van den Oever en voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever en voorouders

Bericht door tondejong » maandag 13 mar 2006 5:57 pm

Bij het dopen forum had ik een beetje onterecht vragen opgenomen over Jacob Bouwes van den Oever en zijn voorouders. Bij deze ga ik dus over naar het algemene forum. Jacob Bouwes van den Oever wordt op 03-11-1783 te Workum r.k. gedoopt. Zijn vader is Bouwe Joosten gedoopt 04-08-1755 te Roodhuis en zijn moeder is Geiske Hendriks, gedoopt 30-10-1756 te Franeker. De vader van Bouwe is Joost Jacobs (Michiels) en zijn moeder Antje Bouwes. Joost Jacobs en Antje Bouwes zijn op 19-08-1750 te Roodhuis getrouwd. Het dopen van Antje en haar ouders zijn mij wel bekend maar waar en wanneer is Joost Jacobs geboren/gedoopt en wie zijn zijn ouders?
Een tweede vraag betreft de ouders van de genoemde Geiske Hendriks die in Franeker gedoopt is. Deze ouders zijn Hendrik Jans en Liesbeth Willems, getrouwd op 22-05-1754 te Harlingen. Wat zijn de verdere gegevens van deze Hendrik Jans en Liesbeth Willems?
Wie kan mij met deze vragen wat verder helpen?

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 14 mar 2006 10:15 am

Hoi Ton,

Kun je het lijstje van Maikel kinderen gedoopt deels Bolsward deels Roodhuis -inclusief vindplaatsen - hier ook heen copieren?

Ik had verder grote moeite om te snappen waar die (michiels?) vandaan kwam.
Ik hou dus erg van zinnen als 'joost jacobs, bij de doop van diverse kinderen ook joseph michiels geheten'.

Ik zal binnenkort proberen overledenen roodhuis en bolsward na te kijken.
Verder was er een jacob michiels x janneke dirks 1694 franeker.

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den Oever

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 14 mar 2006 3:59 pm

HOI TON, SIBLE EN MARGREET,

IK BEN EVEN ZO VRIJ GEWEEST OM DE VRAAG EN ANTWOORDEN VANUIT HET DOOPFORUM HIERHEEN TE TRANSPORTEREN, ZOALS MARGREET OPPERDE, ZODAT NU ALLES WEER BIJ ELKAAR STAAT. IK HOOP DAT HET EENMALIG IS TOEGESTAAN ?
DAARNA KOM IK MET DE VERMOEDELIJKE OUDERS VAN JOOST, IK MOET ER EVENWEL NOG EENS GOED NAAR KIJKEN.
GROETJES, MAIKEL.


tondejong Geplaatst: zaterdag 11 mrt. 2006 2:44 pm Onderwerp: van den oever

joost jacobs (michiels?) trouwt 19-05-1750 roodhuis met antje bouwes. Antje is 27-09-1726 te roodhuis gedoopt. Hun zoon balduinus (bouwe) gedoopt 04-08-1755 te roodhuis is de vader van jacob bouwes die in 1811 de naam van den oever aanneemt. Waar is die joost jacobs (michiels?) geboren/gedoopt en wie waren zijn ouders?
===================
Maikel Galama Geplaatst: zaterdag 11 mrt. 2006 6:20 pm Onderwerp: van den Oever

Hoi Ton,

onlangs mocht ik jouw kwartierstaat ontvangen en ik zie dat je op nummer 96 en 97 reeds ingevuld hebt: Jacob Michiels en Joanna. Zou kunnen maar is misschien iets te voorbarig. Voor de duidelijkheid, ik heb nog geen antwoord voor je, maar ik heb er wel intensief naar gekeken want ze komen ook in mijn kwartieren voor. Ik heb echter nog vrijwel geen aandacht aan mijn kwartierstaat besteed.

Voor het overzicht heb ik de kinderen van Joost Jacobs en Antje Bouwes op een rijtje gezet, misschien wist je dat reeds ? Of misschien kun je het aanvullen ?

