van den Oever en voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 21 apr 2006 7:11 pm

Goed dat je het zegt, had net van de week bedacht: ik vergeet die hele Antje Bouwes. Misschien is daar wel een lijntje naar Verlage. Ieder zijn eigen getuige toch? En waarom is er trouwens geen Bouwes-getuige?
Als Joost in dat gezin hoort, is bij mijn weten bijna iedereen overleden.
Mogen we dus eerst de Bouwes en Jans en Fongers-families in elkaar zetten, tot we een lijntje met Workum hebben. Dirigent kerkkoor? Of toch iets in de bouw?

Koperslager had ik gegoogled - het was ook wel een ketellapper, hij trok dan langs de deuren om potten en pannen te repareren.
Voor de andere soort koperslagers was er een grote opleving in de 18e eeuw, daarvoor hadden ze hout, maar nu wilde men koperen melkbussen en emmers. Een rijke boer was af te lezen aan de hoeveelheid koper op zijn erf. Kun je net zo klein en groot maken als je wilt - 1749 varieert tussen 15-22-27 en 55-66 aanslag.
Heb me nog afgevraagd of een kerkorgel ook van koper is, en wanneer Workum een nieuw orgel kreeg.
http://www.koperkunst.nl/

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » zondag 23 apr 2006 2:59 pm

Hallo Margreet e.a.,

Voor een mogelijk lijntje van Antje Bouwes naar Verlage heb ik nog even wat verder gekeken. Het komt mij voor dat de Bouwes- en Jans-familie geheel en al uit degelijk trochloftig folk bestaat. Als er al een lijntje is dan moet dat bij Tienne Fongers, de 2e man van Antje Bouwes, zijn. Tienne is een kramer en zal als zodanig wat breder in het leven gestaan hebben. Bovendien heet zijn vader Fonger Willems en bij Willem kun je ook aan andere gewesten denken.

Mijn eerste optie blijft echter een lijntje tussen Joost Jacobs Michiels en pastoor Nicolaas Verlage. In 1732 zien we dat in Workum waar Nicolaas Verlage dan al pastoor is een Maria Verlage doopgetuige is bij de doop van een kind van Hendrik Klaas en Janke Jacobs. Er staat bij dat deze Hendrik een bedelaar is. Dit doopgetuige zijn zal waarschijnlijk bij de goede werken van Maria V. behoort hebben. Maar Janke Jacobs dat valt op. Het eerste kind van Joost Jacobs in 1753 heet Joanna.
In 1745 is Margarita Verlage in Workum doopgetuige bij Anna een dochter van Reinder Bin en Liesbeth Willems. Reinder Bin is zwerver staat erbij vermeld. Ook hier weer een goed werk van de Verlages. Over deze namen valt verder nog wel wat op te merken. Reinder lijkt Gronings, Bin is waarschijnlijk Been en vandaar gaat het verder naar Berend. Een Liesbeth Willems daar willen we nog wat meer van weten. Die Liesbeth Willems trouwt in 1754 in Harlingen met Hendrik Jans en krijgt in 1755 een dochter die ook Anna genoemd wordt en in 1756 een Geiske. Dat Geiske trouwt in 1777 in Huizum met Bouwe de zoon van Joost Jacobs. Dit overziende lijkt het mogelijk dat pastoor Verlage in het kader van de nazorg van de goede werken getuige was bij het huwelijk van Joost Jacobs en Antje Jacobs.

Speciaal voor Margreet meld ik nog dat Anna Grietje Verlage in 1775 in Workum doopgetuige was bij Aaltje dochter van Binte Jelles de Boer en Teetske Sietses. Binte Jelles, geen zwerver of bedelaar, was in 1782 samen met Age Wabes, Pieter Seerps en Tjibbe Jelles administrator na de dood van Eelke Eelkes (Bruynsma, de jonge, de oude).

hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » zondag 23 apr 2006 3:45 pm

Ton, half Friesland heet Reinder-Reiner - daar is niets Gronings aan. Mijn oudste heet voor 1600 al zo.
Bin kan nog Beint en Binte zijn.
Binte Jelles is in elk geval ook een Eelke Bruynsma/de Boer-nazaat, eerdere tak - Tjebbe is zijn broer.
Hoeft niet speciaal voor mij allenig hoor, die andere 2 hebben ook lijntjes met de eelkes familie - via een gemeenschappelijke voorvader van getrouwde vrouw, dan wel raakvlakken en bekendheid via hettinga-de boer huwelijken.

Je maakt er nu een Lysbeth Willems van, die dan eerder optrok met een zwerver, en wier andere kind in 1777 trouwt en daarom was Verlage in 1750 al bij die aan te trouwen familie getuige.

