Ridsger

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.de Jong

Ridsger

Bericht door J.de Jong » zondag 12 mar 2006 9:00 pm

Kan het zijn dat de katholieke(?) doopnaam Ridsger in het Friese dagelijkse gebruik voor kwam als Tjisse ?

Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door Andrys » maandag 13 mar 2006 10:02 am

Volgens de namenthesaurus niet:

Namenthesaurus

Hoofdvorm: RIDSERT (man)

Schrijfvorm(en): Redserd, Redsert, Retsert, Ridsard, Ridsart,
Ridser, Ridserd, Ridserdt, Ridsert, Ridsger, Ridtsert,
Ridzart, Ridzer, Ridzerd, Ridzert, Rietser, Ritger, Ritsaert,
Ritsard, Ritsart, Ritscher, Ritser, Ritserd, Ritsert,
Rittert, Ritzert
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Ridsger.

Bericht door Sible Hettinga » dinsdag 14 mar 2006 12:53 am

Geachte heer/mevrouw De Jong en Andrys,

De namenthesaurus lijkt mij geen maatstaf in dezen. Het is onbeschrijfelijk wat de heren r.k. geestelijken gepresteerd hebben op het gebied van verminking van Friese voornamen.

Er waren destijds lijsten waarop voor Friese voornamen door de kerk wenselijk geachte alternatieven waren vermeld, zo werd Minke Monica, Tjerkje Theresia en ik ben wel eens Sobel voor Sible tegengekomen, ik moet er niet aan denken dat ik als Sobel door het leven had moeten gaan.
Of wat te denken van bijvoorbeeld een Age die als Agapitus verder moet.

Ik heb wel eens gelezen dat in de r.k. families niet alle Friese namen verdwenen zijn vanwege het gebod "Eert uw vader en uw moeder". Het vernoemen van ouders en andere familieleden was een uitvloeisel van dit gebod en daar pasten geen vreemde namen bij.

Ook bij mijn doop heeft dit probleem zich voorgedaan, als mijn voornamen waren gekozen Sible en Sjoerd, maar ik kon niet met twee heidense namen gedoopt worden. Goede raad zal duur geweest zijn, want het waren namen uit mijn moeders familie en mijn moeder lag natuurlijk nog in het kraambed en kon dus niet meepraten. Mijn vader zal het niet aangedurfd hebben de namen te wijzigen, dat zou beslist anders geweest zijn wanneer het namen uit zijn familie waren geweest. Maar er is een oplossing voor het probleem gekomen, polderen avant la lettre, ik ben op 6 december geboren, de feestdag van de H. Nicolaas, en heb als derde voornaam Nicolaas gekregen, zodat er toch een heilige was die over mij kon waken, of het geholpen heeft weet ik niet. Deze H. Nicolaas is overigens, naar ik meen te weten, van de officiële heiligenkalender afgevoerd.

Na de doop thuisgekomen werd het hele verhaal natuurlijk verteld en de kraamhulp, die mee was geweest, zei tegen mijn moeder "Jow man hat der genoch fan sein hjer".

Kortom, naar mijn mening moet het niet uitgesloten worden geacht, dat een Tjisse als doopnaam Ridsger heeft meegekregen. Ik ken wel geen heilige Ridsger, maar ook geen heilige Sobel of Agapitus.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga, of volledig Sible Sjoerd Nicolaas Hettinga.

J. de Jong

Ridsger

Bericht door J. de Jong » dinsdag 14 mar 2006 6:58 pm

Hartelijk dank aan de heren Stienstra en Hettinga voor hun duidelijke antwoorden.

Plaats reactie