1) Johanna 1753
2) Bouwe 1755
3) Japik 1758
4) Jacob 1760
5) Petrus 1764
6) Jan 1767

Verder ga ik er vanuit dat de vader Jacob Michiels heet ( dat hoeft natuurlijk niet ! ) en dan kom ik het volgende tegen, zou een mogelijke moeder kunnen zijn:

Quotisatiekohieren 1749

wed. Jacobus Michiels, Leeuwarden
Wijk: Oost Minnemaespel
Omschrijving: Neurenberger winkel
Gezin volw: 1 en kind: 1
Aanslag: 9-9-0
Verhoging: 2
Vermogen:
Bron: Leeuwarden, fol. 478

Quotisatiekohieren 1749

wed. Jacob Machiels, Sneek
Wijk: Grootzand
Omschrijving: winkelierze
Gezin volw: 3 en kind:
Aanslag: 35-0-0
Verhoging: 13
Vermogen:
Bron: Sneek, fol. 48

Het ''winkeliersche'' spreekt me wel aan, het past m.i. bij de familie van den Oever. Ook kom ik het volgende huwelijk tegen:

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1720 DTB nr: 987, 1714 - 1720

Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 oktober 1720
Man: Jacob Michels, Leeuwarden
Vrouw: Janke Clasen, Leeuwarden
NB: gehuwd in de Grote Kerk

Dit zouden ze kunnen zijn, maar bewijs ontbreekt me, bovendien, er zijn nog meer mannen met dezelfde naam. Een doop van Joost Jacobs heb ik niet gevonden maar wie weet kan iemand anders met deze bijdrage weer een stap verder komen.

Groetjes, Maikel Galama.
==========================
Geplaatst: zondag 12 mrt. 2006 11:46 am Onderwerp: Van den Oever.


Geachte Ton en Maikel,

In mijn bestand heb ik, zonder bron overigens, als vader van Joost Jacobs ene Jacob Joosts.

Ik vermoed dat "Michiels" geen patronym is maar een familienaam. Joost zijn zonen Pieter (Petrus) en Jan nemen in 1811 respectievelijk de familienamen "Michielsen" en "Machielsen" aan.

Zou het tenslotte niet beter zijn deze discussie op het algemene forum te voeren?

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga, ook een afstammeling van Joost.
======================
Sible Hettinga Geplaatst: maandag 13 mrt. 2006 4:21 pm Onderwerp: Van den Oever.

Geachte Ton en Maikel,

Misschien vertel ik oud nieuws, maar ik meld mijn vondst toch maar even.

Ik had de doop van Antje Bouwes nog niet gevonden, dank Ton, en heb me even met de familie van Antje bezig gehouden, ook in de hoop er achter te komen wie toch wel die doopgetuigen waren bij de dopen van de kinderen van Joost en Antje.

Antjes vader Bouwe Bouwes moet voor 1735 zijn overleden want Idske Jans wordt in dat jaar bij de doop van een van haar kleinkinderen weduwe van Bouwe Bouwes genoemd. Duidelijk was wel dat Idske was hertrouwd, maar met wie dan wel, van alles geprobeerd en gelukkig uiteindelijk toch gevonden bij een doop van een dochter van Antjes zuster Pietje, die trouwde met Johannes Kerkhoven ((van) Kerkhoft). Doopgetuige bij de doop van Maria op 20 februari 1762 (Bolsward St. Franciscus) was Ietske Tjernes.

De naam Tjerne, nog nooit van gehoord, ook niet zo vreemd overigens, er is in Friesland tussen 1811 en 1902 geen enkele Tjerne geboren, bracht de oplossing. Idske hertrouwt, als IJtske, r.k. Roodhuis op 12 oktober 1740 en, als Yetske, gerechtelijk Hennaarderadeel op 12 oktober 1740 met Tjerne Fongers, de peter van onze voorvader Bouwe Joosts.