Ik had een andere nazorg bedacht, Joost Jacobs bood misschien wel leerwerkplaats voor de workumer weesjongens.
Ik kon niet een of ander heiligenfeest of oogstfeest in augustus ontdekken waar een processie met 7 pastoren voor nodig was, eilaas.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » dinsdag 25 apr 2006 2:45 pm

hallo allemaal,

Thomas Jacobs uit Oosterend trouwt 1724 Hervormd te Oosterend met Geertje Hayes uit Spannum. Zij laten vervolgens 10 kinderen in Roodhuis dopen.

Bij de doopgetuigen/-heffers treffen we een aantal interessante namen aan. Allereerst in 1735 de weduwe Ytske Bouwes, de toekomstige schoonmoeder van Joost Jacobs Michiels. Maar Ytske had een hele grote familie in Oosterend e.o. en kan daar waarschijnlijk op veel gronden aangetroffen worden.
Grietje Willems echtgenote van Freerk Ketelaer en vermeld in 1727 en 1728 bij de doop van 2 Aaltjes, is boeiender. Koperslager en ketellapper dat ligt dicht bij elkaar. Deze Freerk en Grietje waren in 1720 in Vrouwenparochie Hervormd getrouwd. Freerk staat daarbij vermeld als Freerk Jacobs. De ketelaar Freerk Jacobs is dus zeer waarschijnlijk een broer van Thomas Jacobs. Kunnen we koperslager Joost Jacobs hier ook bij voegen?
Verder komen we bij de doopgetuigen van de kinderen van Thomas Jacobs en Geertje Haies nog een broer Lambert Jacobs en een zus Ytske Jacobs. echtgenote van Tiert Minnes, tegen.

Van Freerk Jacobs en Grietje Willems trof ik geen kinderen aan in Friesland. Een Grietje Willems, dat hetzelfde Grietje kan zijn, krijgt nog wel kinderen. In Harlingen vinden we een Joost Hendriks/Clerck/Clock die samen met Grietje Willems de kinderen Willem 1730, Hendrik 1734, Jacob 1736 en Peter 1738 krijgt. De doopgetuigen zijn Liesbet Willems 2x, Gerrit Hayes en Timpke Hotses. Liesbet Willems een bekende naam, maar verder...... . Bij Gerrit Hayes heb ik gezocht naar een relatie met Geertje Hayes de vrouw van Thomas Jacobs. Deze relatie vond ik niet.

hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 25 apr 2006 3:39 pm

Ton, ik moet je helaas uit de droom ener nieuwe familie voor Joost helpen.
Thomas Jacobs is mijn voorvader. Hij is de zoon van Jacob Willems, die met de vermelding afkomstig van Hechtel-Luikerland 1686 te Oosterend getrouwd is met Antje Thomas. Zij hertrouwt met Jetse Jans, de gt. bij de zoon uit een van de andere 2 huwelijken van Thomas.
Dankzij de online doopboeken kon ik laatst de zonen volgen tot de naam Eerdekens in varianten na 1811, en warempel - naamsverspreiding in Belgie nog steeds rondom Luik, en daar al rond 1600.

Geertje Hayes is dochter van Haye Gerbens en Aaltje Jacobs.
Jetske Jacobs is een tante, leek mij - de zus van die 1712 ovl moeder Aaltje. Ze trouwt al 1696 met Tjeerd Minnes, en kan dus geen zus zijn.
Yetske Bouwes heeft een ipv aantekening - dat betekent dat de familie even niet kon of ziek was. En dat er dus geen familieband met die getuige is.
De vrouw van Freerk Ketelaer krijgt ook de ipv- aantekening, ipv Acke Hayes namelijk, Geertjes zusje neem ik aan.
Freerk is eventueel wel interessant of Joost hem opgevolgd heeft, ik zie niet direct een familieband.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever

Bericht door tondejong » woensdag 26 apr 2006 1:17 pm

hallo Margreet,

Jacob Willems uit Luikerland. Wellicht ook koperslager en met een Lysbet als moeder. Zou toch mooi bij Joost Jacobs gepast hebben. Maar helaas. Nog even over i.p.v. in de doopboeken. Je stelt dat er in die gevallen geen familieband is. Voor mijn gevoel zou een i.p.v. ook best een broer of zus kunnen zijn. Maaar tussen gevoel en de barre werkelijkheid kan een groot verschil zitten.
groeten, Ton

gast

Bericht door gast » woensdag 26 apr 2006 5:26 pm

Is dit van belang?
Tresoar Aanwinsten 1959
214 Kwitanties voor de erven Joost Jacobs te Bolsward betreffende verkoop van Friese landschapsobligaties, 1798

margreet

Bericht door margreet » woensdag 26 apr 2006 10:32 pm

Dag gast en de anderen,
Misschien wel. Ik kon vooralsnog niets vinden in de proclamatie- en hypotheekboeken Hennaarderadeel, behalve 1 Tjerne Fongers-notatie.

