schriek. Zijn geboorte zal in 1627 zijn geweest, getuige zijn doop: Dopeling: Fedrick. Gedoopt op 8 maart 1627 in Bolsward. Zoon van Philippus Douwes, leidekker en niet genoemde moeder. Die moeder blijkt Ebel Feddricks te zijn geweest. De grootvader van F(r)edrick was Douwe Philips en diens vader een Philip uit Leeuwarden die wielmaker was rond 1556. Zijn Wikipedia lemma vergt dus nog een aantal correcties. Leuk om te lezen dat hij ' began his career by selling iron nails and rose to become an owner of taverns', om later grootgrondbezitter in en om New Amsterdam/New York te worden.

Groetnis, Hans

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

Bericht door Litsehimmel » maandag 23 mar 2009 12:07 am

Dan zal deze akte ook wel bekend zijn:
Akte
koper Philip Douwes
Aktenummer
L848-352
Datum akte
1621-01-23
Soort bron
Certificaatboeken
Samenvatting
Brecht, huijsvrouw van de backer Jan Harmenszn, alhier. Eerder gehuwd met wijlen Feijck Douwes, zuster van de leijdecker Philips Douwes te Bolswart, gehuwd met Ebel Fedrixdr. Betreft: verkoop van een vierdepart van een huijsinge (alwaer het wit cruijs uithangt) aan de brede zijde van de Nieuwestadt alhier, aan voornoemde Philips en Ebel, voor 500 goudguldens.
Geografische aanduidingen
(alwaer het wit cruijs uithangt) aan de brede zijde van de Nieuwestadt
Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

Bericht door hans » maandag 23 mar 2009 9:50 am

Bedankt!
Ik kende de akte nog niet, maar de schrijver van het artikel in Genealogysk Jierboek 1992, wijlen Douwe van der Meer, waarschijnlijk wel. Het bevestigt immers met wie Philip Douwes was gehuwd. Het artikel heb ik nog niet gelezen, dus zeker weet ik het niet.
Heb je de info uit je eigen bestand of staat het ergens in een online database van Tresoar?

Groetnis, Hans

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Fredrick Philipsen van Bolsward, geb. ca. 1626

Bericht door Litsehimmel » maandag 23 mar 2009 10:26 am

Hoi Hans.

Gevonden op www.archieven.nl waar nog wel eens interessante aktes tevoorschijn komen. Gezocht op de trefwoorden Philip Douwes. Enige probleem met deze site is dat de namen niet gestandaardiseerd zijn, dus de spelling van namen is zoals in de gezochte tijdsperiode. Dat kan soms een lange speurtocht betekenen. Toch het bekijken waard, denk ik.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Plaats reactie