Als grootouders van vaderskant van Antje heb ik gevonden (eventueel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) Bouwe Bouwes en Geeltje Wybes, gehuwd r.k. Roodhuis op 13 april 1691 en gereformeerd Burgwerd op 21 mei 1691.

Nog een aardige verbinding gevonden. Antjes tante Hylkje Bouwes trouwt gerechtelijk Wonseradeel/r.k. Bolsward St. Franciscus op 21 april 1725 met Wybe Mattheus, zoon van Matheus Yebs en Dieuwke Wybes en broer van Yeb Mattheus, de laatste grootvader van Greate en Lytse Yeb Ypma.

Met vriendelijke groet,
Sible.

==================

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den Oever

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 14 mar 2006 5:38 pm

Hoi Margreet,Ton en Sible,

misschien ook wel Grietje, Anton en Sobel, de naam waaronder jullie mij kennen is Maikel, maar de geboorte- en doopnaam was Michiel, zo genoemd naar pake Michiel die op zijn beurt ook naar zijn pake Michiel is genoemd. Deze laatste Michiel was een zoon van IJsbrand Klazes Galema en IJtje Jans Siemonsma en huwde met Elizabeth Jacobs van den Oever !
Maar deze Michiel was geboren als Gaele hetgeen in de loop van zijn leven veranderde in Michiel. De naam Gaele en Michiel zijn namen die reeds zeer lang met mijn familie zijn verbonden, hij is dan ook niet via de van den Oevers binnengekomen !

Logisch is het dan ook, althans achteraf, dat ik ipv Jacob Michiels ook eens ging zoeken op Jakob Gaeles, en toen kreeg ik het volgende huwelijk:

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1695
DTB nr: 405, 1665 - 1747
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 2 juni 1695
Man: Jakob Gaeles
Vrouw: Johannescke Heeres

Gestandaardiseerde namen: JAKOB GEELES en JOHANNA HERES
NB: getuigen: dr. Jacobus Beintema en Johannes Aeges

Trouwregister Hervormde gemeente Oosterend Hidaard, 1695
DTB nr: 397, 1638 - 1719
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 juni 1695
Man: Jakob Gaeles, Sneek
Vrouw: Johannescke Heeres

Gestandaardiseerde namen: JAKOB GEELES en JOHANNA HERES
NB: getrouwd in Hennaarderadeel

Toen ik dit huwelijk vond kreeg ik een heerlijk gevoel en was er meteen van overtuigd dat dit de oplossing wel eens kon zijn, immers het gebied komt overeen: RK Roodhuis !
Maar er zijn meer aanwijzingen: de naam van Joost bij zijn huwelijk was Josef Jakobse Miggiels hetgeen voor mij betekent: Joost, zv Jacob Michiels of Jacob Geeles. Een andere aanwijzing is de naam van de dochter van Joost en Antje, Johanna, waarschijnlijk genoemd naar Johanneske Heeres ( de moeder van Anna Bouwes heette immers Idske Jans zodat de naam Johanna waarschijnlijk van vaders kant komt ).
Een laatste aanwijzing maar tevens een handicap is het ontbreken van de dopen RK Roodhuis tussen 1672 en 1716, Joost zou dus voor 1716 geboren kunnen zijn.

Het eerder door mij genoemde huwelijk van Jacob Michiels en Janke Clasen trek ik weer in. De door mij aangehaalde Quotisatiekohieren zou ik wel staande willen houden, de weduwe van Jacobus Michiels / Machiels is winkeliersche te Sneek alwaar haar man Jakob Gaeles bij hun huwelijk in 1695 woonde. Kortom, het voelt goed, maar of het ook goed is ?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reakties, positief of negatief, als ze maar duidelijkheid brengen.

Morgen ga ik een dagje naar het archief en vanavond ga ik dat voorbereiden, een reaktie van mijn kant komt dus niet eerder dan donderdag.

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op maandag 27 mar 2006 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 14 mar 2006 8:58 pm

Jo, Wonderschoon!!
Geele-Michiel wordt vaker door elkaar gebruikt, standarisatie of de kerk die verlatijnst is niet altijd consequent.