margreet

ipv

Bericht door margreet » woensdag 26 apr 2006 10:43 pm

Ton,
Ik heb 2 'ipv' waar de middelste zus blijkbaar eigenlijk aan de beurt was, maar waar dan toch de oudste of de jongste doopt.
Bij Jan Bouwes 1730 komt ook zus Peerck Jans ipv broer Gauke Jans.
Al mijn andere ipv zijn geen familie.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever

Bericht door tondejong » donderdag 27 apr 2006 9:43 am

hallo gast, Margreet en anderen,

Friese Landschaps Obligaties. Wel, het brengt nieuwe flow in deze materie. En dan nog 214 stuks, het lijkt erop dat Joost Jacobs goed geslaagd was in het koper. Bij het regelen van het een en ander voor zijn erven zal het nodige zijn vastgelegd. Is daar dan verder nog wat van te vinden en kan dat naast die obligaties informatie geven over de nog steeds redelijk vage Joost Jacobs Michiels van voor 1750?

Nu ik van Margreet vernam dat een persoon die als i.p.v. in het doopboek vermeld staat ook een broer of zus kan zijn, vind ik de Oosterendse lijn Jacob Willems-Thomas Jacobs-Freerk Jacobs Ketelaar-Joost Jacobs koperslager toch wel weer interessant. In Roodhuis verschaft het rk doop- en trouwboek veel gegevens. Ik ga daar opnieuw eens goed naar kijken.

hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 28 apr 2006 1:21 pm

Ton, de '214' zal het archiefstuk-nummer zijn, niet het aantal.

margreet

reeelcohieren Hennaarderadeel- Oosterend

Bericht door margreet » vrijdag 28 apr 2006 8:07 pm

Hallo allemaal,

Ik had net even tijd voor deze:
1736: no. 80 - eig. Watse Martens
huis te huis oense 24 L, 6 penn. Jacob Gaelis cum soe

Wopke Pieters, de zwager van Idskje Jans op no 73.
1748: no 80 - eig. Watse Martens
Paulus Obbes cum soe
Jacobs familie nog niet weer teruggevonden in Oosterend, maar het wemelde van de 'vele gebruikers.'

Wordt vervolgd, Margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever

Bericht door tondejong » zaterdag 29 apr 2006 2:55 pm

Hallo Margreet e.a.

Jacob Gaelis cum soe, lijkt op Jacob Gaelis met zoon. Ik denk echter dat cum soe staat voor cum suis en dat wil dan zeggen met de zijnen. In 1748 wonen er in dat huis nr 80 Paulus Obbes cum soe en ook Paulus zal daar met de zijnen gewoond hebben.

Ik heb inmiddels uitgebreid naar de vaders en kinderen Jacob in Oosterend/Roodhuis gekeken. Veel klokken horen luiden, maar de klepel Joost/Josef niet gevonden. Jacob Gaelis blijft als eerste wensvader een favoriet, maar ook Jacob Willems uit Luikerland heeft wel wat.

Vervolgens vond ik, wat verderweg zoekend, bij Jacob Iepes een geschikte Joseph. Jacob Iepes, getrouwd met Jeltje Montes, laat in 1718 in Nes Ameland een zoon Joseph rk dopen. Enige zaken zoals geloof en bouwjaar kloppen mooi. Alleen dat Michiels ontbreekt hinderlijk. Een onduidelijk Jeltje Michiels ca 1720 in Roodhuis is maar een heel mager, vaag lijntje. Wel heeft Jeltje Montes, heel waarschijnlijk, een broer Joost Montes (1729 Vrouwenparochie) waardoor die, algemeen bekende?, Joost/Josef ontwikkeling wat meer betekenis kan krijgen. Nog een klein ondersteunend feitje is het gegeven dat Joost Jacobs op zijn oude dag in 1796 te Bolsward met een Hinke Iepes trouwde en men trouwde toendertijd vaak een beetje "dichtbij".

Bij elke "vondst", zoals hier Josef Jacobs uit Nes, moet ik goed aan het PM-effect denken. Dat wil dan zeggen dat ik niet te vlug alle denkbare gegevens inpas in het gewenste dader/vaderprofiel. PM staat dan voor parkmoord. pro memorie kan trouwens ook.

hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » zondag 30 apr 2006 8:17 pm

Heb je de kaart er wel bij, Ton? Van Ameland naar Roodhuis, en Joost trouwt in Bolsward vlakbij Vrouwenparochie ....
Wat voor Jakob ook en waar vandaan - ik wil wel een Gaele/Michiel erbij inderdaad. De rest valt ogenblikkelijk subiet af.

