18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door hans » maandag 16 feb 2009 2:50 pm

L.S.

Het Friestalige boekwerkje van de bekende genealoog R.S. Roarda
ACHTTSJINDE IEUSKE KRIMINALITEIT YN DE WALDEN is gedigitaliseerd. Het
bevat samenvattingen van bijlagen uit de criminele sententies van de
gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Hearrenfean, Kollumerlân,
Opsterlân, Smellingerlân, Stellingwerfen, Tietsjerksteradiel en
Utingeradiel. Sowieso is het aardig om de bizarre activiteiten te
lezen. Nu online op de Sneuper site in de rubriek Indexen en het
Sneuper blog:
http://sneuperdokkum.blogspot.com/

Groetnis,
Hans

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door Andries Koornstra » maandag 16 feb 2009 3:32 pm

Hallo,

ik wil toch weer eens een groot compliment "vernieuwen". Dan heb je eens een teken dat al deze bijdragen hogelijk worden gewaardeerd. Ik heb helaas geen voorouders "ontmoet" - dat was pas echt leuk geweest!

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door hans » maandag 16 feb 2009 6:43 pm

Andries,

Bedankt voor de complimenten. Je hoort inderdaad bijna nooit iets van de 'gebruikers', dus die vermeende interactiviteit van internetters valt nogal 'mee'. Bij de site van Anton Musquetier, http://www.altijdstrijdvaardig.nl, zie je een beetje hetzelfde. Prachtige indexen en gefotografeerde kerkboeken, maar voor de respons hoeft ie het niet te doen. Desalniettemin gaan we vrolijk verder met sneupen.

Groetnis, Hans

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door tabepap » maandag 16 feb 2009 11:32 pm

Hallo,
Een jaar of vijf geleden heb ik een begin gemaakt om transcripties van alle DTB(L)-boeken van de Kop van Overijssel op internet te krijgen. De medewerking om hierbij te helpen was fantastisch, een reeks ook op eigen initiatief, en we zijn er bijna. Inmiddels lopen er weer nieuwe projecten m.b.t. de belastingregisters, ook vaak weer eigen initiatief van belanghebbenden zoals ik er intertijd één van was. Het blijkt gewoon een kwestie te zijn van foto's op internet te plaatsen en dan gaat alles vanzelf lopen. Iedereen heeft het "druk" achter de computer en dat heeft ook zijn voordelen. Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn werkgebied verplaatst naar het Nedergerecht Weststellingwerf met zijn zeer incompleet bewaard gebleven DTB(L)-boeken en nu blijk ik een eenling te zijn. Dat doet mij helemaal niks want ik vind het leuk werk en het levert voor mijn kwartierstaat het nodige op. Positieve reacties hoeven niet voor mij, veel aanvullende en nadere vragen spreken voor zich. Waar ik me wel aan stoor is dat mensen die op "enkele kilometers" vanaf een archief wonen, zoals die van Steenwijk en Wolvega, mij gedetailleerde vragen gaan stellen.

Groet,
Egbert uit Wageningen

Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door Greanoog » donderdag 19 feb 2009 9:43 pm

Tja,

Ik vind wel wat verwanten terug in de sentensies... Een gezin dat ik kan plaatsen als een probleem gezin, en ook een oudoom die begin vorige eeuw ontucht pleegde met minderjarige kinderen.

De oudoom heeft nog levende kinderen (en kleinkinderen). Moet ik dan ten koste van die oudoom en zijn nabestaanden gaan jubelen om de vondsten in de sentensies?
Moet ik blij zijn omdat ik nu weet hoe een gezin aan de onderkant van de maatschappij tussen 1885 en 1917 brood op de plank kreeg.
Publiceren terwijl de (klein)kinderen nog leven?

Ook feiten hebben een context nodig,
Polyne

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 20 feb 2009 10:02 am

Tja, tja,

ik heb de indruk dat Greanoog de link waar dit onderwerp staat niet heeft geopend. Dat is jammer want het ietwat zuur gestelde antwoord is niet bevordelijk voor de motivatie van hard zwoegende vrijwiliggers, die het gemeenschappelijk belang vóór eigen succesjes stellen.

Verder hebben de behandelde zaken betrekking op de periode 1700-1810. Uiteraard zullen daar nakomelingen van in leven zijn, maar de tijd heeft dat toch wel doen slijten. En zware vergrijpen als incest, en ontucht met minderjarigen ben ik in de gepubliceerde uittreksels niet tegengekomen. Het zijn bijna alleen gauwdieverijen, en wat handgemenen na alcoholconsumptie. Ik vind dat wel aardig om te lezen, en til er niet al te zwaar aan, maar tja, ik ben nu eenmaal lichtvoetig van aard.

Ik zie dan ook geen reden om niet af te sluiten met het nogmaals danken van de bewerkers voor hun inspanningen om deze bron voor ons te ontsluiten.

met vriendelijke groet, Andries.

Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door Greanoog » vrijdag 20 feb 2009 6:05 pm

Andries,

Je hebt gelijk... ik heb alleen naar de rollen op Tresoar gekeken en daar sloeg mijn opmerking op (strafzaken begin vorige eeuw). Oftewel te snel gelezen en even mijn hoofd bij een familiedramaatje....

En dat als Sneuper lid.... Ik schaam me... :oops:

Polyne

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 18e eeuwse criminele sententies online (R.S. Roarda)

Bericht door hans » zaterdag 21 feb 2009 4:42 pm

Hallo Polyne,

Oh, nu begrijp ik hem ook pas. Die Rollen van Tresoar zijn dan mogelijk wat confronterender door de recentheid, ik denk niet dat daar nou snel mensen van nu op aangekeken gaan worden. Ik vind ze nog niet bepaald makkelijk doorzoekbaar en sowieso zijn databases van Tresoar niet door Google te indexeren. Dat in tegenstelling tot de platte tekst van de Achttiende eeuwse criminaliteit in de Wouden. Schrijnende geval te over trouwens: voor het stelen van een emmer van de buurman een jaar tuchthuis bijvoorbeeld. En voor een beetje geselen en brandmerken (in de vorm van een galgje !) draaide het Hof zijn hand ook niet om. En nou maar wat vaker het Sneuper blog lezen, zodat je niet weer in de war raakt ;-)!

Groetnis,
Hans
http://sneuperdokkum.blogspot.com

Plaats reactie