Voor zover ik kan overzien m/peteren Joanneske en invallers voor Jacob nog bij een zoon en dochter, (1722, 1728 en 1731) en die weer over en weer bij andere jacobsen.
Allemaal getrouwd vanuit Oosterend, en RK, net als Joost.

Alleen.. van die kinderen (eventueel Heere, Jelte, Klaaske, Geele en Jeltje) is zo ongeveer na 1733 niets meer te vinden, ook niet in 1749.
Soms komen hun vrouwen als wed. meteren.
Dat zou dan verklaren waarom er geen broers en zussen bij Joost m/peteren.

Net zoals het ontbreken van een meter Joanneske, omdat ze wellicht in Sneek woont.

Jacob en Joanneske moeten dus in de ovl-boeken te vinden zijn - als je mazzel hebt Joanneske in Sneek onder die naam, en niet als wed van. Want dan heb je helemaal zekerheid.

Bijkomstigheid, Joanneske staat hier met een ? als mogelijke zus van Auck Heeres, de 2e vrouw van mijn voorvader, (x 1691) overleden 13-5-1706 te Sneek.

Overzicht volgt - Margreet.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Bericht door tondejong » woensdag 15 mar 2006 6:07 pm

hallo Maikel, Margreet, Sible,
Voor het echte vernuft moet ik dus toch weer in Friesland zijn. Michiels kan ook Gaeles zijn. Je moet het maar weten. Jakob Gaeles en Johanneske Heeres, ik vind dit voorshands een passend stel. Bij het trouwen van Joost Jacobs en Antje Bouwes in 1750 te Roodhuis is overigens een Pier Heerkes getuige. En Heerkes en Heere horen bij elkaar, naar ik aanneem.
De Joannes Michiels die in 1753 getuige is bij de doop van Joanna te Roodhuis lijkt mij een broer van Joost Jacobs die bij dat dopen als Joseph Michiels wordt vermeld.
Hartelijke groeten, Ton

margreet

westra?

Bericht door margreet » woensdag 15 mar 2006 10:29 pm

Hoi Ton, Maikel en Sible

Ik heb lang getwijfeld omdat ik de geboorte van Pier Heerkes niet kon vinden, maar voor de rest klopt het wonderwel.
En dan horen Pier Heerkes en Joanniske Heeres inderdaad bij elkaar, en bij de familie Westra, oorspronkelijk van Jorwerd.

Pier is dan een kleinzoon van Joanneskes zus Saske Heerkes.
(Het is echter een rommeltje met de achternamen hier: Backer, van Aarsen, Westerhuys en Westra.)

Pier is dan ook de broer van Sjoerd Heerkes, en dat is bij mij de vader van Trijntje Westra x Klaas IJsbrands Galema.
Dus misschien heb je dit allang, Maikel?

Mijn gegevens:
Seerp Pieters x Johantje Sybes
>Heerke Seerps 1616-1665, x Sass Jenties 1642.
oa. Johan (dr) ~ 1647 Jorwerd hv (zou dan Joanniske kunnen zijn.)

Heerke hertrouwt 1650 Griet Dirx 1650, kinderen:
Seerp, Saske, Pieter, Jelle, Dirk(2), Ael en Geertie.

Saske Heerkes x Pieter Sjoerds 1676:
> Herke Pieters x Antie Piers 1709:
vanaf 1717 dopen Roodhuis (Saske metert 1722 als Zaske Pieters wed, vadersmoeder)
>Pier Heerkes geb < 1717, getuige bij huwelijk 1750 Joost Jacobs
en Sjoerd Heerkes geb< 1717 x Sytske Oeges

Jelle zien we mogelijk terug in Jelte Jacobs x Richt Douwes 1730
Richt metert als Richt Jeltes 1732 en 1733 bij Heere Jacobs, de zoon van Joanniske.
En als Richt Douwes wed Jelte Jacobs 1737 bij Geele Jacobs, ook een zoon lijkt me.

