onderstand

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

onderstand

Bericht door lidy » zondag 12 mar 2006 6:32 pm

Eén van mijn voorouders heeft in 1849 onderstand genoten van de gemeente Scherpenzeel. Kan ik hier meer over te weten komen?
:( Groet Lidy

Bob Koopmans

Onderstand

Bericht door Bob Koopmans » maandag 13 mar 2006 1:34 pm

Volgens van Dalen grootwoordenboek is ONDERSTAND ondersteuning geschonken aan behoeftigen.
vrgr. Bob Koopmans Amersfoort

Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

onderstand

Bericht door lidy » maandag 13 mar 2006 1:38 pm

Hallo Bob,
Misschien heb ik deze vraag wat onhandig geformuleerd. Ik bedoel eigenlijk zijn er gegevens van mensen in Scherpenzeel (of elders) :wink: die onderstand hebben genoten.
Groet Lidy

margreet

onderstand

Bericht door margreet » dinsdag 14 mar 2006 10:04 am

Dag Lidy,

Ik heb archieven.nl voor je afgestruind, maar noch onder Scherpenzeel noch onder Heerenveen of de complete regio is iets te vinden over onderstand Scherpenzeel.

Het enige wat ze wel veel hadden waren lijsten onderstand in diverse gemeentes dan wel kerken dan wel comite's, na de overstroming en tijdens de epidemie van 1825-1826-1827, en zaken uit de 1e en 2e wereldoorlog.
En lijsten van de kerken nog voor - en soms ver voor - 1800.

1x werd onderstand genoemd bij een memorie, meen ik.
Misschien heb jij het ook daarvandaan?

Margreet
NB. wat er aan oude lijsten en documenten nog is, zoek ik altijd via Tresoar>onderzoek>archiefonderzoek.

Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

onderstand

Bericht door lidy » dinsdag 14 mar 2006 12:27 pm

Hallo Margreet,
Ik heb de info uit de armenindices van het ambt Hardenberg. Daarin staat dat Albert Jans Koopmans onderstand heeft genoten voor rekening van Scherpenzeel.
Aangezien we deze man kwijt zijn, geen overlijden kunnen vinden, dacht ik via Scherpenzeel verder te kunnen komen. Onderstaand de info.

126
Albert Koopmans

Geboorteplaats:
Munnekeburen (gem. Weststellingwerf)

Geboortedatum:
15-06-1818

Huwelijkse staat:
Gehuwd met Reinske Karstes Oosterhof

Huwelijksplaats:
Wolvega

Huwelijksjaar:
04-05-1845

Ouders:
Jan Alberts Koopmans en Elisabeth Pieters Luiten

Bijzonderheden
Albert heeft in 1849 gedurende zijn zenuwzinkingsziekte onderstand genoten voor rekening van Scherpenzeel, na dien tijd heeft hij geen onderstand hoegenaamd meer gevraagd of verkregen; het gezin bestaat in 1857 uit man, vrouw en kind van 3 jaar en woonde in De Krim; de vrouw kan ook weinig of niets verdienen en zit thans wegens het verbranden van haren voet met haar been in het kussen.


Hij heeft later nog een tijdje in Barradeel gezeten, daar is een kind Elizabeth geboren, dochter van Wilhelmina de Kuiper. Kind is na 4 maanden in Bolsward overleden. Ook deze moeder heeft hij kwaadwillig verlaten, de boef. We zijn al lang op zoek omdat natuurlijk voor een familieverhaal de wetenswaardigheden van zo'n man het verhaal wel smeuïg kan maken. Wij vermoeden ook dat hij deze Wilhelmina ontmoet zou kunnen hebben in Veenhuizen, waar haar moeder Maria in het gesticht zat. Maar dat is pure aanname.
Groet Lidy[/i]

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

archieven

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 14 mar 2006 5:40 pm

Hoi Lidy,

Ik bedacht later dat ik op Tresoar enkel hun eigen zaken na kan kijken.
Elke stad of gemeente heeft ook nog een eigen archief.
Misschien liggen die gegevens uit/over Scherpenzeel dus toch in Heerenveen?

Margreet

Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

onderstand

Bericht door lidy » vrijdag 17 mar 2006 3:01 pm

Hoi Margreet,
Ik zal bij de gemeente Heerenveen eens vragen waar ik zoiets kan achterhalen. Als ik iets te weten kom zal ik het melden.

Gr. Lidy :wink:

Gebruikersavatar
lidy
Berichten: 335
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 6:27 pm

Bericht door lidy » vrijdag 17 mar 2006 4:54 pm

Hoi Margreet,
Ik heb enkele telefoontjes gepleegd. Het schijnt dat de archieven van de Maatschappij van Weldadigheid in het Drents Archief zitten.
De genoten onderstand inScherpenzeel zou eventueel in het archief van Wolvega kunnen zitten.
Dus daar maar eens zoeken.
Gr. Lidy :roll:

Plaats reactie