Over de vrouw van Gysbert Japix

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Fred Heinsius
Berichten: 43
Lid geworden op: dinsdag 3 jan 2006 9:37 pm

Over de vrouw van Gysbert Japix

Bericht door Fred Heinsius » zondag 1 mar 2009 9:25 pm

Hallo Allemaal,


In mijn stamboom huwde een Trijntje Heinsius te Stavoren met de galjootschipper Andries Rolwagen. Hun zoon Meeuwis Rolwagen was kwartiermeester bij de VOC. Zijn voorgeslacht gaat terug tot de schoolmeester Salvis Thomas uit Witmarsum die in 1613 huwde met Reimerich Meeuwis. Zo stuitte ik ook op Sijke Salvis, de vrouw van Gysbert Japix. Zij zou tot het Bolswarder geslacht Rolwagen behoren en een zuster Joukje en broer Meeuwis hebben gehad. Met behulp van de bronnen vind ik echter geen aansluiting; er lijken inconsistenties in de literatuur te zitten. Zo zou een Sijke Salvius in het testament van Salvis Thomas genoemd zijn die echter op 7-jarige leeftijd was overleden.

Dan moet de vrouw van de bekende Friese letterkundige haast wel een dochter zijn van de Leeuwarder klerk/notaris Salvius Nicolai, afkomstig uit Stiens, en van Aeltie Lenaerts Flasmar. Maar daar kom ik ook niet uit; de notaris huwde in 1612 en stierf in april 1617. Slechts twee dopen gevonden Joukje (1615) en Hilcke (1617). Aeltie hertrouwde in 1618 met houtkoper Pieter Egberts. Ik vind deze aansluiting bepaald niet overtuigend. Witmarsum en het schoolmeestersmilieu liggen voor Japix toch veel meer voor de hand dan een notarisdochter die opgroeide bij een houtkoper. Het snelle overlijden laat ook geen ruimte voor een zoon Meeuwis. Zou de overleden 7-jarige soms een zoon Sikke geweest kunnen zijn?

Kortom Sijkje was geen Rolwagen, of had alleen een broer Meeuwis. Wie helpt met een reconstructie, of heeft de aansluiting in de boekenkast staan?

Met vriendelijke groet,
Fred Heinsius

Fred.Heinsius
Berichten: 20
Lid geworden op: woensdag 23 okt 2019 12:08 pm

Re: Over de vrouw van Gysbert Japix

Bericht door Fred.Heinsius » donderdag 2 feb 2023 2:15 pm

In mijn internet stamboom is Gysbert Japicxs (Gijsbert Holckema) ook opgenomen en terug te vinden bij het huwelijk Rolwagen x Heinsius. Zie: https://www.myheritage.nl/site-family-t ... ion-garden.

Plaats reactie