Ael zien we terug als Aeltie Aenes en Aeltje Heeres ev Ane Tysses, ook bij Heere Jacobs.
Aaltje Heeres x 1685 Roodhuis, ook vermeld met Wommels, Welsrijp en Oosterend - hij dan Arend Tietes.

Zo eerst maar even, gegevens van Joanneskes kinderen doe ik in een apart bericht.

Margreet

margreet

Bericht door margreet » woensdag 15 mar 2006 11:36 pm

Er klopt geen moer van, zag ik later.
1647 geboren en 1695 trouwen en nog kinderen, 48 jaar oud ...
Kan niet dezelfde Johanneske zijn.

Margreet

margreet

kinderen jacob gaelis x joanniske heeres

Bericht door margreet » donderdag 16 mar 2006 12:24 am

Heere Jacobs x Antje Hendriks 25-04-1720 in Roodhuis rk.
Gt. Antie Doedes en Albert Martens.

Kinderen allen Roodhuis (moeder niet rk)

1 Fockjen 26-09-1721, Aeltie Aenes (=Aeltje Heeres x Arend Tietes 1685, zie ook 1729)
2 Grietje 30-01-1723, Johanniske Jacobs, vadersmoeder (=… Heeres)
3 Grietje 05-09-1724, Johanniske Jacobs
4 Auckjen 14-02-1727, Claeske Jacobs ev Lieuwe Sybrins.
5 Hendrik 23-07-1729, Aaltje Heeres ev Ane Tyses ipv Jacob Gaelis.
6 Jacob 07-05-1731, Antje Gerbins, wed ipv Jacob Gaelis
7 Acca 31-08-1732, Richt Jeltes (= Richt Douwes x Jelte Jacobs 1730)
8 Akke 06-09-1733, Liesbeth vrvr ( = vroedvrouw, ze is namelijk wel vaker getuige en dan wel languit geschreven) ipv Richt Jeltes


Claeske Jacobs x Lieuwe Sybrins: april 1725 Bolsward rk Martinus, 1-4-1725 Kubaard hv
[Over en weer peter en meter met Foeke Sybrens, diens nazaten Hannema].
[Ouders van Lieuwe en Foeke misschien Yetske Entes x Siebren Lieuwes, ondertrouw 1696 Tzum.]

Kinderen allen Bolsward Rk Martinus:

1 Jacobus 30-04-1728, Geele Jacobs.
2 Grietje 08-04-1729, Jitske Sibrens (=? Yetske Entes x Siebren Lieuwes).
3 Akke-Agatha 14-04-1730, Joanna Jeres
4 Akke 20-05-1731, Jantie Jacobs

Geele Jacobs X Neeltje Robijns, 14-01-1731 in Oosterend hv en 15-01-1731 Roodhuis rk. Gt. Pieter Minnes en Rein Sjoerds.
Zij lijkt me een dochter van Robijn Andries en Goyck Jacobs, ot 1700.

Kinderen gedoopt roodhuis rk
Jacob 14-12-1733, Jeltje Jacobs
Goyck 18-04-1737, Richt Douwes wed Jelte Jacobs

Jelte Jacobs x Richt Douwes 24-9-1730 Oosterend hv en Roodhuis rk
Gt. Jildouw Obes en Barbara Hendricks

Margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Van den Oever.

Bericht door Sible Hettinga » donderdag 16 mar 2006 3:21 am

Geachte Margreet, Ton en freon Maikel,

Johanneske Heeres zou wat tijd betreft een zuster van Saske Heerkes kunnen zijn. Ik wacht nadere gegevens van Margreet af in dezen.

Hoewel het waarchijnlijk niets met de Van den Oevers te maken heeft, toch maar de navolgende informatie (zie ook Genealogysk Jierboek 1996, H.A. Zeinstra: Tolsma, voor Maikel van groot belang wanneer hij eens met zijn kwartierstaat begint; informatie voor Margreet en Ton, een van Maikels overgrootmoeders is een Hiske Tolsma, een volle nicht van een van mijn overgrootmoeders, ook een Hiske Tolsma).

