willibrord, willem, kuy, koy en sjoukje

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willibrord, willem, kuy, koy en sjoukje

Bericht door tondejong » zaterdag 20 dec 2008 4:49 pm

Willibrord wordt in 1753 r.k. gedoopt te Bolsward als zoon van Bernardus Willems en Trijntje Hendriks.

Deze Willibrord zie ik vervolgens 2 maal in Bolsward terug als Kuy Bernardus en wel in de functie van doopgetuige. In 1784 bij de doop van een kind van zijn nichtje Anna Jans Kramer en in 1789 bij de doop van een kind van zijn zus Marijke Bernardus Wels.

Willibrord treedt naar mijn mening daarna nog 2 maal al doopgetuige naar voren. En wel in 1810 en 1811 bij de doop van kinderen van zijn nichtje Trijntje Jans Faber. In deze 2 gevallen wordt hij echter als Koy vermeld en dat Koy wordt daarna als Sjoukje "vertaald".

Naar mijn idee is Willibrord hier een doopnaam voor Willem. De familie Bernardus heeft denkelijk wortels in Wales en vandaar de regelmatige toevoeging van Wels. Willem wordt dan via Guilliam een Guy en Guy wordt Kuy. Koy is waarschijnlijk een overnamefoutje. Froukje als Poy dat ken ik, maar Koy voor Sjoukje?

Klopt dit zo of zit het toch net anders?

Met vriendelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 22 dec 2008 6:24 pm

Ton, ik zag ergens een Willibrord die een Broer wordt,
maar ook een Broer die als Bernardus trouwt.

Je zou denken dat ze voor Willem gewoon Wilhelmus pakken,
behalve die keren met verfranst Guillaume.
Dus dat Willibrord iets anders is.

Koy Guy Guillaume Willem klinkt logisch, andere gegadigden zijn er denkelijk ook niet.

groet margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willibrord, willem, kuy, koy en sjoukje

Bericht door tondejong » dinsdag 23 dec 2008 12:22 pm

Hallo Margreet en anderen,

Mijn dank voor het meedenken over dit Kuy-Koy-probleempje. Een klein probleempje, maar wie het kleine niet eert ..........

Ik heb inmiddels nog wat verder gezocht naar gegevens over de vraag of Koy ook Sjoukje kan zijn. De DTB van Tresoar levert naast Koy Bernardus nog 2 Koys op. De 1e is Koy Douwes die in 1708 te Makkum trouwt met Hillebrand Pieters. De 2e is Koi die in 1731 in Sloten overlijdt. Zij is in 1717 te Sloten getrouwd als Sjoukje Jentjes met Jelle hendriks (Wieland). Sjoukje kan dus kennelijk ook Koy of Koi zijn.

Koy Bernardus, de doopgetuige van 1810 en 1811, zal/kan dus het Sjoukje Bernardus zijn dat in 1755 te Bolsward is gedoopt als dochter van Bernardus Willems en Trijntje Hendriks.

De vraag blijft dan nog of de Kuy Bernardus, doopgetuige in 1784 en 1787, een Kuy of Koy is. De naam Kuy tref ik in de DTB aan bij 3 personen.

Tenslotte: het gebruik van de naam Broer voor een jongen is dacht ik een Gronings gebruik. Broer past dan bij elke jongensnaam. Hetzelfde geldt voor zus bij meisjes. Opvallend: de Broer Bernardus, die Margreet inbracht, trouwt in 1718 in Bolsward met Suster Siebes.

Met vriendelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil » dinsdag 23 dec 2008 2:36 pm

Kuy kan een verbastering zijn van Guy, en zal dan volgens Meertens een verkorting zijn van Guido

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 dec 2008 3:08 pm

Ton, ik had het niet over een Broer Bernardus:

Leeuwarden, huwelijken 1731
Vermelding: Ondertrouw in 1731
Man : Bernardus Piers
Vrouw : Goyke Hotses

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Anna
Gedoopt op 20 juli 1743 in Leeuwarden
Kind van Broer Piers en Guiken Broers
Aanwezig: Antie Hiddes
Niet alle Broers worden dus Willibrorden.

Zo bezien kan Koy dan ook nog Gooitske of Gooitse zijn?

mvg margreet

Dirk Feenstra
Berichten: 134
Lid geworden op: vrijdag 10 mar 2006 11:07 am
Locatie: Ommen

Bericht door Dirk Feenstra » dinsdag 23 dec 2008 9:54 pm

Ik heb inmiddels nog wat verder gezocht naar gegevens over de vraag of Koy ook Sjoukje kan zijn
In mijn stamboom heb ik de volgende gegevens staan bij Sjoukje Yntema:
De kaart is ferstjoerd oan "Den Heer Jan Yntema aan de laan bij Workum" troch Durk en Koi. De ferstjoerdatum is net bekend, want de postsegel is der ôfweakke.