Ik was even vergeten dat ik allerhande logika en redenaties zo automatisch gebruik, dat ik er niet eens meer bewust over na denk.
Aaltje wordt vernoemd naar Geertje Hayes' moeder. Dus komt de getuige ook van haar kant en niet van Thomas'.
Als haar zus ziek is of verhinderd, kiest zij dus bij gebrek aan meer familie een vriendin of kennis of buurvrouw.
Als dat de vrouw ener Jacobs is, is dat toeval - en geen familie van Thomas Jacobs.
en bij jou in 1 moeite door meteen misschien ook maar van Joost, omdat een achternaam een beroep is, en ze ongeveer hetzelfde beroep hebben.

Dus of Freerk en Joost, of Joost en Thomas. Maar niet alle 3 in 1x.
Ik heb in beiden een hard hoofd, en Vrouwenparochie e.o. moet je maar even alleen binnenstebuiten keren naar michiel-en en jakobben. Ik doe niet mee.
Het is ook wel grappig dat je over Jakob Gaelis twijfelt, omdat Joost 30 jaar later dan zijn broers trouwt.
En dan met een misschien-broer Thomas (en mogelijke andere vader) of Freerk komt, die 30 jaar eerder trouwt.

soe-suis leek me iedereen wel bekend.
Aangezien de andere Jakobs-zonen al getrouwd zijn, met misschien eigen huizen (als 'diverse gebruikers') of zelfs overleden zijn, ware het prettig geweest als we nu konden zeggen - de zijnen dat zijn Jakob Gaelis met zijn zonen Johannes en Joost.
Nu echter kunnen ook de schoondochters en kleinkinderen erbij inwonen en kan het weer niet.
Ik weet niet of reeel over land of over huizen of allebei gaat. Ik kan dus ook niet zeggen, ze huren - (en nu hoeven we geen koopbrieven langs, dan wel kunnen we geen verdelingen met de hele familie compleet aanwezig verwachten.)
So, wordt vervolgd.
NB. het onduidelijke Jeltje Michiels heb ik als kind van Michiel Gysberts.
Ze trouwt al in 1695 met Haye Ritserts, haar vader petert warga rk - en ze hertrouwt Wybren Gerrits 1711. Andere kinderen: Renske, Klaaske en Gysbert Michiels, wiens nazaten overlijden als Bruinsma's.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever

Bericht door tondejong » maandag 1 mei 2006 12:23 pm

Hallo Margreet,

Alleen een Jacob met een Gaele/Michiel erbij zie jij als de ware. Ik bij voorkeur trouwens ook. Het kan echter toch ook zijn dat Michiels een "achternaam" was die al enige generaties gebruikt werd. De vader van Jacob hoeft dan geen Gaele/Michiel te zijn.

Mijn twijfels aan de voorkeurvader Jacob Gaelis hebben niet alleen te maken met het tijdsverschil. Joost lijkt wel veel later te leven dan zijn broers en zussen en zoiets is apart maar in feite best mogelijk. Ook apart/mogelijk is het dat onze Joost wel met de "achternaam" Michiels voorkomt en die broers/zussen niet. Tenminste ik heb dat niet gevonden. Verder valt het op dat bij zijn trouwen op 19 augustus 1750 in Oosterend Joost bij het gerecht als Josef Jacobse Miggiels wordt vermeld. Dat wil waarschijnlijk zeggen zoon van Jacob met de voorzichtige achternaam Miggiels. Geen Gaelis of iets in die geest en dit terwijl die ombuiging van Gaele naar Michiel meer iets voor de pastoor is. En die schrijft hem op dezelfde dag in Roodhuis in als Joost Jacobs.

Hoe het ook zit. ik heb voorlopig nog wat twijfels bij Jacob Gaelis als vader. Daarom kijk ik zo af en toe eens wat verder. Ameland is wel een stukje van Oosterend, maar dat geldt in nog sterkere mate voor bij voorbeeld Luikerland waar Jacob Willems, die in 1686 in Oosterend met Antje Thomas trouwt, vandaan komt.

Ik realiseer mij overigens bij deze hele gedachtenwisseling, denkend onder meer aan soe-suis, dat ik nog slechts de eerste hoofdstukken van het handboek Genealogie voor Dummies heb doorgenomen. Ik ga uit van mededogen bij degenen die dit stadium reeds ver achter zich hebben gelaten.

vriendelijke groeten, Ton

Plaats reactie