I:
Pieter Sjoerds, boer op sate Westerhuis te Jorwerd, trouwde 1676
Saske Heerkes.
kinderen:
a:
Gryttie Pieters (Westerhuis), trouwde (1, 1697) Eling Siuckes Homminga, zoon van Siucke Auckes Homminga en Lolck Wopckes Buma (Eling is begraven in de kerk van Tjerkwerd in het Hommingagraf). Grietje en Eling zijn voorouders van mij. Gryttie trouwde (2, 1713) met Feike Jetses, zoon van Jetse Feickes en Lolck Sybolts. Feike trouwde later (1719) met Sibbeltje Tjebbes. Feike en Sibbeltje zijn ook voorouders van mij via dier zoon Lolke, die trouwde met Akke Siuckes Homminga.
b:
Sjoerd Pieters, trouwde Akke (afstammelingen o.a. Jorritsma's).
c:
Heerke Pieters Westerhuis, * rond 1685, volgt II.
d:
Popck Pieters, overleden voor 1724, trouwde (1715) Allert Harings.

II:
Heerke Pieters Westerhuis, * rond 1685, overleden Lutkewierum 15-01-1764, ondertrouw (1709) met Antje Piers, dochter van Pier Heerts en Hancke Jackles Hobbema. Pier en Hancke zijn via hun zoon Jackle ook voorouders van mij, ook van Maikel overigens.
een van de 11 kinderen:
Sjoerd Heerkes, * rond 1715, volgt III.

III:
Sjoerd Heerkes, * rond 1715, overleden in 1773, boer op Thaborklooster te Tirns. Sjoerd trouwde in 1745 met Sytske Oeges, r.k. gedoopt te Roodhuis in 1721, dochter van Oege Johannes en Trijntje Ales.
kinderen, onder meer:
a:
Trijntje Sjoerds, * 03-08-1746, trouwde Klaas Ysbrands Galema. Trijntje en Klaas zijn via hun zoon Ysbrand, voorouders van Maikel en mij.
b:
Antje Sjoerds, * 26-01-1751, trouwde Jacob Jacobs Postma (zie Genealogysk Jierboek 2003, blz. 90).
c:
Geertje Sjoerds Westra, gedoopt r.k. Roodhuis 1759, trouwde 1785 Watse Jans van der Weide.

En nu ga ik slapen.

Met vriendelijke groet,
Sible.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 16 mar 2006 12:10 pm

Sible,

Die gegevens heb je al - en ik had net per ongeluk aangetoond dat Johanneske geen zus van Saske kan zijn.
johan(dr) 1647
saske 1654

Tenzij er nog andere sas is, ofwel met met een andere vader heer(k)e.

Johan-tje/neske 1647 kan niet 1695 trouwen (48 jaar oud) en dan nog 5 of meer kinderen krijgen.
Dus Joanniske heeft een andere vader.
Heerke-Heere lijkt dus niet uitwisselbaar.

Ik heb nog wel een losse aantekening ergens waar ik meen Antje Heeres voor haar vader Heere Jacobs te Wommels bijstand van de kerk regelt.

We dwalen wel af.
Ik kom van de Jorritsma's bij 1b - en trouwens hebben die in hun voorouders ook Douwe Hessels Hobbema.

Het lijkt er verder op dat Akke Piers, de vrouw van 1 b- nog een zus is van Jakle Piers.
weesboeken menaldum.: pier heerts, grootvader van johanneske sjoerds vr.v. pyter jelles, timmerman wijtgaard - saske, gertje en griet sjoerds, kinderen van w. sjoerd pieters en akke piers te jorwert
O, nog wat herkend:
Tjerne Fongers is gedoopt 1706 blauwhuis rk als Tjenne.
Zijn broer Willem trouwt vanuit Deersum, nazaten Roorda.