Jan Yntema (1872-1941)en Maria Rose (IJke) van der Meer (1875-1965) wenje oan de Lange Leane op in spultsje dat efter it hûs fan Piet en Trijn Gaastra stien hat (Lange Leane 12). Se hawwe dêr ± 8 kij en 6 à 8 skiep. Fan de skieppemolke meitsje se skieppetsizen, dy't IJke, mei it gouden earizer op, útsutelet. Jan syn âlden Sjoerd Baukes Yntema en Jeltsje Sipkes Feenstra hawwe oant 1899 op de Heidenskipsterdyk 39 (Noordenbos) buorke. Jan hat in broer dy't Durk (*1874) en in suster dy't Sjoukje (*1870) hjit. Ien mei de namme Sjoukje wurdt ek wol "Koai" neamd. Wierskynlik tsjinje se beide by in boer yn it Heidenskip. Wa wit dêr mear oer te fertellen?
bron: http://members.lycos.nl/heidenskipster/id33.htm

Deze Sjoukje wordt dus ookwel Koi (Koai) genoemd of dat per definitie betekend dat Koi/Koy een verbastering is van Sjoukje is een tweede...

Groet, Dirk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 dec 2008 10:17 pm

Ha,

vertaald is het: eentje/iemand met de naam Sjoukje wordt ook wel Koai genoemd,
dus het komt bij meer Sjoukjes voor. Naar Koy is maar klein stapje.
Ze bestaat wel namelijk:
Bolsward, dopen, doopjaar 1787
Dopeling: Evertie
Gedoopt op 4 september 1787 in Bolsward
Dochter van Douwe Jans en Anna Jans Cramer
Getuige: Sioukje Bernardus Wels

Opm.: Doopnaam Everarda
Overlijdensakte Bolsward, 1816
Aangiftedatum 2 juli 1816, blad nr. 18
Sjoukjen Bernardus Wils, overleden 30 juni 1816, 60 jaar,
vrouw
Had je ook geen Susanna's ergens in die familie, Ton? bedacht ik later = Sjoukje namelijk.

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 dec 2008 10:22 pm

Vervolg - Daar is ze al (ooit wel bekeken maar niet iedereen in de computer gevoerd)
Bolsward, dopen, doopjaar 1755
Dopeling: Siauke
Gedoopt op 23 april 1755 in Bolsward
Kind van Bernardus Willems en Trientje Hendriks
Getuige: Antie Beerns

Opm.: Doopnaam Susanna
mvg Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 dec 2008 10:35 pm

Antonius ......

Bolsward, dopen, doopjaar 1811
Dopeling: Susanna
Gedoopt op 21 juli 1811 in Bolsward
Dochter van Jakob Bouwes van den Oever en Katharina Jans Faber
Aanwezig: Koy Bernardus Wels

groet margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 23 dec 2008 11:01 pm

Trouwens, nu ik er weer aan denk, met die Wils
ik zag ergens Wilts en Wilberts in de burgerboeken van L eeuwarden - waarvan ook een uit Londen.

Zou Wels > Welts > Wilbts > Wilberts > Willibrordus geweest zijn?

groet margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jacqueline » woensdag 24 dec 2008 12:17 am

Nog gevonden in het online geboorte- en namenregister van de NRC :

http://geboorteregister.nrc.nl/

Gezocht op: Koi
Gevonden naam: Koai
Betekenis: Fri. naam. Vleivorm uit de kindertaal van Joukje of Sjoukje.

Groet, Jacqueline

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willibrord, willem, kuy, koy en froukje

Bericht door tondejong » woensdag 24 dec 2008 2:33 pm

Hallo gewaardeerde meedenkers e.a.,

Hartelijk dank voor de vele en interessante reacties. Dat stukje Fries erbij van Dirk vond ik erg mooi. Sjoukje wurdt ek wol Koai neamd. En dat vindt dus ook het namenregister van de NRC.

Met Susanna van 1811 begon voor mij eigenlijk deze vraag. Waarom heette de eerste dochter van Jacob Bouwes van den oever en Trijntje Jans Faber nu eigenlijk Susanna/Sjoukje? Ze had toch Marijke, moeders moeder, of eventueel Geisje, vaders moeder, moeten heten.

Susanna had ik ingeschat als een jong overleden zusje van Marijke Bernardus Wels. Jong overleden is dat zusje,dat er wel was, niet. Ze is in 1811 zelfs als Koy doopgetuige bij haar nichtje.

De vernoeming zal dan honoris causa o.i.d. zijn of wordt een andere Susanna/Sjoukje vernoemd?

Via Koy die ik als Kuy zag dacht ik verder te komen. Maar Koy is helemaal geen Kuy.

Met vriendelijke groeten, Ton

Plaats reactie