En Haring Harings gt. bouwes bouwes en geeltje wybes 1691 is voorvader Hettinga-Hoogeboom

Groet, margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den Oever

Bericht door Maikel Galama » donderdag 16 mar 2006 12:13 pm

Hoi allemaal,

ik kon vroeger heel hard lopen, heb er vele prijzen mee gewonnen, maar ik kan jullie nu niet meer bijhouden. Desalniettemin zie ik een heleboel perspectief, ook ik had bij de kombinatie Gaele / Michiel zeker wel in de richting van mijn eigen familie Meylema / Galema gedacht, maar het voorlopig even laten liggen omdat ik eerst nog wat meer zekerheid wilde over de gevonden Jacob Gaeles.

Bij mijn bezoek gisteren aan het archief heb ik daarom o.a. een akte van bekendheid gekopieerd, daarnaast nog enkele misschien wel relevante zaken, ik ga ze nu bestuderen en uitwerken en zal ze daarna, indien van belang, hier op dit forum bekend maken. (kan nog even duren, mijn zwager komt straks langs -net terug uit Zuid-Afrika - en heeft misschien ook heel veel te vertellen.)

Daarna duik ik natuurlijk samen met jullie in de verdere herkomst van Jacob Gaeles, lijkt me heel interessant.

Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 18 mar 2006 12:10 am

Hoi allemaal,

Gelukkig heb ik me ysa herinnerd, die stap naar Tolsma kon ik ook niet zo 12-3 mee volgen.
Arme Ton, ben je er nog?
http://www.ysa.nl/stam/voornaam.htm

Het was wel grappig, want als ik zo eens combineerde wat Maikel en Sible her en der vertellen - dan kon ik aardig lijntjes trekken - en weer terug.
En deel ik ineens minstens 6-8 voorouders met de een, en 4-6 anderen met de ander.

Ik heb de ovl-boeken van Roodhuis-Sneek-Bolsward en Franeker nagekeken.
En alleen in Roodhuis vond ik Johanneske Jacobs - 7-9-1747 Nijland.

Tevens:
26-1-172(cijfer vergeten) Geeltje Bouwes, ev Bouwe Bouwes-Hydaard
14-8-1736 Jelte Jacobs
18-3-1738 Heere Jacobs
Neeltje Rubyns ev Geele Jacobs 22-6-1737

een Klaaske Jacobs enkel in Franeker 14-3 bed, 17-3-1753 ovl
Lieuwe Sybrens Bolsward 4-7-1773

En Liesbeth Hendrickx Franeker-Salverd, bed en ovl 26-1-1758

Vrouwen, behalve klaaske, dus onder hun mans naam.
Later meer, Margreet

ton

van den oever

Bericht door ton » zaterdag 18 mar 2006 2:22 pm

hallo allemaal,
Ik ben er nog steeds. Het is, voor mij, erg grappig jullie zo uitgebreid te horen over die personen uit lang vervlogen tijden op een manier of het de eigen eigentijdse familie is. Een beetje familie zal het trouwens bijna altijd wel zijn. Ook voor mij met een Friese vader waarvan de r.k. voorouders eeuwen in het Zuid-Westelijke deel van Friesland leefden. De informatie wordt zo af en toe wel oeverloos, dit is dus echt een grapje, maar ook al die zijpaden blijven interessant.
Inmiddels heb ik op de site van Tresoar nog wat verder naar Pier Heerkes gezocht. Als getuige in 1750 bij het huwelijk van Joost Jacobs is hij een belangrijke pion bij het zoeken naar volledige zekerheid over de ouders van deze Joost.
Van (deze) Pier weten we, blijvend in r.k. kringen, het volgende:
. Hij kan een zoon zijn van Heerke Pieters en Antje Piers. Dezen trouwden in 1709. Pier moet dan voor 1717 in Roodhuis gedoopt zijn.
. In Blauwhuis wordt op 14-01-1710 een Pyter gedoopt als zoon van Here Pyters en N.N., doopgetuige is Eeltie Pyters
. Een Pieter Heerkes uit Poppingawier trouwt 13-05-1716 Irnsum r.k. met Fokje Geeles eveneens uit Poppingawier, getuige Gerrit Henricks
. Een Pieter Heerkes van Terzool trouwt 05-03-1737 Irnsum r.k. met Siebrichje Wiebes van Terzool
. Een Pieter Heerkes trouwt 03-05-1741 Dronrijp r.k. met Gretske Paulus
. In 1738 is Pieter Heerkes getuige bij de doop van Anske in Bolsward Martinus. Anske is dochter van Heie Heerkes en Froukje Johannes. Als doopgetuigen bij andere kinderen van dit paar treffen we ook nog aan Ietje Heerkes en Haring Heerkes.
Hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 18 mar 2006 5:36 pm

Ton,

Pier Heerkes is een Westra/Westerhuys. Dat weten we uit al die gen. boekjes, waar families heel lang geleden in uitgezocht zijn.

Sible verwijst dus naar een boekje Tolsma, waar de Westra's ook in behandeld worden, en ik heb het van zelf combineren en diverse sites, waar mensen de info uit de gen. boekjes neergezet hebben. Sommige sites zijn echter al weer uit de lucht, dus ik kan niet doorverwijzen.
Je vindt hem ook wel bij ysa.

Mijn rommeltje achternamen rond de westra van Jorwerd, is inmiddels opgelost- voorouders staan als Coopman, Backer in de boeken - dus dat geeft zulk nageslacht.
verder Aarsen, wegens de buurtschap Aersum, onder Jorwerd.
en dus Westra/Westerhuys vanwege de sate Westerhuys.

Hij is je mogelijkheid 1- zoon van heerke pieters en antje piers x1709.
Sible en ik schrijven vaak Herke, denk ik.

Zij komen namelijk ook weer als p/meter voor bij zijn kinderen uit huwelijken Roodhuis rk 1734 met Geertje Durcks en Irnsum 1745 met Tjitske Reins. (de laatste ook gevonden als sisie, visje-n en nog anders, ~ 1724).

Diverse malen "doopgetuige: Antje Piers, -opm.meter is ev Heerke Pieters"
Plus getuige broer Sjoerd Heerkes, waarvan de kinderen als Westra's na 1811 overlijden.

Je kunt op Franeker na alle rk dopen via internet bekijken bij tresaor.

Die blauwhuis-bolsward en irnsum pier-en/pieter-s zijn anderen, de 'onze' krijgt vaak de vermelding Wommels erbij.

Pier lijkt dus te getuigen als vriend, maar ik heb nu een nieuwe ingeving: dan is vrouw geertje durcks de dochter van dirk jacobs x 1695 oosterend acke ulbes foeckema, - en is Dirk misschien familie van Jakob.
Dan zou Pier een beetje familie zijn, of vertegenwoordiger.

--------------
Ik had nog wel gevonden dat Liesbeth Willems en Hendrik Jans ook trouwen vanaf Pietersbierum.
Verder 3 dopen Franeker rk:
Anna o/d Franeker : 15-9-1755 - Imke Hansis
Geijske bij Franeker: 31-10-1756 - Aeltie Jans
Jan Salvert/Salverd: 18-1-1758 - Been Schelck

en toen dus bediend en ovl: liesbeth willems, 26-1-1758 Salverd.

Anna als Antje Hendriks dus wellicht meter 1778 bolsward rk bij Liesabeth Bouwes.
----------

Ik had nog wel wat anders:
Ene Yttje Gaelis trouwt 1695 ook als Ytje Jackles, van oosterend - te roodhuis en sneek. Met Ate Reyns van Tirns.
Dochter Hiske krijgt via dochter Sydje-Ytje Sybolts nageslacht Wiersma en Hiddema.

En ene Joost Jobs van Oosterend trouwt 13-7-1727 aldaar hv met Lieuwkje Romkes, doopt t.m. 1738 te jorwerd en weidum, soms een dag na de geboorte - grietje, ane, attie, job en job.

Margreet

Plaats reactie